Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-28@12:48:18 GMT

مشکلات آخرین امید بیماران جنوب کشور

تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۳۹۹۰۲

مشکلات آخرین امید بیماران جنوب کشور

شیراز-ایرنا- چشم امید بسیاری از بیماران جنوب کشور به بیمارستان نمازی شیراز دوخته شده است، در صورتی که این محل ظرفیتی مشخص دارد که با حجم تقاضاها نمی خواند و همین مساله یکی از عوامل اصلی بروز مشکلات عدیده در این محل است.

با وجود بزرگی و مجهز بودن بیمارستان موقوفه نمازی شیراز، مراجعه کنندگان به این مرکز درمانی از مشکلاتی مانند نبود جای پارک خودرو متناسب با تعداد مراجعین ، خدمات رسانی ضعیف، نداشتن حق انتخاب، وجود کاغذ بازی و در برخی موارد رفتار نامناسب پرسنل، ارجاع آزمایش بیماران بستری به خارج از این مرکز درمانی و مواردی دیگر گلایه دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بیمارستان موقوفه نمازی به دلیل خصوصیات ممتازی که دارد امید آخر بسیاری از بیماران در سطح کشور و منطقه است اما به همان نسبت که در خارج از استان و یا شهرستان‌های فارس نسبت به آن دید مثبتی وجود دارد در بین اهالی شیراز چندان مورد توجه نیست و این بیمارستان عملا در جامعه با دو واژه کاملا متضاد شناخته شده است.
یک طیف، نمازی را مجهزترین مرکز درمانی جنوب ایران می دانند و گروهی دیگر آن را با واژه های منفی توصیف می کنند در صورتی که رئیس این بیمارستان می گوید با وجود آنکه بدحال ‌ترین بیماران جنوب کشور را به این محل می‌آورند اما کمتر از یک درصد بیماران این مجموعه می میرند.
تراکم درمانی، تجاری، آموزشی، خدماتی، فرهنگی، شهری و ... در محلی که بیمارستان نمازی قرار دارد موجب شده که این منطقه به یکی از نقاط کور ترافیکی کلانشهر شیراز تبدیل شود به گونه ای که توجه به وجود تراکم مراکز عمومی،خصوصی و گره ترافیکی موجود در اغلب ساعات شبانه روز در این محل هرگونه حادثه و سانحه ای مانند آتش سوزی می تواند به رخدادی هولناک تبدیل شود زیرا دسترسی نهادهای امدادرسان به آسانی میسر نیست.
محمد نمازی، بیمارستان نمازی را در سال 1329 در شیراز پایه گذاری و او این مرکز را در حوزه درمان وقف کرد که اکنون در این محل فعالیت آموزشی و درمان توامان باهم انجام می شود.

** بازی با اعصاب در بدو ورود
یکی از شهروندان شیرازی در محوطه بیمارستان نمازی به خبرنگار ایرنا می گوید: از بدو ورود به این مرکز درمانی با اعصاب همراهان بیمار بازی می شود و همانگونه که مراجعین در ابتدای ورود باید ساعتها در پیچ های تند پارکینگ طبقاتی بیمارستان نمازی معطل بمانند و بعد از گذشت از خوان اول همچنان این روند هزارتو ادامه خواهد داشت.
صالح علی‌پور می گوید که در برخی موارد مراجعین تا ساعت ها در پارکینگ بیمارستان نمازی برای پیدا کردن یک جای پارک معطل می‌مانند تا یک خودرو از این محل خارج شود تا بتوان به جای او پارک کرد و بعد به داد بیمارشان که بستری است برسند.
علی‌پور که گویی معطلی برای پارک خودرو در پارکینگ بیمارستان نمازی حسابی کلافه اش کرده بود، ادامه می دهد: حدود یک هفته است که مادرم در این بیمارستان بستری است و در طول این مدت کمترین زمانی که در صف پارک خودرو بودم 50 دقیقه بوده و در برخی موارد نیز این روند تا بیش از دو ساعت نیز طول کشیده است.
وی می گوید: بیمارستانی با این همه مراجعه کننده باید حداقل دو یا سه پارکینگ چند طبقه داشته باشد، اما این مرکز که از آن به عنوان بزرگترین و مجهزترین بیمارستان جنوب کشور یاد می شود، تنها یک پارکینگ سه طبقه دارد که دو طبقه آن مخصوص کادر بیمارستان است و تنها یک طبقه به اضافه پشت بام که مسقف نیست برای خودروهای همراهان بیمار و ملاقات کنندگان اختصاص داده شده است.

