Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان همدان گفت: با اقدامات انجام شده در ۴ دهه گذشته، بیش از ۷۶ درصد جمعیت روستایی استان همدان از آب شرب سالم برخوردار شده‌اند. ۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۰۳:۵۸ استانها همدان نظرات - اخبار استانها -

 سید مصطفی هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در همدان با اشاره به دستاوردهای شرکت آبفار پس از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون اظهار داشت:  از یک‌میلیون و 738 هزار جمعیت استان همدان 620 هزار نفر معادل 36 درصد جمعیت استان در روستاها ساکن هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بیان کرد: در مقایسه با سایر استان‌ها، ساکنان روستاهای استان 10 درصد بیش از میانگین کشوری بوده و جمعیت روستانشین 5 شهرستان همدان هم بر جمعیت شهری آن غلبه دارند.

هاشمی گفت: در کبودرآهنگ 80 درصد، در رزن 5/77 درصد و در بهار بیش از 55 درصد جمعیت روستانشین هستند، اما در همدان و ملایر، جمعیت شهری نسبت به روستایی بیشتر است.

وی با بیان اینکه یک هزار و 62 روستا در سطح استان همدان وجود دارد، افزود: 795 روستا زیر پوشش خدمات شرکت آب و فاضلاب روستایی قرار دارد و اقداماتی چون تأمین، تعمیر، نگهداری و گندزدایی آب آشامیدنی بر عهده شرکت آبفار است.

سلامت آب روستایی کهگیلویه و بویراحمد مشکلی ندارد 134 روستای ملایر زیرپوشش آب و فاضلاب روستایی قرار دارد شاخص بهره‌مندی روستاهای ایلام از آب شرب 76 درصد است

هاشمی با اشاره به اینکه 86 درصد جمعیت روستایی استان زیر پوشش شرکت آبفار است، اعلام کرد: تأمین آبت تعدادی از روستاها هم با مدیریت شورای روستا یا دهیاران انجام می‌شود که اگر برای قرارگرفتن زیر پوشش خدمات آبفار اقدام کنند، دغدغه تأمین آب آشامیدنی است سالم برطرف می‌شود.

وی با بیان اینکه شرکت آبفار 153 هزار مشترک فعال در سطح استان دارد، گفت: آب شرب هزار و 62 روستای دارای سکنه استان به وسیله 880 حلقه چاه، نزدیک به 229 دهنه چشمه و 62 دهنه قنات با ظرفیت 3 هزار و 800 لیتر تأمین می‌شود.

هاشمی مطرح کرد: در سطح روستاهای استان همدان نزدیک به 2 هزار و 150 کیلومتر خطوط انتقال آب و 4 هزار و 500 کیلومتر شبکه توزیع آب، 966 باب مخزن ذخیره آب با حجم ذخیره 121 هزار مترمکعب و نزدیک به 46 ایستگاه بین راهی تأمین آب وجود دارد.

برخورداری بیش از 76 درصد جمعیت روستایی از آب شرب بهداشتی

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی همدان گفت: بیش از 76 درصد جمعیت روستایی استان همدان از آب شرب بهداشتی برخوردارند؛ البته نه اینکه 24 درصد روستاییان از آب شرب بهداشتی محروم باشند، بلکه این سطح‌بندی بر اساس تعریف وزارت نیرو انجام‌شده است.

هاشمی افزود: بر اساس تعریف وزارت نیرو، روستاهای با بیش از 80 درصد تأسیسات آب‌رسانی در سطح یک، روستاهایی با 20 تا 80 درصد تأسیسات آب‌رسانی در سطح دو و روستاهایی با کمتر از 20 درصد تأسیسات آب‌رسانی در سطح سه تعریف‌شده‌اند.

