Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-23@08:20:20 GMT

درمان آسم با یک شربت بی‌نظیر + طرز تهیه

تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۲۹۹۱۹

درمان آسم با یک شربت بی‌نظیر + طرز تهیه

شربت پرسیاوشان (پرسیاوشان+نعناع+بنفشه+آویشن+عسل) حاوی ویتامین‌های A، B، C، E، کربوهیدرات، سدیم، پتاسیم، کلسیم، منیزیم، منگنز، اسیدفولیک، آهن، فیبر، فسفر، مس، قند ساکاروز، گلوکز، فراکتوز، تانن، فلاونوئیدها، منتول، موسیلاژ، اسیدگالیک و ... است.

برای بررسی خواص شربت پرسیاوشان و اینکه مصرف این شربت برای چه افرادی مفید است با حیدرعظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی گفتگو کردیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مهم‌ترین خواص شربت پرسیاوشان

حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی درباره مهم‌ترین خواص شربت پرسیاوشان گفت: یکی از مهم‌ترین خواص این شربت تاثیر فوق العاده آن در درمان بیماری‌های ریوی از جمله آسم، برونشیت و تنگی نفس است.

وی افزود: شربت پرسیاوشان خاصیت آنتی بیوتیکی دارد و باعث رفع عفونت‌های معده، ریه، کلیه، مجاری ادرار، رحم و سینوس‌ها می‌شود.

عظمایی بیان کرد: یکی دیگر از خواص این شربت بی‌نظیر، تاثیر چشمگیر آن در کاهش قندخون است؛ همچنین مصرف شربت پرسیاوشان موجب کنترل فشار و چربی خون می‌شود.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت: این شربت به علت داشتن فلاونوئید‌ها موجب رفع اسهال و قولنج می‌شود.

وی اظهار کرد: شربت پرسیاوشان برای بیماری‌های فصل سرد می‌تواند بسیار مفید و اثربخش باشد، زیرا باعث رفع سرماخوردگی، سرفه، تب، گلودرد شده و خاصیت خلط آوری دارد.

عظمایی بیان کرد: دفع سنگ کلیه، رفع رگ به رگ شدن عضلات، بهبود کیفیت خواب، آرامبخش قلب و اعصاب و سم‌زدایی کبد از دیگر خواص این شربت مفید است.

این محقق پژوهشگر طب سنتی گفت: این شربت تاثیر بسزایی در درمان درد‌های رماتیسمی (آرتریت روماتوئید) و درد‌های مفاصلی (آرتریت) دارد.
منع مصرف شربت پرسیاوشان

عظمایی بیان کرد: مصرف شربت پرسیاوشان برای زنان باردار ممنوع است.
مقدار مصرف شربت پرسیاوشان

وی اظهار کرد: از این شربت می‌توان ۴ لیوان در روز و در وعده‌های صبح، ظهر، عصر و شب میل کرد.
مواد لازم شربت پرسیاوش (۲ لیتر)

-عرق آویشن یک لیتر
-عرق نعناع یک لیتر
-گل بنفشه ۳۰ گرم
-برگ سیاوشان ۷۰ گرم
-عسل نیم کیلو
طرز تهیه شربت پرسیاوشان

-برای تهیه این شربت ابتدا گل بنفشه و برگ سیاوشان را نیم‌کوب می‌کنیم.
-عرقیجات شامل عرق آویشن و عرق نعناع را ترکیب می‌کنیم و گیاهان نیم‌کوب را داخل آن می‌ریزیم.
-اجازه می‌دهیم ۳ تا ۴ ساعت بگذرد.
-سپس به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه در حرارت ملایم می‌جوشانیم.
-هنگامی که حرارت متعادل و در حدود ۵۰ درجه سانتی‌گراد شد آن را صاف و عسل را اضافه می‌کنیم.
-شربت را هم می‌زنیم تا قوام بیاید و در ظرف شیشه‌ای می‌ریزیم.
-برای تهیه یک لیوان از این شربت، ۴ تا ۵ قاشق غذاخوری از آن را داخل لیوان می‌ریزیم و بقیه حجم لیوان را آب جوشیده ولرم اضافه می‌کنیم.

نکته: برای مصرف این شربت در فصل گرم سال، به جای آب جوشیده ولرم از آب خنک استفاده و چند قطره آب لیموترش اضافه می‌کنیم.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: آشپزی شربت آسم درمان آسم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۲۹۹۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

11 خاصیت رزماری و دمنوش رزماری برای سلامتی!

رزماری از آن دست گیاهانی که عمری بیش از ۲ سال دارد و از برگ آن برای درست کردن غذاهای بسیار زیادی استفاده می‌شود. از گذشته تا به امروز، انسان از خواص این گیاه به‌خوبی آگاه بوده و مطالعات امروزی هم آن خواص رزماری را اثبات کرده‌اند؛ از بهبود تمرکز گرفته تا جلوگیری از پیری مغز، بهبود عملکرد سیستم گوارشی و افزایش بینایی.

