Web Analytics Made Easy - Statcounter

اسلام آباد - ایرنا - جمعی از کارشناسان بخش انرژی پاکستان از دولت این کشور خواستند در تکمیل خط لوله انتقال گاز ایران به این کشور، اقدام سریع کند.

به گزارش روز شنبه ایرنا، جمعی از کارشناسان بخش انرژی پاکستان در گزارشی با موضوع مشکلات آینده این کشور در زمینه تامین انرژی، از دولت حزب حاکم این کشور با عنوان تحریک انصاف (PTI) خواسته اند که پروژه خط لوله گاز ایران-پاکستان موسوم به (IP) به سرعت و در راستای همکاری های منطقه ای در بخش انرژی تکمیل شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بر اساس گزارش و پژوهش کارشناسان بخش انرژی پاکستان، وضعیت مشکلات گاز پاکستان طی سال های آینده نیز شدیدتر پیش بینی شده و با وجود اجرای پروژه های خط لوله گاز، طی سال های 2022 تا 23، این کشور حدود سه هزار و 263 میلیون فوت مکعب در روز (mmcfd) کمبود گاز دارد.
در این پژوهش به دولت پاکستان توصیه شده است که به منظور رفع این مشکلات و برای کاهش این شکاف تامین گاز مورد نیاز، در اجرای اقداماتی نظیر اکتشاف و تولید(E & P)، ساخت ترمینال های گاز LNG ، اجرای سریع پروژه انتقال گاز ترکمنستان - افغانستان - پاکستان - هند موسوم به (Tapi) نیز اقدام کند.
این فعالان اقتصادی در پژوهش خود اعلام کرده اند که پروژه خط لوله گاز ایران به پاکستان موسوم به (IP ) می تواند در مدت زمان 24 ماه اجرایی شده و نیازهای گازی این کشور را رفع کند.
این پژوهشگران بر این عقیده اند که رشد تقاضای سوخت در بخش های حمل و نقل و روند رو به افزایش قیمت نفت خام در بازار بین المللی ممکن است برای دولت کنونی پاکستان حزب تحریک انصاف (PTI ) چالش ساز باشد.
به گزارش ایرنا ایده احداث خط لوله صلح در سال 1990 مطرح شد و قرار بود که این خط لوله که گاز ایران را به پاکستان و هندوستان منتقل می کرد، پیام آور صلح و دوستی در شبه قاره باشد. با توجه به اینکه توافق شده بود هند و پاکستان برای تامین امنیت این خط لوله، اختلافات خود را کاهش دهند، این خط لوله انتقال گاز به خط لوله صلح موسوم شد.
براساس توافق اولیه، قرار بود این خط لوله دو هزار و 700 کیلومتری گاز صادراتی ایران را از مسیر پاکستان به هند منتقل کند.
پیش بینی شده بود که در صورت توافق نهایی، یکهزار و 100 کیلومتر از این خط لوله در ایران، یکهزار کیلومتر در پاکستان و 600 کیلومتر در هند احداث شود.
طبق طرح اولیه قرار شده بود که روزانه 150 میلیون مترمکعب گاز ایران به هند و پاکستان صادر شود که 90 میلیون مترمکعب آن برای هند و 60 میلیون مترمکعب آن برای پاکستان در نظر گرفته شده بود.
پاکستان که به بهانه تحریم ها و فشارهای خارجی، تاکنون به تعهدات خود در قبال قرارداد خاتمه یافته اش با ایران برای تکمیل خط لوله آی-پی در خاک خود عمل نکرده است، عنوان می کند که سخت در تلاش است تا با احداث خط لوله مربوط به طرح آی-پی در خاک خود (بیش از 700 کیلومتر)، هر چه سریع تر زمینه واردات گاز طبیعی از ایران را فراهم کند.
طبق گفته مقامات رسمی پاکستان، این کشور قراردادهایی برای احداث خط لوله گاز از بندر گوادر(در 70 کیلومتری مرز ایران) تا نوابشاه(مقصد نهایی خط لوله آی-پی) امضا کرده و براساس آنچه عالی ترین مقامات پاکستان عنوان کرده اند، این خط لوله، در صورت احداث، در واقع قرار است بخش اصلی خط لوله آی-پی باشد.
ضرب الاجل تعیین شده در قرارداد گازی آی - پی، همزمان با پایان سال 2014 میلادی به پایان رسید و جمهوری اسلامی ایران مدت ها قبل از سررسیدن این ضرب الاجل، به تعهد خود عمل کرد و خط لوله گاز را در خاک خود از میدان های گازی جنوب تا نزدیک مرز پاکستان احداث کرد.
طبق قراردادی که در سال 2010 میلادی میان ایران و پاکستان امضا شد و به خط لوله صلح میان دو کشور معروف شد، گاز طبیعی ایران از میدان گازی پارس جنوبی در استان بوشهر به بندر ˈنواب شاهˈ در جنوب پاکستان منتقل می شود.
همچنین بر اساس این قرارداد، قرار شد که ایران از فروردین ماه 1393 (2014 میلادی) روزانه 21 میلیون و 500 هزار مترمکعب گاز و سالانه 8.7 میلیارد مترمکعب گاز طبیعی به پاکستان صادر کند.
پاکستان که نیاز شدید به انرژی دارد، بارها اعلام کرده است که طرح خط لوله آی-پی کاملا مستقل از طرح تاپی است و این کشور به اجرای هر دو طرح برای رفع بحران انرژی خود نیاز دارد.
البته دولت پاکستان اعلام کرده است که بر روی کار بر سه گزینه گازی برای حل مشکلات کمبود گاز این کشور است، یکی از آنها خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان موسوم به آی پی، دیگری پروژه انتقال گاز از ترکمنستان، افغانستان، پاکستان-هند موسوم به (تاپی) و دیگری نیز پروژه خط لوله گاز در زیر دریا می باشد.
اما یکی از مهم ترین پروژه هایی که دولت پاکستان نیاز به انجام آن دارد، طرح خط لوله گاز ایران و پاکستان یا خط لوله صلح است.
بر اساس نظر کارشناسان، این طرح تنها یک خط لوله گاز نیست، بلکه منبع انرژی برای پاکستان بوده و زمانی که این کشور با بحران کمبود انرژی مواجه است، تکمیل پروژه موسوم به ( IP ) اهمیت ویژه ای می یابد.
آساق**6125**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد لوله گاز ایران ایران پاکستان رسانه پاکستانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۴۱۹۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید بر توسعه همکاری ایران و ترکمنستان در زمینه برق و انرژی

