Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، حضرت زهرا (س) در نگاه پیامبر اسلام جایگاه بلندى داشتند، درواقع همه اولیاى خدا، داراى پاکیزه‌ترین صفات انسانى بوده‌اند و یکى از آن صفات، عاطفه و مهرورزى است نسبت به همنوع خود است، از این روی پیامبر اکرم (ص) نیز با داشتن چنین خصلتی، عاطفه و مهرورزى را در تمام دوران حیات خود بروز می‌دادند و عمیق‌ترین احساسات پدرانه خویش را نثار فاطمه (س) می‌کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید: حضرت زهرا (س) الگوی امام زمان(عج) بودند / صدیقه‌ی طاهره مطیع محض ولایت
حجت الاسلام و المسلمین مرتضی وافی خطیب و کارشناس مسائل دینی در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره سیره رفتاری حضرت زهرا (س) و چگونگی رفتار این حضرت با پیامبر اکرم (ص) اظهار کرد: باید در نظر داشت که الگوی رفتاری حضرت زهرا (س) و پیامبر اکرم (ص) یا بالعکس به سیره رفتاری حضرت فاطمه (س) و ویژگی‌هایی است که در روایات به رفتار آن حضرت (س) اشاره شده بازمی‌گردد. به عقیده من توجه به ویژگی‌ها، مکارم و فضائل حضرت (س) از جمله مولفاتی است که می‌توان از زندگی بانو درس گرفت، چراکه جلوه احترامی که حضرت رسول (ص) به حضرت زهرا (س) داشتند مربوط به جایگاه ویژه بانوی دو عالم بود و جدای از رفتار پدر و دختری این دو خورشید بزرگوار قلمداد می‌شود.

وی در ادامه بیان کرد: براساس همین فضائل و مکارم اخلاقی حضرت زهرا (س) است که در روایات امام صادق (ع) می‌فرمایند: اگر حضرت فاطمه (س) و امیرالمونین (ع) نبودند هیچ هم‌کفی برای این دو معصوم (ع) وجود نداشت. همچنین در برخی از روایات نیز آمده؛ " درست است که حضرت زهرا (س) در قالب یک بشر روی زمین بودند، اما پیامبر اکرم (ص) خطاب به خطیب بغدادی می‌گویند: «حضرت زهرای مرضیه (س) یک فرشته است و از اهالی آسمانی هاست؛ هرگاه که من هوای بهشت می‌کنم، خود را به خانه فاطمه (س) می‌رسانم و او را می‌بوسم و می‌بویم. در روایتی دیگر امام باقر (ع) بیان می‌کنند: فاطمه (س)، فاطمه نامیده شد برای اینکه این بانو از هر آلودگی پاک است و این فاطمه سوای هر بدی‌ها و زشتی‌هاست.

این خطیب و کارشناس مسائل دینی افزود: در نوع برخورد و رفتار حضرت زهرا (س) و پیامبر اکرم (ص) باید در نظر داشته باشیم که حضرت فاطمه (س) سیده نسا عالمین و اهل جنة هستند. بخشی از این نوع رفتارها به شخصیت‌های حقیقی و باطنی حضرت زهرا (س) باز می‌گردد، اما در بخش دیگر باید توجه کرد که پیامبر اکرم (ص)، فاطمه (س) را هدیه‌ای از جانب خدا می‌دانستند که اختصاص به ایشان دارد، به همین دلیل نیز ایشان در حفظ حرمت و حفظ هدیه خداوند با حضرت زهرا (س) به نیکویی رفتار می‌کردند.
بیشتر بخوانید: جدیدترین اشعار ویژه شهادت حضرت زهرا (س)
وی ادامه داد: همچنین پیامبر خدا (ص)، حضرت فاطمه (س) را امانتی از جانب خدا می‌دانستند، لذا در روایتی به حضرت امیرالمونین (ع) بیان کردند: «فاطمه (س) امانتی است دست من که به تو می‌سپارم.» درواقع حضرت زهرا (س) هم معصومه بودند و هم پناهی برای پیامبر اکرم (ص) محسوب می‌شدند، به همین سبب است که ایشان را با کنیه "اُم ابیها" خطاب می‌کردند، البته حضرت زهرا (س) «اُم الائمه» نیز هستند و واژه «اُم» به معنی ریشه و اصالت است.

