Web Analytics Made Easy - Statcounter

‌به گزارش خبرگزاری برنا؛ دهقان باقری گفت: براساس آخرین آمارگیری از زنبورستان‌های استان اردبیل که بر مبنای پهنه خدمات جهاد کشاورزی و با تلاش کارشناسان این حوزه انجام شده است، در استان اردبیل 3 هزار و 162 زنبوردار مشغول فعالیت در این حوزه هستند.

وی خاطرنشان کرد: ما در استان اردبیل یک هزار و 275 کندوی بومی عمدتا در خلخال، مشگین‌شهر و اردبیل داریم و در کنار آن 358 هزار کندوی مدرن مشغول تولید عسل هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کارشناس مسئول زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل‌ مجموع کندوهای تولید عسل را در استان اردبیل 359 هزار و 451 مورد اعلام کرد و گفت: در مجموع به طور میانگین 3 کیلو و 50 گرم از کندوهای بومی و بیش از 15 کیلو و 600 گرم برداشت عسل از کندوهای مدرن انجام می‌شود.

باقری تولید 200 کیلوگرم ژل رویال، 5 تن بره موم و سه تن گرده گل را توسط فعالان صنعت زنبورداری یادآور شد و بیان کرد: در استان اردبیل همه ساله در دو فصل بهاره و پائیزه برداشت عسل را از زنبورستان‌ها شاه هستیم.

وی تصریح کرد: میزان رطوبت عسل تولیدی به ویژه عسل بهاره 17.5 تا 18 درصد است که در این زمینه محصول با رطوبت زیر 20 درصد مورد قبول و پذیرش است.

کارشناس مسئول زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در مورد صادرات عسل نیز افزود: ما در سال گذشته صادرات عسل به کشورهای مختلف در نداشتیم اما در مجموع صادرات عسل سبلان را به کشورهای حوزه خلیج فارس، عراق، مالزی، ترکیه و ... با تلاش و پیگیری خود تولیدکنندگان و صادرکنندگان شاهد هستیم.

باقری به رشد جهشی تولید عسل در یک دهه اخیر اشاره کرد و گفت: برخلاف سال‌های گذشته که زنبورداری یک شغل تفننی و فرعی محسوب می‌شد، ما در حال حاضر تلاش زنبورداران را به صورت مستمر و حتی با پوشش بیمه‌ای در این حوزه شاهد بوده‌ایم، به طوری که ما همه ساله با پرداخت تسهیلات کم بهره در خدمت زنبورداران هستیم.

وی اظهار کرد: هم‌چنین روند تولید را در 10 سال اخیر به گونه‌ای پیش بردیم که در کنار حمایت چشمگیر از فعالان صنعت کندو نسبت به ثبت جهانی عسل سبلان مدارک و مستنداتی را ارائه کردیم تا این محصول ثبت جهانی شود.

کارشناس مسئول زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل وجود مراتع و مزارع سرسبز و پر از گل و آلاله را در تولید عسل ناب سبلان یادآور شد و خاطرنشان کرد: ‌در کنار همه فعالیت‌ها و اقدامات حمایتی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان عسل نسبت به تدارک برنامه‌های آموزشی و اطلاع‌رسانی نیز در این حوزه اقداماتی را انجام دادیم تا فعالان این بخش با آگاهی و علوم و فنون جدید بتوانند به تولید عسل بپردازند.

باقری اضافه کرد: زنبور نه تنها به محیط زیست ضرر و زیانی ندارد بلکه وجود زنبور و تولید محصول باارزش و شفابخش و ارزشمند آن مفید به فایده بوده و با ذائقه عموم مردم سازگاری دارد.

وی در مورد پوشش بیمه‌ای زنبورداران و کندوها نیز بیان کرد:180 نفر از فعالان این صنعت تحت پوشش تامین اجتماعی هستند ولی در حال حاضر به دلیل قطع یارانه دولتی در پوشش بیمه‌ای ما زنبورداران را برای پوشش بیمه‌ای به صندوق روستایی و عشایری معرفی می‌کنیم.

کارشناس مسئول زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از پوشش بیمه‌ای 60 هزار کلنی زنبورعسل در استان خبر داد و تصریح کرد: به دلیل مشکلات اقتصادی و نوسانات قیمت ارز میزان صادرات ما ثابت نبوده ولی  در مجموع سعی کردیم تا روند صادراتی خودمان را حفظ کنیم.

باقری همچنین فعالان این صنعت را به هوشیاری در استفاده از داروهای استاندارد و همچنین توجه به تغذیه مناسب دعوت کرد و گفت: ما به هیچ وجه عسل تقلبی نداریم بلکه آنچه به عنوان عسل غیراستاندارد مطرح است، تولید فعالان این صنعت در خارج از استان می‌باشد که به شکل نامرغوب و غیراستاندارد وارد بازار شده و گاه در مسیر گذر مسافران و گردشگران عرضه می‌شده است.

