Web Analytics Made Easy - Statcounter

کرج - ایرنا - معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: حدود 90 درصد آلودگی برخی از کلانشهرها و ذرات معلق در هوا ناشی از فعالیت ناوگان حمل و نقل عمومی، سنگین و نیمه سنگین فرسوده است.

به گزارش ایرنا، محمد مسعود تجریشی روز شنبه در کارگروه کاهش آلودگی هوا و کمیته مبارزه با گرد و غبار استان البرز که به مناسبت روز ملی هوای پاک در سالن کنفرانس باشگاه میلاد کرج برگزار شد، افزود: کاهش روزهای ناسالم و افزایش روزهای پاک و سالم از سال 90 به بعد در استان البرز نتیجه یک مدیریت جمعی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی به وضعیت حمل و نقل در کشور اشاره و اظهار داشت: میانگین 62 درصد موتورسیکلت ها در کشور اسقاطی هستند که این عدد در تهران بالای 90 درصد است که باید از رده خارج شوند.
وی گفت: در کامیون و کامیونت در کشور نیز آمار از رده خارج ها 30 درصد و در تهران 34 درصد است که نشان می دهد باید 30 هزار کامیون خارج از بهره برداری شود.
وی اضافه کرد: همچنین 64 درصد وانت ها در تهران اسقاطی هستند که قانون هم گفته نمی توانند بیمه و منتقل شوند و در تاکسی نیز 84 درصد از رده خارج هستند و در کل کشور 20 درصد ولی باید تا سال آینده 200 هزار تاکسی را از رده خارج کنیم.
تجریشی افزود: در تهران 2 هزار و 500 تاکسی توانسته ایم از خودروساز تحویل بگیریم که با قیمت های کنونی نیز دیگر غیرممکن است.
وی بیان داشت: یک ناوگان بسیار فرسوده و قدیمی داریم که باید طبق قانون از رده خارج شوند ولی منابع مالی موجود نیست.
وی ادامه داد: ناوگان حمل و نقل عمومی به خصوص اتوبوس، کامیون، کامیونت و وانت باید نوسازی شوند که در بسیاری از کلانشهر حدود 90 درصد ذرات معلق در هوا ناشی از فعالیت آن هاست.
معاون سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: اگر فقط اتوبوس ها را بخواهیم نوسازی کنیم فقط سه کشور باید تولیداتشان را به ایران بدهند که عملی نیست و باید به جای نوسازی، بازسازی را در دست اقدام داشته باشیم.
وی با بیان اینکه در استان ها باید بتوانیم از این ظرفیت ها استفاده کنیم، افزود: به راحتی می توانیم با اتوبوس های موجود با اضافه کردن فیلتر مشکل ذرات معلق را مدیریت کنیم.
تجریشی یکی دیگر از راهکارها برای کاهش آلودگی هوا را استفاده از خودروهای برقی در حمل و نقل عمومی عنوان کرد و اظهار داشت: در نظر است تا 20 هزار خودروی برقی توسط بخش خصوصی وارد کنیم.
وی اضافه کرد: از تمام کلانشهرها برنامه ای با عنوان اثربخشی اقدامات درآورده ایم که با اعتبار موجود چگونه می توانیم برنامه اثربخش و یک نسخه نهایی داشته باشیم.
وی گفت: با برنامه اثربخش برای آلودگی هوا یک بسته داشته باشیم که به دولت و نظام ارایه دهیم و همچنین در مورد گرد و خاک هم سال گذشته کانون ها شناسایی شد که برای اینکار یک مشاور گرفته شد که در نهایت کانون های بحرانی معرفی می شوند و برای هر استان به استاندار بسته عملیاتی می دهیم.
وی گفت: این بسته عملیاتی در خوزستان انجام شده و در سیستان و بلوچستان هم برای سال 98 منابع مالی تقاضا شده تا از صندوق گرفته شود.
تجریشی افزود: بخشی از گرد و خاک از خارج از کشور است که با هواشناسی قرارداد بسته ایم که با کمک 3 دانشگاه اقداماتی صورت بگیرد تا بدانیم در کدام کشورها مشکل وجود دارد که امسال 6 میلیارد و 500 میلیون ریال بودجه گرفته ایم ضمن اینکه از منابع بین المللی هم استفاده می کنیم تا برنامه اقدام و عمل داشته باشیم.
وی همچنین به موضوع ساماندهی وضعیت پسماند اشاره کرد و گفت: برنامه ای برای سال آینده تنظیم شده اعم از شهرهای شمالی و جنوبی تا بتوانیم از طریق ارایه تسهیلات از صندوق محیط زیست تحولی در بخش پسماند ایجاد کنیم.
6156/6993

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي كارگروه آلودگي هوا معاون محيط زيست البرز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۳۶۴۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصویبِ تشکیل کمیته تخصصی خلاقیت و نوآوری شهری در کلانشهرها

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد در چهل و پنجمین نشست کمیسیون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران گفت: با توجه به اهمیت خلاقیت و نوآوری، پیشنهادِ تشکیل کمیته خلاقیت و نوآوری ذیل دبیرخانه کمیسیون برنامه ریزی و منابع انسانی کلانشهرها ارایه شد و مورد تصویب قرار گرفت.

 

جمال حسن بارانی افزود: کمیسیون معاونان برنامه ریزی کلانشهرهای کشور طی یک روز برگزاری به بررسی گزارش اقدامات کمیسیون و کمیته‌ های زیرمجموعه آن شامل: بررسی قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور، بررسی مصوبه ساماندهی نیروهای شرکتی و بررسی پیشنهاد تشکیل کمیته تخصصی خلاقیت و نوآوری شهری با مسئولیت شهرداری مشهد مقدس پرداخت.

 

دیگر خبرها

  • تصویبِ تشکیل کمیته تخصصی خلاقیت و نوآوری شهری در کلانشهرها
  • فتوایی که درباره اگزوز خودرو صادر شد!
  • مقابله با آلودگی هوا در چین با رونمایی از نخستین موتور دیزلی جهان
  • مقابله با آلودگی هوا در چین با رونمایی از اولین موتور دیزلی جهان
  • ۲۹ درصد از ناوگان باری در جاده‌های استان بوشهر دارای اضافه بودند
  • کنتور برق ۸۵ درصد روستاهای کردستان تکخوانی شد
  • انتقاد منتخب مردم قم در مجلس از نوع شهرسازی در کلانشهرها
  • بررسی تامین ناوگان حمل و نقل شهری در کمیسیون اصل نود
  • اجرای طرح از رده خارج کردن خودروهای فرسوده در سال جاری
  •  اجرای طرح از رده خارج کردن خودرو‌های فرسوده در سال جاری