** نمازی فاقد اتاق خصوصی
یکی دیگر از شهروندان شیرازی که در حیاط بیمارستان نمازی قدم می زند به خبرنگار ایرنا می گوید: فرزندم در بخش نوزادان این بیمارستان بستری است که در بدو بستری شدن او به دلیل اینکه از بیماری های مسری در امان باشد از پرسنل تقاضای اتاق خصوصی کردم که متاسفانه متوجه شدم این بیمارستان از داشتن اتاق خصوصی محروم است.
سجاد رحیمی ادامه داد: خدمات رسانی درمانی یا به قول خودشان هتلینگ در بیمارستان نمازی بسیار ضعیف است و تنها دو اتاق ایزوله در بخش نوزادان آن وجود دارد که زمانی که تقاضای بستری فرزندم در یکی از این اتاق ها که خالی بود را مطرح کردم کادر بیمارستان اعلام کردند که به ازای آن هزینه آزاد و نقدی برای این کار دریافت خواهند کرد.
او می گوید که در هر اتاق بخش نوزادان بیمارستان نمازی حدود 10 تخت بستری وجود دارد که نوزادان با بیماری های مختلف مسری در این محل نگهداری می شوند.
نبود اتاق خصوصی در این بخش با توجه به ویژگی‌های نوزادان مشکل اساسی بشمار می رود به عنوان مثال زمانی که نوزادان می خواهند استراحت کنند یا بخوابند، صدای گریه یکی از آنها، همه را بیدار می کند و عملا نوزادان بیمار در این محل آرامش ندارند.
رحیمی اضافه کرد: پدر یکی از نوزادان بستری شده در این بخش در روزهای گذشته می گفت که از روزی که فرزندش را به این محل آورده وضعیت بیماری اش بدتر شده و حتی به دلیل سر و صدای زیاد حالت های عصبی نیزپیدا کرده است.
او می گوید که بخش نوزادان این بیمارستان سه اتاق دارد که در هر اتاق 10 تا 12 تخت قرار داده شده که نوزادانی با بیماری‌های واگیر نیز تقریبا در همه اتاقها حضور دارند به گونه ای که نوزاد تخت کناری فرزند من از بیماری که به دلیل آن بستری شده بود بهبود یافته است اما اکنون گرفتار بیماری مسری جدیدی که اسهال و استفراغ از علائم آن می‌باشد شده است.

**حق انتخاب نداریم
وی که از کادر و پرسنل بیمارستان نمازی رضایت دارد یکی از ایرادات این مرکز درمانی را شلوغی بیش از حد آن می داند و می گوید: بیماران و همراهان آنها در بیمارستان نمازی شیراز حق انتخاب ندارند.
زمانی که از وی سوال می شود آیا برای انجام آزمایش و یا خدمات درمانی دیگر به خارج از این مرکز ارجاع داده شده اید یا خیر؟ می گوید: نوار عصب و آزمایش ژنتیک فرزندم را بیرون از بیمارستان گرفتیم.

**قصه برجام و بیماران سرطانی
کاظم خوش نفس که به گفته خودش از سرطان روده بزرگ رنج می برد، در محل داروخانه بیمارستان نمازی و در حین انتظار برای دریافت داروهایش به خبرنگار ایرنا می گوید: زمانی که آمریکا از برجام خارج شد با مشکل تامین داروی اصلی‌ام بنام استاوین 400 روبه‌رو شدم بگونه ای که به مدت سه ماه از خردادماه امسال تا شهریور 97 این دارو یافت نمی شد که خوشبختانه از مهرماه امسال مشابه آلمانی آن وارد بازار شد.
خوش‌نفس ادامه داد: نظم محل تامین دارو بیمارستان نمازی از محل مشابه (هلال احمر) بهتر است و همچنین تخفیف خوبی در این محل شامل بیمه شدگان بیمه سلامت می شود.
جبار عزیزی بازنشسته آموزش و پرورش اما از برخورد پرسنل داروخانه بیمارستان نمازی رضایت ندارد و در گفت و گو با خبرنگار ایرنا می گوید که بهتر است پرسنل این مجموعه در خصوص راهنمایی مصرف داروها و سایر موارد حوصله بیشتری داشته و بهتر پاسخگوی مراجعه کنندگان باشند.