وی راه حل مطرح در حل این مشکل را ضرورت توجه به استاندارد اجباری عسل دانست و اظهار کرد: در صورت رعایت استاندارد اجباری در تولید عسل به راحتی می‌توانیم مشخصات محصول تولید شده را روی این محصول نوشته تا هموطنان در جریان خرید محصول باکیفیت قرار گیرند.

کارشناس مسئول زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با قدردانی از همکاری خوب دادستان سرعین، نیر و اردبیل در جمع‌آوری عسل فروشی‌های بین‌راهی خاطرنشان کرد: عمده محصولات عرضه شده در این چادرها و مکان‌های موقت غیراستاندارد با عناوین متقلبانه بوده‌اند که نسبت به برچیده شدن آنها در فصل گردشگری اقدام کردیم.

باقری همچنین از منفک شدن مدیریت طیور از زنبور عسل خبر داد و افزود: طرح توسعه زنبور عسل به عنوان یک مدیریت واحد از این به بعد در سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل فعالیت خواهد کرد و تلاشمان بر این است تا با همکاری انجمن ملی عسل ایران نسبت به برگزاری دوره‌های آموزشی و حمایت از تولیدکنندگان اقدام کنیم.

وی تنوع تولید محصول را در این حوزه یادآور شد و بیان کرد: به نسبت 10 سال پیش تولید محصولات متنوع در صنعت کندو نظیر ژل رویال، زهر زنبور، بره موم و ... رونق گرفته و زنبورداران با قیمت بالاتر می‌توانند این محصولات را عرضه کنند.

کارشناس مسئول زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل میزان ارزآوری عسل در استان را یادآور شد و افزود: سالانه شاهد 110 میلیارد تومان ارزآوری عسل در اردبیل هستیم و سه سال متوالی است که بیش از 5 هزار و 500 تن در اردبیل تولید می‌شود.

باقری از افزایش سالانه 20 تا 30 درصدی تولید عسل در صورت نبود تلفات زنبورها و کلنی‌ها خبر داد و گفت: در سال‌های اخیر ما شاهد خروج کلنی‌ها از استان به مقصد کشورهای دیگر بودیم که ضروری است با جلوگیری از این اقدام به گسترش صنعت زنبورداری در استان توجه ویژه‌ای صورت گیرد.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: پوشش رشد سازمان جهاد کشاورزی استان کشورهای حوزه خلیج فارس مالزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۴۰۶۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۸۰ درصد مواد غذایی کشور در داخل تولید می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، سید مجتبی خیام نکویی شامگاه پنج شنبه در نشست شرکت‌های دانش بنیان به میزبانی پارک علم و فناوری استان سمنان (شاهرود) ضمن بیان اینکه هم اکنون ۸۰ درصد مواد غذایی کشور حاصل تلاش کشاورزان ایرانی است، ابراز داشت: برای تأمین ۲۰ درصد مابقی نیازمند به واردات برخی محصولات هستیم.

وی ضمن بیان اینکه واردات محصولات کشاورزی ۱۴ تا ۱۶ میلیون دلار خروج ارز را به همراه دارد، افزود: در دولت سیزدهم به دنبال تأمین مواد غذایی در داخل کشور هستیم.

رئیس سازمان تحقیقات وزارت جهاد کشاورزی بابیان اینکه در کنار تولید باید برای ارزآوری محصولات کشاورزی به فکر صادرات نیز بود، ابراز داشت: تأمین امنیت غذایی یکی از دغدغه‌های مهم دولت سیزدهم است لذا رویکرد وزرات جهاد کشاورزی گسترش کشاورزی اقتصادی با تکیه بر شرکت‌های دانش بنیان است.

خیام نکویی ضمن بیان اینکه سال گذشته ۱۳۳ میلیون تن انواع محصول کشاورزی در کشور تولید شد، تصریح کرد: این میزان طی چهار دهه رشد قابل توجه داشته است اما می‌بایست برای مازاد تولید برنامه صادرات محور طرح‌ریزی کنیم.

وی افزود: شرکت‌های فناور و دانش بنیان در این طرح‌ریزی کشاورزی اقتصادی می‌توانند نقش مهم داشته باشند تا با تکیه بر همین توان بتوان به تأمین کامل امنیت غذایی در کشور دست یافت.

کد خبر 6082198

دیگر خبرها

  • در مازندران مطرح شد: جهش تولید با رفع موانع کشاورزی
  • لزوم ایجاد پایانه تجاری محصولات کشاورزی در شرق مازندران
  • برنامه وزارت جهاد کشاورزی برای افزایش تولید و پایداری در خودکفایی گندم کشور
  • ۸۰ درصد مواد غذایی کشور در داخل تولید می‌شود
  • بخش کشاورزی به سمت صنایع تبدیلی گام بردارد
  • تاکید وزیر جهاد کشاورزی بر اجرای کاشت یک میلیارد درخت
  • تولید خوراک دام عشایر به همت شرکت تعاونی عشایر
  • وزیر جهاد کشاورزی: برای مشتاقان تولید فرش قرمز پهن می‌کنیم‌
  • افتتاح کارخانه تولید خوراک دام در گرمسار
  • پیش‌بینی تولید ۱۰۰ هزار تن گوشت مرغ در لرستان