Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، محمد خداپرست، مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل تصریح کرد: در نه ماهه امسال تعداد ۱۰ واحد در استان اردبیل به علت تخلفات زیست محیطی پلمب شده و همچنین ۱۰ واحد بعنوان صنایع آلاینده شناسایی شده که از این تعداد ۴ واحد در حوزه هوا و ۶ واحد به علت آلودگی پساب و آب و خاک می‌باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اهمیت پایش مستمر واحد‌های آلاینده گفت: در سالجاری تعداد ۱۱۲۷ مورد از واحد‌های صنعتی، خدماتی و تولیدی مورد پایش قرار گرفته و تعداد تعداد ۱۲۷ اخطاریه به واحد‌های آلاینده صادر شده که از این تعداد ۷۵ مورد مربوط به هوا و ۵۲ مورد در حوزه پساب می‌باشد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل با اشاره به پایش کیفی هوای شهر اردبیل گفت: هوای شهر اردبیل توسط تنها ایستگاه سنجش کیفی هوای شهر اردبیل در محل موزه تاریخ طبیعی اردبیل براساس هماهنگی‌ها و برنامه ریزی‌های لازم هوای شهر اردبیل را پایش می‌نماید که بر اساس نمونه برداری و آنالیز کیفی هوای محیطی اردبیل طی دوره آماری ۲۱۴ روزه از اول سالجاری تعداد روز‌های پاک ۸۸ روز، تعداد روز‌های سالم ۱۲۳ روز بوده و تعداد روز‌های ناسالم ۴ روز می‌باشد که در مقایسه با سال گذشته تعداد روز‌های ناسالم برای گروه‌های حساس کاهش یافته است.

خداپرست افزود: هم‌اکنون یک ایستگاه سنجش آلودگی هوا در محل موزه تاریخ طبیعی اردبیل وجود دارد که با توجه به نیاز مجدد و ضرورت خریداری و راه‌اندازی یک ایستگاه جدید سنجش آلودگی هوا در مرکز شهر برای اطلاع رسانی و اعلام پیش آگاهی وضعیت کیفی هوای محیطی مرکز استان در دستور کار قرار داده شده است و پیگیری لازم از طریق استاندار محترم اردبیل در این خصوص در حال انجام می‌باشد.

وی گفت: با توجه به اقدامات خوب شرکت ملی پخش و فراورده‌های نفتی استان اردبیل مرحله اول طرح کهاب در مخازن جایگاه‌های عرضه سوخت صورت گرفته و همچنین این طرح در نازل‌ها و نفت کش‌ها نیز انجام خواهد یافت.

توزیع سوخت یورو در ۹ جایگاه استان اردبیل

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل افزود: با توجه به اقدامات صورت گرفته هم اکنون در ۹ جایگاه عرضه سوخت نفت گاز (گازوئیل) سوخت یورو توزیع می‌شود.

خداپرست افزود: از دیگر اقدامات این اداره کل نظارت مستمر بر مراکز معانه فنی سطح استان می‌باشد که تعداد ۱۰ مرکز در سطح استان فعالیت می‌نمایند.

وی با اشاره به مطالعه اولیه طرح کاهش و کنترل آلودگی هوا در سطح استان انجام یافته است افزود: پروپوزال مربوط شناسایی و مطالعه محدوده کانون‌های داخلی مولد و مستعد طوفان‌های گرد و غبار ارائه و راهکار‌های مدیریتی و اجرایی تهیه گردیده و تامین اعتبار لازم در دست پیگیری است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل همچنین با اشاره به ضرورت افزایش فضای سبز شهری افزود: به استناد قانون هوای پاک مصوب مرداد ماه ۹۶ این اداره کل پیگیر میزان افزایش فضای سبز شهری تا میزان ۱۵ متر مربع ظرف مدت ۱۰ سال و ایجاد کمربند سبز در شهر اردبیل است.

