Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - قزوين - ايرنا - يکي از ثمرات چهل ساله انقلاب اسلامي را بايد رشد و توسعه چندين برابري خدمات زيربنايي و عمراني به روستاها برشمرد که از جمله آنها آسفالت راه ها و معابر، مقاوم سازي خانه هاي روستايي و ايجاد ارتباطات مخابراتي و اينترنتي در اين نقاط است.

به گزارش ايرنا، با گذشت چهل سال از پيروزي انقلاب شکوهمند اسلامي، تغييرات بنيادي و اساسي در حوزه هاي مختلف زيرساختي و عمراني کشور از جمله در سطح روستاها را شاهد بوده ايم به طوري که دگرگوني چهره روستاها نسبت به قبل از انقلاب بسيار ملموس بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


انقلاب اسلامي ايران از سال 57 تاکنون دستخوش تغييرات و تحولات مختلف و شگرفي در حوزه هاي اجتماعي، فرهنگي، سياسي و به خصوص اقتصادي بود و اتفاق هاي مختلف از جمله جنگ تحميلي و تحريم هاي اعمال شده از سوي ابرقدرت ها نتوانست مانع از پيشرفت و عمران و سازندگي در بخش هاي مختلف کشور شود.
اين در حالي است که با وجود اعمال تحريم ها از همان روزهاي آغازين انقلاب و در ادامه نيز جنگ تحميلي عراق بر عليه کشورمان، انقلاب توانست در حوزه هاي عمراني به خصوص احداث پل، آزادراه و بزرگراه ها، خطوط ريلي و توسعه ناوگان حمل و نقل عمومي و همچنين توسعه خدمات زيربنايي به روستاها به پيشرفت هاي قابل توجهي دست يابد.
در اين بين، يکي از خدمات قابل ملاحظه انقلاب در حوزه راه ها و معابر روستايي کشور بود که براساس آمارهاي موجود رسمي و غيررسمي موجود بسياري از روستاهاي مناطق مختلف کشور مانند قزوين تا پيش از انقلاب حتي فاقد راه آسفالته بودند اما امروز با گذشت 40 سال از انقلاب نيمي از اين راه ها که با گسترش فراواني نيز روبرو بوده اند، آسفالت شده است.
**2 هزار و 660 کيلومتر راه آسفالت روستايي در قزوين
رئيس نظارت بر راه هاي اصلي و فرعي اداره کل راه و شهرسازي قزوين گفت: از مجموع پنج هزار و 331 کيلومتر راه روستايي استان، 2 هزار و 660 کيلومتر آن پس از انقلاب شکوهمند اسلامي آسفالت شده است.
محمدمهدي اوليايي با اشاره به اينکه آماري از ميزان آسفالت راه هاي روستايي استان تا پيش از انقلاب در دسترس نيست،افزود: اگرچه براساس آمارهاي غيررسمي تقريبا هيچ راه آسفالت روستايي در منطقه وجود نداشته اما بدون شک، آسفالت راه هاي موجود به هيچ عنوان قابل مقايسه با قبل از پيروزي انقلاب اسلامي نيست.
وي ادامه داد: تا پايان سال 83 بيش از يک هزار و 380 کيلومتر و تا پايان سال 89 به ميزان 2 هزار و 425 کيلومتر از راه هاي روستايي قزوين آسفالت شده بود و در حال حاضر نيز به جز معدودي از روستاها، اکثر راه هاي روستاهايي بالاي 50 خانوار استان آسفالت شده است.
اوليايي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به اينکه آسفالت هر کيلومتر راه روستايي با توجه به شرايط اقليمي منطقه از يک ميليارد و 500 تا 2 ميليارد و 500 ميليون ريال هزينه در بردارد،گفت: متاسفانه با تغييرات قيمتي که طي ماه هاي گذشته در حوزه قير و خدمات راه داشته ايم، روند عمليات آسفالت در راه هاي روستايي استان با کندي روبرو شده اما همچنان ادامه دارد.
اين مسئول حوزه راه با تاکيد بر اينکه سالانه 2 تا 3 درصد ارزش جاده ها براي نگهداري از آنها بايد هزينه شود، خاطرنشان کرد: براي نگهداري از راه هاي آسفالته استان هر سال به يک هزار و 500 ميليارد ريال اعتبار نياز داريم که اعتبار ما سال گذشته در اين حوزه 317 ميليارد ريال بود که 210 ميليارد ريال آن تخصيص يافت.
**طراحي و عمر راه هاي روستايي براي 8 تا 10 سال است
اوليايي در بخش ديگري از سخنان خود اظهار داشت: در فرآيند راه هاي آسفالته عمري را براي آن در نظر مي گيرند که اين مساله با توجه به ميزان ترافيک، و نوع وسايل نقليه مورد تردد مورد توجه است در حالي که گاهي اوقات متاسفانه بهره برداري هاي نابجا در برخي از نقاط باعث کاهش عمر شديد اين نوع راه ها مي شود.
وي، ترافيک سنگين با بار غيرمجاز توسط معادن را يکي از علت هاي آسيب ديدگي آسفالت راه هاي روستايي دانست و افزود: بايد دقت داشت که طراحي راه هاي روستايي براي ترافيک هاي سبک صورت گرفته که در غير اين صورت صدمات و آسيب هاي فراواني با توجه به هزينه هاي سرسام آور نگهداري از آنها، برجاي مي گذارد.
