Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-25@19:31:26 GMT

سیاست میراث فرهنگی خرید بناهای تاریخی نیست

تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۳۲۰۵۰

سیاست میراث فرهنگی خرید بناهای تاریخی نیست

به گزارش خبرنگار مهر، حسن رمضانی صبح شنبه در جلسه شورای شهر بیرجند اظهار کرد: ارگ بهارستان قدیمی‌ترین مقر حکومت در بیرجند و محدوده خراسان‌جنوبی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه این ارگ تا اوایل دوره زندیه مقرحکومت بوده است، بیان کرد: در سال ۱۳۳۶ هجری قمری مدرسه نسوان در این محل راه‌اندازی و بعد از انتقال مدرسه، شرکت سهامی شرق در آنجا مستقر می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رمضانی ادامه داد: بعد از انقلاب و تملک بنیاد مستضعفان، ارگ و باغ از هم تفکیک شد که اتفاق خوشایندی نیست.

وی با تبیین فعالیت‌های میراث فرهنگی خراسان‌جنوبی در زمینه مرمت ارگ بهارستان، افزود: علی‌رغم تمایل میراث برای بهسازی، با توجه به ارقام و اعتبارات فعلی نمی‌توان انتظار اقدام قابل توجهی داشت مگر اینکه در این زمینه همکاری سایر نهادها نیز وجود داشته باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی با تأکید بر وضعیت اسفناک ارگ بهارستان گفت: وقتی سخن از مدنیّت و حکومتداری در شهر بیرجند از دوران صفویه می‌زنیم نباید وضع ارگ تاریخی مقر حکومت چنین باشد.

رمضانی اظهار کرد: در زمینه حراست از ارگ بهارستان در وهله نخست باید آن مکان تخلیه شود چرا که رفت و آمد افراد ناآگاه از بناهای تاریخی به آن آسیب می‌زند.

کمک به بهسازی ارگ بهارستان به شرط بازشدن درب آن برای عموم مردم

وی با تبیین اینکه هر سال بر میزان تخریب ارگ بهارستان افزوده می‌شود، بیان کرد: میراث فرهنگی می‌تواند از اعتبارات خود کمک ویژه‌ای برای بهسازی ارگ بهارستان کند، به شرط اینکه مطمئن باشیم درب آن به روی مردم باز می‌شود.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی ادامه داد: در حال حاضر سیاست میراث فرهنگی در کشور خرید بناهای تاریخی نیست، چرا که خرید یک میلیون و ۲۰۰-۳۰۰ هزار بنای تاریخی توجیه ندارد.

رمضانی افزود: میراث فرهنگی می‌تواند در عین حفاظت و مراقبت از بناهای تاریخی زمینه بهره‌برداری عموم مردم را فراهم کند.

وی با اشاره به اینکه حاضریم به صورت مشارکتی با بنیاد مستضعفان برای بهسازی ارگ همکاری کنیم، گفت: اهمیت و شرایط ارگ بهارستان برای مسئولین کشوری بنیاد مستضعفان باید تبیین  شود، چرا که در حال حاضر این ارگ نیازمند هزینه حدود هشت میلیاردی است.

 مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی اظهار کرد: در زمینه بنای مشهور به باغ و مقبره حسام الدوله گفت: در این بنا تزئینات گچی و آئینه کاری منحصر به فردی وجود دارد که البته بنای آن آسیب چندانی ندیده است.

کد خبر 4517241

منبع: مهر

کلیدواژه: حسن رمضانی خراسان جنوبی میراث فرهنگی خراسان جنوبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۳۲۰۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرمت طرح‌های مشترک میراث فرهنگی و شهرداری در میبد


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، سید محمد رستگاری با قدردانی از اقدامات شورای اسلامی شهر و شهرداری میبد در راستای احیا و مرمت بافت تاریخی و معابر ارزشمند میراث فرهنگی گفت: مقررشد؛ میراث فرهنگی با مشارکت شهرداری برای مرمت و احیا قلعه مهرجرد و بارجین اقدام کند.


رستگاری با بیان اینکه کارخوبی که درگذر شاه جهان آباد صورت گرفته است؛ مجموعه عالی برای رویداد‌های فرهنگی گردشگری درراستای توسعه گردشگری پایدار در میبد است گفت: نارین قلعه، قنات و محوطه آن نیز نیاز به توجه بیشتر و مرمت و بازسازی دارد که باید پیگیری لازم جهت تامین اعتبار آن انجام شود.


وی با اشاره به کف سازی، بدنه، نورپردازی و احیا و مرمت راسته از سوی شهرداری گفت: با اقداماتی که در راسته بازار انجام شده است ظرفیت ارزشمندی در این منطقه درحال رقم خوردن در حوزه میراث فرهنگی است. مجید بهارستانی شهردار میبد هم با بیان اینکه میبد بیش از ۸۰۰ هکتار بافت تاریخی دارد گفت: برای حفظ بافت تاریخی و جلوگیری از تخریب آن، در ۱۰ منطقه درحوزه بازآفرینی شهری، زیرسازی، بدنه سازی، مرمت بدنه بافت تاریخی کار کردیم.


بهارستانی با بیان اینکه در چهار منطقه از شهر بیشتر هزینه شده است افزود: در راسته بازار ۱۰ میلیارد تومان، گذر شاه جهان آباد ۴ میلیارد تومان، حمام و مسجد جامع شهیدیه ۳ میلیارد تومان هزینه شده است.


وی خاطرنشان کرد: تامین پارکینگ محله ایی و بازآفرینی وخدمات شهری از دیگر اقدامات شهرداری است که برای خدمات رسانی بافت‌های تاریخی، دو دستگاه موتور آتش نشانی خریداری کرده ایم.

دیگر خبرها

  • سمینار بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بناهای تاریخی با رویکرد کاربرد فناوری‌های نوین برگزار شد
  • نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی رونمایی می‌شود
  • نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی آماده رونمایی است
  • سعدآباد پر حاشیه
  • سعدآباد پرحاشیه
  • اجرای طرح احیا باغات و بافت تاریخی شهر شاهدیه
  • مرمت طرح‌های مشترک میراث فرهنگی و شهرداری در میبد
  • خسارت ۱۸۴ میلیاردی بارندگی به بناهای تاریخی سیستان‌وبلوچستان
  • اجرای ۸۰ پروژه مرمتی و عمرانی در آذربایجان‌غربی
  • سمینار بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بناهای تاریخی با رویکرد کاربرد فناوری‌های نوین برگزار می‌شود