به گزارش حوزه جامعه خبرگزاری تقریب،  مدیرکل دفتر تجارت خارجی برق شرکت توانیر گفت: با هدف توسعه مناسبات دو کشور در حوزه برق و انرژی نشستی در شرکت توانیر برگزار و طی آن دو طرف در خصوص توسعه ظرفیت‌های مشترک، روند تسهیل تأمین منابع مالی احداث طرح خط سوم ارتباطی بین دو کشور بحث و تبادل نظر کردند.

اقلیمی با بیان اینکه با احداث و بهره برداری از خط مذکور ظرفیت ارتباط الکتریکی بین دو کشور همسایه به حدود سه برابر افزایش می‌یابد، خاطرنشان ساخت: در این زمینه مطابق مناقصه برگزار شده از سوی طرف ترکمنی، پیمانکار ایرانی انتخاب و مقرر شده تا احداث بخش ترکمنستان خط انتقال سرخس (ایران) - ماری (ترکمنستان) به طول ١٥٥ کیلومتر تا دو سال آینده احداث و تکمیل شود.

وی یادآور شد: بخش ایرانی این خط انتقال پیش از این احداث و تکمیل شده است.
مدیر کل دفتر تجارت خارجی برق شرکت توانیر در همین زمینه اضافه کرد: با احداث و تکمیل خط مذکور، ترانزیت برق ترکمنستان به کشورهای ثالث از طریق شبکه سراسری برق ایران نیز در دستور کار دو طرف قرار خواهد گرفت.

به گفته اقلیمی، همچنین در جهت راهبرد توسعه و تقویت همکاری با کشورهای همسایه در زمینه صدور کالا و تجهیزات برقی و خدمات فنی مهندسی بین دو طرف مذاکراتی انجام و توافق شد از ظرفیت‌های تجاری و اقتصادی شرکت‌های فعال و توانمند ایرانی در این بخش استفاده شود. در این نشست همچنین تطبیق حساب‌های مالی میان دو کشور انجام و نهایی شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تاکید بر توسعه همکاری ایران و ترکمنستان در زمینه برق و انرژی
  • توسعه همکاری ایران و ترکمنستان در زمینه برق و انرژی
  • آمریکا باید جریمه ۱۸ میلیارد دلاری خط لوله صلح را پرداخت کند
  • تمرکز ایران برای تبدیل شدن به بازیگر اصلی گازی منطقه/ از تمدید قرارداد گاز عراق تا تکمیل ساخت خط لوله صلح
  • خط لوله گاز ، مهم‌ترین طرح ایران و پاکستان در حوزه انرژی
  • صادرات گاز به پاکستان از سرگرفته می شود؟ | مذاکره وزرای نفت ایران و پاکستان
  • پاکستان خواهان بهره‌برداری از خط لوله گازی آی‌پی است
  • راه بی بازگشت پاکستان در تکمیل خط لوله گاز | سفر رئیسی صادرات انرژی ایران را تسهیل می کند؟
  • دیپلماسی انرژی دولت سیزدهم شمار مشتریان نفت ایران را افزایش داد
  • عملکرد دولت سیزدهم در دیپلماسی انرژی شمار مشتریان نفت ایران را افزایش داد