Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- معاون میراث فرهنگی کشور با حضور در نخستین نشست گفتگو‌های میراث فرهنگی استان تهران با موضوع میراث فرهنگی و توسعه فضا‌های شهری گفت: این درک اشتباه مردم و مسئولان است که میراث فرهنگی مانع توسعه است. میراث فرهنگی نه تنها مانع توسعه نیست که می‌تواند هدایتگر و پیشقراول توسعه پایدار باشد.

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری میزان، نخستین نشست سلسله گفتگو‌های میراث فرهنگی استان تهران با موضوع میراث فرهنگی و توسعه فضا‌های شهری در موزه فرش تهران و با حضورمعاون میراث فرهنگی کشور، مسئولان میراث فرهنگی استان تهران، اساتید دانشگاه و برخی از معماران و کارشناسان در موزه فرش برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور در این نشست میراث فرهنگی را پیش قراول توسعه پایدار دانست و افزود: از آنجایی که موضوع حفاظت از میراث فرهنگی امری مهم و ضروری در توسعه پایدار به شمار می‌رود از همین رو، پیش از هر توسعه‌ای لازم است که میراث فرهنگی در معنای جامع آن بررسی شود و مورد توجه قرار گیرد.

وی گفت: اگر جایی توسعه‌ای صورت می‌گیرد حتما باید با احترام به میراث فرهنگی باشد در این صورت میراث فرهنگی پیش قراول توسعه است و اگر جایی میراث فرهنگی نادیده گرفته شود دیگر آن توسعه را نمی‌توان توسعه پایدار خواند.

طالبیان عنوان کرد: درحال حاضر بسیاری از گرفتاری‌های ما در شهر‌های کنونی ریشه در توسعه ناپدار دارد. این درحالی است که در گذشته نیز توسعه انجام می‌شده، اما هیچگاه از تعادل منطقی و پویا خارج نشده است. توسعه اگر در گذشته انجام می‌شد هماهنگ و یکپارچه با بافت شهری و زندگی مردم بود.

وی همچنین به برخی طرح‌های تفصیلی و جامع اشاره کرد که در آن‌ها به حفاظت از میراث فرهنگی توجهی نشده است. به گفته طالبیان، در یک دوره‌هایی طرح‌های تفصیلی و جامع اصلا توجهی به حفاظت از میراث فرهنگی نداشتند و بسیاری از گرفتاری‌های ما همین طرح‌های قانونی و بالادست بود که خوشبختانه هم اکنون طرح‌های تفصیلی و جامع به طرح‌های ویژه تبدیل می‌شوند که از تمامی جنبه‌ها به موضوع شهر نگاه می‌کنند.

طالبیان تاکید کرد: وقتی مداخلات در شهر‌ها افزایش پیدا کند، جلوگیری از پیشروی آن کار آسانی نیست. درحال حاضر ضوابط فقط ارتفاع نیست تعداد زیادی معیار و مولفه است که باید به آن‌ها توجه شود. مهم است که به پیوست‌های فرهنگی، منظر شهری و حتی جمعیت پذیری شهر‌ها توجه کنیم چراکه تمامی این مولفه‌ها تاثیرگذارند.

معاون میراث فرهنگی مراکز تاریخی را یک موهبت دانست و ادامه داد: در حال حاضر در قم و اطرافش ساخت و ساز‌های ناهمگون بسیاری دیده می‌شود، اما وقتی وارد بازار قدیمی قم می‌شوید و با اصالت دست نخورده آن مواجه می‌شوید، متوجه پویایی و روح تاریخی در این بازار خواهید شد و دیگر لازم نیست که دخالت‌های کاربردی در آن صورت گیرد چراکه این بازار با هویت اصلی و با در نظرگرفتن تمامی جنبه‌های اقتصادی و اجتماعی به خوبی کار خود را انجام می‌دهد.

