Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-03-28@14:06:39 GMT

آیت‌الله واعظ‌زاده پدر جریان تقریب است

تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۳۴۷۴۷

آیت‌الله واعظ‌زاده پدر جریان تقریب است

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ مراسم بزرگداشت آیت‌الله محمد واعظ‌زاده خراسانی، امروز، 29 دی‌ماه، با حضور جمعی از اندیشمندان و علاقه‌مندان در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد.


حسینعلی قبادی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ضمن خیر مقدم به حاضران، بیان کرد: در دانشگاه‌های ایران چند رشته از خوش‌اقبالی زیادی برخوردار شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی رشته زبان و ادبیات فارسی بود. یک مورد رشته فلسفه بود و یکی نیز مطالعات قرآنی است. دلیل این خوش‌اقبالی پیوند میراث علمی سنت‌مداران ما با دانشگاه بود. استاد مهدی محقق مصداق بارز این مسئله هستند و قبل از ایشان نیز مرحوم فروزان‌فر را داشته‌ایم.
وی در ادامه افزود: این خوش‌اقبالی یعنی برخورداری دانشگاه از میراث‌های سنت اسلامی ـ ایرانی موجب شد این چند رشته در جهان قوی شوند. در فلسفه نیز ایران کمابیش از این مزیت برخوردار بود که امثال مرحوم عصار را داشتیم و این تعاملات حوزه علم را بارور کرده است. رشته علوم قرآنی با اینکه چند دهه است در کشور ما به عنوان یک رشته وجود دارد، کمابیش از این نعمت برخوردار بوده است. با همت استاد آئینه‌وند در پژوهشگاه نیز رشته مطالعات قرآنی ارتقاء پیدا کرد و به پژوهشکده مطالعات قرآنی تبدیل شد و این رشته نیز برای ارتقای بیشتر راهی جز کشف راز موفقیت‌ رشته‌های دیگر ندارد.
قبادی تصریح کرد: استاد مرحوم واعظ‌زاده دو ویژگی را داشتند، یکی اینکه ایشان بسیار متضلع بودند، به این معنا که در چند زمینه صاحب‌نظر بودند. دوم نیز انصاف علمی است. مشی ایشان، اسلام منهای خشونت بود و این لازم است که انسان منصف باشد تا به اینجا برسد. انصاف در همه زمینه‌ها بسیار مهم است که در تار و پود اندیشه استاد واعظ‌زاده می‌توان مشاهده کرد. او یک الگوی موفق حوزوی و دانشگاهی در علوم انسانی است. قطعاً این نشست می‌تواند نقطه عطفی در بازشناسی شخصیت ایشان باشد و امید که بتوانیم به اندیشه‌های ایشان بیش از پیش توجه کنیم.
در ادامه آیت‌الله محمدعلی تسخیری، مشاور عالی رهبر انقلاب در امور جهان اسلام، به عنوان دیگر سخنران این مراسم به ایراد سخن پرداخت و بیان کرد: مرحوم آیت‌الله واعظ‌زاده یک دایره‌المعارفی را ارائه دادند که می‌تواند مسیر راه را در قبال متفکران باز کند. متفکری که تقریباً در همه علوم اسلامی فعالیت داشتند و ابتکاراتی را ارائه دادند. این ابتکارات او را در قبال چالش‌های زیاد قرار داد و ایشان شخصی بودند که اگر به نتیجه علمی رسیدند با قرآن از این ایده دفاع می‌کردند. نمی‌توانم بگویم ایشان در همه زمینه‌ها و در همه ابتکارات خود موفق بود‌ه‌اند و شاید بنده چند بار مناقشاتی با ایشان داشته‌ام و نتوانستیم به توافق برسیم، اما می‌توانم بگویم که ایشان در اکثر ابتکارات خود موفق بودند.
وی تصریح کرد: ایشان در حوزه فقه و اصول و مذاهب ابداع و ابتکاراتی داشتند. مقالاتی که در این زمینه نوشتند، نشانگر این مسئله است. بحثی در مورد ناصریات سیدمرتضی دارند که شاید ناصریات بتواند چهره تقریبی مرحوم سیدمرتضی را خوب نشان دهد. سید در برخی از صفحات ایت اثر، از فقه زیدی صحبت می‌کند. بحث‌هایی که در مورد اقتصاد اسلامی در دو جلد دارند و مقدمه رسائل عشر سیدطوسی نیز یک مجموعه زیبایی از بحث‌های اجتماعی را شامل می‌شود که نمونه‌ای از بحث‌های فقهی است که ایشان دنبال کردند.
تسخیری در ادامه بیان کرد: در مورد بحث‌های تقریبی می‌توان به بحث‌های تطبیقی ایشان در مورد حکومت اسلامی، ویژگی‌های شریعت، نداها و پیام‌های تقریبی که دارند، نقش مراکز تمدن اسلامی در تقریب، منهج تقریبی در تفسیر و مقدمات تقریبی زیاد و سخنرانی‌های ایشان و بحث‌های متفرقه ایشان در مورد ابن بطوطه و ... اشاره کرد که همه این موارد به ما نشان می‌دهد که ایشان یک متفکر بوده‌ است.
