Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-25@04:02:04 GMT

پل های عابر ، تامین یا سلب آرامش مساله این است ؟

تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۳۹۶۶۵

پل های عابر ، تامین یا سلب آرامش مساله این است ؟

به گزارش خبرنگار ایرنا ، کارشناسان تلاش برای محقق شدن فرهنگ استفاده از پل های عابر پیاده را منوط به لحاظ کردن استانداردها در ساخت این پل ها می دانند و معتقدند که نامناسب و غیر استاندارد بودن پل عابر نتوانسته است خواسته مردم برای استفاده از مسیر روگذر امن برای عبور از خیابان ها و جاده ها را تامین کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


آنان فرهنگ سازی و ترغیب افراد برای استفاده از پل های عابر هنگام عبور از عرض خیابان ها و جاده ها را در گروه رفع این ایرادها و فراهم کردن مسیری امن و بدون دغدغه می دانند.
مردم نیز بی رغبتی در استفاده از این پل ها را به خاطر ویژگی های نامناسب مسیرهای عنوان می کنند و انتظار دارند تا رفع ایرادها و موانع جدی گرفته شود.
فاطمه عزیزی که در روستایی حاشیه جاده ساری - قائمشهر به عنوان پرترددترین محور در مازندران سکونت دارد، به خبرنگار ایرنا گفت: برای عبور از عرض این جاده نیاز است که از پل عابر پیاده نزدیک روستا استفاده کنم .
وی افزود : همیشه و بارها از سوی مسئولان راه مازندران از جاده ساری به قائمشهر به عنوان یکی از جاده های پرتردد و شلوغ کشور نام برده می شود و مطمنا استفاده از پل عابر برای عبور امن از این مسیر شلوغ نیاز است .
این بانو که شاغل در یک شرکت خصوصی است ، ادامه داد : بناچار در طول شبانه روز برای رفتن به منزل و محل کارم دو بار از این جاده عبور می کنم و ترجیحا با توجه به وجود پل عابر ، استفاده از این گزینه را همواره مورد نظر دارم ، اما نصب تابلوهای تبلیغاتی بزرگ در سراسر پل باعث شده تا فردی که از پل عبور می کند کسی متوجه رفت و آمدش نشود .
وی توضیح داد: برای یک زن عبور از چنین پل هایی با ریسک همراه است چرا که با توجه به خلوت بودن احتمال سرقت و یا هر گونه مشکلات امنیتی دیگر وجود دارد و به همین دلیل هم رغبتی برای استفاده از آنها وجود ندارد .
رضا مفیدی 60 ساله که روزی چند بار مجبور به استفاده از پل های عابر است، گفت: در این پله های آهنی زوار در رفته که شیب تندی هم دارند رفت و آمد نه تنها برای افراد سالخورده مثل من مشکل است، بلکه جوان ها هم توان رفت و آمد از طریق این پله ها را ندارند.
این شهروند سوادکوهی افزود: در کنار امنیت، باید راحتی استفاده از پل های عابر هم رعایت شود ولی هیچ کس به این نکته توجه نمی کنند و به همین دلیل هم افراد ترجیح می دهند ریسک و خطر عبور از خیابان و جاده را بپذیرند ولی از روی پل ها عبور کنند .
ساخت پل های عابر پیاده بنا به نیاز سنجی و ضرورتی که از سوی شهرداری ها برای مناطق شهری و اداره کل حمل و نقل برای مناطق خارج از بافت شهری و در جاده ها لحاظ و توسط بخش خصوصی ساخته می شود و پس از آن در اختیار نهادها بهره بردار قرار می گیرد .
** آسایش مردم قربانی منافع
یک کارشناس حوزه شهری به خبرنگار ایرنا گفت : با هدف ایجاد فضای مناسب و امن تردد شهروندان ، پل های عابر در مناطق مختلف شهرها و یا جاده ها احداث می شود .
احسان اسماعیلی نجار افزود : استفاده شهرداری ها و راهداری از ظرفیت بخش خصوصی برای ساخت این پل ها در جای خود از نظر اینکه کمک به مساله کمبود اعتباری دولتی ها می کند ، خوب است ، اما اینکه بخش خصوصی تنها با ساخت این پل ها به دنبال دستیابی درآمدهای ناشی از اجاره و دریافت هزینه تبلیغات باشد ، به نوعی دور شدن از هدف اصلی ساخت این پل ها است .
این کارشناس حوزه شهری با اشاره به اینکه براساس نوع قرارداد بخش خصوصی پنج تا 10 سال اجازه دارد که از محل اجاره فضای پل ها کسب درآمد کند ، گفت : با توجه به هزینه هنگفت این تبلیغات ، سازندگان این پل ها درآمد خوبی از این بخش کسب می کنند .
وی با اشاره به اینکه هزینه ساخت هر پل عابر رقمی معادل 150 میلیون تومان است ، ادامه داد : با توجه به کسب درآمدها بالا ، اما این افراد در روند اجرای پروژه ها سعی می کنند تا با کم کردن هزینه های ضروری از جمله احداث پله برقی ، پول کمتری را هزینه کنند .
