Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی با تاکید بر اینکه مسیر اعتماد شرکت‌ها و صنایع بزرگ به شرکت‌های دانش‌بنیان باید باز شود، گفت: در دوره جدید، انتقاداتی را که به صندوق در بحث طولانی بودن فرایندهای دریافت تسهیلات وارد شده است، به طور جد دنبال می‌کنیم تا فرایندها را کوتاه کنیم.

به گزارش ایسنا، دکتر علی وحدت با حضور در برنامه "روی خط خبر" شبکه خبر سیما، درباره حمایت‌های مالی این صندوق از شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: صندوق نوآوری و شکوفایی بر اساس قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان تشکیل شده و نقش اصلی آن تامین مالی این شرکت‌ها به لحاظ اعطای تسهیلات با نرخ ترجیحی، صدور ضمانت‌نامه و سرمایه‌گذاری برای تولید محصولات این شرکت‌ها در راستای توسعه و شکل‌گیری فعالیت‌های آنها است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ارائه تسهیلات قرض‌الحسنه برای نمونه‌سازی محصولات دانش بنیان

وی درباره نوع تسهیلات ارائه شده از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی به شرکت‌های دانش‌بنیان نیز اظهار کرد: عمر صندوق کوتاه است و فعالیت جدی آن نیز در دولت تدبیر و امید آغاز شده است. ما در حال حاضر تسهیلات متنوعی از تسهیلات قرض‌الحسنه برای نمونه‌سازی محصولات تا تسهیلات سرمایه در گردش، تسهیلات ایجادی برای تولید انبوه و بیش از ۲۰ نوع خدمت دیگر را برای شرکت‎ها در نظر گرفته‌ایم. ضمن اینکه تسهیلاتی را نیز به شکل لیزینگ برای توسعه بازار شرکت‌ها اختصاص داده‌ایم تا هم بازار شرکت‌ها به طور مطمئن شکل بگیرد و هم خریدار اطمینان حاصل کند که ‌می‌تواند به محصول برسد و کسری نقدینگی خود را به این شکل جبران کند.

رئیس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی درباره وجود برخی انتقادها درباره طولانی بودن فرایند اعطای تسهیلات به شرکت‌ها نیز گفت: در دوره جدید، انتقاداتی را که به صندوق در بحث طولانی بودن فرایندهای دریافت تسهیلات وارد شده است، به طور جد دنبال می‌کنیم تا فرایندها را کوتاه کنیم.

استفاده از نهادهای واسط برای ارائه حمایت‌ها

وی با اشاره به اینکه صندوق نوآوری و شکوفایی قصد دارد بخشی از تسهیلات مورد نیاز شرکت‌های دانش‌بنیان را به شکل غیرمستقیم به آنها پرداخت کند، گفت: سیاست ما در صندوق این است که از نهادهای واسط نظیر صندوق‌های پژوهش و فناوری و نیز پارک‌های علم و فناوری در استان‌ها کمک بگیریم تا بتوانیم فعالیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان را گسترش دهیم. امروز در بحث ارائه تسهیلات، صندوق‌های پژوهش و فناوری در کشور شکل گرفته‌اند که بازوهای اجرایی توانمندی هستند و می‌توانند شناخت بهتری از ما نسبت به شرکت‌های فعال در حوزه فعالیت خود داشته باشند. این صندوق‌ها مجوز فعالیت خود را از کارگروه صندوق‌های پژوهش و فناوری غیر دولتی به ریاست وزیر علوم می‌گیرند که دبیرخانه آن هم در صندوق نوآوری و شکوفایی مستقر است.

صندوق‌های پژوهش و فناوری بازوی اجرایی توانمند صندوق می‌شوند

وحدت، با اشاره به وجود چهار هزار شرکت دانش‌بنیان فعال در کشور، اظهار کرد: تعداد زیادی از این شرکت‌ها، شرکت‌های نوپایی هستند که می‌توانند با ارائه تسهیلاتی کوچک، فعالیت خود را آغاز کنند و خود را رشد دهند. این نهادهای واسط مثل صندوق‌های پژوهش و فناوری می‌توانند این نقش را بهتر از ما ایفا کنند تا میزان رضایتمندی از صندوق نوآوری و شکوفایی نیز افزایش یابد. آیین‌نامه این کار را هم تدوین و تصویب کرده‌ایم و امیدواریم از هفته جاری اجرایی شود.

