Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صدای ایران»
2024-04-24@22:00:56 GMT

نشستی که ناتمام ماند

تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۳۵۳۴۰

نشستی که ناتمام ماند

ایران در موضوع برجام صبر پیشه کرده است، اما ماجرای حضور سرزده شش دیپلمات کشور اروپایی در دفتر سید عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران و موضوعی که برخلاف انتظارها در این نشست مطرح شد، به چنان درجه‌ای از تنش و حساسیت رسید که عراقچی اجازه نداد آنها سخنان خود را ادامه دهند و اعلام کرد که «دیدار تمام است».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!




به گزارش صدای ایران از ایران، اگرچه مقام‌های ایران طی چند هفته و ماه گذشته در پی اعلام اروپایی‌ها برای نهایی کردن سازوکار اجرایی برجام و تأمین منافع اقتصادی کشورمان صبر پیشه و حتی تأکید کردند که برای حفظ این توافق معطل اروپایی‌ها نمی‌مانند و روی شرکای تجاری آسیایی خود هم حساب می‌کنند، اما ماجرا با حضور نابهنگام سه دیپلمات اروپایی در وزارت خارجه شکل دیگری پیدا کرد.
10 روز پیش بود که اتحادیه اروپا اعلام کرد بخشی از وزارت اطلاعات ایران و دو ایرانی به ‌نام‌های سعید ‌هاشمی مقدم به‌همراه اسدالله اسدی در فهرست تروریسم‌ اتحادیه اروپا قرار گرفته‌اند. تصمیمی که برپایه ادعای چند کشور عضو این اتحادیه از جمله دانمارک، هلند و فرانسه گرفته شده بود که مدعی بودند ایران در عملیات ترور یا برنامه‌ریزی برای ترور مخالفانش در این کشورها نقش داشته است. این رویداد در حالی رخ داد که منابع آگاه ایرانی همان موقع از برگزاری یک نشست محرمانه میان دیپلمات‌های اروپایی و ایرانی در وزارت خارجه ایران یک روز پیش از این تحریم‌ها خبر داده بودند. حالا منابع دیپلماتیک ایرانی و غربی از جمله خبرگزاری رویترز اطلاعات تازه‌ای را از جزئیات آن منتشر کرده‌اند؛ جزئیاتی که موضوع تنش را بر خلاف انتظارات نه به برجام که به موضوع فعالیت‌های موشکی ایران مرتبط می‌کند. خبرگزاری رویترز به نقل از چهار دیپلمات ادعا کرده که در این دیدار که در ساختمان وزارت خارجه ایران، میان طرف ایرانی با دیپلمات‌های فرانسه، انگلیس، آلمان، دانمارک، هلند و بلژیک انجام شد، اروپایی‌ها بدون بیان جزئیاتی از این نشست گفته‌اند که دیگر نمی‌توانند آزمایش‌های موشکی ایران و اقدامات این کشور برای ترور برخی افراد در خاک اروپا را تحمل کنند. اما همزمان با این خبر رویترز، منابع دیپلماتیک کشورمان جزئیات بیشتری از این نشست را اعلام کردند.

یک منبع آگاه به «ایران» گفت که دیپلمات‌های چند کشور اروپایی بدون اعلام قبلی در دفتر عراقچی حضور پیدا کردند و برخلاف انتظارات که گمان می‌رفت دلیل حضورسرزده آنها توضیحاتی پیرامون دلایل تأخیر اروپا برای تأمین خواسته‌های ایران در چارچوب برجام باشد، مسأله فعالیت‌های موشکی ایران بود. چنانکه یکی از دیپلمات‌های اروپایی حاضر در این نشست قصد داشته کاغذی را که پیشتر با هدف محکوم کردن فعالیت‌های موشکی ایران نوشته شده بود، قرائت کند که عراقچی فرصت این کار را از او می‌گیرد.

طبق شنیده‌های «ایران» معاون سیاسی وزیر امور خارجه اجازه نمی‌دهد تا ادعاهای طرف مقابل ادامه پیدا کند و می‌گوید:«فکر می‌کردیم آمده اید تا از کم کاری‌های خود درباره برجام بگویید یا درباره تروریست‌هایی که در اروپا پناه داده اید، توضیح دهید و عذرخواهی کنید.»

عراقچی بعد از این اظهارات، خاتمه جلسه را با گفتن اینکه«دیدار تمام است»، اعلام می‌کند. او سپس از جلسه خارج شده و در را محکم می‌بندد و می‌رود. در حالی که دیپلمات‌های اروپایی تلاش کردند یادداشت خود را تحویل مقام‌های ایرانی دهند، اما از طرف ایرانی، هیچ کس آن را تحویل نگرفت و سرانجام اروپایی‌ها دست خالی باز می‌گردند. یک روز بعد از این جلسه بود که اتحادیه اروپا نام دو ایرانی را در فهرست تحریمی خود قرار داد.

حالا رویترز در پی این نشست ناتمام از ناامیدی دیپلمات‌های اروپایی برای گفت‌و‌گو با ایران در حوزه‌هایی فراتر از مسأله هسته‌ای خبر داده است. این در حالی است که مقام‌های ایرانی بارها موضوع فعالیت‌های موشکی ایران را در چارچوب دکترین دفاعی ایران اعلام کرده که امنیت هیچ کشوری را تهدید نمی‌کند. با این حال پیگیری این موضوع از سوی دیپلمات‌های اروپایی آن هم در شرایطی که ایران با‌وجود پایبندی به تعهداتش در چارچوب برجام، منافع اقتصادی خود را تحقق نیافته می‌بیند، جای پرسش دارد.

