Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، مهدی یعقوبی سرپرست معاونت خدمات و محیط زیست شهری شهرداری مشهد در نشست خبری هفته هوای پاک گفت: متاسفانه اکنون با گسترش صنایع و استفاده از خودرو‌های شخصی با افزایش آلودگی هوا روبرو هستیم.
وی افزود: یکی از آلاینده‌های موجود در هوا گاز منو اکسید کربن است که ناشی از خودرو‌ها است که افزایش آن خطر سکته قلبی و مغزی را به دنبال دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سرپرست معاونت خدمات و محیط زیست شهری شهرداری مشهد گفت: یکی از راهکار‌های مناسب برای کاهش آلودگی هوا توسعه سیستم حمل و نقل عمومی است و در کنار توسعه حمل و نقل عمومی و تشویق شهروندان به کاهش استفاده از خودروی شخصی استانداردسازی سوخت خودرو و صنایع باید مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: یکی از اقدامات مهم مدیریت شهری در حوزه محیط زیست به ویژه حوزه کاهش آلودگی هوا، ایجاد اولین مرکز پایش آلاینده‌های زیست محیطی در کشور با همکاری اداره کل حفاظت از محیط زیست مجهز به ۲۳ ایستگاه سنجش آلودگی هوا است که از این میان ۱۲ ایستگاه متعلق به محیط زیست، یک ایستگاه سازمان هواشناسی و ۱۰ دستگاه نیز توسط شهرداری خریداری و نصب شده است.

یعقوبی ادامه داد: در مجموع مرکز پایش آلاینده‌های زیست محیطی شهرداری مشهد مجهز به ۱۰۰ دستگاه سنجش آلودگی هوا، صوت، نور و امواج الکترومغناطیسی ثابت و سیار است که در کنار سنجش و اعلام وضعیت کیفیت هوای مشهد میزان آلودگی صوتی، الکترومغناطیسی و نور را اندازه‌گیری و اعلام می‌کند.

سرپرست معاونت خدمات و محیط زیست شهری شهرداری مشهد گفت: براساس اندازه‌گیری‌های انجام شده میزان امواج الکترومغناطیسی در مشهد ۲.۵ وات است در حالی که آستانه سلامت ۲۸ وات است که با این میزان بسیار فاصله داریم و شهر مشهد وضعیت مناسبی دارد.

وی افزود: همچنین میزان امواج صوتی در شهر مشهد براساس اندازه‌گیری‌های انجام شده ۴۵ دسیبل است که میزان استاندار آن باید ۵۵ دسیبل باشد؛ از این نظر شهر مشهد ۲۰ دسیبل از آستانه سلامت بالاتر است که باید برای کاهش آن راهکار‌هایی اندیشیده شود.
یعقوبی ادامه داد: ۶ گشت خودرویی با تجهیزات سنجش آلاینده‌های زیست محیطی سیار میزان آلاینده‌های خودرو‌ها به ویژه تاکسی‌ها را اندازه‌گیری و توسط پلیس راهور که همراه این گشت‌ها هستند، اعمال قانون می‌شوند.

وی افزود: همچنین یک گشت ویژه کنترل آلاینده‌های هوا از سوی اتوبوس‌های ناوگان اتوبوسرانی در شهر به گشت زنی مشغول و اتوبوس‌هایی که دچار مشکل باشند را متوقف و به پارکینگ انتقال می‌دهند.

یعقوبی گفت: برای تهیه این فهرست که نقش مهمی در برنامه‌ریزی برای مقابله با آلودگی هوا دارد مهرماه امسال قراردادی با دانشگاه صنعتی شریف تهران منعقد شد که طی آن ظرف یکسال فهرست انتشار آلاینده‌های مشهد را تدوین خواهند کرد.

سرپرست معاونت خدمات و محیط زیست شهری شهرداری مشهد تصریح کرد: همچنین با همکاری سایر دستگاه‌ها تدوین طرح جامع آلودگی هوای مشهد در دست مطالعه و تدوین است که با استفاده از آن می‌توان آلودگی هوا را تا دو سه روز بعد پیش‌بینی کرد.

وی به ساماندهی مشاغل مزاحم اشاره کرد و گفت: ساماندهی این مشاغل تاثیر زیادی در کاهش آلودگی محیط زیست دارد که در این راستا تصمیم داریم طی چهار سال صنوف مزاحم شهر مشهد را به محل‌های مناسب انتقال دهیم که برای اینکار چهار مجتمع صنفی مربوط به این مشاغل در حال احداث است که دو مجتمع با ظرفیت ۵۹۰ واحد صنفی تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد.