** 20 ساعت انتظار
یکی از همراهان بیمار که در حیاط بیمارستان نمازی روی یکی از نیمکت ها نشسته به خبرنگار ایرنا می گوید: پدرم را که ناراحتی قلبی دارد و احتمال دارد سکته مغزی نیز کرده باشد از شهرستان خرامه به بیمارستان نمازی منتقل کردیم و بعد از گذشت حدود 20 ساعت علیرغم اینکه پذیرش شده اما در بخش مربوط بستری نشده است.
سید اکبر زارع افزود: پزشکان بیمارستان شهر خرامه ما را به مرکز درمانی نمازی شیراز ارجاع دادند اما آمبولانس برای انتقال در اختیار ما قرار ندادند چون بنا به تشخیص پزشکان وضعیت جسمانی پدرم به اندازه‌ای حاد نبود که تنها آمبولانس این شهر را برای انتقال پدرم بکار گیرند و براساس نظر پرسنل بیمارستان خرامه این یک دستگاه آمبولانس این شهرستان برای انتقال بیمارانی با وضعیت حادتر و با اولویت تر اختصاص دارد.
او می گوید: ساعت هشت شب بیمار ما را اورژانس بیمارستان نمازی معاینه و ساعت شش صبح او را به بخش داخلی منتقل کرد اما از زمان ورود به این مرکز تاکنون حدود 20 ساعت می گذرد ولی مریض ما هنوز به اتاق منتقل نشده است و در انتهای راهرو بخش عمومی بیمارستان و مقابل در سرویس بهداشتی قرار دارد.
زارع ادامه داد: پرسنل می‌گویند ابتدا باید بیمار توسط پزشک معاینه و بعد به داخل اتاق برده شود گویا در این بیمارستان با این عظمت کمبود پزشک دارند.
وی می گوید که می دانیم احتمالا منظورشان از پزشک همان دانشجویان رشته پزشکی هستند که باید ابتدا روی پدر ما آموزش ببینند تا بعد اجازه دهند این پیرمرد از مقابل در سرویس بهداشتی نجات پیدا کند.

** بدون پذیرش، بدون لباس
این همراه بیمار می گوید که بوی مشمئزکننده‌ای حاصل از سرویس‌های بهداشتی در محلی که تخت پدرش در راهرو بیمارستان قرار داده شده وجود دارد به گونه ای که او، برادر و مادرش که همراه بیمار هستند نمی توانند شرایط را تحمل و مدام جای خود را با یکدیگر عوض می کنند.
او ادامه داد: اما پدرم که بیمار و روی تخت قرار دارد نمی تواند حرکت کند و ناچار است علاوه بر رنج بیماری این شرایط را نیز تحمل کند.
او می گوید: پدرم مشکل تکرر و عدم کنترل ادرار دارد و به دلیل عدم رسیدگی خود را خیس کرده و چون هنوز عملا وارد اتاق بخش نشده و در راهرو قرار دارد حتی به او لباس بیمارستانی نیز نداده‌اند که حداقل لباس خیس خود را تعویض کند.
زارع اضافه کرد: شب گذشته پدرم به دلیل خیس بودن لباس هایش تا صبح تب و لرز نیز داشته و با وجود این وضعیت و اینکه مادرم بارها به پرسنل بیمارستان شرایط را توضیح داده ایم حتی یک پتو و یا لباس بیمارستانی در اختیار پدرم قرار نداده‌اند.
زارع اشاره کرد: تخت خالی هم در اتاق های بخش وجود دارد اما پرسنل اعلام می کنند تا دکتر مریض را معاینه نکند نمی توان او را به داخل اتاق انتقال داد و به همین دلیل همچنان در راهرو نگه داشته شده است.

** کاغذ بازی همچنان ادامه دارد
او در ادامه صحبت هایش گفت: با وجود اجرای طرح پزشک خانواده و دولت الکترونیک، هنوز کاغذ بازی در مراکز درمانی وجود دارد به گونه ای که برای بیماری پدرم با وجود اینکه از قبل پرونده‌ای وجود داشته باز دوباره دیروز در بیمارستان خرامه پرونده‌ جدیدی تشکیل شد و بعد دوباره اورژانس بیمارستان نمازی نیز بار دیگر از ابتدا پرونده‌ای تازه تشکیل و زمانی که به راهروهای بخش عمومی نیز منتقل شد باز پرستاران و پرسنل از من سوال می کنند که مشکل بیمار شما چی هست؟
وی افزود: از بس به هر بخش و پزشک و پرستار پاسخ این سوال تکراری را دادیم برای خودمان که همراه بیمار هستیم نیز مشکل حافظه ایجاد شده است.
او در ادامه می گوید که بیمارستان خرامه به لحاظ امکانات وضعیت خوبی دارد و از 200 تخت بهرمند است اما متاسفانه پزشک متخصص در آن محل وجود ندارد و اگر بیمارستان خرامه از این نظر تجهیز شود دیگر نیاز نیست که بیماران آن شهرستان در شیراز سرگردان شوند.

