Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-03-28@22:35:30 GMT

پدر علم کویرشناسی: چمن سرطان زاست

تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۳۵۸۸۰

به گزارش ایرنا، پرویز کردوانی روز شنبه در همایش گرامیداشت روز هوای پاک در کاشان افزود: آب شیرین با گذشت زمان، کمتر و آب شور و فاضلاب زیادتر می شود و به علت زیاده روی در مصرف بی رویه، آب اقیانوس ها نیز در حال شوری و آلودگی است و بر اساس پژوهش ها، بسیاری از آبزیان هم در حال نابودی هستند.

وی با اشاره لزوم توجه به استحصال آب های غیرمتعارف اضافه کرد: حفر چاه های عمیق و نیمه عمیق که از دهه40 در ایران آغاز شد، با تلاش برای خودکفایی در محصولات کشاورزی شدت یافت که در عمل به نابودی منابع آبی کشور منجر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این جغرافی دان، شمار چاه های غیرمجاز در حال حفر کنونی در کشور را بیش از چاه های غیرمجاز در حال انسداد اعلام کرد و افزود: هم اکنون نزدیک به700 هزار حلقه چاه آب در کشور وجود دارد که باید150 هزار حلقه از آنها بسته و از مدار خارج شود.

کردوانی تاکید کرد: ساخت کارخانه های فولاد و خودروسازی و ایجاد بندر خشک در کویر به توسعه یافتگی منجر نمی شود، بلکه عین عقب ماندگی است زیرا تولید فولاد به آب فراوان نیاز دارد که در کویر نیست.

وی خاطرنشان کرد: بدتر از همه این است که استان های کویری کشور از روی چشم و هم چشمی، هنوز هم به دنبال ساخت این نوع کارخانه ها هستند.

وی انتقال آب از دریا برای جبران کم آبی را نیز مفید ندانست و گفت: انتقال آب از دریا به کویر با توجه به طولانی بودن مسیر (نزدیک به900 کیلومتر)، تنها10 درصد آب مورد نیاز را آن هم در دوره بلند 16 ساله انتقال می دهد در حالی که مردم هم اکنون به آب نیاز دارند.

پدر علم کویرشناسی ایران یادآور شد: در صورت تحقق این طرح نیز دوباره آب در اختیار وزارت نیرو قرار می گیرد که آن را در لوله تحویل می دهد که در نهایت هم به ساخت کارخانه، توسعه فضاهای سبز و راه اندازی کارواش ها منجر می شود.

وی در ادامه با نادرست خواندن طرح باروری ابرها نیز گفت: کسانی که این طرح را اختراع کردند، خودشان اجرا نمی کنند و می گویند صرفه اقتصادی ندارد، چنان که مرکز باروری ابرها در یزد، مشکل کم آبی این شهر را حل نکرده است.

کردوانی، کشت هندوانه را به عنوان بهترین و مغذی ترین میوه، مقرون به صرفه تر از محصولاتی مانند گردو دانست و گفت: این محصول برای بزرگ شدن، آب چندانی مصرف نمی کند، زیرا تعرق ندارد و آب اضافی خود را به بوته های مجاور می دهد در حالی که درخت گردو برای ادامه حیات خود و به بار نشستن، آب فراوانی نیاز دارد.

وی همچنین کاشت چمن را خیانت به محیط زیست توصیف کرد و با تاکید بر حذف آن از فضای سبز یادآور شد: چمن سرطان زاست، در زمستان سرد و در تابستان گرم می شود و به گرم شدن محیط زیست هم کمک می کند.

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۳۵۸۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا فضا به محیط ایده‌آل برای تحقیق در مورد بیماری سرطان تبدیل شده است؟

ایتنا - دانشمندان در اداره کل ملی هوانوردی و فضا در آمریکا (ناسا) بر این باورند که ماموریت‌های فضایی می‌توانند به پژوهش‌ها برای درمان بیماری سرطان کمک شایانی کند.
به گفته آنها زمینه تحقیق در مورد بیماری سرطان در فضا با توجه به این که سلول‌های بدن در آن به دلیل عدم وجود نیروی جاذبه سریع‌تر پیر می‌شوند بیش از روی سطح کره زمین فراهم است. فرانک روبیو، فضانورد آمریکایی در همین راستا در مدت حضورش در ایستگاه فضایی بین‌المللی در یک ماموریت تحقیقاتی در مورد سرطان شرکت کرد.

او از فضا به عنوان یک «محیط پژوهشی منحصر به فرد» یاد می‌کند. 

به گفته دانشمندان نه تنها سلول‌های بدن در فضا سریع‌تر پیر می‌شوند بلکه ساختار آنها نیز «خالص‌تر» است. بیل نلسون، مدیر ناسا می‌گوید که امکان بررسی ساختار سلول‌های بدن در فضا با توجه به عدم وجود نیروی جاذبه بیشتر وجود دارد. 

شرکت داروسازی مرک در همین راستا تصمیم گرفت که تحقیق‌هایی را در مورد تاثیر یک داروی ضدسرطان در ایستگاه فضایی بین‌المللی انجام دهد. 

مدیر ناسا می‌گوید هرچند تحقیق در مورد بیماری سرطان در فضا سابقه‌ای چهار دهه‌ای دارد اما این پژوهش‌ها طی سال‌های اخیر تحول‌های گسترده‌ای ایجاد کرده‌اند. 

به گفته وی تحقیق‌ها در مورد درمان سرطان در فضا باعث شده‌اند تا پزشکان و بیمارها بر روی سطح زمین از میان گزینه‌های درمان بتوانند انتخاب درست‌تری انجام دهند. 

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا گفته است که کشورش قصد دارد میزان مرگ و میر بر اثر ابتلا به بیماری سرطان را طی ربع قرن آینده به نصف کاهش دهد. بنا به آمار کاخ‌سفید به این ترتیب میزان مرگ و میر بر اثر ابتلا به سرطان چهار میلیون کاهش می‌یابد. 

بیماری سرطان دومین عامل مرگ و میر در آمریکا پس از بیماری‌های قلبی و عروقی است.

دیگر خبرها

  • جداسازی پلاسما از خون در عرض نیم ساعت و با دقت بالا
  • نفخ معده نشانه هشداردهنده این سرطان است
  • هشدار متخصصان درباره همه‌گیری مرموز سرطان
  • ۶ فایده بی‌نظیر خیار؛ خوردن خیار به این افراد توصیه نمی‌شود
  • مواد غذایی سرطان‌زا را بشناسید
  • نابودی سرطان با این پروتئین امکان‌پذیر است؟
  • توسعه ایمنی درمانی سلول‌های تی برای درمان سرطان خون
  • فضا محیطی ایده‌آل برای درمان سرطان
  • تحقیقات دانشگاه آکسفورد در مورد سرطان ریه
  • چرا فضا به محیط ایده‌آل برای تحقیق در مورد بیماری سرطان تبدیل شده است؟