Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران - ایرنا - تارنمای «آرمی تایمز» گزارش داد: نتیجه تحقیقات ارتش آمریکا درباره جنگ عراق نشان می دهد که ایران تنها پیروز جنگی بوده که حاوی درس عبرت زیادی برای جنگ های آینده است.

این تارنمای آمریکایی نوشت: در این تحقیقات دوجلدی به بررسی عمیق اشتباهات و موفقیت های جنگ عراق پرداخته شده است.
تحقیقات این جنگ در سال 2013 با مسئولیت ژنرال «ری (ریموند) ادرنو» رئیس وقت ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا آغاز شد و تا دوران ریاست «مارک میلی» ریاست کنونی ستاد نیروهای مسلح آمریکا ادامه داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این تحقیقات در سال 2016 پایان یافت اما انتشار آن تاکنون به تعویق افتاده بود.
برخی می گویند تعویق در انتشار این گزارش به دلیل نگرانی از مسائل محرمانه تصمیم گیری های برخی از مقامات ارشد در طول جنگ بوده است.
در این گزارش یک هزار و 300 صفحه ای از بیش از 1000 مدرک غیرمحرمانه استفاده شده و به بررسی تهاجم نظامی سال 2003 به عراق و خروج آمریکا از این کشور، ظهور داعش و نفوذ ایران وسوریه پرداخته است.
نویسندگان این گزارش در فصل نهایی آن ایران را به اتخاذ سیاست های توسعه طلبانه و جسورتر شدن متهم کرده و عنوان می کنند که در زمان تکمیل این پروژه (جنگ عراق) در سال 2018 ایران تنها پیروز این جنگ بوده است.
آنها به آسیب های جنگ عراق بر روابط سیاسی و نظامی اشاره کرده اند که حتی بر مردم آمریکا تحمیل شده است.
در این گزارش آمده است: جنگ عراق ممکن است به یکی از پرتبعات ترین جنگ ها در تاریخ آمریکا تبدیل شود. این جنگ سنت سیاسی قدیمی جنگ های پیشگیرانه را متزلزل کرد.
نویسندگان این تحقیق خاطرنشان می کنند که فناوری همیشه نمی تواند کمبود نیروی انسانی را جبران کند و جنگ ائتلاف به دلایلی «عمدتا ناموفق» بود.
در این گزارش همچنین به نکات مهم زیر اشاره شده است:
**نیاز به سربازان بیشتر: در هیچ مقطعی از جنگ عراق فرماندهان آمریکایی نیروهای لازم را برای مقابله همزمان با نیروهای سنی و شیعه نداشتند.
**شکست در بازدارندگی ایران و سوریه: ایران و سوریه پناهگاه امنی را در اختیار شبه نظامیان شیعه و سنی قرار دادند و از آنها حمایت کردند و آمریکا هرگز راهبرد موثری برای توقف این روند نداشت.
** جنگ ائتلاف موفقیت آمیز نبود: اعزام نیروهای ائتلافی از لحاظ سیاسی ارزشمند بود اما «عمدتا ناموفق» بود زیرا نیروهای ائتلافی به اندازه کافی نیرو اعزام نکردند و دامنه عملیات خود را محدود کردند.
**گاردملی به آموزش بیشتری نیاز داشت: در حالی که یگان های گاردملی عملکرد خوبی داشتند برخی از تیپ های نظامی درمقابله با شورشیان آنچنان مشکل داشتند که فرماندهان آمریکایی ماموریت شان در کنترل منطقه جنگی مختص آنها را متوقف کردند.
این تحقیقات نشان داد که یگان های گارد ملی به منابع مالی و آموزش بیشتری نیاز دارند.
** شکست آموزش نیروهای عراقی در زمینه خوداتکایی: تلاش های تحت امر آمریکا برای آموزش و تجهیز نیروهای عراقی در بیشتر دوران جنگ فاقد منابع مالی لازم بود. تصمیم نسنجیده و زود هنگام برای انتقال قدرت به عراقی ها جلوگیری از فشار سیاسی مقامات عراقی بر فرماندهان این کشور را دشوارتر کرد.
**سیاست غیرموثر در رابطه با افراد بازداشت شده: آمریکا در ابتدا تصمیم گرفت از برخورد با بازداشت شدگان به عنوان زندانی جنگی خودداری کند. این کشور سپس هرگز روش موثری را برای رسیدگی به بازداشت شدگان بکار نبست. بسیاری از مبارزان سنی به میدان جنگ بازگشتند.
**دموکراسی ضرورتا ثبات ایجاد نمی کند: فرماندهان آمریکا بر این باوربودند که انتخابات سال 2005 عراق در آرام کردن اوضاع تاثیر خواهد داشت اما این انتخابات تنش های قومی و فرقه ای را تشدید کرد.
در این گزارش از افزایش نیروها در سال 2007 و دیگر تلاش های ضد شورشی تمجید شده است که بسیاری از آنها به فرماندهانی همچون اودرنو، «دیوید پترائوس» و ژنرال بازنشسته «هربرت مک مستر» نسبت داده شده است. مک مستر به تازگی به عنوان مشاور امنیت ملی دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا خدمت می کرد.
در این گزارش همچنین از برخی از رهبران سابق ارتش آمریکا از جمله «پیتر شومیکر» رئیس سابق ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا و «جورج کیسی» ژنرال سابق آمریکایی که با تقویت نیروهای آمریکایی در پایگاه های بزرگ باعث خلا امنیتی در بغداد شد، انتقاد شده است.
به گزارش ایرنا ؛ جنگ عراق در سال 2003 میلادی به بهانه وجود سلاح های کشتار جمعی در عراق از سوی دولت واشنگتن و بدون مجوز شورای امنیت سازمان ملل متحد آغاز شد . ادعایی که هیچ گاه ثابت نشد و صرفا این جنگ هزاران کشته و میلیاردها دلار خسارت برجای گذاشت .
اروپام**9158 ** 1546

