Web Analytics Made Easy - Statcounter

انتقاد از برخورد سخنگوی وزارت خارجه

سیدعلی میرفتاح، سردبیر روزنامه اعتماد در یادداشتی با انتقاد از برخورد سخنگوی وزارت خارجه با خبرنگار روزنامه کیهان نوشت: «این تفاوت دیدگاه باعث نمی‌شود که برخورد سخنگوی وزارت خارجه را با خبرنگار کیهان تایید کنیم یا با سکوت و رضایت چه بسا خنک شدن دل، از کنارش بگذریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با همه احترامی که برای ظریف و آقای قاسمی قائلم، صریح و بی‌مجامله می‌گویم که خبرنگار کیهان به نمایندگی از روزنامه منتقد دولت، حق دارد از سخنگو سوال کند، زورش برسد او را بپیچاند، در حین سوال نقدش کند و از آقای قاسمی توقع جواب منطقی و بی‌شائبه و بی‌طعنه داشته باشد. فیلم طعنه قاسمی به خبرنگار کیهان را احتمالا دیده‌اید. ندیده‌اید، با همین گوشی موبایل سرچ کنید پیدا می‌کنید... مع‌ذلک توقعی که از دولت، وزارت خارجه و سخنگوی موقر و متین و خوش‌اخلاق وزارت خارجه می‌رود از فارس و کیهان و بقیه رسانه‌ها نمی‌رود. اتفاقا به نفع کشور و حتی به نفع سیاست خارجی است که در محفل سخنگو، همه صداها شنیده شود و همه گرایش‌ها بتوانند بی‌لکنت سوال کنند و احتمالا نقدهای گزنده خود را در دل سوالات بگنجانند. ضمن اینکه اگر طعنه زدن وارد ادبیات پاسخگویی شود، به دیگر عرصه‌ها نیز سرایت می‌کند و مجال گفت‌وگو را از بین می‌برد. خصوصا برای دولتی که داعیه‌دار گفت‌وگوست، قبیح است که خبرنگار کیهان را به یک چشم دیگر ببیند و از طرح سوال او ولو در دل ابراز ناخرسندی کند. وزیری که هنرش گفت‌وگوست و حتی می‌تواند تا با نمایندگان امریکا و اروپا، پرحوصله و خندان و شاداب بگوید و بشنود، وزارتخانه‌اش هم باید حوصله و تحملش را بالا ببرد و مشتاقانه سوال منتقدانش را بشنود و با خوشرویی و با بی‌اعتنایی به چپ و راست جواب بدهد.»

***

ریاست جمهوری آینده از آن اصولگرایان است؟

احمد شیرزاد، فعال سیاسی اصلاح‌طلب به آرمان گفت: «ممکن است ریاست جمهوری آینده از آن اصولگرایان باشد، اما شخصا فکر می‌کنم که اصولگرایی مانند احمدی‌نژاد (به‌لحاظ بُعد پوپولیستی) دیگر هرگز در تاریخ سیاسی ایران تکرار نخواهد شد. فکر می‌کنم اصلاح‌طلبان از مدیریت اجرایی خارج شوند و یک اصولگرا به قدرت برسد. اما نباید یادمان برود که روحانی هم اصولگرا بود و متحد اصلاح‌طلبان شد. اما است که در 1400 یک اصولگرایی به ریاست جمهوری برسد که ضد اصلاح‌طلبان عمل نکند هم وجود دارد. به هر حال تخریب‌هایی که علیه روحانی انجام می‌شود، امکان دست به دست شدن قدرت را فراهم می‌آورد. یک جریان سیاسی برای همیشه نمی‌تواند قدرت را در اختیار داشته باشد. اما فکر می‌کنم زمینه برای ظهور یک پوپولیست جدید مانند احمدی‌نژاد فراهم نیست. من خوشبین هستم که آن رویدادهای زمان روی کار آمدن احمدی‌نژاد، دیگر تکرار نخواهد شد.»

***

جمنا ساخته و پرداخته سپاه نبود

امروز دو مصاحبه از محمدرضا باهنر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام منتشر شد. باهنر به خبر‌آنلاین گفت: «یک رویکردی در مجموعه اصولگراها است که البته هزینه اش را هم دارند می پردازند، اصولا از نهادهای وابسته به نظام حمایت می کنیم. یعنی سپاه را هم بخواهیم ریز شویم، ممکن است سپاه ۱۰ کار خوب کند، دو تا کار اشتباه هم انجام دهد. یک عده آن دو کار اشتباه را عَلَم می کنند اما ما اصولگراها روی آن ۱۰ کار سینه می زنیم و طبیعی است که به این دلیل ما یکسری آرای مان را در افکارعمومی از دست می دهیم. معمولا نزد افکارعمومی نقد کردن ها، مخصوصا نقد قدرت بیشتر جذاب است تا دفاع از قدرت بنابراین این مشکل وجود دارد.

