Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ حجت‌الاسلام و‌المسلمین سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد، امام جمعه موقت تهران در آیین یادکرد چهلمین سالگرد شهادت شهید هنرمند، حسین قشقایی که شامگاه امروز شنبه 29 دی‌ماه در تالار شهید قشقایی مجموعه تئاتر شهر برگزار شد، به ایراد سخن پرداخت.

وی با ابزار خرسندی از شرکت در این محفل که به نام یکی از شهدای انقلاب اسلامی مزین است، گفت: نگاه به جامعه، روح آموزه‌های دینی است و به تعبیر علامه طباطبایی در بین همه مکاتب دینی نگاه ویژه‌ای به جامعه انسانی شده است و اساساً انبیای الهی با نگاه به مقتضیات جامعه بشری است که برانگیخته شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ابوترابی‌فرد ادامه داد: برانگیخته شدن انبیای الهی در سایه نیل و رسیدن به یک آرمان بلند انسانی است که اتفاقاً آرمانی هنرمندانه است و طبق نص صریح قرآن از آن به قیام به منظور قسط و عدالت در جامعه بشری یاد می‌شود؛ از این تعبیر وام می‌گیرم و نقش هنرمندان را نیز تشبیه به انبیای الهی می‌کنم که آنها نیز برانگیخته می‌شوند تا از رهگذر تولید محصول هنری خود، انسان را متوجه خویشتن خویش و ذات گران‌بهای نهاده شده در باطن هر فردی کنند.

امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: براین اساس، آنچه که از جامعه هنرمندان انتظار می‌رود، این است که با آراستن خود به ایمان و دانش در راه ساختن چنین جامعه آرمانی تلاش و کوشش کنند که بحمدالله پس از انقلاب اسلامی شاهد این نکته مهم بوده و هستیم که کار و فعالیت اهالی فرهنگ و هنر و آنچه که آنها خلق کرده و می‌کنند، جملگی برای هموار ساختن این مسیر بوده است تا رسیدن به کمال و تعالی جامعه انسانی، رهوارتر و سهل‌الوصول‌تر شود که این درست منطبق با همان رسالتی است که انبیای به جهت آن مبعوث شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه کار هنرمند کاری ارزنده و الهی تعریف شده است، ادامه داد: به این مقام و منزلت و شأن کار هنری، وقتی جلوه دیگری از مظاهر ارزشی انسانی و الهی یعنی رسیدن به مقام جاوید شهادت نیز اضافه می‌شود، دیگر نمی‌توان نسبت به آنچه که هنرمند آن را به انجام رسانده و در راه رسیدن به آرمان متعالی خود  از همه هستی و عزیزترین سرمایه خود یعنی زندگی و جانش گذشته است، شک کرد، چرا که ایثار و ازخودگذشتگی بالاترین عمل صالح است و هنرمند شهید که خود دارای شغلی هدایت‌گری همچون انبیاست، اگر در پایان به فیض شهادت نائل شود، ارج و قرب بیشتری در جامعه پیدا خواهد کرد و سخن، اثر و بیان او در جامعه نفوذ بیشتری به منظور تأثیرگذاری خواهد داشت.

ابوترابی‌فرد افزود: شهید به واسطه نثار جان خود به بالاترین مرتبه انسانی پرگشوده و به پرواز درآمده است که باز طبق فرموده قرآن به بالاترین مرتبه حیات رسیده و در نزد خداوند رزق و روزی جاوید دارد، اما از نگاه دیگر، او به واسطه راه مقدسی که برای زندگیش انتخاب کرده و در نهایت به فیض شهادت نائل آمده است، ناخودآگاه گامی بلند به منظور حیات متعالی و الهی جامعه انسانی نیز برداشته است.

وی تأکید کرد: مقام و جایگاه شهید، مقام و جایگاه ویژه‌ای است، خصوصاً اینکه از اهالی علم و ادب و هنر باشد، چرا که «مداد العلماء افضل من دماء الشهداء»، نقش این انسان‌ها یعنی شهیدان هنرمند در پرورش روح مخاطبان خود بسیار رفیع و باشکوه است و اگر در راهی الهی صرف شود، باید گفت که هنر و هنرمند انسان‌ساز و شهیدپرور است و به این واسطه مقامی مقرب‌تر از شهید به شکل صرف آن در پیشگاه خداوند دارد.

