Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@15:58:50 GMT

سپهر عمومی جامعه و اخلاق حرفه ای

تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۳۵۷۴۸

سپهر عمومی جامعه و اخلاق حرفه ای

تهران- ایرنا- طی سال های گذشته آن چه در سپهر عمومی جامعه بیشتر برجستگی یافت، بداخلاقی و تندروی هایی بود که اخلاق را به مسلخ برد و نزد برخی از آن جز سایه ای بر جای نماند.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، از سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ادبیات و اخلاق آراسته و فاخر سیاستمداران از مهمترین شاخص های ارزشگذاری آنان بوده است؛ شاخص هایی که می توان آن را برآمده از ارزش های اسلامی و فرهنگ ملی کشور دانست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


با وجود این، در سال های اخیر نگرانی هایی در مورد افول جایگاه ارزش های اخلاقی و پیراستگی ادبیات برخی سیاستمداران بروز یافته است؛ نگرانی هایی که از پس کاربرد اصطلاح ها و واژگان غیرمتعارف و بداخلاقی های سیاسی برخی سیاست پیشگان، به طور ویژه در یک دهه ی اخیر به اوج رسید.
بر این اساس در تصویرسازی از جامعه ایران، دیدگاه های مختلفی مطرح می شود و هرکسی از دریچه خاصی به آن می نگرد. از این رو زاویه دیدهای متفاوتی برساخته شده است. با این حال به باور صاحبنظران رعایت اخلاق فردی و اجتماعی، امری است که باید در نظر گرفته شود چرا که اخلاق محوری را گمشده جامعه ایران امروز می دانند.
از این رو ضروری‌ترین نیاز جامعه امروز توجه به اخلاق و اخلاق مداری است. در واقع اگر بخواهیم آسیب‌های اجتماعی از جامعه رخت بربندد باید اخلاق را در جامعه رواج بدهیم. هر چند این مساله را باید در نظر داشته باشیم که دایره اخلاق نیز بزرگ و چندوجهی است و در کنار ساحت فردی و اجتماعی، زمینه های گوناگون را شامل می شود.
در این میان توجه به اخلاق حرفه ای و رعایت آن مساله ای مهم و گریزناپذیر است، بر این اساس ابتدا باید اخلاق را شناخت و سپس با توجه به شرایط و فضای هر حرفه، اخلاق حرفه ای ویژه آن را تبیین کرد.
در غیاب اخلاق حرفه ای و با وجود دایره گسترده بروکراسی(دیوان سالاری) که روح اخلاق در آن جاری و ساری نباشد، ، جامعه دچار مشکلات و مصائب بسیاری می شود. از این رو نوعی فردگرایی و تصمیمات ناپخته حاصل از برداشت های فردی در مناسبات اجتماعی جریان پیدا می کند.
در واقع جامعه ای که در آن فردگرایی افراطی در کنار خلاء اخلاق حرفه ای جاری باشد، فضا بر ساحت عمومی و عرصه اجتماعی چنان تنگ می شود که جای نفس کشیدن بر آن نمی گذارد و این مساله به مثابه زنگ خطری برای هر جامعه است. زیرا چنین رویکردی در ادامه به آن می انجامد که مصالح شخصی بر منافع اجتماعی اولویت پیدا کنند.
در واقع زمانی که نگاه ما از حقیقت دور می شود و تنها بر اساس سلیقه های شخصی عمل می کنیم، جامعه دچار بی اخلاقی و بداخلاقی می شود.
از همین رو است که تسری بی توجهی به اخلاق حرفه ای به ویژه در میان کسانی که دارای اثرگذاری و جریان سازی در عرصه اجتماعی هستند، تهدیدی برای هر جامعه است. بر این اساس سخنان و رفتارهای ناصواب سیاستمداران، روشنفکران و هنرمندان، به دلیل گستردگی نشر و بازخوردی که در جامعه دارد می تواند زنگ خطر برای فرهنگ کشور را به صدا درآورد.
این نکته را باید در نظر گرفت که برخی گمان می برند که زاویه دید و نوع پرداختن آنها به مسائل همچون حقیقت است اما این نکته را در نظر نمی گیرند که شاید آن چیزی را که باور دارند تنها بخشی از حقیقت باشد چرا که واقعیت چندوجهی بوده و زوایای مختلفی دارد.
بر این اساس سعه صدر، صداقت، ‌شفافیت و پرهیز از انگ‌زنی باید جزء دغدغه‌ها باشد. به ویژه آن که با رسانه ای شدن امور و جهان رسانه ای شده، اخبار به سرعت منتشر می شوند و پس از انتشار آن، تکذیبه یا عذرخواهی ها چندان اثرگذاری ندارد. از این رو، اخلاق حرفه ای در جهان رسانه ای شده، باید در اولویت قرار گیرد، زیرا کم توجهی به آن جامعه را دچار آسیب های مختلف می سازد و به گسترش بی اعتمادی در جامعه دامن می زند.
پژوهشم**458**1552

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي اخلاق اخلاق اجتماعي اخلاق مداري

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۳۵۷۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ششمین دوسالانه بین‌المللی «کارتون کتاب» فراخوان داد

به گزارش قدس آنلاین از پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، کاریکاتور اندیشه مصوری است که نقش بسیار ارزنده‌ای در برقراری ارتباط و ایجاد انگیزه در مخاطبان داشته و مضمون را مطابق خواست، ظرفیت و سلیقه آنان سوق داده و به سمت اندیشه و عمل دلخواه هدایت می‌کند و در عمق لایه‌های جامعه نهادینه می‌نماید. در راستای عملی‌سازی مأموریت‌های کتابخانه‌های عمومی همچون ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه، ششمین دوسالانه بین‌المللی «کارتون کتاب» با هدف ارائه نگاه هنرمندان ملی و بین‌المللی در این حوزه توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و به دبیری سیدمسعود شجاعی طباطبائی برگزار می‌شود.