خداپرست با اشاره اهمیت و ضرورت مدیریت پسماند‌های کشاورزی گفت: با توجه به اینکه سوزانیدن کاه و کلش و ضایعات کشاورزی طبق قانون هوای پاک جرم محسوب می‌شود علاوه برآموزش چهره به چهره زارعین و اطلاع رسانی از طریق ائمه جمعه و جماعات، دهیاری و شورا‌ها و صدا و سیما و جراید و فضای مجازی به تعداد ۷۶ پرونده قضایی در سطح استان برای متخلفین در این خصوص تشکیل گردیده است.

اجرای برنامه‌های هفته هوای پاک در اردبیل

وی با اشاره به برگزاری برنامه‌های گرامی داشت هفته هوای پاک افزود: امسال برنامه‌های هفته هوای پاک با شعار "هوای پاک، مسئولان، مردم" از تاریخ ۲۹ دی ماه لغایت ۴ بهمن در استان اردبیل برگزار می‌شود.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل افزود: به منظور گرامی داشت هفته هوای پاک و بر اساس مصوبات ستاد هوای پاک استان برنامه‌های مختلفی بمنظور اشاعه فرهنگ حفاظت از محیط زیست در سطح استان برگزار می‌شود که برگزاری برنامه آموزش زیست محیطی با هماهنگی دفتر امور روستایی و شورا‌های استانداری برای دهیاران و شورا‌های اسلامی شهر و روستا و کشاورزان با محوریت هوای پاک، اجرای برنامه‌های آموزش زیست محیطی توسط کارشناسان اداره کل حفاظت محیط زیست در سطح مدارس استان با همکاری آموزش و پرورش و شرگت گاز استان، اجرای برنامه ورک شاپ طراحی کاریکاتور و کاشت گل و گیاه با موضوع هوای پاک با مشارکت اداره کل و موسسه هنر‌های تجسمی چهار سوی هنر در محل موزه تاریخ طبیعی اردبیل از آن جمله است.

خداپرست گفت: بازدید رایگان از موزه تاریخ طبیعی اردبیل بمناسبت گرامی داشت هفته هوای پاک از اول بهمن لغایت ۴ بهمن ماه برای دانش آموزان و عموم شهروندان، برگزاری کارگاه آموزشی مدیریت سبز برای دستگاه‌های اجرایی استان، اجرای برنامه‌های زیست محیطی از جمله استفاده از وسائل نقلیه عمومی و دوچرخه برای شهروندان توسط توسط سازمان مردم نهاد انجمن دیده بان طبیعت اردبیل با کمپین "اردبیل شهر پایدار"، برخورد با خودرو‌های دودزا و فاقد معاینه فنی توسط پلیس راهور، بازدید و پایش از صنایع مرتبط با آلودگی هوا توسط کارشناسان محیط زیست و برگزاری کلاس‌های آموزشی برای مروجین کشاورزی و کشاورزان در خصوص پسماند کشاورزی و خودداری از آتش زدن کاه و کلش و سایر پسماند‌های کشاورزی توسط سازمان جهاد کشاورزی استان از دیگر برنامه‌های گرامی داشت این هفته می‌باشد.

وی افزود: در هفته هوای پاک تفاهم نامه همکاری بین ادراه کل حفاظت محیط زیست استان و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منعقد و برنامه‌های متنوع فرهنگی و آموزشی با موضوع حفاظت از محیط زیست و هوای پاک از جمله مسابقات نقاشی، کارت پستال و مقاله نویسی در مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سطح استان برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/ح

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محیط زیست آلودگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۳۴۲۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نظارت بر ٣ هزار و ١٨٦ درخواست انتقال پسماند صنعتی و ویژه در کشور

به گزارش خبرگزاری مهر، ایرج حشمتی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در همایش مدیران محیط زیست کشور با اشاره به مسؤولیت محیط زیست در حوزه‌های پایش آب، هوا و خاک افزود: به روز رسانی سیاهه انتشار آلاینده‌های هوا و تدوین برنامه عملیاتی کاهش آلودگی هوای کلانشهرها در دستور کار سال ۱۴۰۳ سازمان قرار گرفته است.