حجت الاسلام و المسلمین وافی یادآور شد: خانه حضرت زهرا (س)، محل نزول وحی و خانه همه ائمه بود و پیامبر اکرم (ص) به خانه حضرت زهرا (س) پناه می‌برند. وقتی خداوند به حضرت محمد (ص) دختر داد همه او را ابتر خطاب کردند، اما پس از آن آیات نورانی سوره کوثر نازل شد.

حجت الاسلام و المسلمین وافی ادامه داد: یکی از مصداق‌های رفتاری پیامبر اکرم (ص) با حضرت زهرا (س)، بلند شدن پیامبر اکرم (ص) در مقابل ورود ایشان بود به این نحو که هرگاه حضرت زهرا (س) وارد می‌شدند. پیامبر اکرم (ص) از جای خود بلند می‌شدند و به استقبال دختر خود می‌رفتند و او را جای خودشان می‌نشاندند. پدران ما هم باید به ویژگی و استعداد‌های دختران خود توجه کنند و باید در نظر داشته باشند که دختر برای یک خانه و خانواده هدیه‌ای الهی است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مناسبت های مذهبی احادیث ائمه اطهار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۳۳۹۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماجرای کسانی که چهره آدم دارند،اما قلب آنها قلب حیوان است

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، کارشناس دینی به مناسبت ماه مبارک رمضان به تفسیر آیاتی از سوره روم پرداخته و گفت: در آیاتی از این سوره آمده است که اگر خداوند اراده کند که باد همه زراعت‌های شما را از بین ببرد شما چه می‌توانید بکنید، پس چرا وقتی باران یا باد مفید می‌آید شما خدا را شکر نمی‌کنید و به گناه مشغول هستید.

وی افزود: خداوند در قرآن می‌فرماید برخی از انسان‌ها وقتی که نعمت به آنها روی می‌آورد دچار طغیان می‌شوند و وقتی که نعمت از آنها روی برمی‌گرداند به کفران الهی دچار می‌شوند. دنیا یک روز به نفع ماست و یک روز به ضرر ما است درست نیست که هر زمان به نفع ما بود شاکر نباشیم و هر زمان به ضرر ما بود کفران کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی بیان کرد: عالم هستی فراز و نشیب و آرامش و زلزله دارد. طبق آیات قرآن کریم حضرت ایوب (ع)، یحیی (ع) و حضرت زکریا (ع) چقدر سختی کشیدند اما صبوری کردند. زمان امام صادق (ع) منصور دوانقی که با سادات بسیار دشمنی داشت عده‌ای از سادات حسنی را زندانی کرده بود. زندانی که آنها را قرار داده بود بسیار سخت بود شب و روز آنها مشخص نبود و مکان بسیار تاریک بود با غذای اندک و رنج و مشقت بسیار، امام صادق در آن شرایط برای آنها نامه‌ای نوشتند و آنها را به صبر توصیه کردند که در این سختی‌ها مبادا خشم کرده و ناشکری کنید.

این کارشناس دینی با بیان اینکه انسان‌ها نباید در زندگی اینگونه باشند که در اثر اندکی سختی یا کمبود نعمت دچار ناشکری بشوند، اظهار کرد: خداوند می‌فرماید ما برای شما باد و باران نعمت فرستادیم گاهی ممکن هست بادی هم که مضر است بیاید و زراعت شما از بین ببرد اینگونه نباشید که کفران کنید.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی در بخش دیگری از سخنرانی خود به آیه‌ای دیگر اشاره کرده و گفت: خداوند می‌فرماید پیامبر تو نمی‌توانی با مرده‌ها صحبت کنی، برخی به این آیه استناد کردند که اینجا منظور کسانی هستند که دل‌های آنها مرده است. حیات در قرآن به چند معنا است یکی حیات گیاهی که در قرآن آمده است زمین پس از مرگ زنده می‌شود، حیات حیوانی که ما می‌میریم و زنده می‌شویم. حیات روحی برخی از نظر جسمی زنده هستند اما چون درک ندارند در واقع حیات روحی ندارند.

