Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-16@04:21:26 GMT

گوسفند زنده بخریم یا نخریم؟!

تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۳۴۶۶۴

«مراکز فروش دام زنده در کلانشهر‌ها ایجاد می‌شود.» این خبری است که شهریار جان‌فدا، مجری طرح عرضه دام زنده در کلانشهر‌ها اعلام کرده و گفته است که با شهرداری ١٦ کلانشهر برای ایجاد این مراکز هماهنگی شده است.

با وجود این اصغر ملکی، رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی خرید دام زنده را برای مشتریان به صرفه نمی‌داند و به «شهروند» می‌گوید: «یک گوسفند زنده حدود ٥٠‌درصد وزنش گوشت می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم دام زنده ٣٤‌هزار تومان و گوشت قرمز بدون دنبه شقه‌ای ٨١ هزار تومان است. اگر بخواهیم هزینه قصاب و حمل‌ونقل را در نظر بگیریم، متوجه می‌شویم که خرید گوسفند زنده به‌صرفه نیست.»

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی می‌گوید: «قیمت‌ها در یک هفته گذشته به ثبات رسیده است، اما این تثبیت نرخ‌ها به دلیل افزایش عرضه و بهبود وضع بازار نیست؛ بلکه ناشی از رکود بازار و نبود مشتری است.»، اما علی‌اصغر ملکی در حالی از افزایش بیش از ٥‌هزار تومانی هر کیلو دام زنده در بازار خبر می‌دهد که رئیس شورای تأمین دام نرخ منطقی هر کیلو دام را حداکثر ٢٥‌هزار تومان اعلام می‌کند. نرخی که به گفته خودش هم چندان رعایت نمی‌شود و در بیشتر موارد هر کیلو دام به قیمت ٣٠ تا ٣٨‌هزار تومان فروخته می‌شود. منصور پوریان به تسنیم گفته است که «مهمترین دلیل افزایش قیمت و گرانی دام زنده در کشور به خاطر مشتریانی است که دام را به قیمت بالایی می‌خرند و به خارج از کشور انتقال می‌دهند.»

خرید دام به‌صرفه‌تر است یا گوشت؟

حالا در شرایطی که علی‌اصغر ملکی از کاهش ٥٠‌درصدی خرید گوشت قرمز خبر می‌دهد، برخی از مسئولان خرید دام زنده را برای مردم به‌صرفه‌تر می‌دانند.

شهریار جان‌فدا، مجری طرح عرضه دام زنده در کلانشهر‌ها در حالی خرید دام را برای مردم به‌صرفه می‌داند که متولی این صنف می‌گوید: «خرید دام برای مردم به هیچ‌وجه صرفه اقتصادی ندارد. مردم گوشت می‌خواهند نه پوست و آلایش‌های گوسفند را. مراکز عرضه گوشت تمام اجزای گوسفند را فروخته و درآمد از آن کسب می‌کنند، اما این کار برای مردم عادی امکان‌پذیر نیست.».

اما جان‌فدا معتقد است: «اگر خانواده‌ها حتی به صورت تجمیعی نیز از گوشت دام بهره بگیرند به نفع آن‌ها خواهد بود؛ چرا که گوشت قصابی‌ها اکثرا از گوسفند‌های ماده است، اما دام زنده و گوسفند‌های به فروش رفته نر هستند و گوشت گوسفند‌های نر از نظر کیفیت بهتر خواهد بود.»

او همچنین از راه‌اندازی ۱۶ پایگاه فروش دام زنده با مشارکت شهرداری‌های ۱۶ کلانشهر خبر داد و گفت: «هدف از اجرای این طرح، تسهیل دسترسی هموطنان به مراکز عرضه دام، قیمت مقرون به صرفه دام، فروش دام بهداشتی و همچنین جلوگیری از تقلب‌های پیچیده و گاه عجیب در بازار فروش گوسفند خواهد بود.»

صادرات ممنوع شد، قاچاق رونق گرفت

«دام زنده هم دو نرخی شد.» آن‌گونه که رئیس شورای تأمین دام کشور اعلام کرده است: «قیمت بازار مصرف داخلی و خرید برای خروج غیر قانونی از کشور فاصله زیادی یافته است و عمده دام داخلی به نرخ بازار دوم که بیشتر از ۳۰‌هزار تومان است، به فروش می‌رسد.»، اما در حالی این روز‌ها قاچاق دام حسابی رونق پیدا کرده که منصور پوریان می‌گوید وقتی که امکان صادرات مشروط دام وجود داشت، شرایط به مراتب بهتر بود.