وی تصریح کرد: ایشان متفکری جامع‌الاطراف بود و هر تحقیقی که از ایشان دیدیم، دارای ابتکارات و نتایجی بود که گاهی هم نظرات شایع بود. نکته مهم ایشان این بود که مواجهه با چالش‌های زیاد داشت. یک مقاله‌ای بر خلاف نظرات برخی از مراجع بزرگ قم نوشتند که حمله‌های به ایشان شد. ایشان جواب دادند و رأی خودشان را مستدل و با اصرار جواب دادند.
تسخیری در ادامه بیان کرد: معتقد هستم که یکی از هنرهای آیت‌الله واعظ‌زاده این بود که در یک فضای مبهم، مسئله تقریب را جا انداخت. امروز تقریبی‌ها در یک فضای روشن فعالیت دارند، اما وقتی که ایشان این مسائل را مطرح کردند، واقعا سؤالات زیادی وجود داشت، از جمله اینکه اساساً تقریب چیست و تقریب کجای منابع اسلامی آمده است و کدام امام در این زمینه صحبت کرده است؟ کدام عالم بزرگ این مسئله را مطرح کرده است؟ آیا می‌شود بین حق و باطل تقریب ایجاد کرد یا خیر؟ آیت‌الله واعظ‌زاده به این مسائل پرداختند. می‌توان گفت ایشان پدر جریان تقریب در ایران بودند که با چالش‌های زیادی نیز مواجه بودند و جواب‌های زیادی نیز به این چالش‌ها دادند و امروز همه تقریبی‌ها از فعالیت‌های ایشان استفاده می‌کنند.
در ادامه این نشست، مهدی محقق، چهره ماندگار علم و فلسفه به ایراد سخنان کوتاهی پرداخت و گفت: نکته قابل اهمیت مسئله تقریب است که آیت‌الله تسخیری آن را پایه‌گذاری کردند و آیت‌الله واعظ‌زاده نیز آن را ادامه دادند. تقریب از قدیم‌الایام مورد توجه بوده که تا می‌شود، باید اختلاف‌ها را کم کرد. سُبکی، قصیده‌ای دارد که می‌گوید اختلاف‌ها نباید باعث شود که فرقه‌ای، فرقه دیگر را کافر بداند و دانشمندان دیگر نیز چنین جملاتی داشته‌اند. لذا تقریب، همتی بود که استاد آیت‌الله تسخیری مبدع و آغازگر آن بودند و آیت‌الله واعظ‌زاده نیز آن را ادامه دادند که بسیار باارزش بود.
وی در ادامه افزود: من در جریان کارهای علمی آیت‌الله واعظ‌زاده بوده‌ام. ایشان به تمام معنا اهل علم بود و کارهای ایشان بسیار مورد توجه اهل علم است و به محض اینکه خبر رحلت ایشان را شنیدم، تمام خاطراتم را مرور کردم. در هر صورت از سال‌های دور با ایشان و خانواده ایشان ارتباط‌های صمیمی داشتیم و پدر بنده و پدر ایشان نیز در مشهد ارتباط نزدیکی داشتند.
حجت‌الاسلام غلامرضا رئیسیان، رئیس دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد به عنوان دیگر سخنران این مراسم طی سخنانی بیان کرد: نکته‌ای که در مورد تقریب اشاره کردند، بسیار قابل توجه است. باید توجه کنیم که تقریب منشأ عقلانی دارد و مختص به تقریب بین مذاهب نیز نیست. پیروان ادیان الهی به این نتیجه رسیده‌اند که باید به فکر همدلی باشند و روی مشترکات تکیه کنند تا فضا برای زندگی دین‌داران فراهم شود. لذا امروزه این مسئه مورد توجه است.
وی در ادامه افزود: در سطح بین‌المللی، شورای ادیان ابراهیمی تشکیل شده است و الآن تشیع نیز نماینده‌ای دارد که از دانشجویان ما است. این دانشجوی ما که نماینده تشیع هستند، نقل می‌کردند که از وزارت کشور آلمان یک پروژه‌ای را به ما دادند که شما به عنوان پیروان ادیان ابراهیمی چاره‌ای بیندیشید که ما از دبستان، آموزش این ادیان را در دستور کار قرار دهیم تا ملت ما از ابتدا با این مفاهیم دینی آشنا باشند. وقتی شناخت متقابل حاصل شود، قدرت تعامل بالا می‌رود و وقتی که قدرت تعامل بالا رود، آرامش کشور نیز بیشتر خواهد شد.
رئیسیان بیان کرد: این مسئله نشان می‌دهد که تقریب یک منشأ عقلانی دارد. علاوه بر این مسئله عقلانی، وقتی به متون دینی مراجعه می‌کنیم، می‌بینیم که همینطور است. خداوند در چند آیه اشاره کرده که باید به ریسمان الهی چنگ زد و در واقع امر به معروف دعوت به وحدت است و معروف‌ترین معروف‌ها وحدت و منکرترین منکرها نیز تفرقه است.
وی در ادامه به برخی از ویژگی‌های شخصیتی آیت‌الله واعظ‌زاده اشاره و بیان کرد: ایشان دارای ویژگی‌هایی بودند که موجب شد شخصیت کم‌نظیری داشته باشند. باید به تواضع، انصاف، آزادمنشی، علم وافر، تلاش و کوشش ایشان اشاره کنم که همین موارد موجب شد که ایشان بتوانند با دیگران نیز تعامل خوبی داشته باشند. ایشان مکتب خراسان و قم را درک کرده بود. شخصیتی منصف و معتدل بود که توانست در این محافل علمی حضور یابد.

