Web Analytics Made Easy - Statcounter

بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی با هشتگ‌های #مرضیه_هاشمی_را_آزاد_کنید، اقدام به تولید محتوا درباره او کرده و به رفتار غیرقانونی و وحشیانه پلیس آمریکا با این مجری آمریکایی ــ ایرانی اعتراض کرده‌اند.

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، مرضیه هاشمی با نام اصلی ملانی فرانکلین متولد ۲۱ دسامبر ۱۹۵۹ در آمریکا است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او خبرنگار، مستندساز و گوینده اخبار بوده و اکنون مجری پرس تی‌وی، شبکه انگلیسی‌زبان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران است.

هاشمی در سن ۲۲ سالگی (حدود ۳۵ سال قبل) هنگامی‌ که در آمریکا دانشجوی خبرنگاری بود پس از دو سال تحقیق مسلمان شد و با حجاب در دانشگاه حضور یافت. او می‌گوید که جسارت این کار را از انقلاب اسلامی ایران و شخصیت رهبر کبیر انقلاب حضرت آیت‌الله خمینی(ره) گرفته‌است و معتقد است: «جمهوری اسلامی ایران چونان گنجینه‌ای است، اما بیشتر شما که در ایران متولد و بزرگ شده‌اید قدر آن را نمی‌دانید.» او در سال ۱۳۶۷ و اوج جنگ عراق علیه ایران تصیم می‌گیرد همراه دو فرزندش به ایران سفر کند جایی که برای آنان «مرکز مقاومت» بود و در این باره می‌گوید: «احساس می‌کردیم باید به ایران بیاییم و هر کاری می‌توانیم برای ایران انجام دهیم.»

مرضیه هاشمی به خاطر فیلم مستند جنجالی ماجرای قتل ندا آقاسلطان به نام تقاطع که از تلویزیون انگلیسی‌زبان پرس‌تی‌وی پخش شد، مشهور شد و نامش تحت عنوان «ملانی ایوت فرانکلین هاشمی» در تیتراژ پخش شد. او همچنین پیش از شهادت مالکوم شباز(شهید آمریکایی جهان اسلام) در تهیه چند مستند از حضور مالکوم شباز استفاده کرده و از این طریق از نزدیک با وی آشنا بود.

هاشمی که برای دیدار با فرزندان و بستگان و عیادت از برادر بیمار مبتلا به سرطانش به زادگاهش سفر کرده بود، هفته گذشته در فرودگاه سنت‌لوئیس لمبرت بازداشت شده و پس از ساعت‌ها بی‌خبری کامل، سرانجام در گفت‌وگوی کوتاه تلفنی با دخترش گفته است مسئولین زندان دست و پای او را با زنجیر بسته و همانند یک جانی با او رفتار کرده‌اند. این مجری آمریکایی‌الاصل مسلمان‌شده، همچنین از عدم رعایت حقوق اولیه‌اش توسط مأموران زندان خبر داده و اظهار کرده است که حجاب او علی‌رغم اعتراض جدی‌اش برداشته شده و در بدو ورود، از او بدون حجاب عکسبرداری شده است. همچنین تنها دو تی‌شرت به او داده شده که هاشمی از یکی از آنها به‌عنوان پوشش سر استفاده کرده و همچنان از داشتن پوشش کامل اسلامی محروم است. مسئولین زندان دیگر حقوق مسلم این خبرنگار بین المللی مسلمان را نیز رعایت نکرده و غذای حلال در اختیار او نگذاشته‌اند و هاشمی از این جهت نیز به‌دلیل امتناع از خوردن گوشت خوک، در شرایط نامناسبی به‌سر می‌برد.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (آی‌اف‌جی) روز پنجشنبه (۱۷ ژانویه) در حساب توییتری خود نوشت: «مرضیه هاشمی، خبرنگار ایرانی در آمریکا بازداشت شده در حالی که اتهامات او علنی نشده است. ما به‌شدت نگران او هستیم و از مقام‌های آمریکا می‌خواهیم هرچه زودتر در این باره شفاف‌سازی کنند».

رابرت دیوید استیل؛ نامزد جایزه نوبل صلح و افسر سابق سیا با اشاره به اینکه مرضیه هاشمی نزد جامعه سیاهپوستان آمریکایی مورد احترام خاصی است گفت: بازداشت وی بدون دلیل و اتهام خاصی بوده است و این کار به دونالد ترامپ ضربه وارد می‌کند که نیاز به حمایت سیاهان آمریکایی دارد.

امیرعبداللهیان، دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین‌الملل،محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان و عبدالعلی علی‌عسکری، رئیس سازمان صدا و سیما به‌صورت جداگانه این اقدام را کاملاً سیاسی و غیر قابل قبول عنوان کردند و خواستار آزادی فوری و بی‌قیدوشرط مرضیه هاشمی شدند. ستاد حقوق بشر ایران، انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان، سازمان بسیج رسانه و جامعه رسانه‌ای انقلاب و در شروع ماجرا معاونت برون‌مرزی سازمان صدا و سیما در بیانیه‌هایی جداگانه این رفتار دولت آمریکا را به‌شدت محکوم کرده بودند.