او با اشاره به این‌که قبل از تیر سال جاری صادرات دام به صورت مشروط امکانپذیر بود، گفت: «در شرایطی که صادرات دام به صورت قانونی امکانپذیر بود، به ازای واردات دو کیلوگرم گوشت خالص اجازه صادرات یک کیلوگرم گوشت داده می‌شد که این امر باعث شده بود تعادل بازار به هم نخورد.»

به گفته او، در شرایط صادرات قانونی تنها اجازه صادرات دام نر داده می‌شد، اما در این شرایط ذخایر ژنتیکی و دام ماده نیز از کشور خارج می‌شود.

رئیس شورای تأمین دام کشور ادامه داد: «تلاطم ارزی و بالارفتن نرخ آن نیز جذابیت صادرات یا خروج غیر قانونی این محصول را افزایش داده و باعث خیزش صادرات و پدیده قاچاق شده است.»

گاو و گوسفند‌ها پلاک‎دار می‌شوند

در این شرایط مدیرکل نظارت بر سامانه‌های الکترونیکی و هوشمند ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز پلاک‌دارکردن گاو وگوسفند‌ها را علاج مبارزه با قاچاق می‌دانند.

حمیدرضا دهقانی با بیان این‌که تمام مراحل حمل، نگهداری و خریدوفروش دام باید تحت ضابطه درآید، افزود: «تمام این مشکلات به دلیل بی‌هویتی دام است که باید دام‌ها هویت‌دار شود.»

او همچنین از تصویب شیوه‌نامه ضوابط خرید و فروش و حمل و نگهداری دام خبر داد و گفت: «این شیوه‌نامه به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ شده است. بر اساس این شیوه‌نامه از این به بعد تنها دامی می‌تواند خریدوفروش شود که پلاک هویت داشته باشد که این پلاک هویت باید از سامانه هویت وزارت جهاد برای تمامی دام‌ها تهیه شود. صاحب دام با مراجعه به پنجره واحد کشاورزی باید ضمن ثبت دام خود این پلاک را نیز ثبت کند.»

به گفته دهقانی از این پس خریدوفروش دام نیز در سامانه وزارت جهاد ثبت می‌شود و بدون انجام این روند خریدوفروش دام غیرقانونی است.

او با اشاره به ضوابط حمل‌ونقل دام‌ها هم گفت: «براساس شیوه‌نامه جدید حمل دام باید سند داشته باشد؛ برای این کار باید استعلام گواهی بهداشتی و حمل دام از پنجره واحد جهاد کشاورزی اتخاذ شود.»

منبع: فرارو

کلیدواژه: گوشت گوسفند گوشت گوسفندی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۳۴۶۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرز پخت گوسفند 20 کیلوگرمی در تنور توسط خانواده آذربایجانی (فیلم)



منبع:فرادید

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: طرز پخت کتلت مرغ و تخم مرغ به سبک آشپز ژاپنی (فیلم) طرز پخت بریانی با یک بز کامل توسط مرد هندی (فیلم) طرز پخت برنج سرخ شده با تخم مرغ توسط آشپز ژاپنی (فیلم)

دیگر خبرها

  • صحنه باورنکردنی از خوردن چایی با قند توسط یک گوسفند (فیلم)
  • قیمت دام زنده امروز دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۳
  • حدود ۳ میلیون راس دام سبک مازاد بر نیاز کشور است
  • قیمت مرغ و گوشت امروز ۲۷ فروردین ۱۴۰۳+جدول
  • طرز پخت گوسفند 20 کیلوگرمی در تنور توسط خانواده آذربایجانی (فیلم)
  • قیمت مرغ و گوشت امروز ۲۶ فروردین ۱۴۰۳+ جدول
  • تولید سیب زمینی به بیش از ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تن رسید
  • چرا نباید ساعت مچی فیک بخریم؟
  • قیمت مرغ و گوشت امروز ۲۵ فروردین ۱۴۰۳ + جدول
  • چگونه از قیمت و اصالت کالا مطلع شوید؟ | یک توصیه به مردم