Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - بيرجند - ايرنا - مديرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل ها و آبخيزداري گفت: سند جامع راهبردي گياهان دارويي تهيه شده و به زودي به استان ها ابلاغ مي شود.

به گزارش ايرنا ترحم بهزاد روز شنبه در نخستين کارگاه آموزشي کاشت و بهره برداري گياهان دارويي خراسان جنوبي در بيرجند افزود: با ابلاغ سند راهبردي گياهان دارويي بايد بهره برداري صحيح و اصولي از محصولات بر اساس قراردادهاي تيپ بهره برداري انجام شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي ابراز اميدواري کرد؛ با توجه به تهيه سند راهبردي گياهان دارويي هر چه زودتر زنجيره توليد گياهان دارويي در استان هاي کشور تهيه و تکميل شود.
مديرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل ها و آبخيزداري تاکيد کرد: اکنون در بحث فرآوري گياهان دارويي چندان حرکت رضايت بخشي در کشور انجام نشده که با تهيه سند راهبردي گياهان دارويي و ابلاغ آن به استان ها شاهد رشد بحث هاي فرآوري خواهيم بود.
وي از واگذاري تمامي امور مربوط به ساماندهي و توسعه گياهان دارويي به امور مراتع سازمان جنگل ها خبرداد و گفت: امسال با پيگيري هاي انجام شده با توجه به جايگاه مهم گياهان دارويي براي رسيدن به انسجام و به دور از موازي کاري ها، تمامي امور مربوط به گياهان دارويي از دفتر مراتع پيگيري خواهد شد.
بهزاد يادآور شد: امسال 200 ميليون دلار از محل صندوق توسعه ملي براي پروژه هاي آبخيزداري و آبخوان داري به سازمان جنگل ها و مراتع کشور اختصاص پيدا کرد.
وي ادامه داد: از اين مبلغ 60 ميليون دلار بايد صرف اصلاح، احيا و حفاظت مراتع، خريد بذر و ساير شود علاوه بر اين برگزاري کارگاه هاي ترويجي گياهان دارويي نيز جزو اولويت هاي سازمان جنگل ها و مراتع و آبخيزداري قرار دارد.
مديرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل ها و آبخيزداري اظهار اميدواري کرد؛ با برگزاري دوره هاي آموزشي بتوان سطح دانش بهره برداران را ارتقا و در کنار آن مراقبت هاي لازم براي جلوگيري از بهره برداري نامناسب و احياي مجدد مراتع را داشته باشيم.
وي با اشاره به بند «ژ» قانون برنامه ششم توسعه اضافه کرد: اين برنامه سازمان جنگل ها را مکلف به احياي رويشگاه هاي مرتعي و توسعه فراوري گياهان دارويي به ميزان 9 ميليون و 600 هزار هکتار کرده است.
بهزاد ادامه داد: علاوه بر اين بايد به ميزان حداقل 100 هزار هکتار توسعه سطح زير کشت گياهان دارويي داشته باشيم به نحوي که تا پايان اين برنامه به 250 هزار هکتار برسيم.
وي با بيان اينکه توسعه و ساماندهي 40 گونه گياهي در راس توجه ما قرار دارد يادآور شد: بر اساس قراردادهاي جديدي که براي توسعه گياهان دارويي در کشور داريم به 80 گونه ارتقا خواهد يافت.
مديرکل دفتر ترويج و مشارکت هاي مردمي سازمان جنگل ها و مراتع هم گفت: تعاوني ها به عنوان يکي از مهمترين ظرفيت هاي مشارکتي مطرح بوده و برنامه ها در جهت ظرفيت سازي، توان افزايي و توسعه کيفي آنها متمرکز است.
وحيد جعفريان ادامه داد: برنامه ريزي ها بگونه اي است که تعاوني ها بتوانند در زنجيره توليد قرار گرفته و کار بهره برداري از اين ظرفيت ها را همراه با حفظ، نگهداري، حفاظت و بهره برداري مطلوب دنبال کنند.
به گفته وي در حال حاضر 1361 تعاوني مرتبط در کشور فعال است که هر کدام در سطح هاي مختلف کار توسعه و بهره برداري از گياهان دارويي را انجام مي دهند.
مديرکل دفتر ترويج و مشارکت هاي مردمي سازمان جنگل ها و مراتع اضافه کرد: بهره برداري پايدار از گياهان دارويي از جمله مهمترين زمينه هاي فعاليت تعاوني ها در بخش منابع طبيعي است.
وي اظهار داشت: برنامه ريزي مناسب در اين خصوص مي تواند زمينه هاي تحول در مشارکت را فراهم آورد همچنين در بخش فعاليت هاي ترويجي و آموزشي و مشارکتي نياز به يک برنامه عملياتي با حمايت از تعاوني هاي مرتبط وجود دارد.
جعفريان با اشاره به اينکه اين برنامه بايد تمامي فرايند زنجيره توليد را پوشش دهد گفت: اين برنامه بايد موضوع حفاظت، ظرفيت بهره برداري و ملاحظات پايداري و کاهش عوامل تخريب را مد نظر قرار دهد، همچنين ريسک هاي بيوفيزيکي و اقتصادي اجتماعي را شناسايي کند.
وي تاکيد کرد: بر اين اساس ما نيازمند بهره برداري از يک دانش بين بخشي و همکاري بخش هاي مختلف براي مديريت يکپارچه اين موضوع هستيم به نحوي که تخصص هاي بيوفيزيکي در کنار تخصص هاي اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و غيره مد نظر قرار گيرد.
مديرکل دفتر ترويج و مشارکت هاي مردمي سازمان جنگل ها و مراتع افزود: براي حمايت از تعاوني ها نيازمند قوانيني هستيم که بتواند به شکل روشني زمينه واسپاري فعاليت هاي مرتبط را به مردم محلي، مجريان و بهره برداران مستقيم اين عرصه ها فراهم کند.
7557 * 6054
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۳۵۳۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارائه بیش از ۱۱۱ هزار خدمت دارویی،‌ درمانی و توانبخشی به شهروندان در ایام نوروز