به گزارش لیمومی، رزماری به واسطه ویژگی‌های ضد التهابی‌ای که دارد، می‌تواند به کاهش ریزش مو که ناشی از التهاب فولیکول‌های مو و پوست سر است، کمک کند. این گیاه همچنین گردش خون را تقویت کرده و اجازه می‌دهد تا اکسیژن و مواد مغذی بیش‌تری به مو برسد.

خواص رزماری چیست؟

در ادامه قصد داریم به مهم‌ترین خواص رزماری اشاره کنیم:

خواص رزماری برای رحم

یکی از مهم‌ترین فواید رزماری برای بانوان، بهبود عملکرد رحم است. این گیاه به افزایش جریان قاعدگی کمک می‌کند و می‌تواند انقباضات رحمی را تحریک کند. افزایش این انقباضات باعث بهبود جریان خون در رحم می‌شود و به شل شدن عضلات و تسکین دردهای قاعدگی کمک می‌کند.

خواص رزماری برای تقویت مو

رزماری به واسطه ویژگی‌های ضد التهابی‌ای که دارد، می‌تواند به کاهش ریزش مو که ناشی از التهاب فولیکول‌های مو و پوست سر است، کمک کند. این گیاه همچنین گردش خون را تقویت کرده و اجازه می‌دهد تا اکسیژن و مواد مغذی بیش‌تری به مو برسد.

خواص گیاه رزماری برای ابرو

درست مثل مو، یکی از دلایل نازک شدن ابروها، خشک شدن فولیکول‌ها  است که حفظ ابروها را دشوارتر می‌کند و می‌تواند باعث ریزش شود. یکی از خواص روغن رزماری بهبود گردش خون است و می‌تواند اکسیژن و مواد مغذی بیش‌تری را به قسمت‌های مختلف بدن برساند که روی رشد ابروها هم تأثیر می‌گذارد.

فواید رزماری برای لاغری

چای رزماری یکی از نوشیدنی‌های عالی برای اضافه کردن به انواع رژیم غذایی  است. دم کردن این گیاه و مصرف روزانه آن می‌تواند تولید ادرار را افزایش دهد و مایعات و سموم انباشته‌شده در بدن را دفع کند. جدا از آن، پلی‌فنول‌های موجود در چای رزماری می‌تواند به افزایش متابولیسم و چربی‌سوزی کمک کند.

فواید رزماری برای دور چشم

خواص ضد التهابی روغن رزماری باعث شده تا بتواند به شفاف‌سازی پوست کمک کند و با حذف آب اضافی، سیاهی و گودی زیر چشم را از بین ببرد و جریان خون را بهبود ببخشد.

خواص رزماری برای حافظه و تمرکز

به‌نقل از سایت Medical News Today، تحقیقات انجام‌شده نشان می‌دهد که عطر رزماری می‌تواند تمرکز، عملکرد، سرعت، دقت و حتی خلق‌وخوی انسان را به میزان بسیار خوبی بهبود ببخشد.

خواص گیاه رزماری برای سرطان

مطالعات ذکر شده از سوی Medical News Today نشان می‌دهد که عصاره رزماری به‌واسطه خواص ضد التهابی خود می‌تواند گسترش سلول‌های سرطان خون و سرطان سینه را کند و برای از بین بردن تومور در بخش‌های مختلف بدن مفید باشد.

ضررهای رزماری چیست؟

معمولاً مصرف رزماری در دوزهای پایین خطری ندارد. با این حال، مصرف بیش از اندازه آن می‌تواند عوارض جانبی‌ای را به همراه داشته باشد که بسیار نادر است. برخی عوارض جانبی عبارت‌اند از:

استفراغ اسپاسم کما ادم ریوی

جدا از این، مصرف دوزهای بالای رزماری می‌تواند باعث سقط جنین شود. به همین خاطر هم مصرف مکمل رزماری برای زنان باردار توصیه نمی‌شود.

خطر رزماری برای مشکلات هورمونی زنان

به‌طور کلی، منابع معتبر در اینترنت به این موضوع اشاره کرده‌اند که رزماری به‌عنوان یک آنتی‌اکسیدان قوی، می‌تواند روی کنترل هورمون‌های جنسی در بانوان نقش بسیار مؤثری ایفا کند و باروری را بهبود ببخشد. به همین خاطر هم مکمل‌های آن برای برخی بانوان پیش از بارداری توصیه می‌شود.

اما از طرفی، گزارشات بسیار زیادی وجود دارد که در آن نشان می‌دهد مصرف رزماری می‌تواند مشکلات هورمونی زنان را تشدید ببخشد و از حالت تعادل خارج کند.  به همین خاطر، همواره پیشنهاد می‌شود که زنان پیش از مصرف رزماری با پزشک و متخصص خود مشورت داشته باشند.