وی با بیان اینکه خداوند در قرآن کریم می‌فرماید هرکس عمل صالح انجام دهد زندگی پاکیزه به او می‌دهیم یعنی دل او زنده می‌شود، گفت: امیرمومنان امام علی (ع) می‌فرمایند برخی مرده متحرک هستند چهره آنها چهره آدم است اما قلب آنها قلب حیوان است حیات آنها حیوانی است. در قرآن کریم حیات به معنای قیامت هم آمده است، قرآن می‌فرماید در آخرت برخی می‌گویند ای کاش ما چیزی برای حیات می‌فرستادیم.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه برخی چشم دارند اما نمی‌بینند گوش دارند اما نمی‌شنوند یعنی آنچه را که می‌گوئید درک نمی‌کنند. عنوان کرد: ابوجهل و ابولهب از کسانی بودند که می‌شنیدند اما نمی‌خواستند عمل کنند آنها همان کسانی هستند که چشم‌و گوش دلشان کور و کر شده بود. امروز هم افرادی هستند که مثل ابولهب گوش و چشم جسمی آنها خوب می‌بینند و می‌شنوند اما با گوش و چشم دلشان چیزی نمی‌شنوند و نمی‌بینند.


حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با بیان اینکه خداوند در قرآن به حضرت نوح (ع)، حضرت ابراهیم (ع) و مرسلین سلام داده است، خداوند به مردگان سلام نمی‌دهد، این نشان دهنده آن است که آنها در برزخ حیات دارند. ابراز کرد: پس از جنگ بدر پیامبر با کشته شدگان دشمن صحبت می‌کردند و می‌فرمودند که آیا وعده الهی را دیدید. برخی اعتراض کردند که مگر می‌شود با مردگان صحبت کرد. پیامبر فرمودند در حال حاضر آنها بهتر از شما متوجه می‌شوند من چه می‌گویم.

وی ادامه داد: در جنگ جمل عده زیادی مقابل امیرمومنان امام علی (ع) ایستادند. یکی از کسانی که در این جنگ کشته شد یک عالم مفسر قرآن در سپاه دشمن است که شب درب منزل او رفتند و گفتند می‌خواهیم با علی بجنگیم. این مفسر قرآن گفت درباره علی آیات زیادی نازل شده است ۳۰۰ آیه قرآن درباره علی است آیا شما اصحاب پیامبر می‌خواهید جلوی علی که جان پیامبر است بایستید. کمی پول به او دادند راضی شد و فریب خورد و در جنگ جمل مردم را به جنگ با امیرمومنان تحریک کرد و فریاد می‌زد علی را به قتل برسانید که بهشت در انتظار شما است. همین شخص در جنگ به درک واصل شد. پس از اینکه کشته شد امیرمومنان امام علی (ع) به او فرمود ای جناب کعب علم داشتی اما علم تو برای تو سودمند نشد چرا که شیطان تو را گمراه کرد.

این استاد اخلاق با استناد به حکمت ۱۳۰ نهج البلاغه خاطرنشان کرد: در جنگ صفین که حضرت از جنگ که برمی‌گردند جلوی قبرستان کوفه ایستاد و به مرده‌ها رو کردند فرمودند ای اهالی سرزمین تنهایی و وحشت، اگر از من علی خبر می‌خواهید من سه خبر برای شما دارم در خانه‌های شما دیگران زندگی می‌کنند، اموال شما را تقسیم کردند همسرانتان هم زندگی خود را می‌کنند. سپس فرمود اگر خداوند به این‌ها اجازه بدهد که سخن بگویند همه می‌گویند تنها چیزی که در اینجا به درد ما می‌خورد تقوا و خویشتن‌داری است. بنابراین این موت که در قرآن به کار می‌رود به معنای مردگان نیست بلکه به معنای مردگان روحی یا مرده دلان است که نمی‌توانند سخن حق را درک کنند.

کد خبر 6064041

دیگر خبرها

  • پیامبر (ص) الگوی انسان قرآنی است + فیلم
  • برگزاری رویداد ملی و سراسری همپای طوفان
  • ماجرای کسانی که چهره آدم دارند،اما قلب آنها قلب حیوان است
  • برگزاری رویداد ملی «همپای طوفان» در کرمانشاه
  • دختران بابلی در تیم ملی فوتبال جوانان
  • ولادت امام حسن مجتبی علیه السلام مبارک باد
  • بهبود شاخصه‌های اخلاقی انسان‌ها با الگوگیری از امام حسن مجتبی(ع)
  • دعوت از ۲۶ بازیکن به اردوی تیم فوتبال دختران جوان
  • تنها موزه متعلق به یک بانوی کریمه در جهان
  • امام حسن مجتبی(ع) با اقتدار در برابر معاویه ایستاد و مقابله کرد