Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-16@08:56:39 GMT

ورزش‌هایی برای درمان صافی کف پا

تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۳۸۴۳۳

یک فیزیوتراپیست گفت: عوامل زیادی مانند ژنتیک، افزایش وزن و دیابت باعث از بین رفتن قوس کف پا و عارضه صافی کف پا می‌شود. ناطقان: پرهام پارسانژاد فیزیوتراپیست، درباره علل صافی کف پا و راه‌های درمان آن اظهار کرد: صافی کف پا یکی از عوارض شایع در مشکلات پا‌ در بین افراد است؛ پا دارای قوس‌های طولی و عرضی است  که مانند کمک فنر در پا و بدن عمل می‌کنند؛ در واقع این قوس‌ها نیرو‌هایی که از زمین به بدن وارد می‌شوند را جذب می‌کنند و باعث می‌شوند این شوک و نیرو‌ها، ضربه‌ای به ساختارهای بالایی پا مثل لگن، کمر و زانو وارد نکنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی ادامه داد: زمانی که این قوس‌ها در کف پا کاهش پیدا می‌کنند در واقع خاصیت فنری از بین می‌رود که در نتیجه آن  هنگام راه رفتن، دویدن یا ورزش‌ کردن ضرباتی از سمت زمین به پا وارد می‌شود که ممکن است مخرب باشد. این ضربات در مواقعی باعث تخریب غضروف مفاصل و سایر ساختار‌های مفصلی می‌شود که طبیعتا ابتلا به آرتروز را به همراه دارد.


شایع‌ترین عامل صافی کف پا

پارسانژاد درباره دلایل کاهش‌قوس‌های کف پا در افراد مختلف بیان کرد: یکی از شایع ترین دلایل ابتلا افراد به صافی کف پا، عوامل ژنتیکی است؛ ممکن است شخصی به صورت وراثتی صافی کف پا داشته باشد و نسل و فرزندان او هم با این مشکل رو‌ با رو باشند؛ ابتلا به صافی کف پا می‌تواند اکتسابی باشد؛ ممکن افزایش وزن، کوتاهی عضلات پشت ساق و کوتاهی تاندون آشیل، بیماری‌های التهابی مثل رماتیسم مفصلی و دیابت هم باعث کم شدن قوس کف پا می‌شود.

این فیزیوتراپیست افزود: از دیگر عوامل موثر بر کاهش قوس کف پا ضربه‌ها و آسیب‌هایی است که در ورزش یا حادثه به فرد وارد می‌شود و شکستگی یا در رفتگی بعضی مفاصل کف پا را به همراه دارد، استفاده از کفش نا‌مناسب تنگ که قوس‌های کف پا را پوشش ندهد باعث ایجاد این اختلال می‌شود؛ راه رفتن پا برهنه به خصوص روی سنگ هم بر صاف شدن کف پا اثر دارد.
مهمترین دلیل صافی کف پا در بانوان

وی درباره عارضه صافی کف پا در خانم‌ها گفت: ممکن است خانم‌ها در دوره‌هایی با تغییرات هورمونی به شلی رباط‌ها دچار شوند که در برخی موارد صافی کف پا را به وجود می‌آورد.

پارسانژاد تشریح کرد: اگر مشکل افرادی که به صافی کف پا مادرزادی مبتلا هستند تا بعد از ۶ سال باقی بماند؛ تنها راه بر طرف کردن اختلال جراحی و آزاد کردن تاندون‌ها و دیگر جراحی‌های اصلاح کننده است؛ توجه داشته باشید در افرادی که به دلایل ژنتیکی با این مشکل رو به رو هستند علی رغم این که نمی‌توانیم تغییر زیادی ایجاد کنیم؛ استفاده از کفی‌ها و کفش‌های طبی از بروز آسیب، به ساختار‌های بالا‌تر بدن  پیشگیری می‌کند.


این فیزیوتراپیست ادامه داد: کفش طبی و کفی‌های طبی در بهبود عارضه صافی کف پا در افرادی که با دلایل اکتسابی به این مشکل مبتلا می‌شوند و این اختلال در آنها به مرور ایجاد شده است نقش پررنگ‌ی دارند؛ علاوه بر این درمان‌های فیزیوتراپی که به کشش عضلات پشت ساق، کشش غلاف کف پایی و متحرک ساختن استخوان‌های کف پا و مچ پا منجر می‌شود، ممکن است کمک کننده باشد و فشار را از روی پا بردارد.