نکته دوم که من حتی درباره جمنا هم دوره گذشته دو سه مرتبه بحث کردم و یکسری اشکالات نیز به جمنا وارد می دانم اما جمنا منافع زیادی داشت. در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲، ۴ کاندیدای ریاست جمهوری داشتیم که هر کدام ۱۲ درصد رای آوردند، در سال ۹۶ یک نفر ماند و ۴۰ درصد رای آورد . این خیلی قدم خوب و رو به جلویی است.

اما جمنا یک اشکالاتی هم داشت. یکی از اشکالاتش همین بود. یعنی در افکارعمومی این طور برداشت شد که اصلا جمنا ساخته و پرداخته سپاه است. علتش هم بی دقتی و کم دقتی دوستان بود. مثلا در یک منطقه کوچک ۱۰ نفر را به عنوان عضو شورای جمنا انتخاب می کردند که یکی از آنها بازنشسته سپاه بود. حال آنکه تعداد بازنشسته های سپاه در بدنه جمنا شاید دو درصد نبودند اما چون پررنگ هستند، افکارعمومی فکر می کند اصلا بساط و مغازه و دکان همه اش دست آنهاست. این یکی از اشکالات جدی جمنا بود.»

فرزند کروبی یکی از دلایل تداوم حصر است

باهنر در گفت‌وگوی دیگری با روزنامه سازندگی درباره مسئله حصر موسوی و کروبی گفت: «در این مسیر هر زمانی که مجموعه قضایا به سمت رفع حصر پیش رفته عده‏ای وارد شدند و اجازه نداده‌اند. اینکه پسر ایشان حرف زده باید گفت ما یکی از دلایل این مساله را خود ایشان می ‏دانیم. این دو نفر پرونده‏ای متشکل از یک مجموعه قضایا دارند. گفته‌ام و باز هم تکرار می‏کنم. من در جریان تصمیمات نیستم ولی اقل شرط رفع حصر این است که آیا این افراد بعد از آزادی باز هم می ‏خواهند علم و کتل  علیه نظام بردارند یا نه؟! باید این اطمینان به وجود بیاید. می ‏دانید که هیچ نظامی در دنیا نیست که رقیب خود را برتابد. اگر مثالی دارید بگویید تا ما ایران را به عنوان دومین نمونه معرفی کنیم. زمانی فرانسه مهد دموکراسی نامیده می ‏شد یا در مورد آمریکا این فرض را تصور کنید که یک کمونیست کاندیدا شود. نه تنها خود او بلکه هفت نسل و همراهانش نیز حذف می‏شوند! نظام آمریکا لیبرال دموکرات است. نظام حاکم بر فرانسه لاییک است. این کشور مهد دموکراسی است و امام هم قبل از انقلاب در این کشور بودند. ولی یکی از اصول قانون اساسی این کشور این است که نظام حاکم بر فرانسه نظامی لاییک است و در جمله بعدی آمده است که این اصل از قانون اساسی با هیچ روش دموکراتیکی قابل تغییر نیست یعنی اگر ۹۰% از مردم فرانسه رای بدهند این قانون تغییر نمی ‏کند مگر انقلاب شود. هیچ نظامی بر سر محتوا و ماهیت خود شوخی ندارد.»

***

مدافع تحریم‌ها در شورای شهر تهران

مشاور معاونت ترافیک شهرداری تهران با انتشار عکسی در توییتر از ارائه مجید توکلی درباره کنترل آلودگی هوا در مکزیکو سیتی در کمیته محیط زیست شورای شهر تهران خبر داد. 

با انتشار این عکس، سوالات بسیاری برای فعالان رسانه‌ای ایجاد کرد. مجید توکلی از فعالان دانشجویی در دهه ۸۰ بود و از زمان حضور در توییتر اظهاراتی درباره حمایت از تحریم و رای ندادن در انتخابات‌ انجام داده است:

یا در توییتی دیگر از این گفت که از سال ۸۵ در انتخابات شرکت نکرده است.

حضور فردی در شورای شهر که با تحریم موافق است و در انتخابات هم شرکت نمی‌کند با واکنش فعالان رسانه‌ای توییتر روبه‌رو شد. مضاف بر اینکه رشته تحصیلی مجید توکلی هیچ ارتباطی با آلودگی هوا ندارد. یکی از این واکنش‌ها را می‌خوانیم:

***

در جلسه عراقچی با نمایندگان اروپایی چه گذشت؟

ظاهرا جلسه‌ای میان نمایندگان کشورهای اروپایی و عباس عراقچی در وزارت خارجه تشکیل شده است. از این جلسه دو روایت متفاوت منتشر شده است. خبرگزاری رویترز، جمعه به نقل از چهار دیپلمات گزارش داده دیپلمات‌های کشورهای اروپایی در جلسه ۸ ژانویه با بیان اینکه اروپا دیگر نمی‌تواند آزمایش‌های موشکی ایران و اقدامات این کشور برای ترور برخی افراد در خاک اروپا را تحمل کند باعث عصبانیت مقام‌های ایران شدند. یکی از دیپلمات‌ها گفت: «اتفاقات زیادی افتاد، آنها خوششان نیامد، ولی ما احساس کردیم که لازم است نگرانی‌های جدی‌مان را انتقال دهیم. این نشان می‌دهد که رابطه‌مان دارد پرتنش‌تر می‌شود.»

