Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-23@08:49:43 GMT

معرفی ۱۰ تهدید اصلی برای سلامت بشر

تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۲۹۶۰۹

معرفی ۱۰ تهدید اصلی برای سلامت بشر

در این گزارش نگاهی به عواملی انداخته ایم که سازمان جهانی بهداشت از آنها به عنوان تهدید در سال جدید میلادی یاد کرده است. آفتاب‌‌نیوز : سازمان جهانی بهداشت از مقابله با آلودگی هوا، چاقی مفرط و عدم تمایل به واکسیناسیون به عنوان سه اولویت خود در سال جدید میلادی خبر داد.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ این نهاد وابسته به سازمان ملل متحد همچنین ۱۰ تهدید بهداشتی را که از نظر این سازمان باید در ۱۲ ماه آینده به آنها به طور ویژه توجه کرد اعلام کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این فهرست بیماری های غیر مسری مانند ناراحتی های قلبی و عروقی، دیابت و سرطان در کنار بیماری واگیردار عفونی همچون ابتلا به «اچ آی وی» و ویروس ابولا قرار گرفته اند.

در این گزارش نگاهی به عواملی انداخته ایم که سازمان جهانی بهداشت از آنها به عنوان تهدید در سال جدید میلادی یاد کرده است.

آلودگی هوا و تغییرات آب و هوایی


از هر ۱۰ فرد ساکن کره زمین ۹ نفر هر روز هوای آلوده تنفس می کنند. سازمان جهانی بهداشت آلودگی هوا را مهمترین تهدید برای سلامت افراد از نظر زیست محیطی تشخیص داده است.

سالانه هفت میلیون نفر به دلیل ابتلا به بیماری های مرتبط با آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند.

بیماری‌های غیر مسری
منشاء بیش از ۷۰ درصد موارد مرگ و میر در جهان ابتلا به بیماری های غیرمسری مانند دیابت، سرطان و ناراحتی های قلبی عروقی است. این در حالی است که ۱۵ میلیون نفر از افرادی که به دلیل ابتلا به بیماری غیرمسری جان خود را از دست می دهند بین ۳۰ تا ۶۹ سال سن دارند.

مصرف سیگار، عدم فعالیت جسمی، مصرف الکل، رژیم غذایی نامناسب و آلودگی هوا پنج عامل موثر در افزایش بیماری های غیرمسری هستند.

شیوع آنفلونزا در سطح جهان
سازمان جهانی بهداشت بر این باور است که جهان با شیوع آنفلونزا روبرو خواهد شد. با این حال زمان و گستردگی شیوع آن مشخص نیست. نهاد وابسته به سازمان ملل متحد به طور منظم ویروس های پخش شده در سطح جهان را تحت نظر دارد.

موقعیت های شکننده و آسیب پذیر
سازمان جهانی بهداشت تخمین می زند که یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون نفر از ساکنان کره زمین در مناطقی زندگی می کنند که مناقشات سیاسی و اجتماعی و ضعف خدمات پزشکی، آنها را از خدمات اولیه و اساسی بهداشتی محروم کرده است.

مقاومت ضد میکروبی
مقاومت بدن در برابر داروهای مقابله با مالاریا، ضدویروسی و ضدمیکروبی یکی از ۱۰ خطر اصلی برای بهداشت ساکنان کره زمین محسوب می شود. مقاومت در برابر داروهای ضدمیکروبی ممکن است بار دیگر بشر را در موقعیت عدم دسترسی به درمان موثر برای درمان عفونت ها قرار دهد.



عدم امکان مقابله با عفونت ها می تواند عمل های جراحی و شیمی درمانی برای مقابله با سرطان را دشوار کند.

ابولا و دیگر ویروسهای بیماریزا
جمهوری دموکراتیک کنگو در سال ۲۰۱۸ با دو مورد از شیوع ویروس ابولا روبرو شد. هر دو مورد از شیوع ویروس ابولا به شهرهای پر جمعیت گسترش یافت.

سازمان جهانی بهداشت هشدار می دهد که برای بسیاری از ویروسهای بیماریزا درمان و واکسن مناسب وجود ندارد.

ضعف اولیه خدمات پزشکی، عدم تمایل به واکسیناسیون، تب دنگی و ابتلا به «اچ آی وی» از دیگر تهدیدهایی است که سازمان جهانی بهداشت نسبت به پیامدهای آنها در سال ۲۰۱۹ هشدار داده است.


