Web Analytics Made Easy - Statcounter

علی توکل‌نیا، تهیه‌کننده سینما، در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا با بیان این‌که جشنواره فجر دیگر ویترینی برای سینمای ایران نیست، اظهار کرد: زمانی باید جشنواره فجر را موفق دانست که تأثیر آن در اکران عمومی فیلم‌ها مشاهده شود، اما آنچه امروزه رخ می‌دهد بیانگر این اتفاق نیست، در حال حاضر جشنواره‌ها برای خود روندی را می‌پیمایند و اکران هم مسیر دیگری را در پیش دارد و این موضوع باعث بروز دوگانگی در سینما شده است که این شرایط از هر نظر به سود سینمای ایران نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: اولین آسیب این روند متوجه کیفیت آثار سینمایی است، چون وقتی مسیر اکران از جشنواره جدا شود، بهترین راهکار تن دادن به شرایط اکران است تا بتوان شرایط مناسب فروش را برای فیلم به ارمغان آورد، درصورتی‌که اگر فیلم‌های خوب سینمای بدنه قادر بودند در جشنواره حضور پر‌رنگ‌تری داشته باشند، مطمئن باشید کیفیت آثار سینمایی هم بالاتر می‌رفت.
تهیه‌کننده فیلم «سایه‌های موازی» ادامه داد: متأسفانه در جشنواره فجر عموماً فیلم‌هایی روی پرده می‌روند که تنها برای جشنواره تولید می‌شوند، این رویه اتفاقی ناخوشایند است که آثار به اصطلاح هنری، قادر نیستند در فروش رقابت خوبی داشته باشند. برای مثال برخی از آثار حاضر در جشنواره‌های دو یا سه دوره گذشته هنوز فرصت اکران را پیدا نکرده‌اند، و این شرایط به اقتصاد سینما لطمه وارد می‌کند. وی در پاسخ به این سؤال که آیا باید سینمای بدنه را وارد جشنواره کرد، گفت: منظور من این نیست که فیلم‌های تجاری باید در جشنواره حضور داشته باشند، بلکه منظورم حضور فیلم‌های مخاطب‌پسند در جشنواره است. «فیلم کاغذ بی خط» به کارگردانی ناصر تقوایی مثال خوبی در این زمینه است. این فیلم هم در جشنواره توانست نظر داوران را جلب کند هم در اکران با استقبال خوب مخاطبان مواجه شد. «ابد و یک روز» الگویی برای تولیدات سینمایی
این تهیه‌کننده ادامه داد: فیلم سینمایی «ابد و یک روز» به کارگردانی سعید روستایی الگویی دیگر در این زمینه است که علاوه بر تحسین کارشناسان، با استقبال مخاطبان مواجه شد، آثاری از این قبیل هم باعث اعتلای سینمای ایران به لحاظ کیفی می‌شوند در بحث اقتصادی به رونق این عرصه کمک می‌کنند.
کارگردان «مدیوم» در پاسخ به چرایی بروز این شرایط در سینمای ایران اظهار کرد: برخی علاقه‌مندند خود را حامی هنر نشان دهند، بدون این‌که بخواهند به سلیقه مردم یا نیاز اقتصادی سینما توجه کنند، آن‌ها از این نکته غافلند وقتی فیلم‌هایی در جشنواره به نمایش در می‌آید که جایی در اکران ندارد، فیلمسازان «جشنواره‌ای» را تشویق می‌کند تا در سال‌های بعد هم با تولید چنین آثاری وارد جشنواره شوند، بدون آنکه سرنوشت اکران فیلم برایشان مهم باشد. بازیگر فیلم «پاتک» تأکید کرد: تا زمانی که فیلم‌های به اصطلاح هنری با بودجه دولتی ساخته می‌شود، به‌نظرم تغییری در سینمای ایران به وجود نمی‌آید و ما باز هم شاهد این رویکرد در سینما خواهیم بود، البته در همه جای دنیا آثاری هستند که از سوی دولت حمایت می‌شوند، اما ذائقه مخاطب را هم در نظر می‌گیرند، اما وقتی فیلمساز می‌داند که قرار است فیلم سفارشی بسازد، دیگر سلیقه تماشاگر برایش مهم نیست، بلکه به موفقیت در جشنواره‌هایی که چنین آثاری را طلب می‌کند می‌اندیشد. جشنواره فجر را نباید موضوعی کرد
وی در پاسخ به سؤالی دیگر مبنی بر این‌که در جشنواره فیلم فجر می‌تواند ارزشی و انقلابی باشد؟ گفت: عده‌ای معتقدند، چون جشنواره در دهه فجر برگزار می‌شود و عنوان فجر را هم یدک می‌کشد باید آثاری منبعث از این معنا باشد، اما این نوع نگاه سینمایی نیست، زیرا اگر فیلم‌ها تنها یک نگاه را در نظر داشته باشند آن جشنواره شکل موضوعی به خود می‌گیرد. با وجود این‌که به جشنواره فجر نقد دارم، اما در زمینه تنوع آثار این فستیوال را موفق می‌دانم، چون ما هر ساله چند فیلم دینی و دفاع مقدسی داریم و آنچه چندان به آن بها داده نمی‌شود فیلم‌های تماشاگر پسند است.
توکل‌نیا تأکید کرد: بحث دیگر به حضور کارگردانان کم تجربه و آثار کم مایه مربوط می‌شود و در سال‌های اخیر آثار بی‌کیفیت به جشنواره راه یافته‌اند، این قبیل گارگردانان تنها رضایت سرمایه‌گذار برایشان اهمیت دارد و شکل‌گیری چنین رویه‌ای باعث می‌شود فیلمسازان بزرگی چون ناصر تقوایی، داریوش مهرجویی و... خانه‌نشین شوند.
وی در پایان تأکید کرد: سینمای آرمانی زمانی حاصل می‌شود که تمامی اهالی سینما از مدیر گرفته تا سینماگر، سینمادار و تهیه‌کننده در خدمت سینما باشند، اما وقتی مدیر جشنواره یا مدیران سینمایی برای خود ملاکی دارند و سینمادار یا سرمایه‌گذار ملاکی دیگر، شاهد این دوگانگی در هنر هفتم خواهیم بود. گفت‌و‌گو از داوود کنشلو انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن قرآن ایکنا هنر فرهنگی عکس هنر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۴۱۲۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قابهایی شبیه به زندگی از جنس فلسفه و شعر و عرفان