وی درباره مشکلات ناشی از صافی کف پا تصریح کرد: طبیعتا با کم شدن قوس کف پا، پا به سمت خارج چرخش پیدا می‌کند؛ این چرخش باعث می‌شود قوزک‌های داخلی به سمت داخل بروند و ناهنجاری زانو ضربدری درفرد ایجاد شود؛ همچنین ممکن است این افراد با کمر درد رو به رو شوند، چه بسا بسیاری از کمر درد‌ها با استفاده از کفی‌های طبی و حمایت قوس کف پا بهبود پیدا می‌کنند.

پارسانژاد تصریح کرد: علاوه انجام تکنیک‌‌های دستی، مجموعه‌ای از تمرین‌ها در فیزیوتراپی وجود دارد که به درمان کف پای صاف کمک می‌کند؛ پیشنهاد می‌کنیم روی صندلی بنشینید و توپ تنسی را زیر پا بغلتانید، حرکت دادن  جلو و عقب این توپ به مرور باعث می‌شود در قوس‌های ناحیه کف پایی و غلاف کف پایی قوس ایجاد شود؛ یا به عنوان تمرین دوم می‌توانید از یک یک وردنه یا بطری استفاده کنید.


این فیزیوتراپست افزود: شما ‌باید  در حالت نشسته روی صندلی، حوله‌ای روی زمین پهن کنید  و کف پا را روی حوله قرار دهید ؛ سعی کنید با انگشتان پا این حوله را زیر پا جمع کنید و در انتها پیشنهاد می‌کنیم با پنجه پا روی لبه پله‌ای بایستید و وزنتان را روی پاشنه بفرستید به طوری که با فشار وزن، پا‌ها از لبه پله پایین‌تر بیاد و عضلات پشت پا کشیده شود؛ همین کشش را می‌توانید با یک ملحفه یا تسمه که به پنجه پا قلاب شده است ایجاد کنید. منبع: باشگاه خبرنگاران برچسب ها: صافی کف پا ، علل صافی کف پا ، قوسی پا

منبع: ناطقان

کلیدواژه: صافی کف پا علل صافی کف پا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۳۸۴۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علائم شایع‌ترین بیماری‌های کبدی چیست؟

انواع مختلفی از بیماری‌های کبدی از جمله هپاتیت، بیماری کبد چرب، سرطان کبد، فیبروز، سیروز و نارسایی کبدی وجود دارد که هر کدام باعث بروز علائم خاصی می‌شوند؛ در صورت بروز این علائم هشداردهنده، باید به پزشک متخصص مراجعه کنید. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، کبد یکی از مهم‌ترین اعضای بدن انسان است که به متابولیسم غذا، ذخیره انرژی و حذف سموم کمک می‌کند. انواع مختلفی از بیماری‌های کبدی از جمله هپاتیت، بیماری کبد چرب، سرطان کبد، فیبروز، سیروز و نارسایی کبدی وجود دارد. هر یک از این بیماری‌ها، مجموعه علائم منحصر به فرد خود را دارد. در حالی که هر نوع بیماری کبد علائم را کمی متفاوت نشان می‌دهد، همه انواع بیماری‌های کبدی ممکن است علائم مشترکی نیز داشته باشند.

علائم هپاتیت چیست؟

هپاتیت نوعی التهاب کبد است که در نهایت می‌تواند به کبد آسیب برساند و بر عملکرد طبیعی آن تأثیر بگذارد. هپاتیت معمولاً پس از آلوده شدن شما به ویروس‌های هپاتیت A، B، C، D یا E رخ می‌دهد. در برخی موارد، هپاتیت همچنین می‌تواند به دلیل نوشیدن الکل زیاد یا زمانی که سیستم ایمنی بدن شما به اشتباه به خود حمله می‌کند رخ دهد.

اگر دچار هپاتیت شوید، ممکن است علائم زیر را تجربه کنید:

تباز دست دادن اشتهاحالت تهوعادرار تیرهدرد مفاصلخستگیمدفوع سفالی رنگیرقان یا زرد شدن چشم و پوست

علائم فیبروز کبدی

فیبروز یک بیماری کبدی است که باعث ضخیم شدن بافت کبد می‌شود. این وضعیت معمولاً به دلیل التهاب مداوم (مداوم) کبد ایجاد می‌شود که در نهایت منجر به ساخت کلاژن و سایر پروتئین‌ها در کبد می‌شود.

