Web Analytics Made Easy - Statcounter

به تازگی اتاق بازرگانی ایران، گزارش پایش محیط کسب و کار در فصل پاییز سال جاری را منتشر نموده است. این گزارش نشان می دهد که وضعیت محیط کسب و کار به روند نامناسب خود ادامه داده و در پاییز 97 شاخص ملی محیط کسب و کار به 6.49 (نمره بدترین ارزیابی 10 است) رسیده است. به مانند چهار فصل گذشته نامساعدترین مولفه در محیط کسب و کار از دیدگاه فعالان اقتصادی غيرقابل پیش بینی بودن و تغییرات قيمت مواد اوليه و محصولات بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش تابناک اقتصادی، اتاق بازرگانی ایران با همکاری مرکز آمار ایران در راستای اجرای ماده 4 قانون بهبود محیط کسب و کار مصوب 1390 مجلس شورای اسلامی طرح ملی پایش شاخص های ملی محیط کسب و کار کشور را در پاییز سال جاری اجرا نمود و نتایج این پایش به صورت یک گزارش به تازگی منتشر گردید.

این گزارش نوعی نظرسنجی از فعالان اقتصادی زیرمجموعه اتاق ‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، تعاون ایران و اصناف ایران در سراسر کشور می باشد و این فعالان اقتصادی پیرامون 28 مولفه نظرات خود را به شکل عددی بین صفر (بهترین ارزیابی از مولفه) تا ده (بدترین ارزیابی از مولفه) ارائه می دهند و نتایج این نظرسنجی، شاخص ملی محیط کسب و کار ایران در هر فصل را نشان می دهد.

نمودار زیر روند محیط کسب و کار در 8 فصل اخیر را نشان می دهد. همان گونه که ملاحظه می شود در پاییز 97، شاخص ملی محیط کسب و کار 6.49 اعلام شده است. این عدد بالاترین نمره در 8 فصل اخیر است و نسبت به فصل گذشته 1.4 درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته 10.94 درصد افزایش یافته است. یعنی محیط کسب و کار ایران در پاییز 97 نسبت به هفت فصل گذشته از دید فعالان اقتصادی نامساعدتر و موانع بر سر راه کسب و کارها بیشتر شده است. نامساعدتر شدن محیط کسب و کار موجب می شود که رفته رفته بنگاه های کوچکتر که یارای مقابله با موانع پیش روی خود را ندارند اعلام ورشکستگی نمایند و یا به بخش غیررسمی اقتصاد برای ادامه حیات خود منتقل شوند که هر دو مورد عواقب منفی را برای اقتصاد به همراه خواهد داشت. البته آنچه نمودار نشان می دهد و جای بسی خوشحالی است این است که در پاییز 97 در مقایسه با دو فصل قبلی (بهار و تابستان 97) اندکی از شیب نمودار کاسته شده است و این نشان دهنده کمتر شدن سرعت نامساعدتر شدن محیط کسب و کار است. شاید همین نکته باعث شود روند نامساعدتر شدن محیط کسب و کار در فصل های آینده متوقف گردد.

در پاییز 1397، فعالان اقتصادی مشارکت‌ کننده در این پایش، به ترتیب سه مؤلفه "غیرقابل ‌پیش ‌بینی بودن و تغییرات قیمت مواد اولیه و محصولات"، "بی ‌ثباتی سیاست ‌ها، قوانین و مقررات و رویه‌ های اجرایی ناظر بر کسب ‌و کار" و "دشواری تأمین مالی از بانک‌ ها" را نامناسب ‌ترین مؤلفه ‌های محیط کسب ‌و کار کشور نسبت به سایر مؤلفه ‌ها ارزیابی کرده ‌اند. شایان ذکر است که در 4 دوره نخست اجرای طرح پایش محیط کسب و کار، دشواری تامین مالی از بانک ها به عنوان نامناسب ترین مولفه کسب و کار ارزیابی شده است اما در 5 دوره اخیر یعنی از پاییز 1396 تا پاییز 1397، غیرقابل ‌پیش ‌بینی بودن و تغییرات قیمت مواد اولیه و محصولات از دیدگاه فعالان اقتصادی نامناسب ترین مولفه کسب و کار عنوان شده است.

بر اساس این گزارش، در فصل پاییز سه استان  خراسان شمالی (6.66)، ایلام (6.6) و کرمانشاه (6.59) به ترتیب دارای بدترین وضعیت محیط کسب و کار و سه استان گیلان (5.8)، آذربایجان غربی (5.91) و زنجان (5.97) به ترتیب دارای بهترین وضعیت کسب و کار نسبت به سایر استان ها بوده اند. بررسی ها نشان می دهد محیط کسب و کار 21 استان در پاییز 97 در مقایسه با فصل قبل مساعدتر شده است. همچنین محیط کسب و کار 30 استان در مقایسه با فصل مشابه سال قبل نامساعدتر شده است و تنها محیط کسب و کار استان کهگیلویه و بویراحمد نسبت به فصل پاییز سال گذشته مساعدتر شده است.