رئیسیان در انتهای سخنان خود بیان کرد: بنابراین این شخصیت به تعبیر عرب‌ها یک انسان رسالی بود و برای خود رسالتی را تعریف کرده بود و در آن راه، از هیچ تلاشی فروگذار نبود و این رویکرد ایشان این‌طور نبود که یکباره به وجود آید، بلکه این شخصیت‌ها، از ابتدا این‌طور هستند و زمانی که فرصت پیدا کنند، می‌توانند اندیشه‌های خود را به منصه ظهور بگذارند. ایشان کنگره شیخ طوسی را برگزار کرد و انتخاب شیخ طوسی، خود نشان می‌دهد که بسیار حساب شده بوده است. شیخ طوسی شخصیت تقریبی است و تعامل خوبی با ادیان داشته است و این باعث افزایش و هم‌افزایی در علوم اسلامی شده است. بنابراین، این انتخاب و دعوت از متفکران و سفرهای متعددی که ایشان داشتند، پختگی خاصی برایشان ایجاد کرد و وی را در نگاهی که داشتند، مصمم‌تر کرد و در ادامه تأسیس دانشگاه مذاهب و ... نشان می‌دهد که وی دغدغه این تقریب را داشتند و از اختلاف‌ها رنج می‌بردند.

این گزارش در حال تکمیل است ...

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن اندیشه آیت الله واعظ زاده آیت الله تسخیری بزرگداشت مهدی محقق پژوهشگاه علوم انسانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۳۴۷۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ملاقات سرخیو بوستکس و نیمار در جریان برگزاری دیدار بسکتبال در میامی / فیلم

در جریان برگزاری دیدار دو تیم میامی هیت و گلدن استیت وریرز در میامی آمریکا، سرخیو بوسکتس و نیمار، دو ستاره سابق بارسلونا با یکدیگر دیدار کردند.

دانلود (1.9MB)

دیگر خبرها

  • واعظ آشتیانی: تهمت زدن و انگ زدن حاصل خوبی برای جامعه و کشور ندارد
  • ملاقات سرخیو بوستکس و نیمار در جریان برگزاری دیدار بسکتبال در میامی / فیلم
  • مشارکت مردم در تولید، چگونه؟| واعظ آشتیانی
  • چگونه لپ تاپ گیمینگ خود را خنک نگه داریم؟
  • فتح‌الله‌زاده: آقای رئیسی چرا بانک خوب را به پرسپولیس دادید؟! / تصمیم شما در تاریخ ثبت می‌شود +عکس
  • ویدیو/ کدام جریان‌ها از ترامپ‌هراسی سود می‌برند؟
  • بهترین تیم‌های اروپا از حیث خلق موقعیت در جریان بازی
  • نجات نفس‌گیر یک زن از رودخانه + فیلم
  • ابعاد مختلف ماه مبارک رمضان، وحدت و تقریب را میان امت اسلامی پررنگ می کند
  • فتح الله زاده روی آنتن: گفتید بگویم خواننده مورد علاقه‌ام آهنگران است!