Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-18@13:43:29 GMT

قاچاق چالش عمده گیاهان دارویی خراسان جنوبی است

تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۳۴۵۴۷

قاچاق چالش عمده گیاهان دارویی خراسان جنوبی است

بیرجند - ایرنا - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: یکی از چالش های موجود در مسیر توسعه گیاهان دارویی استان برداشت غیر اصولی و قاچاق این محصولات است.

به گزارش ایرنا علیرضا نصرآبادی روز شنبه در کارگاه آموزشی کاشت و بهره برداری گیاهان دارویی افزود: در این زمینه برنامه ها و درخواست هایی داشته ایم که با همکاری قوه قضاییه و نیروی انتظامی درصدد کاهش و رفع این چالش ها هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اظهار داشت: خراسان جنوبی به لحاظ دارا بودن گیاهان دارویی نسبت به سایر نقاط کشور ویژه و ارزشمند است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی ادامه داد: بر اساس آزمایش ها و تحقیقات انجام شده عیار گیاهان دارویی این منطقه بالا بوده و این موضوع سبب شده استان خواستگاه خاص گیاهان دارویی کشور معرفی شود.
وی فرآوری گیاهان دارویی را مهمترین دغدغه این حوزه اعلام کرد و گفت: به عنوان مثال با وجود برداشت حدود 40 تن آنغوزه از عرصه های منابع طبیعی که در سال های پر باران بیشتر از این میزان نیز می شود اما این محصول به صورت خام از استان خارج و در هندوستان با چند برابر ارزش افزوده بیشتر فرآوری می شود.
نصرآبادی یادآور شد: یکی از رویکردهای منابع طبیعی در بحث گیاهان دارویی، کشت محصولات استراتژیک است که در این زمینه با آماده کردن طرح های مناسب توانسته زمینه کاشت گیاهان دارویی را در سطح وسیع فراهم کند.
وی اضافه کرد: این موضوع علاوه بر اشتغال زایی برای استان به لحاظ رشد و توسعه گیاهان دارویی مفید بوده است.
در حال حاضر 800 نوع گونه گیاهی در استان خراسان جنوبی وجود دارد و سه هزار و 850 هکتار از اراضی استان به کشت این گیاهان اختصاص یافته است.
7557 * 6054

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد گياه دارويي منابع طبيعي قاچاق محصول

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۳۴۵۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید سالانه ۱۶ هزار تن گیاهان دارویی در لرستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان لرستان، مدیر باغبانی جهاد کشاورزی لرستان با بیان اینکه بیش از ۱۰۰ هکتار سطح زیر کشت گلخانه‌های لرستان است، گفت: محصولات سبزی و صیفی در این گلخانه‌ها تولید می‌شود.

محمدحسن کیانی‌فر با اشاره به تولید بیش از ۱۶ هزار تن محصولات گلخانه‌ای به‌صورت سالانه در لرستان، اضافه کرد: محصولات صیفی و جالیزی در این گلخانه‌ها کشت می‌شود.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی لرستان با اعلام اینکه هشت هکتار از سطح گلخانه‌های این استان به گل شاخه‌بریده شامل انواع رز اختصاص دارد، گفت: گل‌های شاخه‌بریده گل‌ها یا غنچه‌هایی به‌همراه ساقه و برگ است که برای دسته‌گل، سبد گل و یا حلقه‌گل استفاده می‌شود.

کیانی‌فر با بیان اینکه بیش از ۱۶ هزار تن گیاهان دارویی به‌صورت سالانه در لرستان تولید می‌شود، یادآور شد: شش‌هزار هکتار سطح زیر کشت این محصول است.

وی با تأکید به صادرات ۹۰ درصد گیاهان دارویی به خارج لرستان، خاطرنشان کرد: بیش از ۹۰ درصد مازاد میوه‌های درختی نیز به استان‌های همجوار صادر می‌شود.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به صادرات محصولات گلخانه‌ای  گفت: بیش از ۵۰ درصد محصولات گلخانه‌ای این استان به خارج از کشور صادر می‌شود.

به گفته کیانی‌فر بیش از ۳۲۰ هزار تن محصولات باغی شامل میوه‌ها، تولیدات گلخانه‌ای، گیاهان دارویی و قارچ به‌صورت سالانه در لرستان تولید می‌شود.

دیگر خبرها

  • توانمندسازی زنان روستایی، نقش مهمی در توسعه جوامع روستایی دارد
  • سبزی کوهی؛ نچینیم و نخریم؛ چرا؟
  • تولید سالانه ۱۶ هزار تن گیاهان دارویی در لرستان
  • سابقه ۱۴ ساله تولید مکمل‌های غذایی و دارویی در کشور/ نتیجه دستاوردها یک نگاه استراتژیک است
  • رشد تهیه دارو از گیاهان دارویی در کشور
  • فقط یک‌چهارم گیاهان دارویی برای تولید دارو استفاده شده‌اند
  • آغاز کوچ بهاره عشایر ورامین به مراتع جنوبی شهرستان
  • ظرفیت مراتع جنوبی ورامین ۳۳ هزار رأس دام است
  • نقش گیاهان خوراکی طبیعی و دارویی در سلامت
  • مصرف ۱.۹ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی در خراسان جنوبی