Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-03-28@11:33:00 GMT

۱۱ اثر منقول اردبیل ثبت ملی شد

تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۲۹۰۲۱

۱۱ اثر منقول اردبیل ثبت ملی شد

به گزارش ایکنا از اردبیل، نادر فلاحی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل امروز، ۲۹ دی‌ماه در جمع خبرنگاران گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۱۱ اثر منقول این استان به ثبت ملی رسیده است و این آثار شامل صندوق چوبی مقبره شیخ صفی‌الدین اردبیلی، صندوق چوبی مقبره شاه اسماعیل صفوی، تاس مسی قلم‌زنی شده عصر صفوی، پیاله و سرپوش سفالی، شمعدان بشقابی دامن‌دار، قدح سفالی آقکند، کاسه آب و سفید، کاسه زرین فام، کاسه یک رنگ فیروزه‌ای، گلدان یک رنگ فیروزه‌ای شماره یک و گلدان یک رنگ فیروزه‌ای شماره ۲ است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی همچنین به ثبت ۲ اثر طبیعی شامل قیزیل قایا‌(دودکش‌های جن) فیروزآباد و درخت چنار روستای اونار مشگین شهر اشاره کرد و گفت: همچنین آداب و رسوم درباره  پیرآغاجی اصلاندوز نیز قرار است در فهرست آثار ناملموس به ثبت برسد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل اظهار کرد: آثار غیرمنقول در حال ثبت شامل مسجد آلوارس، خانه خانلار وکیلی روستای وان گرمی، قلعه یئری آلوارس و خانه حافظی کلخوران است.
فلاحی همچنین افزود: امسال مهارت پخت کته(نوعی غذای گیاهی) گرمی، آیین آلاه لاما گرمی، مهارت ساخت آلاچیق شاهسون و مهارت ساخت داس نمین نیز به ثبت رسیده است.
وی گفت: پرونده ثبت ملی آیین تزیین بایرام یومورتاسی اردبیل به سازمان میراث فرهنگی ارسال شده و در دست بررسی است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل با اشاره به ثبت ملی این آیین در آستانه عید نوروز ۹۸ تشریح کرد: علاوه بر این مهارت پخت فطیر مشگین شهر، مهارت بافت سوپاند و مهارت تهیه قووت نیز مطالعه شده تا به‌عنوان میراث ناملموس به ثبت ملی برسد.
یادآور می‌شود که استان اردبیل دارای پیشینه باستانی بوده و قدمت آن بر اساس مطالعات باستان شناسی به ۶ هزار سال قبل از میلاد مسیح می‌رسد. مجموعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی از جمله مهم‌ترین بنا‌های تاریخی این استان است که به ثبت جهانی یونسکو درآمده است.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن ایکنا اردبیل اثر قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۲۹۰۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استان فارس بیش‌ترین آمار بازدید از موزه‌ها را در نوروز ۱۴۰۳ دارد

به گزارش خبرنگار مهر، عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی کشورمان در حاشیه جلسه امروز چهارشنبه (هشتم فروردین ۱۴۰۳) با حضور خبرنگاران، گفت: آخرین آمار مربوط به بازدید ها از اماکن و موزه های میراث فرهنگی در ایام نوروز امسال و تا پایان دیروز، بالغ بر سه میلیون نفر بود که رقم بسیار مهمی است.

وی‌افزود: در استان ها مقام اول از آن فارس با حدود ۷۴۰ هزار نفر است و با فاصله اصفهان و تهران و موزه های ستادی تهران قرار دارد.

کد خبر 6063396

دیگر خبرها

  • تالاب مره ثبت ملی شد
  • تالاب مره قم ثبت ملی شد
  • موافقت اصولی با ۱۵۵ طرح گردشگری صادر شد
  • ضرغامی: بازدید ۳ میلیون نفر از اماکن تاریخی در ایام نوروز
  • ضرغامی: بیش از ۳ میلیون نفر از اماکن تاریخی تاکنون بازدید کردند
  • بیش از 690 هزار مورد بازدید از جاذبه های گردشگری خراسان جنوبی
  • استان فارس بیش‌ترین آمار بازدید از موزه‌ها را در نوروز ۱۴۰۳ دارد
  • ۹۵۰ مورد سرکشی و بازدید نظارتی از آثار تاریخی و فرهنگی مینودشت
  • رضایت مسافران نوروزی از سفر به شیراز
  • اقامت مسافران نوروزی در استان اردبیل از مرز ۱۲۵ هزار نفر گذشت