گروه فرهنگ و هنر ایسکانیوز- «داریوش مهرجویی: شاعرانگی زندگی معمولی»؛ این عنوانی در بخش ویژه و مرور آثار جشنواره مسکو روسیه است تا این رویداد بین‌المللی در چهل‌وششمین آوردگاه خود میزبان آثاری از جنس شعر و عرفان و فلسفه باشد. آثاری از داریوش مهرجویی فقید که منتخب آن‌ها برای نمایش در این جشنواره، بیانگر این مهم است. «گاو»، «هامون»، «درخت گلابی»، «پری»، «لیلا» و «اشباح» از جمله فیلم‌هایی هستند که در جشنواره بین‌المللی مسکو روی پرده می‌روند.

فیلم سینمایی «گاو» نه تنها از بهترین فیلم‌های زنده‌یاد داریوش مهرجویی‌ست، که از مهم‌ترین آثار سینمای ایران نیز شمرده می‌شود. این فیلم که به سال ۴۸ ساخته شد در زمره فیلم‌های مؤثر در شکل‌گیری موج نوی سینمای ایران نیز قرار می‌گیرد. عزت‌الله انتظامی، علی نصیریان، جمشید مشایخی و جعفر والی از جمله بازیگران فیلمی هستند که روایت‌گر قصه «مش‌حسن» و شدت علاقه او به گاوش است. در تمامی این سال‌ها جشنواره‌های ونیز، کن، برلین، لندن و لس‌آنجلس از جمله مهم‌ترین رویدادهای سینمایی میزبان این فیلم بودند، فیلمی که در سال‌های ۵۱، ۶۷ و ۷۸ در رای‌گیری منتقدان، موفق به کسب عنوان بهترین فیلم تاریخ سینمای ایران شد.

فیلم سینمایی هامون به نویسندگی داریوش مهرجویی و با بازی خسرو شکیبایی، بیتا فرهی و عزت‌الله انتظامی، راوی داستان زندگی مردی به نام حمید هامون است که زندگی زناشویی کابوس‌واری را پشت سر می‌گذارد. این اثر داریوش مهرجویی که به سال ۶۸ ساخته شد، در دوره هشتم جشنواره فیلم فجر (۱۳۶۸) با کسب پنج سیمرغ بلورین به‌همراه جایزه ویژه هیئت داوران ستاره بی‌رقیب سینمای آن سال ایران بود. این فیلم در جشنواره هشتم برنده جایزه‌ ویژه هیئت داوران برای بهترین فیلم و همین‌طور سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی، فیلمنامه، فیلمبرداری، نقش اول مرد، و بهترین تدوین شد. همچنین «هامون» کاندیدای دریافت سیمرغ بلورین در شش زمینه دیگر بود.

«درخت گلابی»، نیز از دوست‌داشتنی‌ترین عاشقانه‌های سینمای ایران با انگاره‌های فلسفی است، فیلمی برگرفته از داستانی به قلم گلی ترقی که برشی از زندگی یک نویسنده بی‌بر و بار، همچون درخت گلابی خانه پدری را روایت می‌کند.

