Web Analytics Made Easy - Statcounter

بیروت-ایرنا-'فارس بویز' وزیر خارجه پیشین لبنان در گفت و گو با ایرنا با اشاره به سطح پایین شرکت کنندگان و نبود سوریه و شکاف بین کشورهای عرب، نشست اقتصادی اتحادیه عرب را که امروز (یکشنبه) برگزار می شود، بی اهمیت و از پیش شکست خورده توصیف کرد.

به گفته وی اگر درایتی در لبنان وجود داشت باید جلوی برگزاری چنین این اجلاسی را می گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در ادامه متن کامل گفت و گوی ایرنا با وزیر خارجه پیشین لبنان می آید:

*ایرنا: اهمیت نشست اقتصاد و توسعه اتحادیه عرب برای لبنان چیست؟
**بویز: به نظرم نشست های اقتصادی اتحادیه عرب چه از نظر مصوبات و چه نتایج هیچ گاه مهم نبوده اند. به نظرم اگر درایت کافی در مسئولان لبنان وجود داشت، اساسا نباید میزبان این نشست می شدند.

*ایرنا: مشکل اصلی چیست؟
**بویز: این نشست اقتصادی است و سیاسی نیست. در طول تاریخ ما می دانیم که نتایج اقتصادی نه از خلال نشست ها بلکه به طور مستقیم در روابط بین کشورهای عربی محقق می شود. به نظرم این نشست در شرایط کنونی که بین کشورهای عربی شکاف وجود دارد و منطقه نیز در بحران است، از پیش شکست خورده است. به نظرم لبنان به دو دلیل نیازی به برگزاری این نشست نداشت؛ نخست اینکه بازگشت سوریه به اتحادیه عرب انجام نشد. چرا که سوریه برای لبنان جایگاه مهمی دارد و نباید مشکلات ناشی از عدم دعوت از سوریه به این نشست را به دوش می کشید. دوم به دلیل مخالفت لبنان با شرکت لیبی در این نشست به خاطر مساله امام موسی صدر. این مساله لبنان را در شرایط دشواری قرار داد.

*ایرنا:تاثیر دعوت نشدن سوریه برای نشست و نیز لبنان چیست؟
**بویز: وقتی اتحادیه عرب تاسیس شد لبنان نقش فعالی داشت. لبنان ورود به اتحادیه را نپذیرفت چرا که نگران بود که حاکمیت کشورش مخدوش شود و این مساله را در تناقض با قانون اساسی می دید. امروز تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب تصمیم مشکوکی است و در نتیجه مشارکت نکردن سوریه به گونه ای شد که گویی لبنان قدرت تصمیم گیری ندارد و نمی تواند آن کشوری را که خود می خواهد یعنی سوریه را به این نشست دعوت کند. بنابراین این لبنان است که باید عذرخواهی کند.

*ایرنا: اگر سوریه در نشست سران اتحادیه که در تونس برگزار می شود شرکت می کرد، وضعیت چه تغییری می کرد؟
**بویز: سوریه جزئی اساسی از امت عربی است. این چیزی است که کسی نمی تواند آن را از تاریخ حذف کند. بنابراین سوریه باید در تونس و لبنان و هر نشست دیگر شرکت کند. بی شک حضور سوریه شان و وزن و جایگاه بیشتری به این نشست ها می دهد. من تاکید می کنم که نبود سوریه در اتحادیه عرب، آن را ضعیف تر می کند.

*ایرنا: تفسیر شما از سطح پایین هیات های شرکت کننده در این نشست چیست؟
**بویز: لبنان در این زمینه مسئول است. این کشور باید با جدیت بیشتری برخورد می کرد و از قبل از سطح مشارکت و حضور روسا اطمینان حاصل می کرد. نبود سوریه جایگاه این نشست را تضعیف کرد و همین مساله بر کاهش سطح حضور تاثیرگذاشت. از سوریه و لیبی شروع کردیم و سرآخر به چند کشور غیرمهم و نشستی که تصمیم گیری در آن نخواهد شد رسیدیم.