سرپرست معاونت خدمات و محیط زیست شهری شهرداری مشهد ادامه داد: کاهش آلودگی هوا نیازمند توسعه فضای سبز است در این مسیر از ابتدای سال تاکنون ۲۷ پارک با وسعت ۳۷ هکتار به بهره‌برداری رسیده و ۱۶ پارک جدید نیز با ۲۷ هکتار وسعت نیز تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید.

محمد پذیرا، رییس اداره محیط زیست، سلامت و ایمنی شهرداری مشهد نیز در این نشست گفت: در ۳۰۵ روز گذشته از سال جاری مشهدی‌ها ۳۳ روز هوای پاک، ۲۳۱ روز هوای سالم، ۳۸ روز ناسالم برای گروه‌های حساس و ۳ روز هوای ناسالم برای همه گروه‌ها را تنفس کرده‌اند.

وی افزود: این در حالی است که در ۳۰۵ روز مشابه سال گذشته مشهدی‌ها ۱۴ روز هوای پاک، ۲۱۶ روز هوای سالم، ۷۰ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و ۵ روز هوای ناسالم برای همه گروه‌ها را تنفس کرده‌اند که بر این اساس هوای امسال بهتر از پارسال بوده است.

پذیرا به ویژه برنامه‌های هفته هوای پاک اشاره کرد و ادامه داد: تشکیل زنجیره انسانی توسط ۵۰۰ نفر از دانش‌آموزان در بوستان کوهسنگی در روز اول، انجام تنظیم موتور رایگان موتور خودرو‌ها در ۱۰ تعمیرگاه و ۳ نمایندگی خودرو و همچنین آموزش محیط زیست و برگزاری مسابقه نقاشی در ۵۰۰ مدرسه از جمله برنامه‌های هفته هوای پاک است.

انتهای پیام// ز.‌ی


نشست خبری معاون خدمات و محیط زیست شهری شهرداری مشهد برگزار شد

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: خودرو هوای پاک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۳۱۵۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره برداری از ۱۱ جایگاه سوخت کوچک مقیاس تا پایان تابستان امسال

مدیر عامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران اقدامات این شرکت را در راستای حفظ محیط زیست تشریح کرد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، ۲۲ آوریل مصادف با ۲ اردیبهشت در تمام دنیا به عنوان روز جهانی زمین پاک شناخته می‌شود تا یادآور این نکته باشد که همه ما باید به فکر حفظ و نگهداری سیاره خود باشیم. مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر به همین مناسبت اقدامات این شرکت را در راستای حفظ محیط زیست تشریح کرد.

سعید بیگی در گفتگو با خبرنگار شهر، با بیان این که اقدامات زیست محیطی شرکت ساماندهی به دو بخش اصلی تقسیم می‌شود، گفت: بخش اول اقدامات نظارتی شرکت است که در قالب اجرای بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری در حیطه فعالیت‌های صنفی انجام می‌شود. براساس این بند از قانون، شهرداری موظف به جلوگیری از مزاحمت مشاغل و کسب‌هایی است که با انتشار دود و آلودگی باعث آلودگی هوای شهر‌ها می‌شود.

وی افزود: شرکت ساماندهی با نظارت و مراقبت در وضع دودکش‌های اماکن و کارخانه‌ها با اتخاذ تدابیری همچون تعطیلی و انتقال واحد آلاینده از بروز آلودگی در شهر‌ها جلوگیری می‌کند. در همین راستا اجرا و یا بهبود سیستم‌های کنترل آلودگی در برخی از صنایع از جمله کارخانجات مالیبل سایپا، زمزم، خوشگوار، بستنی پاک، لبنیات پاک، گروه صنعتی بهشهر نیز پیگیری شده‌است.

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر با بیان این که بیش از ۵۴۰ پرونده شکایتی و یا اطلاعیه در خصوص مزاحمت‌ها و آلودگی‌های مشاغل بررسی شده است، گفت: از پرونده‌های بررسی شده، برای حدود ۳۵۰ عدد از آن‌ها رای کمیسیون بند ۲۰ در این خصوص صادر شده است.