**صرف 830 ميليارد ريال براي طرح هاي هادي روستايي قزوين
علاوه بر راه هاي روستايي، به برکت انقلاب اسلامي شاهد خدمات عمراني قابل توجهي نيز در قالب اجراي طرح هاي هادي بوده ايم.
مديرکل بنياد مسکن انقلاب اسلامي قزوين نيز در اين رابطه گفت: به طور قطع مي توان گفت که تا قبل از پيروزي انقلاب اسلامي هيچ عمليات اجرايي سازمان يافته اي در روستاهاي استان شکل نگرفته بود اما با پيروزي انقلاب، بنياد مسکن به عنوان متولي کار، به اين مساله ورود جدي پيدا کرد.
اصغر گونجي با بيان اينکه امروز مي توان با قاطعيت گفت که در تمامي 823 روستاي استان کارهاي اجرايي سازمان يافته اي در امور مختلف از جمله معابر صورت گرفته است، ادامه داد: از ابتداي اجراي طرح هاي هادي تاکنون 830 ميليارد ريال در 361 روستاي استان هزينه شده که طرح مورد نظر در 65 روستا خاتمه يافته و در 296 روستاي ديگر در حال پيگيري قرار دارد.
اين مسئول امور روستايي اضافه کرد: طي سال هاي اخير نيز با تخصيص سهميه قير رايگان و مشارکت روستاييان در اين حوزه اقدامات قابل توجهي صورت گرفته تا جايي که 780 هزار متر مربع از معابر روستايي استان طي سه سال گذشته آسفالت شده است.
وي به تهيه طرح هادي در 654 روستاي قزوين اشاره کرد و يادآور شد: هم اکنون طرح 330 روستاي استان نيازمند بازنگري است که تا پايان امسال 107 مورد آن پايان مي يابد.
گونجي با اشاره به اينکه طرح هادي براي روستاهاي بالاي 20 خانوار تهيه و اجرا مي شود،تاکيد کرد: با توجه به سرشماري سال 95 که 55روستاي استان با افزايش جمعيت روبرو شده، اين تعداد نيز در رديف اجراي اين طرح قرار گرفته است.
اين مسئول خاطرنشان کرد: تا 2 سال گذشته ميزان مشارکت ها و تا حدودي نيز اعتبارات بخش قابل توجهي از نيازها را در زمينه طرح هاي عمراني روستاها، به خصوص معابر را برطرف مي کرد اما اين مساله تا حدودي کم رنگ شده تا جايي که در حوزه قير رايگان تنها 68 ميليارد ريال سهميه براي استان امسال تخصيص يافته است.
**641 روستاي قزوين تحت پوشش تلفن هاي همراه
مديرکل دفتر امور روستايي و شوراهاي اسلامي استانداري قزوين نيز گفت: پيروزي انقلاب اسلامي ايران به واقع انقلابي را در حوزه راه هاي روستايي کشور پديد آورد که به طور قاطع مي توان گفت يکي از بي نظيرترين اقدامات صورت گرفته در مناطق محروم بوده است.
اکرم نجفي تاکيد کرد: آسفالت شدن راه نيمي از روستاهاي استان مويد اين مساله است که امروزه بسياري از روستاهاي ما با وجود احداث راه حتي از نعمت وسايل ارتباطي مدرن نظير اينترنت هاي پرسرعت نيز بهره مند شده اند.
وي با اشاره به اينکه هم اکنون 641 روستاي استان قزوين تحت پوشش تلفن هاي همراه است، تصريح کرد: با وجود گذشت چهل سال از انقلاب اسلامي، هيچ روستايي را در استان نمي توان يافت که حداقل از يک وسيله ارتباطي بهره مند نباشد.
نجفي ادامه داد: براساس سرشماري سال 95 نفوس و مسکن، از 823 روستاي داراي سکنه استان، 630 روستا داراي دهياري بوده که از محل اعتبارات ماليات بر ارزش افزوده سال گذشته 810 ميليارد ريال و در 6 ماهه نخست امسال نيز 400 ميليارد ريال به آنها تخصيص يافته است.
وي اضافه کرد: در هفته دولت امسال نيز 354 طرح عمران دهياري هاي استان قزوين در زمينه زيرسازي و بهسازي معابر و خدمات روستايي با 300 ميليارد ريال اعتبار به بهره برداري رسيد و در دهه مبارک فجر نيز 401 طرح عمران روستايي با 340 ميليارد ريال اعتبار به بهره برداري مي رسد.
نجفي در ادامه يادآور شد: با توجه به اينکه بخش زيادي از راه هاي آسفالته روستايي قزوين در مسير تردد ماشين آلات سنگين معادن قرار دارند بيشترين آسيب را نيز اين وسايل نقليه که به طور عادي نيز حتي بيش از ظرفيت خود اقدام به حمل بار مي کنند، به جاده هاي روستايي وارد آورده اند که بايد اقدامات جدي تري براي پيشگيري از اين موضوع انجام شود.
به گفته وي، با توجه به عمر مفيد راه هاي روستايي، بسياري از آنها امروز نيازمند بهسازي از جمله روکش آسفالت هستند.
مديرکل امور روستايي استانداري قزوين ادامه داد: البته در اين ارتباط تخصيص يک درصد از عوارض بهره برداري از معادن به راه هاي روستايي هم که براي مرمت و بهسازي آنها در نظر گرفته شده در دست پيگيري است.
8054*3013
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۳۹۳۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حجم طرح‌های راهداری در بهاباد ۱۵ برابر شده است