** بیماران بدون تفکیک
یکی دیگر از مشکلات بیمارستان نمازی که برخی مراجعان اعلام کردند، قرار دادن بیماران عفونی و مسری در کنار یکدیگر است. یکی از مراجعان در این زمینه ادعا کرد: در بخش اورژانس بیمارستان نمازی شاهد بودم که کودکی با زخم عمقی و باز در کنار بیماران عفونی قرار داشت که این مساله می تواند خطرآفرین باشد و همچنین موردی دیگر اینکه نباید بیماران در این مرکز درمانی معطل آموزش دادن به دانشجویان بمانند و رسیدگی و درمان بیمار به آموزش ارجحیت دارد.

**بادیگارد‌
برخی مراجعه کنندگان گفتند: با وجود مشکلات و همچنین وضعیت روحی و روانی نامساعد همراهان بیماران، در هر قسمت از ورودی های بخش های مختلف بیمارستان نمازی چند نگهبان گماشته‌ اند که بیشتر به بادیگارد شبیه هستند و برخی از آنها با مردم با احترام صحبت نمی‌کنند.
یک مراجعه کننده گفت: مردم زمانی که به بیمارستان مراجعه می کنند قطعا روحیه مناسبی ندارند و نیاز است که این نگهبانان حداقل در صحبت کردن مراعات مراجعه کننده ها را داشته باشند در صورتی که اکنون در بیمارستان نمازی مشکلات جدی وجود دارد.
وی ادامه داد: یک قرص زیرزبانی فشارخون را قبلا با دفترچه هزار و 500 تومان می خریدیم که مادرم در بخش عمومی بیمارستان نمازی همان قرص را چهار هزار و 500 تومان از داروخانه این بیمارستان تهیه کرده و جالب تر اینکه همان زمان وجه را نیز نقدا دریافت کردند در صورتی که بیمار ما پذیرش شده و در انتها باید مجموع هزینه را پرداخت می کردیم.

** آسایشگاه همراهان بیمار مجهز به صدای بلند
خوابگاهی برای همراه بیماران در این بیمارستان وجود دارد که هر شب مبلغی برای هر تخت دریافت می کنند و در هر اتاق حدود 40 نفر می توانند بخوابند.
یکی از همراهان بیمار می گوید: اغلب پتوهای این محل کهنه هستند بگونه ای که مردم رغبت نمی کنند از آن استفاده کنند و جدا از این، مشکل صدایی بلند و مداوم در آن محل وجود دارد که مانند صدای فن و هواکش‌های صنعتی است که عملا به این دلیل نمی توان در این محل استراحت کرد در صورتی که همراه بیمار قطعا سختی های زیادی در طول روز به لحاظ جسمی و روحی متحمل شده و نیاز دارد ساعتی را در آرامش شب استراحت کند.
وی ادامه داد: در محل استراحتگاه همراه بیماران بیمارستان نمازی هیچگونه امکانات جانبی مانند آبسردکن و یا آب جوش نیز وجود ندارد.

** ارجاع آزمایش های بیمار بستری به خارج از بیمارستان
یکی دیگر از همراهان بیمار در بیمارستان نمازی گفت: برادرم به دلیل عفونت کبد حدود یکماه است که در این بیمارستان بستری شده است؛ اغلب آزمایش های بیمارمان را به خارج از مجموعه نمازی ارجاع داده‌اند و علیرغم اینکه بیمار ما از بیمه درمانی نیز بهره مند است همه هزینه های این آزمایش ها را خارج از بیمارستان و به شکل آزاد محاسبه می‌کنند.
وی ادامه داد: غذای بیمارستان نمازی نیز کیفیت چندانی ندارد و به همین دلیل اغلب از خارج از این مجموغه غذا تهیه می کنیم.

** مصاحبه با اجازه
اغلب مدیران بیمارستان‌ها و یا مراکز درمانی و بهداشتی عنوان می کنند که مشکلی برای بیان مشکلات و توضیح درباره انتقادات مطرح شده ندارند ولی گفت ‌و ‌گو با رسانه ها برای آنها ممنوع اعلام شده است و ابتدا باید مجوز این کار در روال اداری و کاغذ بازی‌های موجود بررسی شود و اگر مدیران بالادستی مجوز صادر کنند این کار امکان‌ پذیر خواهد بود.
این در حالی است که حضور و فعالیت رسانه‌ها در همه حوزه ها و به ویژه مواردی که با بهداشت عمومی، سلامت و درمان مردم ارتباط دارد قطعا منجر به بهبود و ارتقای سطح خدمات خواهد شد.
با وجود این شرایط خبرنگار ایرنا بعد از حدود یک هفته پیگیری مداوم و گذر از روالی که برای مصاحبه مسئولان دانشگاه علوم پزشکی و مراکز درمانی شیراز وضع شده موفق به انجام مصاحبه با مدیر بیمارستان نمازی شیراز شد.

