Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش سرویس بین‌الملل جام نیـوز، با فرارسیدن زمان برگزاری اجلاس اقتصادی منطقه‌ای در لبنان که روزهای شنبه و یکشنبه برگزار می شود اختلاف نظر کشورهای عربی در مورد آینده سوریه و نحوه مهار ایران این اجلاس را تحت الشعاع قرار داده است.

به گزارش شبکه خبری «الجزیره»،بسیاری از رهبران کشورهای عربی که قرار بود در چهارمین نشست توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورهای عضو اتحادیه عرب شرکت کنند اخیرا اعلام کرده اند که در این گردهمایی حاضر نخواهند شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امیران کویت و قطر شرکت نخواهند کرد. به جای رئیس جمهور مصر قرار است نخست وزیر این کشور به لبنان بیاید و محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز گفته است که این روزها در نیویورک خواهد بود.

به نظر می رسد این بی‌اعتنایی‌ها یک پیام آگاهانه به ایران باشد که متحدانش از جمله گروه حزب الله در لبنان قدرت فراوانی دارند و از حکومت بشار اسد در سوریه حمایت می کند.

از نگاه متحدان ایران این اجلاس می توانست فرصت مناسبی برای حضور مجدد بشار اسد در گردهمايی رهبران عرب باشد ولی آینده سوریه از جمله موضوعات گفتگوهای این اجلاس نیست.

حسام زکی، مشاور دبیرکل جامعه عرب گفت:«جامعه عرب در اين اجلاس برای گفتگو در مورد دعوت دمشق به جلسات آینده نهاد در تونس هیچ برنامه‌ای ندارد و در هر صورت سوریه به این اجلاس دعوت نشده است.»

رامی خوری، تحلیلگر سیاسی به شبکه الجزیره گفت:«هنوز به آن مرحله نرسیده ایم . تمام حکومت‌های عربی قصد ندارند به سرعت روابط خود را با سوریه عادی کنند.»

 

 

اتحادیه عرب در سال ۲۰۱۱ و قبل از آغاز جنگ داخلی سوریه عضویت آن کشور را به دلیل آنچه سرکوب خشونت بار اعتراضات ضد حکومتی خوانده شد، تعلیق و تحریم‌های اقتصادی علیه آن وضع کرد. حتی برخی از کشورها سفرای خود را از دمشق فراخواندند.

اواخر سال ۲۰۱۸ عمر البشیر رییس جمهور سودان اولین رهبر عربی بود که از آغاز جنگ داخلی سوریه از دمشق دیدار کرد.

در هفته‌های بعد از این سفر کشورهای بحرین و امارات متحده عربی سفارت خود در دمشق را بازگشایی کردند ولی جامعه عرب هنوز در این زمینه به توافق کامل نرسیده است.

در روزهای اخیر برخی از کشورهای عربی به موضع خود صراحت داده اند. عراق که هیچگاه مناسبات خود را با سوریه قطع نکرده بود اعلام کرد از اقدامات برای احیا عضویت دمشق در اتحادیه عرب حمایت می کند. قطر، یکی از حامیان مهم مخالفان حکومت سوریه گفت دلایل تعلیق عضویت سوریه بر جای خود باقی است و نشانه‌های مثبتی برای عادی سازی مناسبات با دمشق وجود ندارد.

عربستان سعودی احتمال گشایش سفارت خود در شهر دمشق، همچون متحدانش بحرین و امارات متحده عربی را تکذیب کرده است.

سامی نادر تحلیلگر سیاسی می گوید:«مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا به آنها گفت که قبل از توافق در مورد محورهای اصلی یک مصالحه سیاسی برای سوریه عادی سازی روابط و یا صحبت از بازسازی ان کشور هنوز زود است.»

بشار اسد که پس از حدود هشت سال جنگ داخلی علیه حکومتش توانسته در قدرت باقی بماند تلاش خواهد کرد موقعیت خود را در سوریه تثبیت کند، به انزوای حکومت خود پایان داده و سرمایه‌های خارجی بسیار ضروری برای بازسازی ویرانی های کشورش را جلب کند.

ولی آنچه که تلاش‌های دیپلماتیک به رهبری مسکو برای مشروعیت دادن به حکومت سوریه تلقی می شود در حال حاضر با موانع زیادی روبرو است.

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: کشورهای عربی اتحادیه عرب حزب الله سوریه بشار اسد لبنان ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۳۳۳۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیسی به بشار اسد تبریک گفت

به گزارش جماران؛ رئیس جمهور در پیامی روز ملی جمهوری عربی سوریه را به رئیس جمهور و مردم این کشور تبریک گفت.

سید ابراهیم رئیسی در پیامی با تبریک روز ملی جمهوری عربی سوریه به آقای بشار اسد رئیس جمهور و نیز مردم شریف و مقاوم سوریه، تصریح کرد: اطمینان دارم با استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های فراوان دو کشور می‌توان در جهت توسعه همه‌جانبه روابط و همچنین پایه‌ریزی همکاری‌های منطقه‌ای و گسترش صلح، ثبات و توسعه در منطقه در تمامی زمینه‌ها گام‌های ارزنده‌ای برداشت.

رئیس جمهور در پیام خود همچنین افزود: جمهوری اسلامی ایران همانند گذشته در کنار دولت و ملت دوست و برادر سوریه خواهد بود و همواره از استقلال و حاکمیت سرزمینی سوریه حمایت و بر خروج اشغالگران از سوریه تاکید می‌کند.

دیگر خبرها

  • تکذیب خروج نظامیان ایران از سوریه
  • مستشاران ایرانی از سوریه خارج شدند؟
  • خروج مستشاران ایران از سوریه از سوی یک مقام محور مقاومت تکذیب شد
  • مأموریت‌های مستشاران ایرانی در سوریه ادامه دارد
  • تکذیب خروج مستشاران ایران از سوریه
  • ظرفیت تجارت ایران و آفریقا به ۱۰ میلیارد دلار می‌رسد
  • رئیس جمهور روز ملی جمهوری عربی سوریه را تبریک گفت
  • رئیس جمهور فرا رسیدن روز ملی جمهوری عربی سوریه را تبریک گفت
  • رئیسی فرا رسیدن روز ملی جمهوری عربی سوریه را تبریک گفت
  • رئیسی به بشار اسد تبریک گفت