Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@08:50:55 GMT

آمریکا قادر به ایجاد تغییر در سوریه نیست

تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۳۹۹۱۶

آمریکا قادر به ایجاد تغییر در سوریه نیست

نیویورک - ایرنا - استاد روابط بین الملل دانشگاه سان فرانسیسکو آمریکا گفت، گرچه ترامپ به شدت مخالف حضور ایران در سوریه است اما در عین حال دریافته که با حضور سربازان آمریکایی نخواهد توانست چیزی را در این کشور تغییر دهد.

'استفن زونس' روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا و در پاسخ به چرایی تصمیم رئیس جمهوری آمریکا برای خروج 2 هزار نیروی نظامی خود از سوریه، این مطلب را مطرح کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با ابراز تردید درباره تغییر در رویکرد نظامی و امنیتی آمریکا به منطقه خاورمیانه افزود: ایالات متحده، بیش از 30 هزار سرباز در منطقه خاورمیانه دارد، بنابراین خروج تعداد نسبتا کمی از سربازان آن از سوریه نشانگر تغییر عمده در سیاست های آمریکا نیست.
این استاد روابط بین الملل در دانشگاه سان فرنسیسکو یادآور شد: در واشنگتن هنوز یک اجماع کلی وجود دارد که آمریکا باید همچنان به حضور قدرتمند نظامی، دیپلماتیک و اقتصادی در خاورمیانه ادامه دهد و فقط اختلاف نظر بر سر بهترین راه برای انجام این کار است.
زونس با بیان اینکه برخلاف آنچه ترامپ می گوید، داعش در سوریه شکست نخورده، اظهار کرد: با این حال، این گروه به یک نوار کوچک از مرز عراق، محدود شده است. نیروهای دموکراتیک سوریه (اس دی اف - SDF -) باید به قدر کافی قوی باشند تا بتوانند در برابر گسترش داعش مقاومت کنند، بویژه آنکه ایالات متحده قول داده تا از این نیرو پشتیبانی هوایی کند.
مدیر برنامه مطالعات خاورمیانه در دانشگاه سان فرانسیسکو تصریح کرد: آن دسته از مقامات دولتی که از ادامه استقرار نیروهای ایالات متحده در داخل سوریه حمایت می کنند، دلیل اصلی خود را مقابله با نفوذ ایران و روسیه اعلام کرده اند و به داعش و نیز حمایت از کردها اشاره ای ندارند.
زونس ادامه داد: بنابراین در واقع آنها می گویند واشنگتن حق دارد نیروهای خود را به یک کشور خارجی اعزام کند و آنها را در آنجا نگهدارد فقط به این دلیل که آنها به روابط استراتژیک و نزدیک دولت آن کشور با ایران و روسیه، معترض هستند.
وی تاکید کرد: این توجیه شگفت انگیز برای استقرار نیروهای نظامی ایالات متحده در سوریه، یک سابقه بسیار خطرناک به وجود می آورد، بویژه که کنگره در مورد اینکه آیا ایالات متحده باید در چنین سیاست تحریک آمیز درگیر شود یا نه، منفعل بوده است.

** عدم تعادل ترامپ و خطر درگیری
این استاد دانشگاه با اشاره به مقاله اخیر خود در تارنمای سیاست خارجی مبنی بر نقطه کانونی و استدلال خطر درگیری نظامی آمریکا در سوریه گفت به سود آمریکا خواهد بود که از سوریه خارج شود.
زونس با اشاره به عدم تعادل سیاسی ترامپ افزود: اگر آمریکا دارای فرمانده کل قوای با کفایتی بود، شاید وضعیت ماندن در سوریه فرق می کرد.
وی ادامه داد: با این حال، با توجه به خطرات برخورد با نیروهای روسیه و ایران و پیچیدگی بالای وضعیت در آن کشور، صراحتا باید گفت خطرناک است که در دوران فرماندهی ترامپ، نیروهای آمریکایی در چنین منطقه پر تنشی باقی بمانند.
استاد روابط بین الملل در دانشگاه سان فرانسیسکو خاطرنشان کرد: آمریکایی ها از جنگ های بی پایان در خاورمیانه خسته شده اند. صرف نظر از انگیزه های مشکوک ترامپ و اینکه وی راهبرد خاصی برای منطقه ندارد، باید گفت که زمان آن نیست که خواستار گسترش حضور نیروهای ایالات متحده در خاورمیانه باشیم.
اروپام** م.ع ** 1429 ** 1071

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي ايران آمريكا سوريه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۳۹۹۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سنای آمریکا لایحه ممنوعیت تیک‌تاک را تصویب کرد

به گزارش فارس به نقل از رویترز، مجلس سنای ایالات متحده اواخر روز سه شنبه به لایحه‌ای رأی داد که بر اساس آن مالک چینی این شرکت، بایت دنس، باید دارایی‌های برنامه ویدیوی کوتاه محبوب را ظرف حدود 9 ماه واگذار کند، در غیر این صورت با ممنوعیت مواجه خواهد شد.

این اقدام که روز شنبه توسط مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شد، ناشی از نگرانی‌ها در مورد دسترسی چین به داده‌های آمریکایی‌ها است.اکنون این لایحه به موافقت رئیس جمهور آمریکا نیاز دارد و بایدن قبلا گفته است که آن را امضا خواهد کرد.

سناتور مارکو روبیو، جمهوری خواه ارشد کمیته اطلاعاتی، گفت: سال‌ها به چین اجازه داده‌ایم یکی از محبوب‌ترین اپلیکیشن‌ها در آمریکا را کنترل کند.»

تیک‌تاک که می‌گوید داده‌های کاربران ایالات متحده را با دولت چین به اشتراک نمی‌گذارد و نخواهدگذاشت، استدلال کرده که این قانون ممنوعیتی است که حقوق آزادی بیان کاربران ایالات متحده را نقض می‌کند.

تیک‌تاک روز شنبه به کارکنان خود گفت: ما به مبارزه ادامه خواهیم داد، زیرا این قانون نقض آشکار حقوق 170 میلیون آمریکایی عضو تیک‌تاک تحت قانون متمم اول است. مجلس سنا با 79 رای موافق در مقابل 18 رای مخالف به این طرح رای مثبت داد.

دیگر خبرها

  • «تتر» جایگزین دلار می شود؟
  • سنای آمریکا لایحه ممنوعیت تیک‌تاک را تصویب کرد
  • کارشناس انگلیسی: ترامپ تهدیدی برای اروپای شرقی است
  • «بمبی که آمریکا در خاورمیانه نمی بیند»: واشنگتن در حال تکرار اشتباه نادیده گرفتن افکار عمومی جهان عرب است/ آمریکا دود برخاسته از آتش زیرخاکستر غزه را ندید/ انقلاب رسانه های اجتماعی در جنگ غزه
  • ترامپ: با بایدن، صلح در خاورمیانه وجود نخواهد داشت
  • کارشناس مسائل خاورمیانه: بایدن سیاست دودولتی را کنار گذاشت
  •   همۀ دوستان و دشمنانِ خاورمیانه در روایت نیویورک تایمز
  • وسط آتش سوزان خاورمیانه؛ عربستان و اسرائیل یک گام تا عادی‌سازی؟
  • پشت پرده کمک آمریکا به اسرائیل
  • راهبرد آمریکا در غرب آسیا چرا و چگونه شکست خورد؟