** آزمایش بیرون از مجموعه ممنوع
رئیس بیمارستان نمازی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا درباره مشکلات طرح شده از زبان بیماران و همراهان آنها می گوید: نمازی بیمارستان بیماران بستری است و ما مریض بستری را برای انجام آزمایش به خارج از این مرکز نمی فرستیم و شاید در مواردی که دستگاه آزمایش آن در این مرکز وجود نداشته باشد،آزمایش بیرون از این بیمارستان و در مراکز درمانی نظیر فرزانگان ،بیمارستان سعدی و یا بیمارستان حافظ که با آنها قرارداد بسته ایم انجام خواهد شد.
دکتر مهدی ماهر می افزاید: براساس قراردادهایی که منعقد شده بیمار در این سه مرکز آزمایش هایی را که تجهیزات آن در بیمارستان نمازی وجود ندارد انجام می دهد و هزینه آن را نیز بیمارستان نمازی پرداخت می کند به عنوان مثال در حال حاضر حدود دو میلیارد تومان برای همین آزمایش ها به این مراکز بدهکاریم.
وی ادامه می دهد: طبق قوانین نظام سلامت ما می توانیم بیماران بستری را برای انجام برخی آزمایش‌ها به خارج از بیمارستان و جایی که با آنها قرار داریم ارجاع دهیم که در اغلب موارد، بیمار نیز به این مراکز منتقل نمی شود و آزمایش ها را دیگران به خارج از بیمارستان می‌برند.
وی معتقد است: بیمارستان نمازی در شرایط کنونی اقتصادی همین اندازه که تاکنون جوابگوی بیماران بستری بوده است، هنر و توان خود را جلوه گر کرده است.
وی در پاسخ به این سوال که همراه یکی از بیماران بستری در بخش کبد که اظهار داشت بارها برای انجام آزمایش به خارج از بیمارستان ارجاع داده شده است، می گوید: فرآیند بیمارستان اینگونه نیست و باید با جزئیات در خصوص این مورد بررسی و نتیجه مشخص شود.

** استراحتگاه همراهان بیمار و اتاق خصوصی
رئیس بیمارستان نمازی در ادامه توضیح می دهد: دستگاه‌ها و تجهیزات اکسیژن بیمارستان نمازی در مجاورت محل اسکان همراهان بیمار قرار دارد که در زمان هواگیری صدایی بلند تولید می کند که مقطعی است.
وی می گوید: جایگاه فعلی همراه بیمار در بیمارستان نمازی 117 نفر ظرفیت دارد اما به هیچ وجه مناسب همراهان بیمار و شهروندان شیرازی و شهرستانی نیست و به همین علت استراحتگاهی برای همراه بیماران در چهار طبقه و هزار و 200 متر مربع زیربنا در این بیمارستان در حال ساخت است.
وی با بیان اینکه اتاق های وی آی پی (تشریفات) و خصوصی در بخش های مختلف بیمارستان نمازی وجود ندارد، می افزاید: حدود سه ماه پیش بخشنامه ای از وزارت بهداشت به بیمارستان‌ها ابلاغ شد که بر اساس آن این مراکز می توان 10 درصد از ظرفیت تخت های بیمارستانی را به وضعیت خصوصی تخصیص دهند و همچنین از بیماران متقاضی نیز 3.6 برابر بیشتر از تعرفه دولتی و تقریبا مانند مراکز خصوصی هزینه دریافت شود.
ماهر سخنان خود را اینگونه ادامه می دهد: علیرغم اینکه این مجوز وجود دارد اما هنوز شرایط بیمارستان نمازی با پذیرش اتاق وی آی پی متناسب نیست هرچند که این کار در دستور انجام است که در هر بخش دو اتاق به این امر اختصاص پیدا کند.
وی با اشاره به اینکه همه بخش های بیمارستان نمازی اتاق ایزوله دارد، می گوید: در حال حاضر نمی توان مردم را ناحق در اتاقی مستقر کرد و گفته شود که وی ای پی است و باید زیرساخت و تجهیزات مناسب و لوکس آن تهیه شود و حتی پزشک معالج اختصاصی باید بیمار را ویزیت کند و نمی توان برای این کار از دانشجویان استفاده کرد.