*ایرنا: نقش آمریکا را چطور ارزیابی می کنید؟ برخی می گویند که این کشور نقش مهمی در به شکست کشاندن این نشست داشت.
**بویز: در طول تاریخ موضع آمریکا و اسرائیل درباره وحدت اعراب آشکار بوده است. اسرائیل از این وحدت احساس خطر می کند و در نتیجه به دنبال تضعیف اعراب است. این آن چیزی است که اسرائیل و آمریکا همیشه عمل می کنند. این مساله از ابتدای دهه 1950 و 1960 میلادی آغاز شد. در سال های بعد بین اسرائیل و گروه های تکفیری نوعی ارتباط و همراهی شکل گرفت. آنها همچنین از طریق نقشه های اسرائیل که مورد حمایت آمریکا بود به دنبال تضعیف اعراب بودند. بدون شک اسرائیل و آمریکا نمی خواهند که اتحادیه عرب فعال باشد چرا که وحدت اعراب به ضرر اسرائیل است. از این رو آنها همواره در مسیر ناکام کردن نشست های عربی تلاش کرده اند.
خاورم**2054

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي اتحاديه عرب لبنان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۴۱۳۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توانمندسازی اقتصادی زنان اتحادیه کشورهای عضو آیورا

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، نهمین جلسه کارگروه توانمندسازی اقتصادی زنان اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند(آیورا) به ریاست کشورمان و با حضور نمایندگان کشورهای عضو به صورت مجازی برگزار شد.

در این‌ نشست، خانم کریمی، مدیرکل بین‌الملل معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده،با اعلام ریاست مجدد کشورمان بر این کارگروه بر ضرورت همکاری کشورهای عضو در اجرای موفق برنامه کاری کارگروه برای دو سال آینده تأکید کرد.

کریمی به ماهیت فعالیت‌های کارگروه توانمندسازی اقتصادی زنان به عنوان یکی از موضوعات بین رشته‌ای آیورا اشاره کرد و گفت: هم اکنون گروه‌های کاری آیورا به صورت جداگانه فعالیت می‌کنند و این موضوع از اثرگذاری اقدامات آنها کاسته است. بنابراین ایران در نظر دارد از ظرفیت های سایر کارگروه‌ها به نفع توانمندسازی زنان بهره‌‌برداری نماید و ارتباط موثر درون کارگروهی می‌بایست بخشی از دستور کار سایر کارگروه‌ها شود.

در این نشست، دبیرخانه آیورا با ابراز خرسندی از تمدید ریاست کشورمان بر کارگروه ، از برنامه‌های متعدد کشورمان قدردانی کرد.

آیورا ۲۳ عضو اصلی دارد و در این نشست ۲۱ نماینده کشورهای عضو حضور داشتند.

دیگر خبرها

  • نشست اتحادیه عرب درباره مسئله غزه و فلسطین
  • اعلام الحربی آمار حملات جبهه مقاومت در لبنان، سوریه و یمن را منتشر کرد + اینفوگراف
  • وزیر دفاع اسبق لبنان: اسرائیل عامل انفجار بندر بیروت بود
  • دور جدید توانمندی حزب الله ضد تل‌آویو آغازشده/اسرائیل شکست خورده
  • السودانی: امنیت ترکیه و عراق به هم گره خورده است
  • اروپا ایران را در پی حمله به اسرائیل تحریم می کند؟ | اقدام اتحادیه اروپا علیه تولید و صادرات پهپادها و موشکی‌های ایرانی
  • رضایی: «وعده صادق» به رویه بی پاسخ ماندن تجاوزات رژیم صهیونیستی پایان داد/ پروژه کریدورهای صهیونیستی-آمریکایی شکست خورده‌ است
  • توانمندسازی اقتصادی زنان اتحادیه کشورهای عضو آیورا
  • راهبرد آمریکا در غرب آسیا چرا و چگونه شکست خورد؟
  • حمله هوایی اسرائیل به سوریه