اسماعیلی نجار گفت : شهرداری ها و یا راهداری با اعمال مصوبات الزام آور باید جلوی این نوع کاستن از هزینه ساخت پل ها را بگیرند هزینه هایی که در اصل برای آسایش مردم صرف می شود .
وی که خود سابقه حضور 2 دوره عضویت در شورای اسلامی شهر قائمشهر را دارد ، ادامه داد : اجرایی نشدن ساخت استاندارد پل ها آن هم با داشتن پله برقی از سوی اعضای شورای این شهر جدی گرفته شد و برای این منظور اعضای شورای شهر قائمشهر ، ایجاد پله برقی یا بالابر را بخشی از تعهدات پیمانکار ساخت پل عابر پیاده مصوب کرده است و عدم پایبندی به این مصوبه باعث می شود تا پروژه از آنها بازپس گرفته شود و یا به آنها اجازه کسب درآمداز طریق نصب تبلیغات را نمی دهد .
وی تاکید کرد : با تصویب این نوع مصوبات و پیاده کردن قوانین می توان بخشی از ایراد و نواقص در پل ها را برطرف کرد .
کارشناس اداره کل راهداری مازندران با اشاره به اینکه حدود 250 پل عابر پیاده در جاده های استان نصب است ، گفت : این پل ها نیز توسط بخش خصوصی احداث می شود .
فضل الله گودرزیان با قبول مشکلات ساختاری در پل های عابر افزود: هیچیک از این پل ها نه تنها پله برقی ندارند حتی برخی از آنها به دلیل کمبود زمین پله های قسمت اول به شکل نادرستی ساحته شده است .
وی توضیح داد: کمبود زمین باعث می شود تا بخش ابتدایی پله ها به صورت سکو احداث شده و افراد برای بالا رفتن از آنها با مشکل مواجه می شوند.
این کارشناس راهداری مازندران ادامه داد : نصب تابلوهای تبلیغاتی بر روی این پل ها امتیازی است که به سازندگان بخش خصوصی آنها داده شد .
وی افزود : البته نصب تابلوهای تبلیغاتی به صورتی که مانع دید افراد از قسمت پایین شود مشکلی است که در بی رغبتی افراد برای استفاده از این راه ایجاد می کند .
این کارشناس اضافه کرد : اداره راهداری مازندران به عنوان ناظر و دستگاه بهره بردار پل های عابر پیاده با نظارت بر روی نصب تابلوهای تبلیغاتی و لحاظ کردن اندازه مناسب برای حفظ امنیت رهگذران از این مسیر ورود خواهد کرد .
** نادیده گرفتن حقوق شهروندی
دانشجوی دکتری رشته حقوق عمومی تامین زیر ساخت های خدماتی مناسب برای دسترسی راحت تر و آسانتر را به عنوان بخشی از حقوق شهروندی افراد در جامعه عنوان کرد .
رضا اصغری به خبرنگار ایرنا گفت : همان طور که ساخت جاده و خیابان برای تردد مردم جزیی و بخشی از زیر ساخت خدماتدهی به مردم به شمار می رود بخش های تامین کننده امنیت و آسایش آنها برای گذر از این مسیرها نیز جزیی از حقوق شهروندی به شمار می رود .
وی ادامه داد : طی سالها پل های عابر پیاده برای تامین امنیت مردم هنگام عبور از خیابان ها و جاده ها احداث شد اما در این سالها استقبالی از سوی مردم برای استفاده آنها وجود نداشته است .
این کارشناس مسائل حقوقی به بندی از قوانین راهنمایی و رانندگی مبنی بر اینکه عابری که در نزدیکی پل تصادف بکند مشمول خسارت نمی شوند ، گفت : اینکه چرا مردم با وجود آگاهی از این موارد قانونی برای استفاده از پل ها رغبتی ندارند به مشکلات ساختاری این پل ها بر می گردد .
وی افزود : نبود پله های برقی و یا پله های شیب دار باعث شده تا رفت و آمد افراد بر روی آنها به سختی و یا حتی برای افراد مسن امکانپذیر نباشد .
اصغری تدوین مصوبات و بخشنامه هایی که در بندهای آن استانداردسازی پل های عابر پیاده در آن گنجانده شود را راهکاری برای رفع مشکلات در این بخش دانست و توضیح داد: بخشنامه و مصوباتی مبنی بر الزام نصب پله های برقی ، بالابر و یا چگونگی نصب تابلوها برای جلوگیری از محصور شدن پل ها راهکار مناسبی در فراهم کردن انگیزه و رغبت افراد به استفاده از این پل هاست .
2096/1654
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: جام ملت های آسیا منع به کارگیری بازنشستگان بودجه 98 جلیقه زردها تبلیغات جاده های استان حمل و نقل درآمد قوانین راهنمایی و رانندگی جام ملت های آسیا منع به کارگیری بازنشستگان بودجه 98 جلیقه زردها امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۳۹۶۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ویژگی پل های جدید عابر پیاده تهران | این پل ها در کدام نقاط شهر نصب می شوند؟