 

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: محیط کسب و کار فصل پاییز فعالان اقتصادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۳۳۱۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۲۶ درصدی ارزش صادرات از گمرکات سیستان و بلوچستان

ناظر گمرکات استان سیستان و بلوچستان از رشد ۲۶ درصدی ارزش صادرات قطعی از گمرکات استان در یک ماه نخست انسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد. - اخبار استانها -

 محمد علی خاشی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در زاهدان، اظهار داشت: در یک ماه نخست امسال 238 هزار و 476 تن کالا به ارزش 23 میلیون و 637 هزار و 404 دلار از طریق گمرکات استان سیستان و بلوچستان شامل گمرک زاهدان، میرجاوه، میلک، چابهار و منطقه، بازارچه مرزی میلک، پیشین، گمشاد، کوهک و جالق سراوان و بازارچه ریمدان به خارج از کشور صادر شده است.

ناظر گمرکات استان سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه این میزان کالا های صادراتی از نظر ارزش 26 درصد و از حیث وزن 78 درصد افزایش نشان می‌دهد، افزود: عمده اقلام صادرات قطعی گمرکات استان در این مدت کلینکر، سیمان، زغال سنگ، میوه، گوجه فرنگی و سایر محصولات کشاورزی بوده که عمده این اقلام به کشورهای پاکستان، چین، افغانستان و هند، صادر شده است.

مدیرکل گمرک زاهدان در خصوص آمار کالاهای صادراتی اظهار شده در سایر گمرکات کشور و خروجی از گمرکات و بازارچه‌های مرزی این استان، گفت: در فروردین ماه  84 هزار و 767 تن کالاهای صادراتی به ارزش  48 میلیون و 60 هزار و 869 دلار نیز از طریق گمرکات استان خارج شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر ارزش 16 درصد و از نظر وزن 19 درصد کاهش نشان می‌دهد.

وی به عملکرد حوزه واردات قطعی اشاره و عنوان کرد: دریک ماه نخست امسال  48 هزار و 258  تن کالا به ارزش 83 میلیون و  219 هزار دلار از طریق گمرکات استان وارد کشور شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته به لحاظ ارزش 41 درصد افزایش  و از نظر وزن 52 درصد افزایش داشته است.

مدیرکل گمرک زاهدان افزود: عمده اقلام وارداتی به استان شامل  برنج،  کنجد، دام زنده، گوشت ،چای، لوازم یدکی، پارچه، لاستیک اتومبیل سبک و سنگین و موز و برخی اقلام مجاز دیگر بوده که این اقلام بیشتر از کشورهای  پاکستان، هند، امارات متحده عربی، چین و افغانستان وارد شده است.

خاشی با اشاره به انجام تشریفات گمرکی در حوزه مسافری از طریق گمرکات استان، گفت: در یک ماه نخست امسال 22 هزار و 600 مسافر ورودی و23 هزار  و 700 مسافر خروجی از گمرکات استان خدمات  تشریفات مسافری دریافت کردند که نسبت به مدت مشابه سال قبل مسافرین ورودی 22 درصد افزایش و مسافرین خروجی 38 درصد افزایش داشته است.

وی عنوان کرد: ترانزیت خارجی در یک ماه نخست  امسال،  یک هزار و 815 کامیون و تعداد 57 واگن به وزن 36 هزار و 368 تن شامل برنج، پوست، گوگرد، پارچه، سنگ، خشکبار، ادویه چای و سیگار  از طریق گمرکات میلک، میرجاوه و گمرک منطقه آزاد به کشورهای پاکستان، افغانستان، آذربایجان، هند، امارات و عراق ترانزیت شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی 50 درصد کاهش داشته است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • علی ربیعی خطاب به مسئولان: فعلاً تصمیمی نگیرید تا اوضاع بدتر نشود
  • رشد ۲۶ درصدی ارزش صادرات از گمرکات سیستان و بلوچستان
  • درخواست شهروندان اهوازی از شهردار
  • بورل اوضاع غزه بدتر از ویرانه‌های آلمان در جنگ جهانی
  • رشد ۳۵ درصدی بارگیری در راه‌آهن لرستان
  • افزایش ۳۱ درصدی تردد از مرز تمرچین
  • فوت هزار و ۶۵ نفر بر اثر تصادفات رانندگی در تعطیلات
  • فوت هزار و ۶۵ نفر بر اثر تصادفات رانندگی در تعطیلات نوروز
  • شاخص فضای کسب‌وکار در استان بوشهر مناسب نیست
  • این پدافند ضدهوایی ایران مشابه بوک روسی است/ عکس