Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار استان تهران خبرگزاری بسیج؛ به همت بنیاد مفاخر و مشاهیر شهرستان ری، سالروز ورود بابرکت حضرت آیت الله حاج آقا حسین موسوی درچه ای، امام جمعه فقید شهرستان ری در تاریخ 29 دی ماه 1341 هجری شمسی، به شهرری با حضور فرماندار ری، معاون سیاسی انتظامی فرماندار، شهردار منطقه 20، فرمانداران پیشوا، ملارد، شهریار، نماینده مردم ری، تهران و شمیرانات در مجلس شورای اسلامی و عضو شورای شهر تهران، ری فردیس و شمیرانات و جمعی از مسئولان گرامی داشته شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نسب آیت الله حاج آقا حسین موسوی درچه ای

آیت الله حاج آقا حسین موسوی درچه ای (ره) ۲۸ ربیع الاول ۱۳۴۶ هجری قمری  برابر با سوم مهرماه ۱۳۰۶ شمسی در شهر درچه اصفهان متولد شدند.

نسب ایشان از طرف مادر، نوه مرجع عالیقدر شیعه و استادالمراجع، مرحوم آیت ‌الله ‌العظمی علامه آقاسید محمدباقر درچه‌ای اعلی الله مقامه و از طرف پدر، نوه مرحوم آیت‌الله‌ آقاسید محمدحسین درچه‌ای (برادر آقاسید محمد باقر) است.

استاد المراجع مرحوم آیت‌الله ‌العظمی آقاسید محمدباقر درچه‌ای و دو برادر فاضلشان یعنی مرحوم آیت‌الله‌ آقاسید محمدحسین و مرحوم آیت الله آقاسید مهدی، از مشاهیر و بزرگانِ مدفون در تخت فولاد اصفهان بشمار می آیند.

ایشان فرزند بزرگ مرحوم حجت الاسلام سید نصرالله موسوی و برادران ایشان عبارتند از حجج اسلام: سیدباقر، سیدتقی، سید محمدعلی (امام جمعه درچه) و سید مجتبی موسوی درچه ای ، که همگی از روحانیون برجسته درچه و شهر ری هستند.

  ورود به حوزه علمیه اصفهان

ایشان به توصیه پدر در همان سنین نوجوانی ودر سن ۱۴ سالگی همزمان با اواخردوران حکومت مستبدانه رضاخان (۱۳۲۰شمسی)، وارد حوزه علمیه اصفهان شده و تحصیلات علوم دینیه را در مدرسه نیم آورد آغاز کردند. سپس به مدرسه چهارباغ به ادامه تحصیل پرداختند.

ایشان در مدت ۸ سال حضورشان در حوزه علمیه اصفهان ، علاوه بر تحصیل ، به تدریس ادبیات و منطق  نیز اشتغال داشتند. (ایشان درهمان سالهای اولیه طلبگی – در سن ۱۷ سالگی –  با دختر عمویشان ازدواج کردند).

هجرت به شهر مقدس قم و تحصیلات عالیه حوزوی

در سال ۱۳۲۸ شمسی و در سن ۲۲ سالگی، برای تحصیل در سطوح عالیه، به شهر مقدس قم هجرت کردند و از محضر اساتید بزرگ حوزه علمیه قم کسب فیض نمودند. آن فقید سعید ۱۲ سال در درس خارج فقه و اصول بزرگانی چون حضرات آیات عظام: محقق داماد، بروجردی، امام خمینی، گلپایگانی و سیداحمد خوانساری حضور یافتند و همزمان به تدریس علوم حوزوی نیز می پرداختند .

تسلط آن مرحوم به تدریس، از ادبیات و منطق گرفته تا فقـه و اصول، زبانزد خاص و عام شد و فضلای بسیاری، از محضر ایشان کسب فیض کردند.

دروس سطح را نزد علمایی چون شیخ محمدحسن عالم نجف آبادی، شیخ علی قدیری، شیخ احمد فیاض، شیخ علی مشکینی، سلطانی طباطبائی،  مجاهدی تبریزی و  دروس خارج فقه را نزد محقق داماد، بروجردی، سید احمد خوانساری، گلپایگانی، رفیعی قزوینی و خارج اصول را نزد محقق داماد، امام خمینی تحصیل کردند.