وی در پایان سخنان خود گفت: جا دارد که از مقام یکی از اساتید حوزه که به نظر من هنرمندی تمام‌عیار بود، یاد کنم. آیت‌الله‌العظمی بهجت که در وادی تربیت طلاب حوزه علمیه منش و نگرشی کاملاً هنرمندانه داشت و طلاب را با هنر خویش مجذوب و مسحور خود می‌ساخت، اما بالاتر از این مسئله، چیزی که او را از بسیاری از رجل هم‌عصرش متمایز می‌ساخت، این بود که هیچ‌گاه کاری انجام نمی‌داد که در آن فقط نفع شخصی مورد نظر باشد و حتی از لسان پربرکت ایشان شنیده‌ایم که همواره می‌گفتند شب‌های قدر من کفار را نیز از یاد نبرده و برای آنها نیز دعا می‌کنم. به نظرم هنرمند نیز باید با تأسی از رفتار و منش این بزرگان دین، سعی و جهد بیشتر در تعالی جامعه خویش داشته باشد.

لازم به ذکر است، مراسم چهلمین سالگرد شهید حسین قشقایی که در 6 دی‌ماه سال 57 به درجه رفیع شهادت نائل آمده بود، از سوی مؤسسه توسعه هنرهای معاصر، امشب و در شب سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) در تالار شهید قشقایی مجموعه تئاتر شهر منعقد شد.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۳۶۴۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یکی از رسالت‌های مهم الهی، مسأله عفاف و حجاب در جامعه است

به گزارش گروه استان‌های ایسکانیوز، در راستای سیاست‌های کلان مرکز حراست دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص مسأله حجاب و عفاف، نشست تخصصی و توجیهی درخصوص نحوه برخورد با دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی و حفظ حرمت و تکریم این عزیزان و جلوگیری از هرگونه حرکات و رفتارهای تنش‌زا، با حضور مسئول نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های آزاد استان چهارمحال و بختیاری، معاون فرهنگی و دانشجویی، مدیرکل حراست و کارکنان حوزه حفاظت فیزیکی در سالن جلسات ساختمان اداری دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد برگزار شد.

حجت الاسلام رضا قاسمی نژاد مسئول نهاد رهبری در دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان چهارمحال و بختیاری گفت: یکی از رسالت‌های مهم الهی مسأله عفاف و حجاب در جامعه است که این مسأله هم بر اساس آیات و روایات و هم دلایل عقلی که عفاف و حجاب در جامعه دارد بر همگان واجب و ضروری است.

وی افزود: همان‌طوری که مقام معظم رهبری اشاره فرمودند دانشگاه‌ها به عنوان محل تعلیم و تربیت برای عالم پروری و دانشمند پروری باید به بعد تربیتی دانشجویان توجه ویژه داشته باشد و بحث عفاف و حجاب هم باید در اولویت فعالیت‌های دانشگاه باشد.

حجت الاسلام قاسمی نژاد بیان کرد: باتوجه به سرمایه گذاری دشمن در حوزه عفاف و حجاب، ضروری است مجموعه دانشگاه با یک انگیزه الهی و با یک همت والا این مسأله را پیگیر باشد و با رعایت نکات دقیق و ظریف در این موضوع، تلاش کند که جامعه دانشگاهی مزین به عفاف و حجاب را ارائه دهد.

مسئول نهاد رهبری در دانشگاه های آزاد اسلامی استان چهارمحال و بختیاری در پایان یادآورشد: وظیفه همگان نسبت به مسأله عفاف و حجاب کاملا روشن است و بر اساس آیات و روایات و منابع و آموزه‌های دینی همه ملزم به رعایت و همچنین امر به معروف و نهی از منکر هستند.

حمید انصاری کد خبر: 1227866 برچسب‌ها دانشگاه آزاد اسلامی حجاب

دیگر خبرها

  • شیوع آنفلوانزای پرندگان در آمریکا
  • نشست تخصصی «اقلیم، طبیعت و بیان هنری» برگزار می‌شود
  • برگزاری یادواره ۸ شهید هنرمند شهرستان بوانات
  • پاسخ فرهنگ انقلابی به نیازهای امروزی
  • تخصیص اعتبار از محل قرارگاه شهید آوینی برای تقویت انجمن های هنری
  • مستند راز میرزا رونمایی می‌شود
  • جنایت در غزه نتیجه جاهلیت مدرن است
  • یکی از رسالت‌های مهم الهی، مسأله عفاف و حجاب در جامعه است
  • مستند «راز میرزا» رونمایی می‌شود
  • هوش مصنوعی رفتار انسان را پیشگویی می‌کند