Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-16@20:24:58 GMT

بورس بهترین گزینه برای مدیریت نقدینگی است

تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۳۵۳۶۸

بورس بهترین گزینه برای مدیریت نقدینگی است

تهران- ایرنا- معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: بازار سرمایه اصلی ترین روش برای تامین مالی شرکت ها و بنگاه های اقتصادی و بهترین مسیر هدایت نقدینگی به سوی بخش های مولد اقتصاد است.

به گزارش شنبه تارنمای سازمان بورس و اوراق بهادار، سعید فلاح پور یادآوری کرد: پارسال نوسان بیشتر متغیرهای اقتصادی به نفع بازار سرمایه تمام شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اضافه کرد: در سال 97 مجموعه اخبار و متغیرهای اقتصادی به نفع بازار سرمایه بود؛ تغییرات نرخ ارز سودآوری شرکت های صادرات محور را افزایش داد و بر اساس گزارش ها بیشتر شرکت ها رشدهای خوبی را تجربه کردند.
فلاح پور ادامه داد: تجربه نشان داده است به رغم وجود برخی مشکلات بین‌المللی، بازار سرمایه در بلندمدت راه خود را می رود و مشکلی نخواهد داشت؛ بازار سرمایه در حال حاضر به مهم ترین بازار مالی کشور تبدیل شده و مراجعه به این بازار در مقایسه با سایر بخش های اقتصادی، روند افزایشی دارد.

**ابزارهای مالی جدید در راهند
معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: «قرارداد آتی روی سبد سهام» که یکی از مهمترین ابزارهای پوشش ریسک برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازارهای سرمایه به شمار می رود با تلاش گسترده راه اندازی شد و اکنون موضوع راه اندازی «آپشن اختیار خرید و فروش روی سبد سهام» در حال بررسی است.
فلاح پور افزود: اوراق بیمه اتکایی بزودی در بازار سرمایه معرفی می شود. اوراق وکالت نیز در حال طراحی بوده و مسائل فقهی آن حل شده است.
وی تاکید کرد به طور تقریبی همه ابزارهای مالی مرسوم دنیا در دسترس سرمایه گذاران بازار سرمایه ایران قراردارد و در بخش ابزارهای مشتقه (آتی) امکان توسعه بیشتر فراهم است.
فلاح پور افزود: بحث فروش استقراضی نیز اهمیت و کاربرد زیادی دارد و انتظار می رود به زودی معرفی شود.
به گزارش ایرنا، بروز مشکلاتی برای بانک ها و کاهش توان آنها در تامین مالی طرح ها و صنایع، اهمیت بورس را بیشتر کرده است.
در دولت های یازدهم و دوازدهم، ابزارهای جدید مالی در بورس و بازار سرمایه به کار گرفته شد تا این بازار بتواند نقش واقعی خود را در اقتصاد کشور ایفا کند.
پانزدهم آبان امسال رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: ارزش مجموع تامین مالی بورس در دولت دوازدهم بیش از 120 هزار میلیارد تومان رسیده است.

اقتصام*2022*1961*

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد شاخص بورس فرابورس تامين مالي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۳۵۳۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

 پیش‌بینی بورس فردا ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

در جریان معاملات روز جاری در بازار بورس اوراق بهادار تهران نوسان صف خرید و صف فروش در بازار در محدوده یک درصدی موج می‌زد و نمادهایی مثل خودرو و فولاد در این بازه محدود در تلاش برای شکستن محدودیت‌ها بودند.

به گزارش اکوایران، بازار بورس اوراق بهادار تهران همچنان با ارزش معاملاتی پایین در حال سپری کردن روزهای پایانی فروردین ماه 1403 است روزهایی که برای سال 1402 و در این بازه زمانی ارزشی بیش از 9 هزار و 800 میلیارد تومان را برای معاملات در بازار ثبت می‌شد.

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در نهایت و در سومین روز محدوده شده در دامنه نوسان یک درصدی 4 هزار و 900 واحدی افت کرد اما نمادهایی مثل خودرو و فولاد تلاش کردند تا از منفی های بازار خلاصی پیدا کنند و برای فرار از محدودیت های ایجاد شده برای دامنه نوسانی قیمتی خود از صف فروش به صف های خرید برسند.

ارزش معاملات 4 هزار و 600 میلیارد تومان را به خود گرفت و ارزش بازار نیز در محدوده 7 هزار و 631 هزار میلیارد تومانی ماند.