خواص دمنوش رزماری

 دمنوش رزماری یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌هایی است که در آسیای شرقی هم بسیار مصرف می‌شود. در ادامه قرار است به برخی خواص دمنوش رزماری اشاره کنیم تا بدانید که چرا این نوشیدنی باید در رژیم روزانه‌تان قرار بگیرد و جایگزین نوشیدنی‌های ناسالم با قند اضافه شود:

بهبود دیابت

دمنوش رزماری با کاهش گلوکز و افزایش تولید انسولین، می‌تواند به مدیریت بهتر دیابت کمک کند. البته باید به این نکته هم اشاره کنیم که مصرف این چای نباید جایگزین داروهای تجویز شده یا رژیم غذایی سالم برای این بیماری شود و صرفاً نقش یک مکمل را ایفا می‌کند.

بهبود عملکرد ذهن

وبسایت خبری Healthline تأیید کرده که چای رزماری می‌تواند عملکرد ذهنی را بهبود ببخشد و به همین ترتیب، سطح استرس را کاهش دهد. دمنوش همچنین می‌تواند با بهبود عملکرد حافظه، تأثیر مثبتی روی بیماری‌هایی مثل آلزایمر داشته باشد.

یک آنتی‌بیوتیک طبیعی

رزماری به‌واسطه خواص دارویی‌اش به‌عنوان یک آنتی‌بیوتیک طبیعی هم شناخته می‌شود و می‌تواند در درمان بسیاری از باکتری‌هایی که به عفونت‌های ادراری، استفراغ و حتی اسهال مرتبط هستند، نقش داشته باشد.

بهبود گردش خون

دمنوش رزماری خواص ضد پلاکتی دارد و می‌تواند با حفظ لخته‌های مختلف در بدن، گردش خون را به میزان بسیار خوبی بهبود ببخشد. به همین خاطر هم، عموماً دکترها بعد از جراحی به بیماران خود پیشنهاد می‌کنند که این دمنوش را به شکل روزانه تا بازه زمانی مشخصی مصرف کنند.

چه افرادی نباید رزماری را مصرف کنند؟

خواص ضد التهابی و مواد موجود در رزماری باعث می‌شود تا مصرف این گیاه به هر شکلی، خواصی را برای برخی اشخاص به‌همراه داشته باشد. به همین خاطر، بهتر است این گیاه تنها تحت نظارت پزشک برای گروه‌های زیر مورد استفاده قرار بگیرد:

زنان باردار: رزماری در برخی موارد می‌تواند باعث سقط جنین شود. زنان شیرده: اطلاعات کاملی دراین‌باره وجود ندارد اما دکترها پیشنهاد می‌کنند که زنان شیرده تا بازه مشخصی از مصرف رزماری خودداری کنند. افرادی که به آسپرین آلرژی دارند: این گیاه ماده شیمیایی‌ای درون خودش دارد که بسیار شبیه به آسپرین است و می‌تواند واکنش آلرژیکی را برای برخی اشخاص به‌همراه داشته باشد. اختلالات خون‌ریزی: رزماری می‌تواند خطر خون‌ریزی را در افرادی که اختلالات خون‌ریزی دارند، افزایش دهد. اختلالات تشنجی: اگر اختلالات تشنج دارید، بهتر است از مصرف رزماری خودداری کنید. رزماری با چه داروهایی تداخل دارد؟

رزماری می‌تواند روی عملکرد برخی از داروها تأثیر بگذارد، از جمله:

داروهای ضد انعقاد مثل آسپرین و وارفارین داروهای مهارکننده ACE مثل لیزینوپریل و فوزینوپریل دیورتیک‌ها مثل هیدروکلروتیازید داروهای حاوی لیتیوم که برای بهبود افسردگی استفاده می‌شوند. سخن پایانی

رزماری از آن دست گیاهانی است که خواص بسیار زیادی را به‌خودش اختصاص می‌دهد؛ از بهبود عملکرد مغز و حافظه گرفته تا رشد بیش‌تر مو و کاهش وزن. به همین خاطر، مصرف روغن رزماری و اضافه کردن دمنوش این گیاه به رژیم روزانه، می‌تواند گامی مثبت در جهت بهبود سبک زندگی‌مان باشد.

با این حال، با توجه به عوارض جانبی و خطرات احتمالی‌ای که ممکن است این گیاه برای گروه‌های خاص به‌همراه داشته باشد، پیشنهاد می‌کنیم که حتماً پیش از مصرف رزماری با پزشک متخصص خودتان مشورتی داشته باشید تا میزانی درست از آن را مصرف کنید و از صحت سالم بودن آن برای خودتان مطمئن شوید.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • خواص میوه خشک برای کودکان
  • یکی از معجزه‌آساترین خواص این گیاه تقویت دید چشم است
  • خواص آب هویج بستنی
  • (تصاویر) خواص قارچ برای سلامتی؛ فقط این قارچ‌ها خوراکی هستند!
  • خواص آب هویج که از آن بی‌خبرید
  • خواص «زیتون» معجزه‌گر
  • گیاهی که در قرون وسطی از آن شربت جوانی می‌ساختند
  • 11 خاصیت رزماری و دمنوش رزماری برای سلامتی!
  • سیرابی و این همه خاصیت؟
  • چه عسل هایی برای فصل گرم مناسب است؟ + چند شربت عالی