** یک پارکینگ و 4500 نفر
رئیس بیمارستان نمازی درباره مشکلات پارکینگ این مرکز آموزشی درمانی نیز بر این باور است: این بیمارستان، سه هزار و 100 پرسنل و هزار و 400 پزشک دارد که تقریبا همه این افراد نیز خودرو دارند.
به گفته وی، قراردادی با پارکینگ جمالی منعقد شده و سه طبقه آن را برای پرسنل بیمارستان اجاره کرده ایم و یک پارکینگ نیز در بیمارستان وجود دارد که دو طبقه از آن نیز در اختیار پرسنل بیمارستان و پزشکان قرار دارد.
ماهر اضافه می کند: در مورد معضل پارکینگ بیمارستان نمازی بارها با اعضای شورای شهر و ترافیک شیراز جلسه برگزار کرده‌ایم اما هنوز به هیچ راهکار مشترکی در این باره دست پیدا نکردیم.
رئیس بیمارستان نمازی می افزاید: ایستگاه اتوبوس درون شهری که در میدان نمازی و در مجاورت این بیمارستان قرار دارد ظرفیت بسیار خوبی برای حل مشکل ترافیک بیمارستان نمازی و حتی این منطقه است یعنی باید در محل فعلی پایانه اتوبوس نمازی، پارکینگ 10 طبقه ای احداث و طبقه هم کف آن نیز برای اتوبوس‌ها و مابقی برای پارک خودرو استفاده شود.
وی ادامه می دهد: متاسفانه مسئولان شهری در پاسخ به ارائه این راهکار اعلام کردند که این مساله مشکل ما نیست در صورتی که کمبود جای پارک و پارکینگ در اطراف بیمارستان نمازی و ابتدای خیابان های منتهی به این میدان وجود دارد و این مساله باعث بروز ترافیک در اغلب ساعات روز در این محدوده شده است.
رئیس بیمارستان نمازی می گوید که این بیمارستان زمینی برای اختصاص دادن به احداث پارکینگ ندارد و اگر در محل پایانه اتوبوس‌های درون شهری نمازی پارکینگ ده طبقه‌ای احداث شود قطعا کمک شایانی به درآمد پایدار شهرداری نیز خواهد کرد اما تاکنون مدیریت شهری شیراز زیربار آن نرفته است.
ماهر می افزاید: بسیاری از شهروندان شیرازی برای خرید و سایر امور در خیابان های مجاور نظیر ملاصدرا از پارکینگ بیمارستان نمازی استفاده می کنند و این مساله باعث بروز مشکلات زیادی برای همراهان بیمار به دلیل کمبود محل پارک شده است.

** خدمات درمانی بدهیم یا خدمات ترافیکی؟
رئیس بیمارستان نمازی با بیان اینکه اگر مدیریت شهری به ساخت پارکینگ در محل میدان نمازی اقدام کند، دانشگاه علوم پزشکی نیز حاضر است برای این مساله کمک‌هایی درنظر بگیرد، می گوید: وظیفه ما دادن خدمات درمان به بیمار است و وظیفه ما ارائه خدمات ترافیکی به بیمار نیست.
به گفته این مقام مسئول، برای حمل و نقل بیماران از در بیمارستان نمازی تا محل اورژانس این مرکز درمانی سه دستگاه ون اختصاص یافته که وظیفه انتقال بیماران بدحال را انجام دهند اما ارائه خدمات ترافیکی در خارج از محدوده بیمارستان وظیفه شهرداری و شورای شهر است.
ماهر محدوده میدان نمازی را نقطه کور ترافیکی کلانشهرشیراز می داند، چرا که احداث زیرگذر و روگذر در این محدوده به دلایلی نظیر عبور قطار شهری (مترو) از زیر زمین امکان پذیر نیست و تنها راه حل مشکلات ترافیکی این منطقه احداث پارکینگ در چند طبقه بالای پایانه اتوبوس درون شهری نمازی است.

** درگیری و جنگ اعصاب
رئیس بیمارستان نمازی شیراز در پاسخ به سوالی در زمینه نارضایتی همراهان بیمار نسبت به برخورد بعضی نگهبانان مستقر در ورودی بخش‌های مختلف بیمارستان نمازی می گوید: قصد دفاع از پرسنل بیمارستان را ندارم اما در برخی موارد ممکن است چالش هایی در این خصوص پیش آید.
ماهر می افزاید: فردی که وارد بیمارستان می شود در شرایط روحی مساعدی قرار ندارد و کارکنان بیمارستان باید حال آنها را مراعات کنند و به همین منظور به طور مداوم کلاس های مهارتی در این باره برای پرسنل برگزار می شود.
وی بر این نکته که در مواردی که درگیری و مشکلی در بیمارستان نمازی حادث می شود ابتدا پرسنل مورد بازخواست قرار می گیرد، معتقد است: توقعات از جانب شهروندان در مواردی بالا است بگونه ای که اکنون ملاقات در بخش های سی سی یو و آی سی یو به جز یکساعت در روزهای دوشنبه و پنجشنبه ممنوع اعلام شده و به همین مساله درگیری‌هایی نیز رخ می دهد که باید همراهان درک کنند که وضع این قوانین به خاطر حال بیمار خودشان است.
او بر وظیفه شناسی پرسنل این بیمارستان تاکید دارد و می گوید: به عنوان مثال در روزهای گذشته همراه فردی که در آمبولانس و در مسیر بیمارستان فوت شده،درگیری شدیدی در محل ورودی اورژانس نمازی ایجاد و به در ورودی، مانیتور و تجهیزات بیمارستان خسارت زیادی وارد کرد که متاسفانه این فرد خاطی یکی از ماموران نیروی انتظامی بود که روند قانونی این مساله نیز در حال پیگیری است.
رئیس بیمارستان نمازی می گوید: انتظامات و نگهبانان بیمارستان نمازی روزانه با اینگونه موارد روبه رو هستند و در برخی مواقع نیز ظرفیت تحمل این حجم توقعات و رفتارها را ندارند که این مساله در مواردی باعث بروز درگیری‌هایی نیز می شود که در بررسی‌هایی که شده در 99 درصد موارد، پرسنل بیمارستان مقصر نیستند اما به دلیل رعایت حال همراهان بیماران با پرسنل عصبی که بر اعصاب خود مسلط نباشند برخورد قاطع صورت می گیرد.