طی دو روز گذشته یک قاضی فدرال آمریکایی به سیاست سکوت هیئت حاکمه آمریکا در قبال دستگیری «مرضیه هاشمی»، مجری «پرس‌تی‌وی» پایان داد و تأیید کرد که او پنج روز پیش بازداشت شده است. به‌نوشته پایگاه «ان‌پی‌آر»، «بریل هاول»، قاضی اصلی دادگاه منطقه‌ای آمریکا در واشنگتن گفت که خانم هاشمی پشت درهای بسته در برابر یک هیئت منصفه دادگاه ادای شهادت کرده است. این قاضی همچنین تأیید کرد که مجری پرس‌تی‌وی به هیچ جرمی متهم نشده، اما دو بار در دادگاه منطقه‌ای واشنگتن حاضر شده است. انتظار می‌رود وی بعد از تکمیل روندهای ادای شهادت آزاد شود.

از صبح روز چهارشنبه، بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی با هشتگ‌های #مرضیه_هاشمی_را_آزاد_کنید، اقدام به تولید محتوا درباره او کرده و به رفتار غیرقانونی و وحشیانه پلیس آمریکا با این مجری آمریکایی ــ ایرانی اعتراض کرده‌اند.

کاربران در فضای مجازی با انتشار پوسترهای مختلفی از مرضیه هاشمی با عناوینی همچون «حقوق بشر آمریکایی»، «مسلمان مکتب خمینی»، «حقوق زنان کجاست؟» و ...نسبت به دستگیری او اعتراض کرده‌اند. برخی با مقایسه وضعیت بازداشت او در امریکا و وضعیت بازداشت افرادی همچون نازنین زاغری در ایران به برخورد حکومت‌ها نسبت به مسئله حقوق زنان اشاره کرده‌اند و عده‌ای دیگر با یادآوری حادثه کربلا طی ابراز احساسات شیعیان نسبت به این موضوع نوشته‌اند:« بعد از حادثه کربلا، دیگر تحمل رنج اسارت زنی را نداریم...» همچنین تعدادی از کاربران با اعتراض به سکوت سلبریتی‌ها درباره این موضوع خطاب به آنان نوشته‌اند: «چرا لال شده‌اید؟»

مقایسه وضعیت مرضیه هاشمی که یک آمریکایی مسلمان و محجبه در ایران است با معصومه علی نژاد که یک ایرانی کشف حجاب کرده علیه ایران است، بخش دیگری از نوع واکنش‌های کاربران فضای مجازی نسبت به موضوع بازداشت مرضیه هاشمی بود. تعدادی از پوسترهای و پست‌های مردم در شبکه‌های اجتماعی در ادامه قابل مشاهده است:

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: آمریکا مرضیه هاشمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۳۹۶۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایجاد واحد واکنش سریع و رصد و پایش فضای مجازی با رویکرد پیشگیری از وقوع جرائم در دادگستری آذربایجان غربی 

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،دکترناصرعتباتی رئیس کل دادگستری استان آذربایجان غربی  با اعلام این خبر گفت: واحد واکنش سریع و رصد و پایش فضای مجازی با رویکرد پیشگیری از وقوع جرائم و برخورد فوری با هر نوع اقدام مجرمانه این فضا در استان آذربایجان غربی از اقدامات ضروری استان می‌باشد که باید عملیاتی و راه اندازی شود. 

عتباتی ادامه داد، در فضای مجازی بعضی از افراد دست به جرائمی نظیر تشویق به کلاهبرداری، فساد، مسائل غیر اخلاقی، مباحث تجزیه طلبانه و وحدت شکن، فعالیت اراذل اوباش، موادمخدرو... می‌کنند که دستگاه قضایی استان بدون اغماض و مماشات با اینگونه افراد برخورد جدی خواهد نمود.

دیگر خبرها

  • سناتور آمریکایی ضد ایران درگذشت/ جو لیبرمن چه می گفت؟
  • مک‌کال:بایدن برای آزادی زندانیان از افغانستان کاری نکرده است
  • تماس پرتنش اسرائیل و آمریکا پیش از تصویب قطعنامه آتش‌بس غزه و تمسخر واکنش نتانیاهو
  • ایجاد واحد واکنش سریع و رصد و پایش فضای مجازی با رویکرد پیشگیری از وقوع جرائم در دادگستری آذربایجان غربی 
  • ادعای مقام آمریکایی: ایران با یک کشتی اطلاعاتی در جیبوتی حملات حوثی‌ها را هدایت می‌کند
  • ۵۵ درصد آمریکایی‌ها مخالف جنگ رژیم اسرائیل هستند
  • تل‌آویو حامیان آمریکایی‌ را هم از دست داد
  • پیش‌بینی سردار نقدی از روز آویزان کردن نظامیان آمریکایی از تیرهای برق | این عالم صاحب دارد
  • ایجاد واحد واکنش سریع و رصد و پایش فضای مجازی در دادگستری آذربایجان غربی
  • ناراحتی آمریکا از واکنش اسرائیل به رای آن در شورای امنیت