Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-03-29@02:30:21 GMT

احتمال بایکوت کنفرانس ضد ایرانی ورشو از سوی اروپا

تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۲۸۸۸۴

احتمال بایکوت کنفرانس ضد ایرانی ورشو از سوی اروپا

بعد از اعلام خبر حضور نیافتن «فدریکا موگرینی» در کنفرانس ضد ایرانی ورشو، شماری از کشورهای اروپایی از تردید خود برای حضور در این اجلاس خبر دادند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ آسوشیتدپرس به نقل از دیپلمات‌های اروپایی در بروکسل گزارش داد که به نظر می‌آید کشورهای اروپایی نمی‌خواهند در نشست ورشو که قرار است ماه آینده میلادی به ابتکار آمریکا برگزار شود شرکت کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  مایک پمپئو وزیر خارجه ایالات متحده، در جریان سفر اخیر خود به خاورمیانه از برگزاری این کنفرانس در سطح وزرا با عنوان «پیشبرد آینده‌ای با صلح و ثبات در خاورمیانه» خبر داد. این کنفرانس در روزهای ۲۴ و ۲۵ بهمن برگزار خواهد شد.   دیپلمات‌هایی که در بروکسل با خبرگزاری آسوشیتدپرس صحبت کرده‌اند تردیدهایی درباره موضوع اصلی این نشست دارند و می گویند «زمان کافی برای برنامه‌ریزی آن نبوده و به نظر می‌آید ایران نیز به آن دعوت نشده است».   یک روز قبل روزنامه وال استریت ژورنال هم در گزارشی نوشت: «انتخاب لهستان، برای میزبانی این نشست از سوی برخی دیپلمات‌های اروپایی تلاش برای ایجاد شکاف در اتحادیه اروپا در مورد ایران ارزیابی شده است».   لهستان از اعضای اتحادیه اروپا hست. این اتحادیه همچنان در تلاش برای حفظ ایران در برجام است و می‌خواهد ساز و کاری ویژه برای ادامه تجارت مشروع با ایران برقرار کند.   در گزارش‌های خبرگزاری آسوشیتدپرس و وال استریت ژورنال مشخص نشده کدام کشورهای اروپایی درباره شرکت در کنفرانس ورشو تردید دارند.   روز پنجشنبه یک سخنگوی اتحادیه اروپا اعلام کرد که «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی این اتحادیه در نشست ضد ایرانی که قرار است ماه آینده میلادی در «ورشو» پایتخت لهستان برگزار شود، شرکت نخواهد کرد.   گفتنی است این نشست ضد ایرانی تحت عنوان «نشستی در سطح وزراء با هدف ترویج آینده ای توأم با صلح و ثبات در خاورمیانه» به ابتکار عمل واشنگتن در تاریخ ۲۴ و ۲۵ بهمن ماه در ورشو برگزار خواهد شد و «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا با ادعای حضور نمایندگانی از بیش از ۷۰ کشور جهان، موضوع ایران را محور اصلی این نشست خواند.   این در حالی است که وزارت خارجه ایران در واکنش به این اقدام، با فراخواندن دیپلمات ارشد لهستان «مراتب اعتراض رسمی جمهوری اسلامی ایران نسبت به اقدام طرف لهستانی در همراهی با آمریکا برای برگزاری این نشست» را اعلام کرده و متذکر شد که «این یک حرکت خصمانه از سوی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران است و انتظار می‌رود لهستان از همراهی با آمریکا در برگزاری این نشست خودداری نماید».   افزون بر آن، یک وبگاه غیردولتی و ضد جنگ موسوم به «کُد پینگ» با مشارکت جمعی از فعالان اجتماعی و سیاسی آمریکا و انتشار یک طومار، خواستار تحریم نشست ضدایرانی لهستان از سوی کشورهای اروپایی شده‌ است.   در بخشی از این طومار می‌خوانیم: «به جای برگزاری نشستی در راستای تقابل با ایران، لازم است که جهان برای بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای فشار بیشتری اِعمال کند. این دشمنی آمریکا علیه ایران است که به بی‌ثباتی خاورمیانه دامن زده و با تهدید فزاینده آغاز یک جنگ جدید در منطقه همراه است». انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۲۸۸۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید امیرعبداللهیان بر تداوم دیدارها برای لغو تحریم‌ها

به گزارش «تابناک» به نقل از وزارت امور خارحه، در گفتگوی تلفنی امروز حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان و جوزف بورل، نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی و سیاست امنیتی، آخرین وضعیت موضوعات مهم منطقه‌ای و بین المللی و مناسبات ایران و اتحادیه اروپا مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.

طرفین در این گفتگو به اهمیت تداوم گفتگو میان جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا و تداوم تماس‌ها و دیدارها برای لغو تحریم‌ها تاکید کردند.