درنتیجه، کبد شما شروع به تشکیل بافتی می‌کند که مضر است زیرا می‌تواند جریان خون را در کبد مسدود یا محدود کند و سلول‌های سالم کبد را از بین ببرد.

"کبد چرب" شایع‌ترین بیماری کبدی کشور/ 80 درصد مبتلایان "کبد چرب" چاق هستند

هنگامی که فیبروز خفیف یا متوسط باشد، ممکن است هیچ علامتی ایجاد نکند. با این حال، اگر وضعیت نامساعد کبد پیشرفت کند، احتمالاً به سیروز مبتلا خواهید شد؛ یک نوع شدیدتر از بیماری کبدی که علائم ایجاد می کند.

علائم سیروز کبدی

سیروز وضعیتی است که زمانی رخ می‌دهد که بافت ناسالم جایگزین بافت سالم کبد شود و منجر به انسداد جریان خون از طریق کبد شما شود. اگر سیروز را تجربه کنید، ممکن است دچار علائم زیر شوید:

خارش پوستخستگیحالت تهوعاز دست دادن اشتهادرد در سمت راست بالای شکمگرفتگی و ضعف عضلانیکاهش وزن ناخواسته

اگر وضعیت شما بدتر شود، ممکن است علائم جدی تری را نیز تجربه کنید، مانند:

تورم در مچ پا، پایین پا یا ساق پاخونریزی داخلی به دلیل ترکیدن وریدهای بزرگ در کبدآسیت یا تجمع مایع در شکمادرار تیرهکبودی یا خونریزیزردیسردرگمی و از دست دادن حافظه

علائم بیماری کبد چرب

بیماری کبد چرب وضعیتی است که در آن چربی اضافی در کبد تجمع می‌یابد. تجمع چربی می‌تواند به دلیل بیماری کبد چرب غیرالکلی یا بیماری کبد چرب الکلی باشد. بیماری کبد چرب غیرالکلی می‌تواند به دلیل بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت نوع 2، چاقی یا فشار خون بالا ایجاد شود. بیماری کبد چرب الکلی در صورت مصرف الکل رخ می‌دهد.

علت بروز "کبد چرب" چیست؟/ راهکارهای تغذیه‌ای برای درمان کبد چرب

هر دو نوع بیماری کبد چرب عمدتاً بیماری‌های خاموشی هستند که علائم کمی ایجاد می‌کنند. اگر علائم بیماری کبد چرب را بروز دهید، احتمالاً درد شکم در سمت راست یا خستگی را تجربه خواهید کرد. مانند فیبروز، بیماری کبد چرب نیز می‌تواند بدتر شود و باعث سیروز شود. اگر وضعیت شما پیشرفت کند، ممکن است که بعداً علائم سیروز را نیز تجربه کنید.

به‌وسیله سونوگرافی می‌توان کبد چرب غیرالکلی را تشخیص داد؛ همچنین در این بیماری میزان آنزیم‌های کبدی افزایش می‌یابد که می‌توان با آزمایش خون آن را تشخیص داد.

کبد چرب عمدتاً علامت خاصی ندارد و به‌صورت اتفاقی در آزمایشات دوره‌ای یا سونوگرافی تشخیص داده می‌شود، با وجود این در صورت پیشرفت بیماری، ممکن است علائمی همچون احساس ضعف و خستگی، کاهش وزن، کاهش اشتها، تهوع، درد در سمت راست بدن بالای شکم و بزرگ شدن کبد بروز یابد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • علائم شایع‌ترین بیماری‌های کبدی چیست؟
  • بیماری در بیراهه زیبایی
  • از کجا بفهمیم آب مروارید داریم؟ + علائم و درمان انواع آب مروارید
  • برای خلاص شدن از آلرژی‌های بهاری چه کنیم؟ | عوامل و علائم آلرژی را بشناسید
  • ۱۱ روش درمان طبیعی افسردگی
  • شناسایی ۶۶۸ نفر بیمار مبتلا به تب مالت در استان کردستان
  • برای خلاص شدن از آلرژی‌های بهاری چه کنیم؟
  • ۱۱ درمان طبیعی افسردگی
  • سالانه ۱۲ هزار نفر قربانی در جهان/ از «شاگاس» چه می‌دانیم؟
  • از کجا بفهمیم کم خونی داریم؟ + علائم و درمان