** دل به آتش زدن
رئیس بیمارستان نمازی شیراز از ایثار کارکنان این بیمارستان نیز چنین سخن می گوید: در هفته‌های گذشته والدینی، فرزند خود را درون وانت پارک شده در قسمت ورودی بیمارستان نمازی با گاز پیک نیکی روشن در داخل خودرو تنها گذاشته و رفته بودند که پس از چندی خودرو آتش گرفت، نیروهای انتظامات بیمارستان متوجه آتش سوزی این وانت شدند.
ماهر می افزاید: پنج نفر از پرسنل بیمارستان نمازی به دل آتش زدند و کودک را نجات دادند و در مرحله بعد نیروهای آتش نشانی موفق به مهار آتش شدند که به دلیل ایثار پرسنل این بیمارستان کودک هیچگونه آسیبی ندید؛ پنج نفر از پرسنل بیمارستان که در این ماجرا از خودگذشتگی کردند و جان کودک را نجات دادند تشویق مالی و معنوی نیز شدند.

** نمازی، لاین آخر است بدون تعطیلی
ماهر در پاسخ به وجود نارضایتی برخی بیماران و همراهان آنها از دیر پذیرش کردن و انتقال به بخش های مختلف این بیمارستان و عدم رسیدگی درست به بیماران در این مرکز می گوید: بیمارستان نمازی محل ارجاع بدترین بیماران و لاین آخر است در صورتی که بیش از 30 درصد بیماران این مجموعه نیز از استان های دیگر هستند.
وی می افزاید: در این بیمارستان را هیچ زمان نمی توان به دلیل ازدیاد مراجعه کننده بست و به عنوان مثال روزانه ورودی بخش اورژانس این بیمارستان حدود 6 هزار نفر است.
رئیس بیمارستان نمازی با اشاره به اینکه در مجموع روزانه حدود 30 هزار نفر در بخش های مختلف این مرکز درمانی مراجعه، پذیرش و خدمات بهداشتی و درمانی دریافت می کنند، ادامه می دهد: بیمارستان های دیگر در سطح شهر شیراز می توانند روزانه اعلام بلاک (تکمیل ظرفیت پذیرش) نمایند تا اورژانس 115 برای آنها بیمار نبرد اما تنها مرکز درمانی که اجازه اعلام بلاک ندارد بیمارستان نمازی است و هر تعداد بیمار به این مرکز بیایید ناچار به پذیرش آنها است حتی اگر قرار باشد مریض روی صندلی بنشیند و یا در راهرو بخوابد.
وی با اشاره به اینکه هزینه های دریافتی از بیماران در این بیمارستان با تعرفه دولتی محاسبه می شود، می افزاید: بیمارستان نمازی مرکز درمانی بزرگی است که روزانه بدحال ترین بیماران حتی از مراکز درمانی خصوصی نیز به این مرکز درمانی ارجاع داده می شوند که دلیل آن نیز بهره مندی این بیمارستان از کادر متخصص و تجهیزات مدرن است.

** کمتر از یک درصد فوتی، تبلیغات ناجوانمردانه
ماهر با اشاره به اینکه بیمارستان نمازی زیرساخت بستری مریض‌های بدحال را دارد که بسیاری از مراکز خصوصی این امکانات را ندارند، می گوید: با احتساب اینکه بدحال ترین مریض‌های جنوب کشور به این مرکز انتقال داده می شوند اما کمتر از یک درصد بیماران نمازی فوت می کنند در صورتی که متاسفانه این خصوصیات نمازی هیچگاه منعکس نمی شود.
او می افزاید: متاسفانه در برخی موارد موج منفی علیه بیمارستان نمازی در جامعه مشاهده می شود در صورتی که مردم تنها اورژانس شلوغ این مرکز را دیده اند و یا تبلیغاتی که در سطح جامعه به شیوه ای ناجوانمردانه منعکس شده است.
این مقام مسئول سخنان خود را چنین ادامه می دهد: برخی مردم شیراز دید نسبتا منفی نسبت به بیمارستان نمازی دارند در صورتی که در سایر شهرستان های فارس این مرکز را بسیار قبول دارند و حتی استان های دیگر نمازی را برند می دانند.

