Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان با بیان اینکه سیلی در رودخانه دز رخ نداده است، گفت: برای رودخانه‌ای که پایه جریان آب در آن 3 هزار مترمکعب در ثانیه است، رهاسازی یک هزار مترمکعب آب در آن سیلاب نیست.

هوشنگ حسونی زاده در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به آخرین وضعیت سد و رودخانه دز اظهار کرد: حوضه دز یک حوضه تک سدی است و با توجه به آورد آب بالای این رودخانه باید شرایط کنترلی در این سد اعمال شود تا شاهد بروز خطرات نباشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه شرایط در سد دز باید به شکلی تنظیم شود که این سد حجم مفیدی برای تابستان داشته باشد، افزود: همچنین ذخیره سازی در این سد نباید به شکلی باشد که با سیلاب‌های ناشی از ذوب برف و بارش‌های آینده شاهد بروز مشکلاتی در سد و یا پایین دست آن باشیم.

معاون مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان با بیان اینکه در حال حاضر در حال کنترل رودخانه دز هستیم، تصریح کرد: با توجه به اینکه جریان حدود 3 هزار متر مکعب در ثانیه در رودخانه دز یک عدد معمول است، رها سازی حدود 900 تا یک هزار متر مکعب آب در ثانیه در این رودخانه به معنای سیلاب نیست.

حسونی زاده با اشاره به مشکلات پایین دست سد دز، ادامه داد: اینکه به حریم‌های این رودخانه تجاوز شده و در حاشیه رودخانه کشت و کار و ساخت و ساز انجام گرفته، مشکلاتی است که برای بدنه رودخانه به وجود آمده است. در این زمینه اگر روستایی تحت فشار قرار می‌گیرد، به دلیل آن است که حریم‌ها را رعایت نکرده و از این رو احساس می‌شود که سیلاب رخ داده است.

وی با بیان اینکه برای رودخانه‌ای که پایه جریان آب در آن 3 هزار مترمکعب در ثانیه است، رهاسازی یک هزار مترمکعب آب در آن سیلاب نیست، گفت: اینکه در رودخانه دز احساس سیلاب شده است، صحیح نیست زیرا سیلابی در این رودخانه رخ نداده است.

معاون مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان با بیان اینکه نباید به این شکل تصور شود که سیلی در رودخانه دز اتفاق افتاده است، گفت: از ابتدای امسال تا کنون بیش از 2 میلیارد و 800 میلیون متر مکعب آب وارد مخزن این سد شده است در حالی که ورودی آب در سال گذشته 573 میلیون متر مکعب بوده و در سال نرمال حدود یک میلیارد و 450 میلیون مترمکعب است.

حسونی زاده با بیان اینکه امسال ورودی آب در سد دز دو برابر ورودی آب در یک سال نرمال بوده است، اظهار کرد: اکنون حجم آب موجود در مخزن سد دز حدود 2میلیارد و 400 میلیون متر مکعب است و با توجه به این شرایط باید کنترل‌ در سد دز انجام بگیرد. در این زمینه تلاش می‌شود تا پایین دست سد دچار مشکل نشود و همچنین مشکلاتی برای سد به وجود نیاید.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سد دز سیلاب منطقه خوزستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۲۹۷۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت لایروبی رودخانه‌های شهرستان هشترود

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی فرید قشلاقی در بازدید از رودخانه کلقان چایی در روستای بیگ بلاغی گفت: با توجه به هشدار‌های هواشناسی در خصوص بارشها و به منظور جلوگیری از آب گرفتگی و آلودگی‌های زیست محیطی، لایروبی نهرها و مسیل‌های داخل شهر و روستا باید در دستور کار مسئولان قرار بگیرد.

وی افزود: لایروبی رودخانه‌ها به ویژه مسیر‌های پرخطر و هدایت و جمع‌آوری آب‌های سطحی ضروری است چرا که لایروبی نکردن رودخانه‌ها در داخل روستا‌ها به ویژه رودخانه‌های کلقان چایی و قرانقو و حتی رودخانه‌های دامناب چایی و سرسکند چاییداخل شهر تهدید جدی برای شهرستان است.

قشلاقی همچنین برخورد با ساخت و ساز‌ها در حریم قانونی رودخانه‌ها را خواستار شد و گفت: دهیاران و بنیاد مسکن باید در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند.

وی از اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خواست به آزاد سازی حریم پلها و پاکسازی دهنه آنها اقدام کند تا در هنگام بروز سیل ابنیه‌ها دچار خسارت نشوند.

 

دیگر خبرها

  • صدور سند برای ۵۶ هزار هکتار از بستر و حریم رودخانه‌ها در خوزستان
  • پاکسازی حریم رودخانه زاینده رود
  • حال خوب سد شیرین‌دره بعد از بارندگی‌های بهاری + تصویر
  • ۲۰۷ میلیون مترمکعب سیلاب‌های شمال کرمان مدیریت شد
  • حوضه آبریز «مرزی شرق» از کم بارشی سالیانه خارج شد
  • حوضه آبریز «مرزی شرق» از کم بارشی سالانه خارج شد
  • افزایش ۶۰ سانتی متری تراز دریاچه ارومیه از ابتدای سال آبی
  • لایروبی ۵۲ کیلومتر از رودخانه‌ها و مسیل‌های حوزه آبریز دریاچه ارومیه
  • ضرورت لایروبی رودخانه‌های شهرستان هشترود
  • ساماندهی حریم رودخانه هروچایی خلخال