بیگی درباره پیگیری و اجرای آرای صادره واحد‌های صنفی آلاینده تصریح کرد: اجرا آرای واحد‌های دارای رای و صدور رای برای واحد‌های فاقد رای در رسته‌های ضایعات فروشی در سطح شهر تهران پیگیری شد. همچنین درباره واحد‌های کارواش هم برای کنترل خروجی فاضلاب این واحد‌ها در راستای کاهش آلودگی آب (سطحی و زیرزمینی) و خاک اقدامات لازم برای پیگیری و صدور آرای بند ۲۰ انجام شد.

وی در ادامه با اشاره به این که اقدامات توسعه‌ای بخش دیگری از اقدامات زیست محیطی شرکت است، اظهار کرد: شرکت ساماندهی اقدام به ساخت ۱۵ جایگاه سوخت کوچک مقیاس با اولویت مناطق بدون پمپ بنزین کرد و تاکنون ۴ جایگاه به بهره‌برداری رسیده و ۱۱ جایگاه دیگر نیز تا پایان شهریور به مرحله بهره برداری خواهد رسید.
مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر درباره اهمیت زیست محیطی ایجاد جایگاه‌های سوخت بیشتر در شهر عنوان کرد: این اقدام می‌تواند با کاهش مدت پیمایش شهروندان برای رسیدن به جایگاه سوخت و کاهش زمان توقف در صف‌های طولانی برای سوخت‌گیری کمک شایانی به حفظ محیط‌زیست و کاهش آلودگی هوا کند.

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر در ادامه بیان کرد: یکی دیگر از اقدامات توسعه‌ای شرکت، ایجاد تصفیه‌خانه پساب بازار پرندگان است که با به‌کارگیری آن، علاوه بر کاهش آلودگی، امکان استفاده مجدد از پساب برای آبیاری فضای سبز، کاهش مصرف و استفاده بهینه از آب فراهم می‌شود.
به گفته بیگی، برای رعایت هرچه بیشتر ملاحظات محیط زیستی در بازار پرندگان، نماینده اداره حفاظت محیط زیست تهران در این مجموعه مستقر شده است تا تعاملات لازم برای بهبود شرایط زیست محیطی انجام شود.

بیگی همچنین به انعقاد تفاهم نامه با اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در راستای اجرای برنامه چهار ساله چهارم شهرداری تهران اشاره کرد و ادامه داد: برگزاری دوره آموزشی و عملی برای رؤسا و کارشناسان ساماندهی مناطق ۲۲ گانه برای افزایش سطح اطلاعات و آشنایی با سیستم‌های کنترل آلودگی و همینطور دوره‌های آموزشی برای اصناف و ادارات ساماندهی سایر شهر‌ها در موضوعات بند ۲۰ مثل تبریز، ساری، رشت، بروجرد، اراک، شیراز و ... هم از دیگر اقدامات شرکت ساماندهی برای حفظ محیط زیست بود.


وی در پایان از انتشار ۳ جلد کتاب آموزشی در خصوص موارد مرتبط با بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها خبر داد و اظهار کرد: کتاب گردش کار بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها، جلد یک کتاب تمهیدات تخصصی و کتاب ملاک عمل ساماندهی مشاغل و اصناف عناوین این سه کتاب بود که به منظور بهبود و کاهش مزاحمت‌ها و آلودگی‌های زیست محیطی و به همت شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر منتشر شد.

دیگر خبرها

  • سهم مشهدی‌ها از هوای پاک فقط ۲۶ روز در سال
  • شاخص آلودگی هوای مشهد امروز چهارشنبه ۴ اردیبهشت
  • ۶ هزار عدد قرص از یک تعمیرگاه خودرو در مشهد کشف شد
  • کشف ۶ هزار عدد قرص از یک تعمیرگاه خودرو در مشهد
  • بهره برداری از ۱۱ جایگاه سوخت کوچک مقیاس تا پایان تابستان امسال
  • ضرورت آموزش حفاظت و نگهداری از طبیعت به دانش آموزان
  • روزانه ۲۳ تن زباله های پلاستیکی در ایلام تولید می شود
  • بهره‌برداری از ۱۱ جایگاه سوخت تا پایان تابستان امسال در تهران
  • هوای زمین را داشته باشیم
  • شاخص آلودگی هوای مشهد امروز دوشنبه ۳ اردیبهشت