طالبیان تاکید کرد: اگر قرار است در شهر‌ها شاهد توسعه پایدار باشیم باید به گفتگو با صاحبان آثار تاریخی، مردم و ذی مدخلان روی بیاوریم. اگر در شهر‌های تاریخی دنیا مرمت‌های شهری پرچمدار حوزه جهانی است به دلیل آن است که مسئولان با مردم به یک وفاق اجتماعی رسیده اند و یک فعالیت درازمدت و پیوسته که تحت تاثیر فشار‌های اقتصادی نبوده است، صورت گرفته است.

وی گفت: در تهران، شهری که پایتخت اقتصادی کشور است، اگر جریان سوداگرانه مدیریت نشود میراث فرهنگی از بین می‌رود؛ و لازم است که مسئولان دستگاه‌های مختلف و مردم بدانند که میراث فرهنگی نه تنها مانع توسعه نیست که اتفاقا می‌تواند هدایت گر و پیشقراول توسعه شود و به توسعه پایدار کمک کند، مشروط به آنکه مردم، دستگاه‌ها و میراث فرهنگی در کنار هم قرار بگیرند.

معاون میراث فرهنگی تاکید کرد: منافع شخصی نباید منافع ملی را تحت تاثیر قرار دهد، اگر در جریان توسعه ساختار‌های فرهنگی و طبیعی حفظ شود توسعه موفق است و اگر این ساختار‌ها از بین بروند قطعا مردم و شهر دچار چالش می‌شوند.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: میراث فرهنگی منافع ملی مسئولان آثار اقتصادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۳۴۷۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرغامی: موزه ملی فرقی با موزه لوور ندارد

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، عزت‌الله ضرغامی صبح امروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیأت دولت، گفت: جا دارد از سازمان صداوسیما به‌خاطر انعکاس خوب در حوزه صنایع دستی و سنت‌های بومی مردم در سریال نون خ تشکر کنم. در نمایش دادن سبک زندگی مردم و برنامه‌های محلی و سنتی و ترویج این زندگی پاک خیلی موفق بودند. تصور من این است که اگر اینها به صورت فیلم‌های کوتاه دربیاید، در حوزه تولید شادی و روحیه برای مردم، می‌تواند خیلی موثر باشد.

بیشتر بخوانید: ضرغامی: کتیبه همدان ترمیم شد

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درباره مقایسه موزه ملی با موزه لوور گفت: از من در مورد قیمت بلیط‌ها سوال شده بود و من گفتم رقم ۳۰ هزار تومان که سالها تغییر نکرده بود، رقمی بسیار پایین و از همه دنیا ارزان‌تر است. حتی من گفتم که نمی‌خواهیم خودمان را با موزه لوور مقایسه کنیم که ۲۲ یورو و معادل ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است.

وی ادامه داد: خدمات خاصی در موزه لوور داده نمی‌شود و تقریبا همه موزه‌ها شبیه هم هستند و ما کارشناسان خیلی خوبی داریم.

کد خبر: 1228302 برچسب‌ها میراث فرهنگی و گردشگری

دیگر خبرها

  • ضرغامی: حال مردم خوب هست که به سفر می‌روند
  • تاثیر فرهنگ ‌بر سلامت خانواده ‌
  • تاثیر فرهنگ فرهنگ ‌بر سلامت خانواده ‌
  • هویت ملی در هر حوزه‌ای ثبت جهانی شود
  • اجرای طرح احیا باغات و بافت تاریخی شهر شاهدیه
  • تقدیر وزیر میراث فرهنگی از سریال «نون خ»
  • ضرغامی: موزه ملی فرقی با موزه لوور ندارد
  • آخرین آمار حکایت از رشد قابل توجه گردشگری است
  • میراث فرهنگی به سنگلج کمک کند/بی‌اعتنایی به طرح توسعه تئاتر قدیمی
  • توسعه پایدار گردشگری در یزد، مستلزم تعامل دو جانبه شهرداری و اداره میراث فرهنگی