Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-03-28@10:28:20 GMT

کویر «خارا»

تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۲۸۷۹۵

کویر «خارا»

کویر خارا در ۱۰۰ کلیومتری شرق اصفهان و ۱۵۰ کیلومتری غرب یزد در استان اصفهان قرار دارد. این کویر از شرق به تالاب گاوخونی، از شمال به شهرستان ورزنه و زاینده رود، از جنوب به حسن آباد و از غرب به محور ارتباطی حسن آباد به ورزنه محدود می‌شود. این منطقه پوشیده از ریگزار (تپه‌های ماسه‌ای یا رمل) است که گستره‌ای شمالی جنوبی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طول آن از حاشیه زاینده رود و نقطه آغاز ریگزار تا انتهای آن واقع در جنوب غربی تالاب گاوخونی در حدود ۴۵ کیلومتر و عرض آن در نواحی شمالی در حدود ۳۵ کیلومتر است که این عرض در جهت جنوبی کاهش می‌یابد. در نواحی جنوبی این عرض به ۵۰۰ متر می‌رسد و در قسمت شمالی بیابان شکلی شبیه به بیضی دارد که محیط این بیضی توسط تپه‌های ماسه‌ای بلند احاطه شده و در داخل بیضی ارتفاع تپه‌ها به شدت کاهش می‌یابد. بلندترین ارتفاع تپه‌های ماسه‌ای در حدود ۱۰۰ متر است که در قسمت شمال شرقی این بیضی قرار دارد. ارتفاع متوسط ریگزار از سطح آب‌های آزاد در حدود ۱۴۵۰ متر است. کویر در قسمت جنوبی به ۲ دیواره ماسه‌ای جنوبی شمالی تبدیل می‌شود و مابین این ۲ دیواره خاک‌های آهکی قلیایی قرار دارند. این دو دیواره در نزدیکی جنوب غربی تالاب گاوخونی به هم می‌پیوندند و تشکیل دیواره واحدی با جهتی شمالی جنوبی را می‌دهند. این تک دیواره ماشه‌ای در حدود ۹ کیلومتر تا نزدیکی جنوب تالاب گاوخونی ادامه پیدا می‌کند پایان می‌یابد. در این منطقه با توجه به وزش باد‌های متفاوت، اشکال مختلف تپه‌های ماسه‌ای از جمله تپه‌های ماسه‌ای طولی، تپه‌های ماسه‌ای هلالی و هرم‌های ماسه‌ای قابل مشاهده هستند که در نوع خود در کشور کم نظیر است. وسعت ریگزار در حدود ۱۷۰۰۰ هکتار است.  

منبع: تابناک

کلیدواژه: کویر خارا تابناک شرق اصفهان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۲۸۷۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترافیک سنگین در تمامی محورهای شمالی کشور

ایمان محرابی نیا مسئول سالن عملیات مرکز مدیریت راه های کشور در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: ترافیک سنگین در آزادراه تهران – شمال مسیر (جنوب به شمال) حدفاصل تونل شماره ۱۷ تا شهرستانک و تونل البرز تا انتهای آزادراه را شاهد هستیم.

به گفته وی  ترافیک سنگین در محور چالوس مسیر (جنوب به شمال) محدوده های سیاه بیشه ، مجلار و میانک و ترافیک سنگین در مسیر(شمال به جنوب) محدوده های میانک ، انارک و ولی آباد گزارش شده است.

او می گوید: ترافیک سنگین در محور هراز مسیر (جنوب به شمال) محدوده های گالری امامزاده هاشم ، لاسم و آب اسک  و  تردد روان در محور فیروزکوه و آزادراه قزوین - رشت (رفت و برگشت) را شاهد هستیم. 

وی با بیان اینکه  ترافیک نیمه سنگین در آزادراه تهران _ کرج گزارش شده است گفت: در سایر محورهای تردد روان برقرار است. 

محرابی نیا درباره آخرین وضعیت جوی محورها گفت:  بارش برف و باران در برخی از محورهای استان های آذربایجان شرقی ، آذربایجان غربی ، اردبیل وکردستان  گزارش شده بنابراین مسافران حتما پیش از عزیمت به جاده های کشور از آخرین وضعیت جوی محورها از طریق سامانه ۱۴۱ مطلع شوند.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی راه و شهرسازی

دیگر خبرها

  • تحریم‌های جدید آمریکا و کره جنوبی علیه کره شمالی
  • جام آسمان، جان زمین را سیراب نکرد/ تداوم عطش در کویر
  • ترافیک در این محورها شمالی سنگین است
  • ترافیک در محورهای شمالی سنگین است
  • ترافیک سنگین در تمامی محورهای شمالی کشور
  • جریان آب‌های آرام در بستر کویر
  • بازدید حدود ۳ هزار گردشگر از موزه‌های خراسان شمالی
  • ریزش سنگ در این جاده شمالی/ ترافیک به سمت تهران پرحجم شد
  • سواحل استان بوشهر متلاطم است
  • وضعیت راه‌های کشور؛ ترافیک سنگین در جاده‌های شمالی