به گزارش گروه استان‌های ایسکانیوز «محمد رستگاری» در حاشیه سفر به شهرستان بهاباد و در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: در این سفر یک روزه از کلیه راه‌های استحفاظی شهرستان بهاباد بازدید شد و مسائل با حضور معاونان و کارشناسان حوزه راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مورد بررسی قرار گرفت.

وی در مورد تقاطع روستای پرک و دو بانده شدن این مسیر از سه‌چاهون تا بافق نیز گفت: تقاطع روستای پرک یکی از نقاط حادثه‌خیز استان براساس پایش سال ۱۳۹۴ کشور تعیین و در کنار ۱۰ نقطه حادثه‌خیز استان براساس این پایش در اولویت اصلاح قرار گرفته است که امیدواریم در این مورد خاص تا یکی دو ماه آینده شاهد اصلاح کامل این تقاطع باشیم.

رستگاری ابراز امیدواری کرد: با اصلاح این تقاطع در قالب یک میدان استاندارد با دسترسی‌های کافی، بار ترافیکی معادن منطقه از روستای پرک خارج و به سمت کوشک و روستاهای اطراف نیز کاهش یابد.

وی در مورد دو بانده شدن مسیر بهاباد به چادرملو نیز اظهار کرد: این مسیر خطرناک و پرحادثه که از مشکلات اصلی مردم بهاباد و هزاران کارگری است که در این مسیر تردد دارند، یک محور اختصاصی بوده که در گذشته جهت ایجاد راه دسترسی توسط خود مجتمع معدنی چادرملو ایجاد شده است ولی اداره کل راهداری آماده تحویل گرفتن این محور برای تامین اعتبار جهت رفع نواقص آن و با توافق مسئولان چادرملو، دو بانده سازی آن هستیم.

مدیر کل راهداری استان در پاسخ به سئوال خبرنگار ایسنا در بهاباد راجع به آسفالت برخی راه‌های روستایی بهاباد مانند راه‌های روستایی درند، ندن، بموئیه، خرمتک و تنگل و کمکوئیه، گفت: راه روستاهای با جمعیت بالای ۲۰ خانوار امکان آسفالت دارند و هم اکنون نیز تمام روستایی با این شرایط در استان دارای راه آسفالت هستند.

خبرنگار: محمد مهدی داوری

انتهای خبر/

کد خبر: 1228097 برچسب‌ها سازمان راهداری حمل و نقل جاده ای تردد جاده ها ترددهای جاده ای

دیگر خبرها

  • تخصیص ۴۰۰ میلیارد تومان در طرح راه‌های روستایی بوشهر
  • لزوم توسعه خدمات کتابخانه‌ای در حاشیه شهرها و مناطق روستایی سنندج
  • چشم انداز روشن توسعه برق روستایی کردستان/ اجرای ۱۰۰ درصدی طرح «تکخوانی» کنتور برق روستاهای کردستان در سال ۱۴۰۳
  • سپاه عاشورا ۶۱ طرح رفع تنش آبی در روستاها اجرا می‌کند
  • حجم طرح‌های راهداری در بهاباد ۱۵ برابر شده است
  • اجرای ۱۰۰ درصدی طرح «تکخوانی» کنتور برق روستاهای کردستان
  • اختصاص ۵ هزار میلیارد ریال برای کمک به تامین خدمات زیربنایی و روبنایی مسکن در خراسان رضوی
  • جهش تولیدات کشاورزی همدان از مسیر مولدسازی روستاها می‌گذرد
  • مشارکت بنیاد مسکن اردبیل در ساخت ۵۸۰۰ واحد نهضت ملی مسکن
  • افزایش ۲ برابری روکش آسفالت در نطنز