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي آمريكا ايران جنگ عراق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۳۲۳۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«به‌دنبال جنگ نیستیم، اما پاسخ هر تجاوزی را کوبنده‌تر از قبل می‌دهیم»

سرلشکر موسوی گفت: جمهوری اسلامی ایران به‌دنبال گسترش جنگ نیست، لیکن در جنگ اراده‌ها، پاسخ هر تجاوزی را کوبنده‌تر از قبل خواهد داد.»

به گزارش تسنیم، امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده‌کل ارتش جمهوری اسلامی ایران، با حضور در مرکز فرماندهی و واپایش عملیات ارتش، وعده صادق را جلوه زیبایی از وحدت و هم‌افزایی ارتش و سپاه و وزارت دفاع عنوان کرد.

فرمانده‌کل ارتش افزود: این عملیات که با محوریت نیروی هوافضای سپاه، هم‌افزایی ارتش و وزارت دفاع و هدایت ستادکل نیروهای مسلح با موفقیت انجام شد، کام همه دوستان انقلاب اسلامی را شیرین و دشمنان را از قدرت بازدارندگی ایران شگفت‌زده کرد.

موسوی، با شکرگزاری به درگاه احدیت و تبریک این موفقیت و ظهور قدرت اراده ملت ایران به محضر فرماندهی معظم کل قوا، از ستادکل نیروهای مسلح که با تدبیر شایسته و هم‌افزا و راهبری دقیق عملیات، اراده و همت رزمندگان اسلام را هم‌جهت و معطوف به هدف، به فرجامی غرورآفرین، رهنمون ساخت، قدردانی کرد.

فرمانده‌کل ارتش خاطرنشان کرد: به دلاورمردان سپاه پاسداران خداقوت و دست‌مریزاد عرض می‌کنم و از آحاد همرزمان عزیز نقش‌آفرین، به‌ویژه رزمندگان پدافند و نیروی هوایی و خانواده محترم فرماندهان و رزمندگان که همواره با تحمل سختی‌ها، توفیقات نیروهای مسلح را میسر ساخته‌اند، صمیمانه قدردانی می‌کنم.

وی بر ضرورت تداوم هوشیاری و آمادگی مرکز فرماندهی و واپایش عملیات ارتش برای اقدام، تأکید و خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران به‌دنبال گسترش جنگ نیست لیکن در جنگ اراده‌ها، پاسخ هر تجاوزی را کوبنده‌تر از قبل خواهد داد.

موسوی، همچنین از خداوند بزرگ برای ملت سربلند ایران، عزت روزافزون و برای محور مقاومت به‌ویژه مردم مظلوم فلسطین و غزه قهرمان، پیروزی نهایی و برای رژیم کودک‌کش صهیونیستی تسریع در زوال مختوم را مسئلت کرد.

دیگر خبرها

  • قرارداد ۶میلیارد دلاری تسلیحات و تجهیزات آمریکا برای اوکراین
  • «به‌دنبال جنگ نیستیم، اما پاسخ هر تجاوزی را کوبنده‌تر از قبل می‌دهیم»
  • افشاگری سی‌ان‌ان از فاجعه فرودگاه کابل هنگام خروج نظامی آمریکا
  • بیانیه ارتش یمن درباره حمله موفق به سه کشتی آمریکایی و صهیونیستی
  • روسیه: ۲۹۹ پهپاد اوکراینی منهدم شد
  • توافق مهم امنیتی ایران و عراق (+جزئیات)
  • نیویورک‌تایمز: جنگ اوکراین برای ارتش آمریکا حکم رگه طلا را دارد
  • درخواست پنتاگون از دولت عراق درباره نیروهای آمریکایی
  • هشدار پنتاگون به عراق درباره ادامه حملات علیه نیروهای آمریکا
  • روسیه: ۱۰۴ پهپاد اوکراینی سرنگون شد