سخنگوی ستاد نوروزی جمعیت هلال احمر با اشاره به فعالیت بی‌وقفه مراکز درمانی و دارویی هلال احمر از ارائه بیش از ۱۱۱ هزار خدمت توانبخشی، درمانی و دارویی به شهروندان در ایام نوروز خبر داد.

به گزارش ایسنا، علی درویش‌پور با اشاره به مأموریت‌های هلال احمر از ابتدای طرح نوروزی تا به امروز گفت: از تاریخ ۲۴ اسفند لغایت ۸ فروردین، هلال احمر با بهره‌گیری از توان داوطلبان و جوانان در نقاط مختلف جاده‌های کشور حضور فعال داشته و به راهنمایی و آموزش مسافران نوروزی می‌پردازد و در قالب طرح‌های مختلف، خدمات بشردوستانه به شهروندان ارائه می‌دهند. در همین رابطه ۲۹۹ هزار نفر از خدمات پویش بهرفت، ۱۰۹ هزار نفر از پویش سبز و بالغ بر ۹۹ هزار نفر از خدمات اکیپ‌های سحاب بهره‌مند شدند. در مجموع سازمان جوانان هلال احمر در این مدت به بیش‌از ۲ میلیون و ۲۷۵ هزار نفر خدمات‌رسانی کرده است.

سخنگوی ستاد نوروزی هلال احمر خاطرنشان کرد: در سال جاری ماه مبارک رمضان با ایام نوروز همزمان شده و هلال احمر با توجه به رسالتی که دارد در کنار نیازمندان و افراد کم‌برخوردار حضور دارد که بر این اساس از ابتدای طرح نوروزی ۷۳ هزار و ۵۷۰ بسته معیشتی در میان اقشار ضعیف جامعه توزیع شده است.

این مقام مسئول در هلال احمر تصریح کرد: در مجموع بیش از ۹۲۸ هزار نفر از خدمات سازمان داوطلبان در این مدت بهره‌مند شده که بهره‌مندی ۷۳۰۵ نفر از طرح نیابت و ۱۰۳ هزار نفر از طرح پایش سلامت بواسطه فعالیت ۱۳۳۲ پزشک داوطلب، تنها گوشه ای از این خدمات است.

وی افزود: خدمات هلال احمر معطوف به حوزه امدادرسانی و درمان نیست و این جمعیت در ۱۳ روز اخیر به ۶۰۶۳ نفر در حوزه توانبخشی خدمات‌رسانی انجام داده است. همچنین نیاز دارویی ۵۲ هزار و ۶۴۵ نفر از مراجعه‌کنندگان به داروخانه‌های هلال احمر را برطرف و پاسخگوی نیازهای درمانی ۵۰ هزار و ۲۶۳ نفر از شهروندان بوده است.

درویش پور با تأکید بر این که تا پایان تعطیلات و اتمام سفرهای نوروزی، هلال احمر در آماده باش است، توضیح داد: در مجموع ۳ میلیون و ۳۳۳ هزار و ۲۸۳ نفر از ابتدای طرح نوروزی از خدمات هلال احمر بهره‌مند شدند که این خدمات با به کارگیری ۱۳۴ هزار و ۱۲۱ نفر/روز از کارکنان، داوطلبان، جوانان و امدادگران به مردم ارائه می‌شود.

بر اساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی جمعیت هلال احمر، ۴۲۵۸ پایگاه، مرکز و پست موقت نوروزی توسط جمعیت هلال احمر در ایام نوروز فعال و به شهروندان خدمات‌رسانی می‌کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ۱۳ پروژه ملی استان اردبیل در اولویت تکمیل است
  • ایجاد زنجیره ارزش در محصولات کشاورزی یکی از برنامه‌های راهبردی لرستان است
  • خیز بلند سازمان جهاد کشاورزی اردبیل برای تحقق شعار جهش تولید با مشارکت مردم
  • ارائه بیش از ۱۱۱ هزار خدمت دارویی،‌ درمانی و توانبخشی در نوروز ۱۴۰۳
  • ارائه بیش از ۱۱۱ هزار خدمت دارویی،‌ درمانی و توانبخشی به شهروندان در ایام نوروز
  • ارائه بیش از ۱۱۱ هزار خدمت دارویی،‌ درمانی و توانبخشی به هموطنان
  • بهره‌برداری ۳۶۰ هزارمیلیاردریال پروژه درسفر رئیس جمهور به کردستان
  • راهکار‌های ساده خانگی درمان مشکلات روده در طب سنتی + فیلم
  • ◄ بهره برداری از دو پروژه آزادراهی در سال جاری
  • هشدار آتش سوزی در عرصه های طبیعی و جنگلی گیلان