وی در مورد وضعیت بهداشت آب روستاها هم بیان کرد: توجه به اصول بهداشتی آب یکی از خطوط قرمز وزارت نیرو است و به همین منظور 9 باب آزمایشگاه در سطح ستاد و شهرستان‌های استان دایر شده که این آزمایشگاه‌ها به‌طور ماهیانه به منظور سنجش آلودگی میکروبی و به‌طور سالیانه به منظور سنجش آلودگی‌های شیمیایی اقدام به نمونه‌برداری کرده و در مجموع سالیانه نزدیک به هزار مورد نمونه‌برداری از آب آشامیدنی روستاها انجام می‌شود.

هاشمی اعلام کرد: در بحث رعایت سطوح بهداشتی آب، دانشگاه علوم پزشکی در کنار شرکت آبفار به صورت روزانه، مقدار کلر باقی‌مانده در آب را سنجش می‌کند و دستگاه‌های کلر زن به‌طور اتوماتیک عملیات گندزدایی را انجام می‌دهند، ضمن اینکه پیشرفته‌ترین دستگاه‌ها برای گندزدایی نظیر دستگاه الکترولیز نمک طعام هم به‌کارگیری شده است.

نقشه سلامت آب روستاها تهیه می‌شود

مدیرعامل شرکت آبفار همدان از تهیه نقشه سلامت آب خبر داد و گفت: تفاهم‌نامه‌ای با دانشکده علوم پزشکی بسته‌شده بر همین اساس تفاهم‌نامه برنامه جامع پایش سلامت آب استان در دستور کار قرارگرفته و در یک دوره یک‌ساله در دو مرحله‌ تر و خشک نمونه‌برداری‌ها انجام و نقشه‌ای از مقدار سلامت آب استان تهیه می‌شود.

هاشمی در مورد مجتمع‌های آب‌رسانی هم مطرح کرد: به منظور پایدار و مستمر کردن خدمات در روستاها 63 مجتمع آب‌رسانی در سطح استان مطالعه، طراحی و بهره‌برداری شده که این مجتمع‌ها 355 هزار نفر، معادل 57 درصد جمعت روستایی را زیر پوشش قرار می‌دهند.

وی با بیان اینکه همدان در ایجاد شبکه‌های جمع‌آوری فاضلاب روستایی از میانگین کشور بالاتر است، افزود: کمتر از یک درصد جمعیت روستایی کشور زیر پوشش شبکه جمع‌آوری فاضلاب هستند و در استان همدان هم ایجاد تأسیسات جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب، پرهزینه بوده و توفیق چندانی نداشته‌ایم، اما از میانگین کشوری جلوتر هستیم.

هاشمی مطرح کرد: در دو روستای استان شبکه جمع‌آوری فاضلاب داشته، ساخت و اجرای شبکه 7 روستا هم در حال انجام است و در 46 روستا هم مطالعات جمع‌آوری و دفع بهداشتی فاضلاب انجام‌شده است.

وی گفت: تأمین اعتبار لازم برای راه‌اندازی شبکه‌های جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب از محل اعتبارات ملی و صندوق تسهیلات بانک توسعه اسلامی انجام می‌شود.

هاشمی با اشاره به اقدامات شرکت آبفار همدان برای رفاه حال مشترکان روستایی بیان کرد: همدان جزء نخستین استان‌هایی است که قرائت، صدور و وصول قبض به‌طور الکترونیکی و بدون استفاده از کاغذ را اجرا کرده و از صدور 153 هزار قبض جلوگیری شده است.

وی با بیان اینکه راه‌اندازی سامانه 1523 خدمات‌رسانی به مشترکین را سرعت داده، گفت: مرکز تلفنی 1523 به صورت 24 ساعته برای ارتباط با مشترکان فعال است و فاصله بین وقوع حوادث آب تا رسیدگی شرکت تا اندازه زیادی کاهش‌یافته است.