گروه فلزات اساسی بیشترینارزش معاملات روز جاری را به خود اختصاص دادند و پس از آن گروه خودرویی و گروه شیمیایی ها به ترتیب با ارزش معاملات 258 و 158 میلیارد تومانی در رتبه های دوم وسوم ایستادند.

عده‌ای از فعالان بازار معتقد هستند احتمالا بازار ساز در تلاش است تا با مثبت نشان دادن نمادهای لیدر بازار سرمایه این موضوع را در ذهن بازار ایجاد کند که بازار برای روز چهارشنبه (فردا) که قرار است دامنه نوسان به حالت قبل برگردد در بازار مسیر صعودی قرار بگیرد و این موضوع کمی نگران کننده است.

از سویی تعداد دیگری از افراد در فضای مجازی با راه اندازی نظرسنجی‌هایی خواستار حفظ دامنه نوسان برای مدت زمان بیشتری بودند و این درخواست را از سازمان بورس داشتند که وضعیت محدود دامنه نوسان را تا اطلاع ثانویه تمدید کند. تا تب نقد کردن در بازار با گذشت زمان کاسته شود.

پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس هم در خصوص وضعیت این روزهای ارز این طور گفته که ما نگران وضعیت بازار ارز هستیم؛ باید موضوع سیاست‌های ارزی تعیین تکلیف شود که چالشی برای سیاست‌های اقتصادی کشور است.

و به گفته ایرنا، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس در پاسخ به تذکر رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس و درباره روند بازار ارز اظهار کرد: جلسه مجلس شورای اسلامی درباره وضعیت بازار ارز به تاخیر افتاد حتما ما جلسه‌ای را هفته‌ آینده برگزار خواهیم کرد.

اما تسهیل شرایط مالیات از زبان وزیر اقتصاد این طور بود که دولت بنا دارد تا پایان مهرماه امسال برای کاهش فشار به نقدینگی شرکت‌ها و وارد کنندگان کالاهای اساسی، بجای دریافت مالیات و عوارض آن‌ها بصورت نقد، ضمانت‌نامه بانکی، اسناد خزانه و اوراق گام را جایگزین کند. خاندوزی گفت: امیدواریم کاهش نرخ مالیات و استفاده از ابزارهای جدید برای تسویه شاهد رفع برخی از مشکلات تولیدکنندگان کشور باشیم.

بررسی تکنیکالی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران  

امروز هم شاخص کل با افت بیش از 5 هزار واحدی همراه شد هرچند که در ساعات پایانی بازار تقاضای نسبتا سنگینی در نمادهایی چون فولاد و خودرو ایجاد شد اما این موضوع خیلی نتوانست افت شاخص کل را محدود کند.

شایعاتی در بازار است که ممکن است مدیران بازار سرمایه برای کاهش تب فروش در بازار همچنان دامنه نوسان را محدود کنند اما از سویی هم باز شدن دامنه نوسان و برگشت به خالت قبل با توجه به مسائل و اخبار اقتصادی (و جدا از خبرهای سیاسی و احتمالات پیش رو) بازار می تواند به مسیر صعودی برگردد چرا که شایعه افزایش نرخ دلار نیما و کاهش فاصله آن با دلار بازار آزاد تحرکاتی در بازار ایجاد کرده است. اما ریسک سیاسی همچنان بر جو بازار غالب است.

سایر اخبار غذای ویژه انسان‌های اولیه چه بود و چه مزه‌ای داشت؟ | دستور پخت یک غذای مخصوص نئاندرتال‌ها! چه کسی لباس را اختراع کرد؛ آیا انسان‌های اولیه همیشه لخت بودند؟ اولین قتل در جهان چگونه اتفاق افتاد؟! انسان‌های نخستین چگونه صحبت می‌کردند؟

دیگر خبرها

  • از هفته آینده دامنه نوسان و روند معاملات به حالت عادی بازمی‌گردد
  • اعلام جزئیات تأمین مالی زنجیره تأمین در سال ۱۴۰۳
  •  پیش‌بینی بورس فردا ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
  • پیش بینی بورس فردا چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۲
  • ۷۲۰ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی‌ها از بازار سهام خارج شد
  • راه‌های نجات سرمایه از باتلاق ریسک
  • بازگشت دامنه نوسان بورس به حالت عادی از چهارشنبه
  • هیجان و فروش حقیقی‌ها در بورس/ خرید حقوقی به۱۸۰۰ میلیاردتومان رسید
  • هیجان و فروش حقیقی‌ها در بورس/خرید حقوقی به۱۸۰۰ میلیاردتومان رسید
  • تخلیه رشد بهاری بورس