Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-19@15:00:42 GMT

گزارش نشست 128 از سلسله نشست‌های ماهانه موعود

تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۳۷۰۲۹

گزارش نشست 128 از سلسله نشست‌های ماهانه موعود

به گزارش ایکنا؛ در این نشست سخنران، با بررسی ابعاد و وجوه مختلف فرهنگ مهدوی، پنجره تازه‌ای برای پژوهشگران، محقّقان حوزه مهدویت و استراتژیست‌های فرهنگی ـ اجتماعی گشود. لازم به ذکر است که شفیعی سروستانی، از بیست سال پیش، دوکتاب «استراتژی انتظار» و «از اینجا تا دولت کریمه» را درباره رویکردهای استراتژیک مهدوی نگاشته و منتشر کرده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ساحات بکر در مهدویت
سروستانی رویکردها و ساحات گفتمان مهدوی را در چندین ساحت و سطح دسته‌بندی و ارائه کرد که به شرح ذیل است:
1. رویکرد احساسی، ذوقی و شاعرانه (پاسداشت مناسبت‌ها)؛
2. رویکرد تاریخی و کلامی؛
3. رویکرد سیاسی، اجتماعی در میان مناسبات و معاملات؛
4. رویکرد تربیتی و اخلاقی؛
5. رویکرد امنیتی؛
6. رویکرد استراژیک و مدیریتی در تنظیم مناسبات کلان؛
وی با اشاره به این رویکردها، بیان کرد که تا به امروز مسلمانان و به خصوص شیعیان از 2 رویکرد اوّل فراتر نرفتند و تفکّر خود را در زمینه مهدویت به ژرفا نبردند و آن را در معاملات فردی خود نیز به کار نبستند؛ چه برسد به آنکه از این ذخایر به صورت کلان برای پیش‌برد مناسبات اقتصادی، سیاسی واجتماعی استفاده کرده باشند .
سروستانی در ادامه اظهار کرد: منابعی در کتب تاریخی و روایی شیعه وجود دارد که می‌تواند تکیه‌گاهی برای ارائه نظریّات استراتژی کلان در جامعه باشد.
محقّق حوزه مهدویت تأکید کرد: تکلیف هرکس به اندازه وسع اوست؛ تا زمانی که مؤمنان در عسر و حرج و در سایه طواغیت زندگی می‌کنند، دست آنها برای فعالیت بسته است؛ امّا زمانی که زیر سایه حکومت اسلامی قرار می‌گیرند، می‌بایست در تمام دایره اختیاراتشان به تکالیف عمل کنند. چنانچه در روایت نبوی آمده است: «کلّکم راع؛ همه شما مسئول هستید».
تصوّر بی‌خصم زیستن
نویسنده حوزه غرب‌شناسی و مطالعات فرهنگی با اشاره به کتاب «آئین رزم»، اثر سون تزو و خطوط استراتژیک او، افزود: عقلانی نیست هیچ حکومتی با تصوّر اینکه هرگز دشمنی ندارد و دشمنان به سراغ آنها نمی‌آیند، اوقات سپری کند؛ بلکه باید همیشه آماده مقابله و دفاع باشد.
ایشان ضمن برشماری انواع تهدیدها و بازدارنده‌ها گفت: تهدیدات درونی (موانع کمال فردی و به خطر اندازنده امنیت فرد- مثلث شیطان، دنیا و نفس امّاره)؛ تهدید‌کننده‌های اجتماعی (نظیر بازدارنده‌های فکری و فرهنگی، بهداشتی، فضای مجازی، سیاسی، اجتماعی، طبّ و تغذیه، اقتصادی و...) از جمله این موارد هستند.
وی ادامه داد: هر چه زمان پیشرفت می‌کند، بازدارنده‌های داخلی و بیرونی پیشرفته‌تر می‌شوند و حالت بسیط گذشته‌ خود را از دست می‌دهند. در سخن حاکمی چینی آمده است که میان امنیت، نان و اعتماد از همه مهم‌تر اعتماد مردم به حاکمیت است؛ چرا که اگر مردم امنیت و نان نداشته باشند، ولی به حاکمان اعتماد داشته باشد، همراه با او می‌مانند و بدین ترتیب پایه‌های حکومت پا بر جا می‌ماند.
سردبیر ماهنامه موعود با اشاره به اینکه موقعیت ایران در میانه جهان منحصر به فرد است، برخی از وجوه ممتاز این سرزمین را اینگونه برشمرد و گفت: اولاً ایران، شیعه‌خانه امام زمان(ع) و امانت ایشان است. ثانیاً ایرانیان از آنجا که شیعه‌اند، مورد توجّه خداوند متعال و پیروان علیّ بن ابی‌طالب(ع) هستند و امان زمین و ساکنان زمین به حساب می‌آیند. سوم، ایران در مهم‌ترین موقعیت ژئواستراتژیک و ژئو اکونومیک در غرب آسیا واقع شده است.
وی در ادامه افزود: ایرانیان حافظ و تداوم‌بخش رویکرد اعتقادی و فرهنگی اسلام حقیقی و به عبارتی اردوگاه اهل بیت(ع) تا دوران ظهور هستند؛ چرا که در باقی مناطق مسلمان نشین، التقاط و امتزاج با کفر و شرک در تفکر و فرهنگ پدید آمده است و نقش ایران در واقعه شریف ظهور و به عبارتی نقش آنان در آینده تاریخ پررنگ‌تر از سایر سرزمین‌هاست.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۳۷۰۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر خارجه ایران راهی نیویورک شد

به گزارش جماران؛ وزیر امور خارجه ایران برای شرکت در نشست شورای امنیت سازمان ملل عازم نیویورک شده است.

حسین امیرعبداللهیان امروز چهارشنبه و قبل از عزیمت به مقصد نیویورک، توقفی را در استانبول ترکیه داشت.

نشست شورای امنیت فردا برگزار می‌شود. این نشست، تحولات منطقه و شرایط غزه را بررسی خواهد کرد.

دیگر خبرها

  • برگزاری سلسله نشست‌های تخصصی منابع انسانی شرکت آبفای استان یزد
  • دومین جلسه مجازی آمریکا و اسرائیل درباره حمله به رفح
  • بررسی مسائل و مشکلات کوی امام علی(ع) اراک
  • برگزاری نشست‌های «گفتگوی بین نسلی» در کانون های مساجد مرکزی
  • رویکرد حراست حفاظت و صیانت از سرمایه‌های اجتماعی و انسانی است
  • وزیر خارجه ایران راهی نیویورک شد
  • رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها
  • «تاریخ طب در ایران» بررسی می‌شود
  • «تاریخ طب در ایران» معرفی و بررسی می‌شود
  • برگزاری سلسله نشست‌های هفتگی خانواده در کانون پرورش فکری کرمانشاه