Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جهان نيوز، آمارهای نگران کننده در حوزه اشتغال را می‌توان در دو حوزه بیکاری فارغ‌التحصیلان و اشتغال ناقص مورد ارزیابی قرار داد. 

بر اساس تعاریف سازمان بین‌المللی کار که در گزارش‌های مرکز آمار ایران از وضعیت بازار کار، مورد توجه قرار می گیرد، شاغل کسی است که در طول هفته مرجع، حداقل یک ساعت کار کرده باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در مقابل، منظور از اشتغال ناقص آن است که چه بخشی از شاغلان در هفته مرجع کمتر از ۴۴ ساعت کار کرده‌اند، امری که می‌تواند دلایل متفاوتی داشته باشد؛ از جمله آن که به‌دلیلی به طور موقت سر کار نبوده‌اند یا به دلایل اقتصادی مانند رکود، یا کاری پیدا نکرده‌اند یا کمتر از ۴۴ ساعت در هفته کار کرده‌اند و البته درخواست و توان آن را داشته‌اند که کاری با ۴۴ ساعت و بیشتر در هفته را انجام دهند. این افراد هرچند در آمار شاغلان قرار می‌گیرند، اما تحت پوشش بیمه‌های حمایتی درمانی و بازنشستگی قرار ندارند و در عین حال از سوی نهادهای نظارتی مورد بازرسی قرار نمی‌گیرند. در تعاریف آماری از این مشاغل به عنوان «اشتغال غیررسمی» نیز یاد می‌شود.

فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها از معضل بیکاری مستثنی نیستند. البته این تنها یک روی سکه است و بخشی از فارغ‌التحصیلانی که موفق به یافتن شغل می‌شوند، در مشاغلی که برای آن‌‍‌ها مناسب نیست و یا ارتباطی با رشته دانشگاهی آنان ندارد، به کار گرفته می‌شوند.
 
جمعیت بیکار فارغ التحصیل کشور طی یکسال گذشته حدود ۹۶ هزار نفر (حدود 8 درصد) رشد داشته است که 40 درصد از کل جمعیت بیکار کشور را تشکیل می‌دهند. از دیگر سو، یکی دیگر از آمارهایی که می‌تواند برای کشور خطرناک باشد،‌ آمار رشد مشاغل غیررسمی یا اشتغال ناقص است. در حالی که در اقتصاد ایران باید حداکثر معادل ۳۰ درصد از مشاغل جدید، نیروی کار غیررسمی وجود داشته باشد؛ اما طی چند سال گذشته طبق گفته ربیعی وزیر سابق کار، این نرخ رشدی ۲۰ درصدی داشته و نرخ ایجاد اشتغال غیررسمی و رسمی برابر شده است.

افزایش بیکاران دانشگاهی و افزایش مشاغل ناقص جدید در کشور می‌تواند زنگ خطری در خصوص روی آوردن فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها به مشاغل فصلی و کاذب باشد. یعنی ممکن ا ست بسیاری از افراد تحصیلکرده از یافتن شغل پایدار ناامید شده و به سمت دستفروشی و مشاغلی از این جنس رفته باشند.

منبع: فارس

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۳۶۱۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحقق ۱۱۸ درصدی تعهد اشتغال‌زایی استان همدان در سال ۱۴۰۲

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا قاسمی‌فرزاد گفت: بیش از ۱۱۸ درصد تعهد اشتغال‌زایی استان در سال ۱۴۰۲ محقق شد و در سال‌جاری نیز ۱۷ هزار و ۷۷۰ نفر تعهد اشتغال تعیین شده است.

وی افزود: هدف‌گذاری تحقق اشتغال‌زایی در سال‌جاری، توجه ویژه به فارغ‌التحصیلان دانشگاهی است و تعهد اشتغال‌زایی در سال ۱۴۰۳ میزان ۷ هزار و ۵۵۰ نفر به فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و ۱۰ هزار و ۱۲۰ نفر به افراد دیپلم و کمتر تعلق دارد.

قاسمی‌فرزاد ادامه داد: رئیس‌جمهور محترم حضرت آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی جهت تحقق شعار سال جهش تولید با مشارکت مردم بر سه اصل تسریع و تسهیل در صدور پروانه اشتغال و تکریم متقاضیان تأکید کرد.

وی اضافه کرد: اقدامات شرکت شهرک‌های صنعتی استان در تأمین انرژی و ایجاد شهرک‌های جدید مثال‌زدنی است.

استاندار همدان با اشاره به اینکه ۸۰ هکتار زمین در شهرک صنفی برای اولین بار در کشور در همدان راه‌اندازی خواهد شد، افزود: دولت مردمی به جهت تعادل قیمت گوشت قرمز، پرورش و جایگزین‌کردن دام‌های مولد را در دستور کار دارد.

وی با اشاره به اینکه تقویت حوزه گردشگری و نگهداری از آثار تاریخی و فرهنگی از اهمیت خاصی برخوردار است، گفت: در منطقه ویژه اقتصادی جهان‌آباد، بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان برای در احداث پتروشیمی ابن‌سینا و احداث کارخانه تولید خودرو برقی سرمایه‌گذاری شده است.

کد خبر 6080335

دیگر خبرها

  • ایجاد ۱۳ هزار فرصت شغلی مشاغل خانگی در خراسان‌شمالی
  • دیدار دانشگاهیان دانشگاه آزاد رودهن با خانواده شهید
  • مطالبات دانشگاهیان دانشگاه آزاد مشهد از منتخبان مردم در مجلس
  • مراکز دانشگاهی تجمیع می‌شوند
  • مراکز دانشگاهی تجمیع می شوند/ ضعف نظام آموزشی
  • ۹۸ درصد از اعتبارات مشاغل خانگی خمین جذب شد
  • تحقق ۱۱۸ درصدی تعهد اشتغال‌زایی استان همدان در سال ۱۴۰۲
  • توجه ویژه به اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در سال‌جاری
  • جزئیات تسهیلات ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی اشتغال در ۱۴۰۳
  • اشتغال؛ رکورددار جستجوهای «هنری» در دیوار