ورود به شهر مقدس ری

پس از ۱۵ سال اقامت در شهر مقدس قم، در سال ۱۳۴۳ شمسی در پی درخواست و نیاز مردم مؤمن شهرری به یک عالم فاضل جهت تصدی امور دینی و اجتماعی، به توصیه آیت‌الله‌العظمی گلپایگانی (ره)، به شهرری عزیمت کردند و در محله ابن بابویه (شیخ صدوق) ساکن و تولیت و امامت جماعت مسجد صدوق را که درهمان ایام ساخته شده بود عهده دار شدند و تا پایان عمر مبارکشان در شهرری و در همان محله سکونت داشتند.

حوزه های علمیه شهرری نیز با ورود این عالم و استاد فرزانه، رنگ و بوئی دیگر یافت و محضر درس و فیض ایشان در حوزات علمیه برهـان، حضرت عبدالعظیم، مدرسه الزهراء و سایر مجامع علمیه، سالیان سال  طلاب و اهل علم و معرفت  را  از شهد شیرین فقه آل الله، محظوظ و بهره مند ساخت.

آیت الله موسوی درچه‌ای (ره) در زمره اساتید مبرز و کم نظیر حوزه بود که در مدت بیش از ۶۰ سال تدریس خالصانه و عاشقانه، شاگردان بیشماری را تربیت کرد که بسیاری از آنان جزو اساتید و علمای برجسته حوزه هستند..

این عالم مجاهد همزمان با آغاز نهضت اسلامی، از همان ابتدا با حمایت از امام خمینی(ره) به روشنگری علیه جنایات دستگاه ستمگر پهلوی و همراهی با قیام ملت ایران پرداخت. ایشان با تاسیس کتابخانه‌ای در مسجد صدوق شهرری آن را به پایگاهی برای مبارزه تبدیل و به توزیع کتب انقلابی و رساله‌های امام راحل‌(ره) و جذب جوانان پرداخته و پیشاپیش مردم شهرری به مقابله با رژیم ستمشاهی برخواسته و بارها توسط ساواک دستگیر شد.

ایشان از معدود علمایی بود که در جریان شهادت مرحوم حاج آقا مصطفی خمینی، علیرغم محدودیت‌های موجود، مجلس بزرگداشتی برای شهادت ایشان در شهرری برپا کرد و به همین علت از سوی ساواک دستگیر و بازجوئی شد.

این روحانی مبارز که از اولین چهره های جامعه روحانیت مبارز در شهرری بود در صدور پیام‌ها و اطلاعیه‌های انقلابی نقش فعال وموثری داشت.

حضور در جبهه و پشتیبان راستین انقلاب و نظام تا آخرین نفس

پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی نیز تا پایان عمر مبارک خویش، در عرصه های مختلف، خالصانه و صادقانه در خدمت نظام و رهبری بود و در راه پاسداری از ارزشهای انقلاب و ولایت فقیه از هیچ تلاشی دریغ نمی کرد و در دوران دفاع مقدس با روحیه بسیجی که از خصوصیاتش بود بارها در جبهه ها حضور یافت و موجب تقویت روحیه رزمندگان اسلام بود.

برخی مسئولیت های اجرایی پس از انقلاب؛

نماینده امام در استان زنجان در اجرای فرمان هشت ماده ای، نماینده امام در کمیته انقلاب اسلامی، ریاست هیأت أمناء بقاع متبرکه شهرری نیز برخی از مسئولیت های پس از انقلاب این عالم وارسته بود و پس از پیروزی انقلاب در کنار مرحوم آیت‌الله رفیعی‌، سال‌ها به عنوان خطیب نماز جمعه شهرری، نمازگزاران را از خطبه‌های ارزشمند و پر محتوای خویش بهره‌مند ساخت.

ایشان علاوه بر امامت جماعت مسجد صدوق، امامت مسجد خاتم‌النبیین(ص) – واقع در خیابان حرم –  را  نیز پس از فوت مرحوم لاله زاری عهده دار شدند و در طول 43 سال سکونت در شهرری، از معدود ائمه ای بودند که تا پایان عمر مبارکشان هر سه نوبت نماز را در مسجد، اقامه می کردند.