امیرعبداللهیان در این تماس با اشاره به وضعیت جاری در غزه و دریافت گزارش‌های تکان دهنده از اعدام فلسطینیان در بیمارستان شفا و قتل عام زنان و کودکان از سوی ارتش اشغالگر صهیونیستی اظهار داشت: متأسفانه نتانیاهو، پرونده غزه و حتی منافع ملی آمریکا را گروگان منافع شخصی خود گرفته است.
وی افزود: تداوم بحران انسانی و گرسنه نگاه داشتن مردم غزه از سوی رژیم اسرائیل، وضعیت غزه را به «بحران واقعی قرن» تبدیل کرده است‌.

امیرعبداللهیان از دیدگاه بورل مبنی بر ضرورت توقف جنگ و ارسال کمک‌های انسانی فوری به غزه قدردانی کرد و با یادآوری مسئولیت جامعه جهانی و اتحادیه اروپا در موضوع فلسطین گفت: زمان آن رسیده است که تدابیر تنبیهی علیه رژیم اسرائیل اتخاذ شده و یک گروه تحقیق بین المللی در خصوص جنایات این رژیم از جمله در جنایات ترکیبی در بیمارستان شفای غزه تشکیل شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در ادامه، ضمن اشاره به تلاش‌های دیپلماتیک جوزف بورل برای کمک به پایان بحران غزه، از استانداردهای دوگانه و متناقض غرب در قبال فلسطین و اوکراین انتقاد کرد.

امیر عبداللهیان تداوم ارسال سلاح از سوی آمریکا و برخی کشورهای اروپایی به رژیم صهیونیستی برای نسل‌کشی در غزه را در کنار ارسال نمایشی کمک‌های انسانی، نمونه‌ای از این رویکرد متناقض برشمرد.

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران از ابتدا موضعی روشن در موضوعات منطقه‌ای داشته و به صراحت گفته ایم توسل به جنگ راه حل نیست.

وی تکرار ادعاها در مورد ارسال سلاح ایرانی برای استفاده علیه اوکراین را داستانسرایی و ادعایی کسل کننده و فاقد پایه و اساس خواند.

رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به مذاکرات و تماس‌های مستمر مورا و دکتر باقری تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران مصمم به تداوم همکاری سازنده با آژانس بین المللی انرژی اتمی است و متقابلاً انتظار جدی دارد طرف‌های غربی در قبال تعهدات خود در موضوع مذاکرات هسته‌ای و رفع تحریم‌ها کاملاً پایبند باشند.

جوزف بورل نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی و سیاست امنیتی نیز در این گفتگو، فرا رسیدن ماه مبارک رمضان و سال نو را به وزیر امور خارجه کشورمان تبریک گفت.

بورل با بیان اینکه به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای همچنان از اولویت‌های اتحادیه اروپاست، بر ضرورت تداوم پیگیری گفتگوهای هسته‌ای و رفع تحریم‌ها تاکید کرد.

وی در موضوع فلسطین، برنامه اتحادیه اروپا را تداوم ارسال کمک‌های انسانی به غزه و حمایت از اقدامات «آنروا»، حمایت از تلاش‌های سازمان ملل متحد و دبیرکل آن برای دستیابی به آتش بس دائمی و همکاری با مقامات تشکیلات خودگردان فلسطینی عنوان کرد و ضمن ابراز مخالفت مجدد با حمله اسرائیل به رفح، از سیاست این رژیم در گرسنگی دادن به غیر نظامیان انتقاد کرد.

مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به نقش و جایگاه مهم ایران در منطقه، خواستار تداوم تلاش‌ها برای کاهش تنشها در منطقه شد.

در این گفتگو برخی موضوعات مورد علاقه از جمله کنسولی نیز مورد توجه قرار گرفت.

دیگر خبرها

  • جنگ اوکراین اولویت های اروپایی ها را تغییر داده است
  • تاکید آلمان بر لزوم سیاست دفاعی مشترک اروپایی
  • برکناری یک فرمانده اروپایی به اتهام جاسوسی
  • سفر قریب‌الوقوع بلینکن به سه کشور اروپایی
  • وزیر خارجه آمریکا هفته آینده به سه کشور اروپایی سفر می‌کند
  • توافق وزرای اروپایی برای کاهش خشم کشاورزان
  • دفاع اروپایی مقابل تکروی آمریکایی / خطر بازگشت ترامپ؛ قاره سبز چه گزینه هایی دارد؟
  • بورل: اتحادیه اروپا بر اساس منافع خود از کی‌یف حمایت می‌کند نه علاقه به مردم اوکراین
  • تاکید امیرعبداللهیان بر تداوم دیدارها برای لغو تحریم‌ها
  • احتمال ممنوعیت اشتراک‌های پولی فیس‌بوک در اروپا