Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، ترحم بهزاد ظهر شنبه در اولین کارگاه آموزشی کاشت و بهره برداری گیاهان داروی  با اشاره به نگاه ویژه مسئولان به بحث گیاهان دارویی گفت: امسال ۲۰۰ میلیون دلار برای پروژه های آبخیزداری و آبخوان داری به سازمان جنگل ها و مراتع کشور اختصاص یافت.

وی افزود: ۶۰ میلیون دلار از این مبلغ باید صرف اصلاح، احیا و حفاظت مراتع، خرید بذر و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

. . شود علاوه بر این کارگاه های ترویجی گیاهان دارویی جز اولویت های برنامه های سازمان جنگل ها و مراتع و آبخیزداری کشور قرار گرفته که از این طریق بتوانیم سطح دانش بهره برداران را ارتقا و در کنار آن مراقبت های لازم برای جلوگیری از بهره برداری نامناسب و احیای مجدد مراتع را داشته باشیم.

وی با اشاره به بند «ژ» قانون برنامه ششم توسعه اضافه کرد: این برنامه سازمان جنگلهای را مکلف به احیای رویشگاه های مرتعی و توسعه فراوری گیاهان دارویی به میزان ۹ میلیون و ۶۰۰  هزار هکتار کرده است.

 وی ادامه داد: همچنین باید به میزان حداقل ۱۰۰ هزار هکتار توسعه سطح زیر کشت گیاهان دارویی داشته باشیم به  نحوی که تا پایان این برنامه به ۲۵۰ هزار هکتار برسیم .

وی یادآور شد: ۴۰ گونه گیاهی در راس توجه ما برا ی توسعه و ساماندهی بوده ، اما قرار است این تعداد نیز بر اساس قراردادهای جدیدی که برای توسعه گیاهان دارویی در کشور داریم به ۸۰ گونه ارتقا یابد.

واگذاری ساماندهی گیاهان دارویی به دفتر مراتع

بهزاد از واگذاری تمامی امور مربوط به ساماندهی و توسعه گیاهان دارویی به امور مراتع سازمان جنگل ها خبرداد و گفت: امسال با پیگیری های انجام شده با توجه به جایگاه مهم گیاهان دارویی برای رسیدن به انسجام و به دور از موازی کاری ها تمامی امور مربوط به گیاهان دارویی از دفتر مراتع پیگیری خواهد شد.

مدیرکل دفتر امور سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری کشور ادامه داد: در این راستا هم اکنون سند جامع راهبردی گیاهان دارویی تهیه شده که به واسطه آن باید بهره برداری صحیح و اصولی بر اساس قرار دادهای تیپ بهره برداری انجام شود.

وی با بیان اینکه این سند به زودی ابلاغ می شود، ابراز امیدواری کرد با توجه به تهیه سند راهبردی گیاهان دارویی هر چه زودتر زنجیره تولید گیاهان دارویی را در استان های کشور داشته باشیم چرا که هم اکنون در بحث فراوری گیاهان دارویی چندان حرکت رضایت بخشی انجام نشده و با ابلاغ این سند شاهد رشد بحث های فراوری خواهیم بود.

کد خبر 4517548

منبع: مهر

کلیدواژه: بیرجند سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری کشور منابع طبیعی خراسان جنوبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۳۳۴۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۷۰۰ هکتاری مزارع کشت گیاهان دارویی در اصفهان

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اصفهان؛ مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان، استان اصفهان را از ظرفیت تولید سالانه ۷۰ هزار تن انواع گیاهان دارویی برخوردار دانست و گفت: اصفهان با تولید سالانه ۱۱ هزار تن گل محمدی در سه هزار و ۶۵۰ هکتار از مزارع، رتبه سوم و با تولید ۱۰ تن زعفران در هزار و ۶۰۰ هکتار از مزارع رتبه چهارم کشوری را در اختیار دارد.
احمدرضا رییس‌زاده، توسعه کشت گیاهان دارویی در استان اصفهان را در راستای تغییر و اصلاح الگوی کشت برشمرد وافزود: با توجه به کمبود منابع آبی در این خطه، گیاهان دارویی، صنعت مناسب و جایگزین خوبی برای دیگرصنایع کشاورزی به شمار می‌رود.
وی ادامه داد: حدود ۲ هزار واحد سنتی و حدود ۳۰ واحد صنعتی در بخش فرآوری، بسته‌بندی و صادرات گیاهان دارویی و دارو‌های گیاهی در این استان فعالیت دارند.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان افزود: هم اکنون مساحت مزارع مرتبط با کشت گیاهان دارویی در استان به هشت هزار و ۳۵۰ هکتار رسیده است.
تولید سالانه محصولات زراعی استان اصفهان در شرایط عادی حدود ۴.۶ میلیون تن و مجموع اراضی باغی استان نیز حدود ۸۵ هزار هکتار است.
مجموع تولید باغی و گلخانه‌ای در شرایط عادی حدود ۸۸۶ هزار تن برآورد می‌شود.

دیگر خبرها

  • استفاده از هوش مصنوعی در برنامه‌ریزی‌های بخش کشاورزی
  • گل محمدی به عنوان گیاهی اقتصادی برای کشاورزان یزدی
  • قرار گرفتن گل محمدی در برنامه‌ی توسعه‌ی کشت استان یزد
  • تولید سالانه ۱۶هزار تن گیاهان دارویی در لرستان
  • خطر انقراض بیخ گوش گیاهان کوهی ایلام
  • خطر دستبرد به طبیعت با برداشت بی رویه گیاهان دارویی!
  • احیای رویشگاه‌های گیاهان دارویی در هرمزگان
  • احیای هفت هزار هکتار گیاهان دارویی در هرمزگان
  • افزایش ۷۰۰ هکتاری مزارع کشت گیاهان دارویی در اصفهان
  • کاهش تولید علوفه در کشور بر اثر کمبود بارش ها