محمود شایان، نویسنده‌ای در حوالی ۶۰ سالگی‌ست که چند کتاب تاکنون نوشته و مشهور شده، چند سالی می‌شود که او برای نوشتن کتاب جدید، دستش به قلم نمی‌رود. به همین خاطر، به باغی در دماوند می‌رود که از ایام شباب، خاطرات زیادی از آنجا دارد. همایون ارشادی، گلشیفته فراهانی، جعفر بزرگی، نعمت‌الله گرجی و شهرام حقیقت‌دوست از جمله بازیگران این اثر مهرجویی به‌شمار می‌روند.

«لیلا» که نیمه دوم دهه هفتاد ساخته شد، دوازدهمین فیلم بلند داریوش مهرجویی به نویسندگی خود او و با اقتباس از داستانی به قلم مهناز انصاریان است. چکیده داستان این فیلم که با بازی لیلا حاتمی، علی مصفا، جمیله شیخی و محمدرضا شریفی‌نیا همراه است را می‌توان این‌گونه تعریف کرد. لیلا روز بیست‌وهشتم ماه صفر با رضا، دوست برادرش حسین برخورد می‌کند و آشنایی‌شان به ازدواج می‌انجامد. مدتی بعد، لیلا روز تولدش می‌فهمد که بچه‌دار نخواهند شد و پزشک هم اشکال را از لیلا می‌داند.

«پری» یکی دیگر از آثار شناخته‌شده مهرجویی‌ست که در جشنواره مسکو در نگاه مخاطبان می‌نشیند. این فیلم با تمام انگاره‌های فلسفیش که البته فاصله مشهودی با «درخت گلابی» دارد را می‌توان از عرفانی‌ترین آثار سینمای ایران بخوانیم. «پری»، اقتباسی از رمان «فرانی و زویی» و داستان‌ کوتاهِ «یک روز خوش برای موزماهی» نوشته‌ «جروم دیوید سالینجر» است که در آن بازیگرانی چون نیکی کریمی، علی مصفا، خسرو شکیبایی و پارسا پیروزفر نقش‌آفرینی کرده‌اند.

این فیلم که در نیمه اول دهه هفتاد ساخته شد، روایت‌گر برشی از زندگی دانشجوی ممتاز ادبیات و تئاتر است که با خواندن یک کتاب کوچولو دچار تحولات بنیادی حسی و فکری می‌شود. پری که در زندگی و روابط خود با اطرافیانش به مشکل خورده، با خواندن این کتاب که به طور اتفاقی پیدا می‌کند، زندگی خود را کاملا دست‌خوش تغییرات جدی می‌بیند تا جایی که رهسپار کشف حقیقت زندگی می‌شود.

«تیمسار سلیمانی و همسرش در روابط خود به بن‌بست می‌رسند، تلاش‌های وکیل خانواده برای بهبود اوضاع زندگی آنان بی‌نتیجه می‌ماند. سال‌ها بعد گناهان تیمسار گریبان مازیار (پسر جوانش) را می‌گیرد و مسیر عشق و زندگی او را دشوار می‌سازد.» این چکیده داستان فیلمی به نام «اشباح» از دیگر ساخته‌های مهرجویی به نویسندگی خود او است که بناست روی پرده جشنواره مسکو به نمایش در بیاید. در این فیلم که به سال ۹۲ ساخته شد، بازیگرانی چون همایون ارشادی، مهتاب کرامتی، حسن معجونی و ملیکا شریفی‌نیا به نقش‌آفرینی پرداخته‌اند.

به هر روی، جشنواره بین‌المللی فیلم مسکو، میزبان قاب‌هایی شبیه به زندگی و از جنس شعر و فلسفه و عرفان است تا با مرور آثار مهرجویی فقید، دفتری از دیوان دوست‌داشتنی سینمای ایران را ورقی زده باشد.

*سید محمد حسین لواسانی- فعال رسانه

کیانوش رضایی کد خبر: 1228340 برچسب‌ها اخبار سینما مسکو

دیگر خبرها

  • «مست عشق» و رکورد تازه در سینمای ایران / یک فیلم غیرکمدی به صدر جدول فروش روزانه رسید
  • «مست عشق» و یک رکورد تازه در سینمای ایران / یک فیلم غیرکمدی به صدر جدول فروش روزانه رسید
  • حمید سهیلی سرباز سینما بود/ راش‌هایی که اسناد تاریخی مهمی هستند
  • ماجرای ورورد فیلمساز مشهور آمریکایی به تهران
  • قابهایی شبیه به زندگی از جنس فلسفه و شعر و عرفان
  • حمید سهیلی خود را سرباز سینما می‌دانست/ آثار سهیلی اسناد تاریخی معتبری است
  • حمید سهیلی خود را سرباز سینما می‌دانست
  • روزی که پل شریدر فیلمساز معروف آمریکایی به تهران آمد
  • اکران فیلم سینمایی «مست عشق» در ۶ سینمای مشهد از فردا ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • شش فیلم داریوش مهرجویی در جشنواره مسکو‌ نمایش داده می‌شود