وی افزود: همچنین با همکاری وزارت صمت، وزارت کشور، پلیس راهور و راه و شهرسازی برنامه از رده خارج کردن خودروهای فرسوده با اولویت حمل و نقل عمومی و موتورسیکلت در سال جدید اجرا خواهد شد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: در اجرای ماده الحاقی قانون برنامه هفتم توسعه، با هدف تقویت سازگاری و کاهش آسیب پذیری کشور در مقابل تغییر اقلیم، برنامه مدیریت تغییر اقلیم کشور توسط سازمان و با همکاری سازمان‌های ذیربط تهیه خواهد شد.

حشمتی با تشریح اقدامات سیاستگذاری و نظارتی در بخش آب و خاک، یادآور شد: قانون حفاظت از خاک قانون تخصصی است که بعد از انقلاب اسلامی ایران تصویب و ابلاغ شده است و در همین راستا آئین نامه اجرایی قانون حفاظت از خاک در سال گذشته در هیأت وزیران و نیز خط مشی‌های مدیریت، حفاظت و بهره برداری پایدار از خاک کشور تصویب و ابلاغ گردید که مطابق خط مشی‌های مذکور، بهینه سازی روش‌های استفاده از آب‌های نامتعارف در خاک در تطابق با شاخص‌های کمی و کیفی و استانداردهای مرتبط بایستی صورت گیرد.

وی ادامه داد: در همین راستا و نیز کمک به حل بحران فعلی آب کشور تدوین و ابلاغ معیار مشمولیت واحدها در اجرای طرح پایش خود اظهاری برای بخش پساب و پارامترهای مشمولیت واحدها به تفکیک کد آیسیک در اجرای قانون حفاظت از خاک و آئین نامه جلوگیری از آلودگی آب تدوین و ابلاغ شده است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست از نظارت بر ٣ هزار و ١٨٦ درخواست انتقال پسماند صنعتی و ویژه در کشور خبر داد.

معاون محیط زیست استانی سازمان حفاظت محیط زیست کشور اضافه کرد: در سال گذشته، ۱۴۳ رودخانه با ۶۸۴ ایستگاه به صورت فصلی پارامترهای عمومی و سمی مورد پایش قرار گرفته که نتایج ۱۸۷۶ پایش نشان از این دارد که در ۷۰ درصد پایش‌های انجام شده کیفیت رودخانه متوسط تا بسیار خوب بوده است، همچنین ۵ گزارش ملی در راستای نظارت بر مدیریت زیست محیطی تنظیم و به نهادهای متولی قانونی آن جهت اقدام وفق تکالیف قانونی ابلاغ شده است.

حشمتی در ادامه با بیان اینکه وضعیت کیفیت آب زیر زمینی نیز با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت نیرو در کارگروه‌های برنامه ایمنی آب کشور در حال پایش است، ادامه داد: رفع آلودگی با شناسایی انواع ریسک‌های آلودگی اولویت بندی و تدوین پایش آب زیرزمینی کشور صورت می‌پذیرد.

کد خبر 6086026

دیگر خبرها

  • آشنایی دانش آموزان مهابادی با آموزه های زیست محیطی
  • الگوسازی دانشگاه آزاد کهنوج در راستای حفاظت از محیط زیست
  • افتتاح خانه محیط زیست دماوند همزمان با هفته زمین پاک 
  • ترویج فرهنگ حفاظت از زمین پاک در بین دانش آموزان 
  • معرفی ۳۶۷ متخلف زیست محیطی به مراجع قضایی آذربایجان غربی
  • روایت برخورد با مجتمع صنعتی آلاینده در زنجان
  • مناطق حفاظت شده در استان بوشهر افزایش می‌یابد
  • نظارت بر ٣ هزار و ١٨٦ درخواست انتقال پسماند صنعتی و ویژه در کشور
  • زباله‌های پلاستیکی یکی از مهم‌ترین آلاینده‌های محیط‌زیست
  • مراسم روز جهانی زمین پاک در چالدران