Web Analytics Made Easy - Statcounter

کوبا درخواست دولت کلمبیا مبنی بر استرداد ۱۰ فرمانده گروه چریکی مارکسیست را رد کرد. این فرماندهان گروه ELN برای گفت‌وگوهای صلح به کوبا رفته بودند اما دولت بوگوتا آنها را مقصر بمب‌گذاری اخیر دانسته که ۲۱ کشته برجای گذاشت.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، وزیر امور خارجه کوبا در توییتی اعلام کرد که این کشور به پروتکل این مذاکرات احترام می‌گذارد و کوبا در حال میزبانی و مشاوره با هر دو طرف و ضمانت‌کنندگان این گفت‌وگوها بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این پروتکل حداقل امنیت را برای رهبران چریکی فراهم می‌کند تا به مناطق جنگلی یا کوهستانی کلمبیا باز گردند و این امر با کمک صلیب سرخ انجام می‌شود که بر طبق زمان قرارداد شده‌ای وظیفه تامین امنیت بر عهده آنها خواهد بود.

ایوان دوکو، رئیس جمهور کلمبیا گفت که درخواست استرداد به همراه متن بی ثمر مذاکرات صلح در هاوانا ناگهان به وجود نیامده بلکه پاسخی است به "اعمال جنایت کارانه‌ای که حقوق بشر را نقض می‌کند".

این رهبر راستگرا در گفت‌وگویی تلویزیونی گفت: به هیچ وجه نمی‌توان عمل صورت گرفته از این گروه را در قالب پروتکل تعیین شده دانست، به این دلیل ما این وظیفه را به دولت کوبا واگذار می‌کنیم تا عدالت را برقرار سازد.

مردم کلمبیا از جمله دوکو قرار است امروز (یکشنبه) در اعتراض به بمب‌گذاری خودرو در بوگوتا، به راه پیمایی و اعتراض بپردارند.

گروه ای ال ان که توسط کشیشان افراطی کاتولیک در ۱۹۶۴ تشکیل شد تاکنون هیچ بیانیه عمومی درباره بر عهده گرفتن بمب‌گذاری خودرو که از بدترین فجایع کلمبیا در ۱۶ سال اخیر است، منتشر نکرده است.

در این بمب گذاری حداقل ۲۰ افسر پلیس بعلاوه خود راننده کشته شدند که دولت کلمبیا با شناسایی او اعلام کرد که نام فرد مجرم "خوزه آلدمیر روخاس" است و او یک متخصص مواد منفجره گروه ای ال ان است.

در نوامبر سال میلادی گذشته کلمبیا از کوبا خواستار دستگیری نیکولاس رودریگرز، فرمانده گروه چریکی ای ال ان شد و همچنین از این کشور خواست تا اطلاعاتی مبنی بر حضور دیگر فرماندهان ای ال ان در کوبا تهیه کند.

کلمبیا همچنین از هاوانا درخواست کرد تا رودریگرز تحت پیگرد توسط اینترپل قرار گیرد. دولت کوبا به طور عمومی به هیچکدام از این درخواست‌ها پاسخ نداده است.

مذاکرات صلح با ای ال ان از فوریه ۲۰۱۷ با حضور خوآن مانوئل سانتوس، رئیس جمهور سابق کلمبیا صورت گرفت اما دوکو مذاکرات را تا زمانی که ای ال ان تمام گروگان‌هایش را آزاد کند و حملات به ارتش و اهداف غیرنظامی را موقف کند، تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق درآورده است.

کوبا در گذشته میزبان مذاکرات بین دولت کلمبیا و ارتش مسلح انقلابی کلمبیا (فارک) بود که منجر به یک توافق صلح در ۲۰۱۶ شد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: امریکا کوبا کلمبیا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۴۲۱۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره کلمبیایی

شصت و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم «کارتاخنا» در کشور کلمبیا برنامه بزرگداشت اصغر فرهادی را با نمایش دو اثر از این فیلمساز ایرانی برگزار خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، این رویداد سینمایی از تاریخ ۱۶ تا ۲۱ آوریل (۲۸ فروردین تا دوم اردیبهشت) در شهر کارتاخنای کلمبیا برگزار می‌شود و با نمایش دو فیلم «درباره الی» و «جدایی نادر از سیمین» از ساخته‌های اصغر فرهای در بخش بزرگداشت همراه خواهد بود.

شصت و سومین جشنواره فیلم کارتاخنا امسال میزبان ۱۷۰ نمایش فیلم شامل ۲۶ نمایش نخست جهانی خواهد بود و فرهادی به عنوان میهمان در این رویداد سینمایی حاضر می‌شود.

اصغر فرهادی اخیرا جایزه ویژه نقش برجسته در هنر سینما را از پنجاه و دومین جشنواره فیلم بلگراد در کشور صربستان دریافت کرده و مشغول آماده‌سازی برای ساخت دهمین فیلم بلند خود در آمریکاست.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: تبرئۀ اصغر فرهادی در پروندۀ «قهرمان»؛ خلاقیت و نه سرقت هنری واکنش اصغر فرهادی به درگذشت رضا داوودنژاد (عکس)

دیگر خبرها

  • یک پیامرسان مهم و یک شبکه اجتماعی از اپ استور چین حذف شدند
  • محمود عباس درخواست دولت بایدن برای تعلیق رای‌گیری عضویت فلسطین در سازمان ملل را رد کرد
  • کلمبیا هم خواهان پیوستن به «بریکس» است
  • چرا دولت میخواهد کارت‌های سوخت را حذف کند؟
  • بررسی درخواست تعداد ۲۴۱۳ متقاضیان مشاغل سخت و زیان آور
  • نشست مجازی تقوی با کوبایی‌ها
  • جلسه آنلاین رئیس فدراسیون والیبال با کوبایی‌ها
  • بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره کلمبیایی
  • واکنش دولت به درخواست ها برای تغییر تیم اقتصادی
  • چرا استفاده از کارت سوخت شخصی برای دولت به یکباره مهم شد؟