Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-28@11:17:13 GMT

موزه عراق... تاریخی کهن، حضوری غم انگیز

تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۲۸۵۸۱

موزه عراق... تاریخی کهن، حضوری غم انگیز

تهران- ایرنا- «لمی یاس الدوری» مدیر کل اداره موزه های عراق با اشاره به وجود 10 هزار اثر باستانی متعلق به دوران های مختلف تاریخی از عصر حجر تا پایان تمدن اسلامی در موزه ملی عراق، نسبت به آثار باستانی به غارت رفته این کشور اظهار تاسف کرد.

به گزارش روز شنبه ایرنا از شبکه خبری الجزیره، «لمی یاس الدوری» تصریح کرد: همزمان با حمله آمریکا به عراق در سال 2003 موزه ملی این کشور مانند دیگر نهادهای دولتی آسیب زیادی دید به طوری که 15 هزار قطعه اثر باستانی از آن ربوده شد که تاکنون فقط 4300 قطعه از آنها به موزه بازگشته و مسئولان در پی بازگردان بقیه آثار سرقت شده هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: وزارت فرهنگ عراق با همکاری دیگر نهادهای دولتی تاکنون اقدامات گسترده ای برای بازگرداندن آثار باستانی به غارت رفته عراق از زمان اشغال این کشور توسط آمریکا و حمله داعش انجام داده است.
الدوری با اشاره به وجود چندین هزار اثر باستانی در انبارهای موزه ملی عراق واقع در منطقه العلاوی بغداد، گفت: این موزه با 25 سالن آثار باستانی تمدن ها و دوره های تاریخی که عراق شاهد آن بوده از جمله آثار ما قبل تاریخ با قدمتی بیش از 65 هزار سال قبل از میلاد را به نمایش گذاشته است اما با این وجود و با توجه به حجم بالای آثار باستانی عراق، موزه کنونی از گنجایش مناسبی برخوردار نیست.
وی راه حل این مشکل را تخصیص زمین بزرگی در فرودگاه المثنی در بغداد با مساحتی افزون بر 50 دونم (هر دونم 1000 مترمربع است) برای ساخت موزه جدید دانست و گفت: تاکنون محدودیت های مالی، مانع اجرای این طرح شده اما همچنان امید می رود این طرح هرچه زودتر اجرایی شود.
موزه ملی عراق با تشکیل دولت این کشور در زمان سلطه انگلیس در سال 1923 احداث شد و «دونت بیل» مشاور حاکم انگلیسی عراق که خود ایده تاسیس موزه را مطرح کرده بود مدیریت آن را به عهده گرفت.
اما به دلیل کوچکی ساختمان موزه و افزایش آثار باستانی کشف شده، این آثار در سال 1927 به ساختمان بزرگتری انتقال یافت و با تداوم عملیات اکتشافی باستان شناسان، نیاز به تاسیس موزه ای بر اساس استانداردهای جهانی شدت گرفت و در سال 2017 موزه جدید افتتاح شد.
«عامر عبدالرزاق» باستان شناس با اظهارتاسف نسبت به وضعیت آثار غارت شده عراق گفت: از مشاهده آثار باستانی به غارت رفته عراق در موزه های دیگر کشورها در حالی که از سرنوشت دیگر آثار خود نیز بی خبر هستیم بسیار متاثر می شوم.
وی افزود: بازدیدکنندگان از موزه عراق با سفر به گذشته های دور که از انسان های ماقبل تاریخ و وسایل آنها شروع می شود و از تمدن سومری ها و اسطوره های آن و تمدن بابل، آشور و اکدی ها عبور کرده، وارد مراحل مختلف تمدن اسلامی می شوند با شیوه های زندگی در هر دوره زمانی از تاریخ آشنا می شوند.
«احمد ناصر» یکی از بازدیدکنندگان موزه می گوید: یادم نیست چند بار از موزه عراق دیدن کرده ام اما هر بار که به این موزه می آیم با تامل در مراحل تاریخی زندگی بشر با مطلب جدیدتری آشنا می شوم.
«انوار کامل» یکی دیگر از بازدیدکنندگان از موزه عراق با اشاره به جنبه آموزشی این موزه گفت: با بازدید از این موزه، گویی با «اینانا» الهه اسطوره ای سومری ها درباره زندگی و سرزمین غنی عراق و حوادث آن زمان سخن می گویی و به اطلاعات جدیدی دست می یابیم.
فراهنگ** 1453** 1055

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگی موزه عراق آثار باستانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۲۸۵۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موزه سنگ نگاره‌های مراغه گنجینه‌ای از هنر حجاری در آذربایجان شرقی

در موزه سنگ نگاره‌های مراغه انواع سنگ قبر ، کتیبه‌های سنگی و قوچ‌های سنگی نفیس مربوط به دوره‌های قبل و بعد از اسلام به نمایش درآمده است.

بیشترین آثار سنگی این موزه  سنگ قبر‌های صندوقی است که روی آنها با اشکال هندسی زیبا و آیات قرآنی تزئین شده است.

در برخی از این سنگ قبر‌ها ابزار آلات و وسایل شغلی، موقعیت اجتماعی شخص مرده در زمان زندگی اش به صورت هنرمندانه حجاری شده است.

از آثار با ارزش این موزه سنگ صلوات است که در محل ورودی نصب شده و نام پیامبر و ۱۴ معصوم بر روی آن حجاری شده و کسانی که بخواهند از زیر آن رد شوند باید به محمد و آل محمد صلوات بفرستند.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • اسرائیل با حذف میراث باستانی به دنبال نفی تاریخ فلسطین است
  • بناها و عمارت‌ها گنجینه‌ای از تاریخ و تمدن کردستان
  • حرف‌های عجیب ضرغامی درباره نرخ بلیت موزه‌ ایران
  • از شهر باستانی کرمانشاه دیدن کنید
  • جوایز جشنواره شعر «طوفان القوافی» به ۴ میلیون دینار عراق رسید
  • چه خبر از بازگشت اشیای تاریخی تمدن جیرفت قاچاق شده به انگلیس؟
  • قلعه جونقان پذیرای مهمانان و مسافران نوروزی
  • بازسازی آثار هنری باغ موزه مینیاتور
  • بازدید رایگان از موزه ملی تا ساعت ۲۲ امشب/اجرای برنامه های متعدد
  • موزه سنگ نگاره‌های مراغه گنجینه‌ای از هنر حجاری در آذربایجان شرقی