به گزارش همشهری آنلاین، پل های عابر پیاده با هدف تسهیل عبور و مرور اقشار خاص مانند سالمندان و معلولان و ... مکانیزه (برقی) شدند. ایجاد هر نوع اختلال در فعال بودن این پل ها رفت و آمد گروه های هدف را با مشکل مواجه می‌کند. به گفته سید محمد آقامیری حدود ۵۴۰ عرشه پل مکانیزه در تهران وجود دارد که ۷۰ تا ۸۰ درصد قابل استفاده هستند و مابقی (۲۰ تا ۳۰ درصد) خراب یا از رده خارج شده اند.

او در ادامه به نسل جدید پل های عابر پیاده هم اشاره و عنوان کرد: «۶۰ دستگاه پل عابرپیاده با پله های جدید به زودی در اماکن و نقاط خاص مانند مراکز درمانی، درمانگاهها ، بیمارستان ها و.. مراکز پر تردد شهر نصب می شوند.»

آقامیری با بیان این که پل‌های جدید برخی دارای پله‌ها گام (ارتفاع پله ها کمتر از ۱۰ سانتی متر است) و تعدادی هم به رمپ با شیب ۸ درصد (شیب ملایم) مجهز هستند، تاکید کرد: «با نصب و تجهیز پل‌های عابر پیاده جدید عبور و مرور شهروندان به ویژه افراد سالمند، معلولان، ویلچری ها و مادران همراه با کالسکه بهتر و راحت‌تر می شود.

کد خبر 846898 منبع: ایرنا برچسب‌ها شهردارى تهران تهران عابر پیاده

دیگر خبرها

  • لزوم توجه به سلیقه مردم در امور مختلف
  • پروژه‌های آماده‌سازی اراضی ۱.۵ میلیون واحد مسکونی در کشور آغاز شد
  • بازنگری در مکان‌یابی پل‌های عابر پیاده در قم
  • ویژگی پل های جدید عابر پیاده تهران | این پل ها در کدام نقاط شهر نصب می شوند؟
  • تامین مالی ساخت بیش از ۱۱ هزار واحد مسکونی نهضت ملی مسکن در لرستان
  • زمین ۱.۸ میلیون واحد نهضت ملی مسکن تامین شد
  • ساخت زیرگذر عابر پیاده بلاک کرج کردان برای عبور ایمن شهروندان
  • تامین بودجه دولت از جیب مردم / عوارض خروج از کشور هیچ نقشی در بخش گردشگری ندارد
  • اجرای ۱۰ طرح راهسازی با ۹۵۰ میلیارد تومان اعتبار در استان همدان
  • ۶ قدم تا آرامش؛ ترفندهای طلایی برای پایان دادن به اختلافات و درگیری های زناشویی