نمایندگی مراجع تقلید

مرحوم آیت الله درچه ای در امور شرعیه، از اکثر مراجع عظام تقلید  اجازه خاص داشتند. از جمله آیات عظام : سید محسن حکیم، شاهرودی، خوانساری، امام خمینی، خوئی، گلپایگانی، مرعشی نجفی، اراکی، فاضل لنکرانی، بهجت، صافی گلپایگانی، سیستانی، مقام معظم رهبری و برخی مراجع معاصر از نمایندگی این عالم بزرگوار بود.

تواضع و ساده زیستی

آنها که از نزدیک با وی آشنا بودند ، می‌دانند که از میان صفات برجسته ایشان، چندین صفت جلوه بیشتری داشت. یکی از آن‌ها تواضع و افتادگی و وارستگی و عدم منیت ایشان بود. شاید به همین خاطر بود آن عالم متقی از خودنمایی می‌گریخت و از هرگونه شهرت و مدح در نزد مردم دوری می‌کرد.

نقل می کنند: “اگر در پشت پاکت نامه‌ای لفظ “آیت الله” یا مشابه آن، برای ایشان به کار رفته بود ، ناراحت شده و ابتدا آن لفظ را خط می‌زدند و سپس آن نامه را می‌گشودند و مطالعه می‌کردند.”

فرزندان ایشان

ایشان صاحب ۴ فرزند هستند: یک دختر و ۳ پسر بنامهای سیدمهدی ، سیدعلی و سید محمدجواد که همگی دارای تحصیلات حوزوی هستند. لازم بذکر است فرزند آخر ایشان – سید محمد جواد درچه ای – معمم بوده و در مسجد صدوق شهرری اقامه نماز می کند.

رحلت

سرانجام پس از قریب ۸۰ سال عمر بابرکت، در آستانه شب ۲۳ ماه مبارک رمضان سال ۱۴۲۶ قمری برابر با ۴ آبان ۱۳۸۴ شمسی دعوت حق را لبیک گفت و روح بلندش به سوی ملکوت پرکشید تا در جوار رحمت حق با اجداد طاهرینش همنشین گردد. مرقد پاک این عالم در ابن بابویه در شهر ری واقع است.

 

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۳۷۶۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسابقه دومیدانی در جبهه به مناسبت میلاد امام حسن(ع)+فیلم

هم زمان با سالروز میلاد امام حسن مجتبی(ع) فیلمی را مشاهده خواهید کرد که متعلق به ۳۸ سال قبل است. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، هم زمان با سالروز میلاد امام حسن مجتبی(ع) فیلمی را مشاهده خواهید کرد که متعلق به 38 سال قبل است. تخریبیچی های لشگر 10 سیدالشهدا به همین مناسبت در آن ایام مسابقه دو میدانی در جاده فکه از دو راهی سایت تا مقر الوارثین، تدارک دیدند تا هم روحیه رزمندگان را بالا ببرند و هم اوقات خوشی به مناسب این عید خجسته داشته باشند. 

نقشه‌ای که حاج قاسم برای شهید احمدکاظمی کشید!

شهیدان ناصر اربابیان، محمد بابالو، داوود ابراهیمی، حسن جدی، سید مهدی تقوی و ابوالفضل رضایی در فیلم حضور دارند.  

 

.

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • برگزاری جشن سالروز ولادت کریم اهل بیت در داراب
  • بیانیه مجمع روحانیون مبارز درباره مراسم چهلم آیت الله موسوی بجنوردی
  • مراسم چهلمین روز درگذشت آیت‌الله موسوی بجنوردی برگزار می‌شود
  • مراسمی به مناسبت چهلمین روز درگذشت آیت‌الله موسوی بجنوردی برگزار می‌شود
  • توزیع ۸۰ هزار قرص نان صلواتی در قوچان
  • توزیع ۱۰۰ هزار قرص نان صلواتی در شیراز
  • اعجوبه عرفان در قرن چهاردهم که بود؟
  • قاضی ای که طی‌الارض می‌کرد و مورد تایید امام خمینی بود
  • مسابقه دومیدانی در جبهه به مناسبت میلاد امام حسن(ع)+فیلم
  • اعجوبه عرفان در قرن چهاردهم