** سرانه در استان های دیگر، درمان در نمازی
رئیس بیمارستان نمازی بر این باور است: اقداماتی به شکل روزانه در بخش های مختلف این بیمارستان انجام می‌شود که از نظر علم پزشکی خارق العاده است به گونه ای که به شکلی نادر حتی در اتاق عمل های این بیمارستان پزشکان رگ برای بیمار ساخته‌ اند و در بدن به کار برده‌اند و یا دستاوردهای این مرکز در حوزه پیوند عضو، پزشکی هسته ای و رادیوتراپی در کشور نمونه است.
ماهر ادامه می دهد: پرسنل متخصص و زبده بیمارستان نمازی با وجودی که به عنوان نمونه حقوق پزشکان این مرکز حدود 15 ماه عقب افتاده اما ذره‌ای از تلاش آنها کم نشده است، در صورتی که بیش از 30 درصد بیماران این بیمارستان از استان های دیگر هستند و سرانه درمان آنها به استانهای دیگر تعلق می‌گیرد اما خدمات را از بیمارستان نمازی دریافت می کنند.
گزارش از محمدامین افشارپور
9873 /1876/ 2027

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي بهداشت بيمارستان نمازي شيراز مشكلات سلامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۳۹۹۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دادستانی به ماجرای همراهان بیمار بستری در مراکز درمانی ورود کرد


به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، غلامعباس ترکی در نامه خود به وزیر بهداشت نوشت:

جناب آقای دکتر عین اللهی

وزیر محترم بهداشت درمان و آموزش پزشکی باسلام و تحیت و آرزوی قبولی طاعات

در اخبار رسانه‌ها در روز‌های اخیر آمده بود پدر و مادری جوان و شهرستانی کودک یکساله خود را بنام آراد در بیمارستان مفید تهران بستری نموده و در مجاورت بیمارستان درون خودرو بیتونه کرده بودند که در اثر استنشاق گاز مونوکسید کربن جان باختند. با توجه به اینکه این گونه اتفاقات ناگوار، علاوه بر مشکلاتی که برای بیماران و همراهان آنان به وجود می‌آورد موجب بدبینی مردم به نظام سلامت کشور گردیده و کاهش سرمایه‌های اجتماعی را در پی دارد و احتمال تکرار آن نیز دور از انتظار نیست؛ از همین روی شایسته است دستور فرمایید تدابیر زیر اتخاذ شود.

۱- تمامی مراکز درمانی دولتی و خصوصی در فرم‌های پذیرش بیماران بستری، وضعیت همراهان بیمار بستری را مشخص نمایند. در مواردی که فاقد اقامتگاه می‌باشند با استفاده از ظرفیت‌های موجود و عندالاقتضاء جلب مشارکت نهاد‌های حمایتی سازمان‌های مردم نهاد و خیرین تمهیدات لازم برای اسکان موقت و ایمن برای آنان را فراهم نمایند.

۲- در طرح‌های توسعه‌ای مراکز درمانی، بخش‌های همراه سرای بیماران ضرورتا مورد پیش‌بینی قرار گیرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • درمان بیش از ۵ هزار بیمار در بیمارستان شهید هاشمی‌نژاد مشهد
  • پذیرش بیش از ۱۱ هزار بیمار در بیمارستان قلب الزهرا (س) در شیراز
  • پذیرش بیش از ۱۱ هزار بیمار در بیمارستان قلب الزهرا (س)
  • دادستانی به ماجرای همراهان بیمار بستری در مراکز درمانی ورود کرد
  • مراجعه بیش از ۳۷۰۰ بیمار به بیمارستان بهشتی کاشان
  • وضعیت همراهان بیمار بستری در مراکز درمانی تعیین تکلیف شود
  • نامه معاون دادستان کل برای تعیین تکلیف وضعیت همراهان بیمار
  • دستور معاون دادستان کل برای مراکز درمانی: همراهان بیمار فاقد اقامتگاه، اسکان موقت و ایمن داده شوند
  • نامه معاون دادستان کل به وزیر بهداشت برای تعیین تکلیف وضعیت همراهان بیمار بستری در مراکز درمانی
  • باورنکردنی؛ سوسک ۴ سانتی‌متری که در ریه یک هندی زندگی می‌کرد