اروپا به ایران: نمی‌توانیم برنامه موشکی‌تان را تحمل کنیم/ لغزش اروپا به سمت ترامپ

از سویی دیگر، سایت انتخاب روایت دیگری از این جلسه منتشر کرده است. «شنیده‌های «انتخاب» حکایت از آن دارد که در جلسه مذکور، طرف اروپایی بدون آنکه موضوع جلسه را عنوان کنند، به وزارت خارجه آمده و شروع به بیان موضوعات امنیتی کردند. در این بین، یکی از دیپلمات‌های اروپایی کاغذی بیرون آورد تا بیانیه‌ای از طرف جمع بخواند.

در این لحظه، عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه با قاطعیت حرف طرف مقابل را قطع کرد و گفت: «فکر می‌کردیم آمده اید تا از کم کاری‌های خود درباره برجام بگویید یا درباره تروریست‌هایی که در اروپا پناه داده اید، توضیح دهید و عذر خواهی کنید.»

عراقچی سپس اجازه نداد آن‌ها سخنان خود را ادامه دهند و اعلام کرد که «دیدار تمام است». او سپس از جلسه خارج شد، در را محکم بست و رفت. در این بین، دیپلمات‌های اروپایی خواهش کردند که یادداشت خود را تحویل مقام‌های ایرانی دهند، اما از طرف ایرانی، هیچ کس آن را تحویل نگرفت و سرانجام اروپایی‌ها نیز رفتند.»

مشخص نیست کدام روایت، واقعی  است و به‌نظر می‌رسد بهتر است وزارت خارجه در این‌زمینه شفاف‌سازی کند و از آن بهتر این است که اقدامی عملی در برابر زیاده‌خواهی اروپاییان انجام دهد.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۳۵۹۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخواست خصمانه بروکسل علیه تهران در آستانه اجلاس اتحادیه اروپا

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تایمزآواسراییل، حاجا لحبیب، وزیر خارجه بلژیک در واکنش به عملیات تنبیهی جمهوری اسلامی علیه رژیم صهیونیستی، با موضع‌گیری خصمانه علیه ایران، از اتحادیه اروپا خواست تا تحریم‌های جدید علیه تهران، سپاه پاسداران را نیز شامل شود.

لحبیب در آستانه نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ درباره پیشنهاد خصمانه و فاقد مبنای قانونی تروریستی اعلام کردن سپاه، گفت: تا این لحظه درباره اینکه بر چه مبنای قانونی می‌توان سپاه را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داد، هیچ اجماعی وجود ندارد.

وی اضافه کرد: درباره این مساله بحث و تبادل نظر خواهیم کرد.

دیپلمات ارشد بلژیک همچنین مدعی شد: علاوه بر این، فکر می‌کنم که باید تحریم‌ها علیه شهرک‌نشینانی(که در کرانه باختری) دست به خشونت می‌زنند نیز گسترش یابد. باید توازن را رعایت و اطمینان حاصل کنیم تا به اتخاذ استاندارد دوگانه متهم نشویم!

سران اتحادیه اروپا هفته گذشته بر سر اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران توافق کردند و بسیاری از از آنها خواستار گسترش تحریم‌ها به برنامه پهپادی و موشکی تهران شدند.

کد خبر 6085489

دیگر خبرها

  • خط و نشان کارگران برای دولت /گره کور حق مسکن باز می شود؟
  • درخواست خصمانه بروکسل علیه تهران
  • درخواست خصمانه بروکسل علیه تهران در آستانه اجلاس اتحادیه اروپا
  • حسینی و مربی استقلال از بازی با تراکتور محروم شدند/ محرومیت یک جلسه‌ای مدافع پرسپولیس
  • بورل: شورای اروپا درباره تشدید تحریم‌ ایران‌ رایزنی می‌کند
  • بورل: شورای اروپا درباره تشدید تحریم ایران رایزنی می‌کند
  • اتحادیه اروپا درباره تحریم ایران تشکیل جلسه می‌دهد
  • ارسال سلاح به کی‌یف و اعمال تحریم‌های بیشتر علیه تهران
  • رویترز: اتحادیه اروپا امروز درباره تحریم ایران تشکیل جلسه می‌دهد
  • افزایش تعداد نمایندگان در دستورکار مجلس/اسامی متاخران امروز