موضوعات و بخش‌ها

محورهای موضوعی این دوره از جشنواره شامل «کتاب، کودک و خانواده»، «کتاب، فراغت، نشاط و آرامش»، «کتاب، عصر دیجیتال و هوش مصنوعی»، «کتاب، کتابخانه و کسب‌وکار»، «کتاب، کتابخانه و پاتوق فرهنگی و اجتماعی»، «کتاب، کتابخانه و رویدادهای مهم اجتماعی» است. همچنین «کتاب، فلسطین و مقاومت غزه» موضوع جنبی این دوره از جشنواره خواهد بود.

علاقه‌مندان می‌توانند در دو بخش حرفه‌ای (ویژه هنرمندان حرفه‌ای) و مبتدی (هنرمندان ایرانی که تاکنون در مسابقات داخلی و بین‌المللی شرکت نکرده‌اند) به ارسال اثر بپردازند.

ضوابط و مقررات

شرکت در این رقابت برای تمامی هنرمندان حرفه‌ای و مبتدی آزاد است و هر هنرمند می‌تواند حداکثر ۵ اثر در موضوعات تعیین شده به سامانه جشنواره ارسال کند. در این مسابقه هر گونه استفاده از هوش مصنوعی برای خلق اثر باعث حذف آن خواهد شد.

تمامی آثار دستی و دیجیتالی پذیرفته می‌شود و برای ارائه آثار دستی، باید عکس باکیفیت از اثر گرفته یا اسکن و ارسال شود. آثار ارسالی نباید تکراری و برگزیده سایر جشنواره‌ها باشد. تمامی حقوق مادی و معنوی آثار ارسالی متعلق به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور خواهد بود؛ به شرکت‌کنندگانی که آثار آنها به مرحله اول راه پیدا کند، گواهی الکترونیکی حضور و به برگزیدگان نسخه چاپی کتاب آثار تعلق می‌گیرد.

جوایز

در بخش حرفه‌ای برگزیدگان این جشنواره (نفرات اول تا سوم)، علاوه بر لوح تقدیر و تندیس، هدیه نقدی (به ترتیب مبلغ ۱۰۰۰، ۷۰۰ و ۵۰۰ یورو) و ۳ نفر شایسته تقدیر علاوه بر لوح تقدیر و تندیس، هدیه نقدی ۸۰ میلیون ریالی دریافت خواهند کرد. همچنین ۶ نفر در بخش مبتدی لوح تقدیر و هدیه نقدی ۵۰ میلیون ریالی دریافت می‌کنند. لازم به ذکر است، برگزیدگان ایرانی این جشنواره، معادل ریالی جایزه را دریافت خواهند کرد.

نحوه مشارکت

علاقه‌مندان به شرکت در ششمین دوسالانه بین‌المللی کارتون کتاب می‌توانند تا تاریخ ۳۱ خردادماه ۱۴۰۳ (۲۰ ژوئن ۲۰۲۴)، با عضویت در سامانه جشنواره به نشانی www.booktoon.ir آثار خود را ارسال کنند. آثار باید به صورت الکترونیکی با فرمت JPEG، رزولوشن حداقل ۲۰۰ دی‌پی‌آی، با طول یا عرض ۲۰۰۰ پیکسل و حداکثر حجم ۱۰۰ مگابایت ارسال شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر شماره‌های تماس ۰۲۱۶۶۷۳۵۷۹۲(داخلی ۲۱۶۱) و ۰۹۱۰۵۰۳۹۳۲۰ و پست الکترونیک info@booktoon.ir در دسترس است.

دیگر خبرها

  • سندروم فتوشاپ‌سازی از سلبریتی‌ها
  • سندروم فتوشاپ سازی از سلبریتی‌ها
  • ۵ صفحه مجازی به دلیل انتشار محتویات خلاف اخلاق و عفت عمومی مسدود شد
  • سلبریتی‌ها و سندروم فتوشاپ سازی
  • سلبریتی‌ها و سندروم فتوشاپ سازی/ در حاشیۀ بیماری ترانه علیدوستی
  • سلبریتی ها و سندروم فتوشاپ سازی/ در حاشیۀ بیماری ترانه علیدوستی
  • ارشاد مدیران در جلسه درس اخلاق
  • برگزاری نخستین دوره آموزشی اخلاق حرفه‌ای
  • ششمین دوسالانه بین‌المللی «کارتون کتاب» فراخوان داد
  • گره تخصیص بودجه برای «رفع فقر سه دهک اول» باز نشد!؟