Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رکنا»
2024-04-23@18:14:38 GMT

کمک به کم بینایان با دوربین هوشمند

تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۳۷۸۷۷

رکنا: افرادی که دچار ضعف بینایی هستند در تشخیص چهره، بررسی کارت شناسایی افراد و... دچار مشکل می‌شوند. برای رفع مشکل این افراد، به تازگی یک شرکت فعال در حوزه فناوری دوربین بسیار کوچک و ظریفی را طراحی و ساخته است که می‌تواند به آسانی در تشخیص چهره‌ها به افراد کم بینا کمک کند.

این دوربین کوچک که مانند دوربین تلفن هوشمند است، OrCamMyMe نام دارد و می‌تواند جلوی لباس یا به گوشه عینک کاربر متصل شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این دوربین هوشمند دارای اسپیکری است که اگر فرد کم بینا به نقطه‌ای مانند متن اشاره کند می‌تواند آن را برای کاربر به صدا تبدیل کرده و برایش بازگو کند از سوی دیگر می‌تواند به فردی که برای کاربر آشنا است، اشاره کند.

تکنولوژی پایه به‌کار رفته در این دوربین مانند خیلی از دوربین‌ها مشابه است، اما آنچه آن را از دیگر دوربین‌ها متفاوت می‌کند الگوریتم‌های شناخت چهره افراد است یعنی تشخیص چهره‌ها با اپتیکال نوری صورت می‌گیرد.

شاید گفته شود می‌توان از این دوربین برای جاسوسی استفاده کرد ولی این دوربین امکان ضبط و ذخیره صدا و ویدئو را ندارد. البته می‌توان از طریق ساعت هوشمند و تلفن همراه برای افراد آشنا برچسبی فراهم کرد تا وقتی فرد آشنا در مقابل دوربین قرار می‌گیرد، به کاربر نام آن را اطلاع دهد. این دوربین هوشمند قرار است ژانویه سال 2020 وارد بازار شده و با قیمت 399 دلار به فروش برسد.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

سوسن صادقی

حوادث اختصاصی رکنا را اینجا بخوانید:

8 شرور مشهدی وسط خیابان راننده جوان را تکه تکه کردند گفتگو با خانواده های شهدای پلاسکو / از دخترکی که هنوز رخت سیاه بر تن دارد تا پیر شدن یک شبه یک مادر خودروی کاروان معاون رئیس جمهور همراه نوبخت واژگون شد+ جزییات مرد تهرانی با چاقو و چکش به جان همسرش افتاد / دخترم را از دست مادرش نجات داد کشف تونل های داعش در بابل / تیپ علی اکبر وارد عمل شد+ عکس مهنوش: همسرم می خواست مرا به مردان معتاد بفروشد / محاکمه این مادر به دلیل قتل نوزاد 18 ماهه خودکشی بازیگر زیبا و معروف سینما+ تصاویر ماجرای طلاق یک زوج مشهدی حمام خون به راه انداخت / جنگ 2 خانوداه با سلاح سرد و گرم+عکس فیلم لحظه حمله ده ها پسر جوان با گلوله برفی به 2 دختر در پارک ائل گلی تبریز / 2 تن دستگیر شدند + تصویر ارتباط دختر 16 ساله مشهدی با ناپدری اش باعث به زندان افتادن مادرش شد این جوان به خاطر دروغ های یک زن در زندان است / اگر می توانید او را نجات دهید کاوه با فیلم های شیطانی که از ارتباطمان داشت همه کار با من کرد 7 ساعت گریه مرد تهرانی بالای سر جسد عشقش / جمعه برای این مرد کابوس بود ! مهم ترین اخبار 24 ساعت گذشته رکنا

منبع: رکنا

کلیدواژه: بازار تشخیص چهره دوربین فناوری شناسایی ژانویه عکس فیلم زن صبح زندگی مشهد مادر مرد دختر جوان تصادف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rokna.net دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۳۷۸۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوش مصنوعی دوربین‌ها را شاعر کرد!

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اینترستینگ اینجینرینگ، جدیدترین نوآوری هوش مصنوعی ویژه هنرمندان و شاعران است، کسانی که عاشق کلام نوشتاری هستند. این دستگاه مجهز به هوش مصنوعی که «دوربین شعر» نام گرفته، تصاویر را به شعر تبدیل می‌کند.

در حال حاضر به نظر می‌رسد هیچ پایانی برای نوآوری در فضای هوش مصنوعی وجود ندارد. هوش مصنوعی اکنون می‌تواند تصاویر را به گفتگو و شعر و آواز تبدیل کند، اقدامات آینده انسان را پیش‌بینی کند، در مسابقات هوش مصنوعی رقابت و قضاوت کند.

دوربین شعر (Poetry Camera) یک پروژه منبع باز است که فناوری را با استعداد هنری ادغام می‌کند و نتیجه آن خلاقیتی است که از مرزهای آفرینش هنری و ادبی در هر دو حوزه عکس و ادبیات فراتر می‌رود.

دوربین شعر از نظر ظاهری شبیه یک دوربین معمولی پولاروید است، اما به جای عکس گرفتن، ورودی بصری خود را به شعرهای خاطره انگیز تبدیل می‌کند.

این دستگاه مجهز به کامپیوتر تک بُرد و ارزا‌ن‌قیمت رسپبری پای (Raspberry Pi) است و از مدل جی‌پی‌تی-4 بهره می‌گیرد که نشان‌دهندۀ همگرایی سخت‌افزاری و هوش مصنوعی است.

رسپبری پای تصاویر گرفته‌شده را پردازش و داده‌های بصری را استخراج می‌کند که سپس به مؤلفه هوش مصنوعی منتقل می‌شود. این ماژول هوش مصنوعی جنبه‌های مختلف عکس، از جمله رنگ‌ها، الگوها، عناصر مهم و حتی احساسات اصلی منتقل‌شده را تجزیه و تحلیل می‌کند.

به گفته سازندگان، این دوربین بیش از یک قالب شعر ارائه می‌دهد و کاربران می‌توانند طیف وسیعی از قالب‌های شعری از جمله غزل، هایکو یا شعر سپید را انتخاب کنند.

این دوربین در ابتدا یک پروژه هنری بود و بر اساس علاقه شخصی دو طراح علاقه‌مند به فناوری ساخته شد ولی حالل با توجه به استقبال مخاطبان، قرار است در آینده نزدیک تجاری‌سازی ‌شود.

انتهای پیام/

نازنین احسانی طباطبایی

دیگر خبرها

  • تصاویر واقعی از گوگل پیکسل ۸A منتشر شد/ پرچمدار گوگل در رنگ‌های جدید در راه است
  • هوش مصنوعی دوربین‌ها را شاعر کرد!
  • افراد ۱۴۴ بار در روز تلفن‌های خود را چک می‌کنند!
  • توییت جنجالی کاربر معروف روس درباره تحریم ها علیه ایران | عکس
  • خیانت و وطن فروشی علنی در مقابل دوربین + فیلم
  • اقدام مجلس نمایندگان آمریکا برای حفاظت از «داده‌های ۱۷۰میلیون کاربر»
  • (ویدئو) بازی‌ توله خرس قهوه‌ای با دوربین تله‌ای در ارتفاعات رامسر
  • ۷ اپلیکیشن انحصاری اندروید که آیفون از آن‌ها محروم است
  • خودروساز سرشناس به جمع گوشی‌سازان می‌پیوندد (+عکس)
  • مشکل دوربین آیفون با صد میلیون حل می‌شود!