انتهای پیام/ ع

R41405/P4001/S6,75/CT15

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۳۸۰۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری جشن بهره‌مندی مددجویان روستایی از مسکن

مدیرکل کمیته امداد استان اردبیل، گفت: در سال جاری جشن بهره‌مندی مددجویان روستایی کمیته امداد از مسکن مناسب در اردبیل برگزار می‌شود. - اخبار استانها -

علیرضا حسین نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اردبیل، دغدغه تامین سرپناه مناسب برای خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد استان اردبیل را یادآور شد و اظهار داشت: در مناطق روستایی تا 90 درصد این دغدغه رفع شده و اکثر مشمولان بهره مندی از مزایای مسکن شامل خانواده‌های بالای دو و سه نفر از سرپناه مناسب بهره مند شدند.

وی ادامه داد: در قالب تفاهم‌نامه‌های مختلف تامین و تولید مسکن ادامه دارد و در عید فطر امسال جشن ساخت مسکن در مناطق روستایی برای 10 هزار مددجو برگزار خواهد شد که تعهد استانی ما نیز در یک سال اخیر محقق شده است.

مدیرکل کمیته امداد استان اردبیل بیان کرد: با تلاش همکاران ما معوقات صندوق امداد ولایت در پایان سال به زیر یک درصد رسید و این برگ زرینی بر افتخارات صندوق امداد ولایت و انجام تعهدات به موقع در شهرستان‌ها با همراهی دریافت کنندگان تسهیلات صندوق بود.

حسین نژاد خاطرنشان کرد: در سال جدید نیز به عنوان خانواده بزرگ امداد با مودت و دوستی در کنار هم تلاش خواهیم کرد تا افق روشن در پیش رو برای پیشرفت در ابعاد مختلف باز کرده و قله‌های رفیع سعادتمندی جامعه هدف را تحقق بخشیم.

وی به بازنشستگی 32 نفر از همکاران در سال گذشته و 12 نفر در ایام پایانی سال اشاره کرد و گفت: در کنار قدردانی از این نیروهای باتجربه و بازنشسته شرایط سختی را در جبران خلا و کمبود نیروی انسانی در پیش رو داریم و تلاش بر این است تا با احساس مسئولیت و تلاش و جدیت مضاعف همکاران بخشی از این خلأها جبران شود.

مدیرکل کمیته امداد استان اردبیل بیان کرد: با توجه به محدودیت جذب نیرو همکاران ما در استان و شهرستان‌ها با انجام چندین ماموریت کاری سعی شان بر این خواهد بود تا چارت خالی را پر کرده و اجازه ندهند در مسیر خدمت رسانی به خانواده‌های نیازمند خلأیی اتفاق بیفتد.

حسین‌نژاد در پایان گفت: در ماه مبارک رمضان امسال دو هدف جدی را دنبال می کنیم که اولی جذب 10 هزار حامی برای افزایش پرداختی سرانه ایتام و محسنین است و در کنار آن تلاش ما بر این است تا برای 44 هزار خانواده تحت پوشش حداقل یک سبد معیشتی را تامین و در بین آنها توزیع کنیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بهره مندی ۱۳ هزار نفر از آب شرب در روستا‌های کردستان
  • ورکانه، روستایی سنگی در همدان
  • بررسی و تعیین نواحی اولویت دار برای توسعه فاضلاب شهر ارومیه
  • عضویت ۱۰ هزار همدانی در صندوق بیمه کشاوران، روستائیان و عشایر
  • عضویت  ۱۰ هزار روستایی،کشاورز و عشایر همدانی در صندوق بیمه اجتماعی
  • بانوان استان سمنان در اهدای خون بیش از۶ درصد مشارکت دارند
  • برگزاری جشن بهره‌مندی مددجویان روستایی از مسکن
  • کشف ۶ فقره سرقت باغات روستایی در همدان
  • جزئیات روند پیشرفت پروژه‌های آب و فاضلاب خوزستان
  • بهره‌مندی ۱۳ هزار نفر از اهالی روستاهای کردستان از آب سالم