منبع: یورونیوز

منبع: آفتاب

کلیدواژه: سازمان جهانی بهداشت آلودگی هوا چاقی واکسیناسیون تغییرات اقلیمی فقر ویروس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۲۹۶۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصرف نمک و شکر در ایران ۴ برابر استاندارد جهانی

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اعلام اینکه مصرف نمک و شکر در ایران چهار برابر استاندارد جهانی است بر ضرورت کاهش مصرف آن‌ها تاکید کرد.

به گزارش وبدا، حسین فرشیدی در آیین آغاز به کار سلامت شهر در بوستان لاله تهران، گفت: مصرف شکر در ایران سه و نیم برابر نرخ جهانی و مصرف نمک ما ۴ برابر جهان است که باید این روند اصلاح شود.

وی با بیان این که فقط با یک اندیشه، ذهن و فکر مثبت می‌توانیم حال خوب بسازیم، افزود: داشتن تغذیه و فعالیت بدنی مناسب و مصرف انرژی ناشی از آن و دوری از استرس می‌تواند سلامت ما را تضمین کند.

فرشیدی با اشاره به این که مردم وزارت بهداشت را با دارو، درمان و بیمارستان می‌شناسند، اظهار داشت: ما در حوزه بهداشت به دنبال افراد سالم هستیم که بیمار نشوند. برنامه‌هایی که می‌تواند ما را سالم نگه دارد اجرای آن سخت است.

وی به برخی عادت‌های غلط غذایی و مضرات این عادات اشاره کرد و گفت: مصرف شکر در ایران سه و نیم برابر نرخ جهانی و مصرف نمک ما ۴ برابر جهان است که باید این روند اصلاح شود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه در یک دهه گذشته و خصوصا در دو‌سال اخیر اقداماتی برای اصلاح مصرف قند و نمک شده با برنامه‌های فرهنگی انجام شده است، گفت: ترویج استفاده از نان کامل یعنی نان سبوس دار در دستور کار قرار دارد. این نان دیابت، سرطان و فشار خون را کاهش می‌دهد. اکنون هزار و ۸۰۰ نانوایی در کشور نان کامل طبخ می‌کنند و امیدواریم استفاده از این نان ترویج بیشتری پیدا کند.

مدیر کل سلامت شهرداری تهران نیز در این مراسم گفت: به خود می‌بالیم که بتوانیم خدمات مورد نیاز مردم را در هفته سلامت در ۱۲۳ نقطه ارائه کنیم.

حمید صاحل افزود: در سال جاری برای همه اقشار مختلف جامعه از سوی شهرداری برنامه خاص تدارک دیده شده است و هیچ گروه و قشر جمعیتی نیست که از برنامه‌های تدارک دیده شده بی نصیب بماند.

گفتنی است نمایشگاه هفته سلامت با شعار حال خوب ساختنی است در فضایی به وسعت ۵ هزار متر مربع و ۸۰ غرفه از ساعت ۱۷ تا ۲۲ پذیرای بازدید کنندگان است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • «پویش سلامت دهان و دندان» ۱۷ تا ۱۹ اردیبهشت برگزار می‌شود
  • هشدار سازمان بهداشت جهانی در مورد اپیدمی جدید/ آیا ویروس جدید جای نگرانی دارد؟
  • خطر ابتلا به دیابت چه کسانی را تهدید می‌کند؟/ آب آشامیدنی قاتل دیابت
  • افزایش ظرفیت‌های پیش بیمارستانی سازمان اورژانس ایران با اهدای ۴۰ دستگاه دفیبریلاتور
  • اهدای ۴۰ دستگاه شوک الکتریکی قلب به سازمان اورژانس ایران
  • افزایش ظرفیت‌های پیش بیمارستانی سازمان اورژانس ایران با اهدای 40 دستگاه دفیبریلاتور
  • بی تحرکی، سلامت نوجوانان تیران را تهدید می‌کند
  • آنفلوآنزا عامل یک بیماری همه‌گیر جدید در آینده!
  • مصرف نمک و شکر در ایران ۴ برابر استاندارد جهانی
  • تولید نان سبوس‌دار در ۱۸۰۰ نانوایی کشور