منبع: صدای ایران

کلیدواژه: عراقچی دیپلمات اروپایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۳۵۳۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فشار شدید هزینه مسکن بر خانوارهای کم‌درآمد اروپایی

تحقیقات بانک مرکزی اروپا نشان می‌دهد که بیش از یک‌چهارم خانوارهای کم‌درآمد این قاره در ماه‌های آینده قادر به بازپرداخت وام‌های مسکن خود در موعد مقرر نخواهند بود.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، طبق تحقیقات بانک مرکزی اروپا، افزایش نرخ‌های بهره، اجاره‌بها و هزینه‌های آب و برق موجب شده است که تعداد فزاینده‌ای از اروپایی‌های کم‌درآمد قادر به پرداخت هزینه‌های مسکن خود طی ماه‌های آینده و بازپرداخت وام‌های دریافتی نباشند. در اصل از زمانی که بانک مرکزی اروپا شروع به افزایش نرخ بهره در جولای ۲۰۲۲ کرد، هزینه‌های کلی مسکن برای مالکان واقعی ۶ درصد، اما برای وام‌دهندگان و اجاره‌کنندگان به ترتیب ۱۲ و ۹ درصد افزایش پیدا کرد. این امر از ژانویه ۲۰۲۴، ماهانه به‌طور متوسط ۷۶۵ یورو هزینه مربوط به مسکن، از جمله برای قبوض گاز، برق و آب، تعمیر و نگهداری خانه و هزینه‌های اجاره یا رهن را به خانوارها تحمیل کرد.

بحران مسکن اروپا با افزایش نرخ بهره

هزینه‌های مسکن حدود ۴۰ درصد از درآمد کل را برای مستأجران، ۳۵ درصد برای وام‌دهندگان و ۲۰ درصد برای مالکان واقعی را به خود اختصاص می‌دهد. به این ترتیب افراد کم‌درآمد مجبور هستند نیمی از حقوق خود را صرف پرداخت اجاره خانه کنند و کسانی که وام مسکن دارند با بیشترین مشکلات روبه‌رو هستند. این افراد به‌دلیل افزایش نرخ بهره با میانگین پرداخت ماهانه بیش از ۱۱۰۰ یورو یعنی بالاترین هزینه مواجه هستند.

افزایش نرخ بهره اثر خود را در بازار اجاره نیز بر جای گذاشته و افزایش هزینه‌های وام‌گیری، سرمایه‌گذاری‌های جدید را متوقف کرده است، آن هم در شرایطی که بازار اجاره از پیش با کمبود خانه‌های موجود مواجه بود و قیمت‌های خود را به همین دلیل افزایش داد.

بر اساس گزارش بانک مرکزی اروپا، اجاره‌کنندگان در ۱۱ کشور مورد بررسی به‌طور متوسط بیش از ۸۰۰ یورو اجاره پرداخت می‌کنند، در حالی که هزینه مسکن برای مالکان ۵۰۰ یورو در ماه آن هم به‌دنبال افزایش هزینه‌های نگهداری خانه و قبوض انرژی است. از میان این ۱۱ کشور نیز هزینه‌های مسکن در ایرلند با بیش از ۱۲۰۰ یورو برای دارندگان وام مسکن و ۹۰۰ یورو برای دیگران بالاترین قیمت را دارد. پس از آن نیز آلمان و اتریش در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارد و ساکنان یونان و پرتغال کمترین هزینه مسکن را پرداخت می‌کنند.

افزایش تأخیر در پرداخت‌های وام مسکن

افزایش درآمد خانوارها در اروپا تا حد زیادی افزایش هزینه‌های مسکن چند سال گذشته را جبران کرده است، با این حال پنج تا ۱۰ درصد از خانوارهای کم‌درآمد با تأخیر در پرداخت اقساط وام مسکن خود مواجه هستند و شاخص آینده‌نگر بانک مرکزی اروپا نشان می‌دهد که این شرایط برای ماه‌های آینده بدتر خواهد شد. در اصل، نسبت افراد کم‌درآمد با احتمال تأخیر سه ماهه در پرداخت قبوض آب و برق یا اجاره‌بها در اروپا، از ۱۵ به بیش از ۲۰ درصد افزایش داشته و برای تأخیر در پرداخت وام مسکن به ۳۰ درصد رسیده است.

به این ترتیب با وجود کاهش تورم در منطقه یورو انتظار می‌رود که بانک مرکزی اروپا شروع به کاهش نرخ بهره بالای تاریخی خود در ماه ژوئن کند و با افزایش امکان سرمایه‌گذاری و ایجاد انتخاب‌های گسترده‌تری از املاک در کنار تخصیص وام مسکن، تا حدودی آرامش را برای بازار املاک به ارمغان آورد و هزینه‌های اجاره را تعدیل کند.

کد خبر 747125

دیگر خبرها

  • توافق آلمان و انگلیس برای تقویت همکاری‌های دفاعی
  • پارلمان اروپایی قواعد سلاح برای غیرنظامیان را تشدید کرد
  • سفر به ایران قدیم؛ لشکر شاه با کوچکترین خط می‌توانست از هم بپاشد
  • آخرین تحولات اوکراین | درخواست کی‌یف از اتحادیه اروپا بعد از کمک آمریکا
  • گروسی: ایران به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست
  • تحولات اوکراین|توقع کی‌یف از اتحادیه اروپا بعد از کمک آمریکا
  • بی‌میلی اروپایی‌ها برای کمک بیشتر به اوکراین
  • فشار شدید هزینه مسکن بر خانوارهای کم‌درآمد اروپایی
  • افزایش مرگ اروپایی‌ها بر اثر گرما
  • گرما اروپایی‌ها را کشته است