رئیس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی در پاسخ به سوالی درباره نوع کمک صندوق به شرکت‌های دانش‌بنیان در راستای تدوین طرح‌ها نیز گفت: ما در صندوق مشاورانی در میز پذیرش و میز خدمت داریم که می‌توانند به شکل حضوری و غیرحضوری یعنی ارتباط آنلاین به شرکت‌ها برای تدوین برنامه کمک و نحوه تخصیص تسهیلات مورد نیاز آنها را اعلام کنند.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره اینکه این طرح‌ها باید دارای چه ویژگی‌هایی باشند تا تسهیلات مورد نیاز به آنها اختصاص یابد، تصریح کرد: فعالیت این شرکت‌های دانش‌بنیان یکبار در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تایید و اعتبارسنجی شده است. بسته به سطح شرکت و حوزه فعالیت آن ما بسته‌های مالی متنوعی فراهم کرده‌ایم. ممکن است شرکتی در حال طراحی یک نمونه محصول باشد که می‌تواند از تسهیلات نمونه‌سازی صندوق استفاده کند. پس از اخذ تاییدیه‌های نهایی از مراجع ذیربط نیز ممکن است این شرکت‌ها به تولید محدود و نیمه‌صنعتی بپردازند که صندوق در حوزه تامین تجهیزات و سرمایه مورد نیاز نیز ورود می‌کند. پس از آن نیز صندوق می‌تواند در حوزه تولید انبوه به این شرکت‌ها به لحاظ سرمایه‌گذاری جدی‌تر و تخصیص سرمایه در گردش کمک کند تا فعالیت این شرکت‌ها توسعه یابد.

وی همچنین درباره اینکه این تسهیلات صرفا به تولید محصول اختصاص می‌یابد یا سایر بخش‌های هزینه‌ای شرکت‌های دانش‌بنیان را هم تحت پوشش قرار می‌دهد، گفت: پیش‌بینی شده بر اساس نوع فعالیت شرکت‌ها، نیاز به نقدینگی آنها تامین شود، به طور مثال عمده هزینه‌های شرکت‌های فعال در حوزه IT در کنار تجهیزاتی که دارند، به هزینه‌های نیروهای انسانی آنها بازمی‌گردد که صندوق در این زمینه برنامه‌هایی پیش‌بینی کرده است. صندوق نوآوری و شکوفایی در طول مسیر حرکت شرکت‌ها و در راستای توسعه فعالیت‌ها و حضور جدی‌تر این شرکت‌ها در بازارها و رفع نیازهای کشور در کنار آنها است.

پوشش ریسک قراردادهای شرکت‌های دانش‌بنیان در قالب صدور ضمانت‌نامه

رئیس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی با تاکید بر اینکه ما به دنبال این هستیم با تسهیل فرایندهای جاری و استفاده از نهادهای واسط مثل صندوق‌های پژوهش و فناوری و نیز پارک‌های علم و فناوری در استان‌ها، نیازهای جاری شرکت‌های دانش‌بنیان را رفع و رضایت آنها جلب کنیم، گفت: یکی از ابزارهای مناسب برای این کار، پوشش ریسک و صدور ضمانت‌نامه است که هم خود صندوق نوآوری و شکوفایی و هم صندوق‌های پژوهش و فناوری می‌توانند در این زمینه وارد عمل شوند تا شرکت‌ها بتوانند با کارفرمای خود وارد مرحله انعقاد قرارداد شوند.

مردم باید اثر شرکت‌های دانش‌بنیان را در اقتصاد ببینند

دکتر وحدت در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اعتماد عمومی به محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان را چطور دنبال می‌کنید تا مردم میزان اثربخشی محصولات این شرکت‌ها را در زندگی خود لمس کنند، اظهار کرد: با برنامه‌هایی که پیش‌بینی کرده‌ایم، امیدواریم بتوانیم به سرعت نیازهای جاری شرکت‌ها را رفع کنیم. همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند و رئیس جمهوری هم بر آن تاکید دارند، مردم باید اثر شرکت‌های دانش‌بنیان را در اقتصاد، بیشتر ببینند و در زندگی خود لمس کنند. این ظرفیت در شرکت‌های دانش‌بنیان وجود دارد که پایه و اساس آن وجود نیروی انسانی متخصص است که توانایی رفع مشکلات کشور را دارد.

نگاه جدی به مسئله محوری در حمایت‌های صندوق نوآوری و شکوفایی

وی با تاکید بر اینکه یکی از نیازهای اصلی کشور بحث نفوذ فناوری در صنایع موجود است، ادامه داد: ما در همین زمان کوتاه، با تعداد زیادی از نهادهای صنفی از انجمن فولاد و قطعه‌سازان خودرو گرفته تا سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور نشست‌های مختلفی برگزار کردیم و به دنبال این هستیم که نگاه‌مان را مسئله‌محور کنیم، به این شکل که این نهادهای صنفی نیازهای فناورانه خود در صنایع را مطرح کنند و به طور قطع این ظرفیت در شرکت‌های دانش‌بنیان وجود دارد که این نیازها را رفع کنند.

رئیس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی افزود: خلأ اصلی در این زمینه بحث اعتماد به این شرکت‌ها و دادن فرصت‌ به آنها است. ما در این زمینه بسته‌های مالی مختلفی را برای همراه کردن صنایع با شرکت‌های دانش‌بنیان درنظر گرفته‌ایم، به این شکل که چند شرکت حاضر شوند نمونه‌سازی محصولات را انجام دهند. اگر این شرکت‌ها به صورت مستقل و بدون نیازسنجی عرضه و تقاضا، اقدام به نمونه‌سازی کنند، مشخص نیست پشت سر این محصول، خریداری وجود داشته باشد. اما اگر به فرض مثال یک شرکت خودروساز یا شرکت فولاد درباره قطعه‌ای اعلام نیاز کند به طور قطع چند شرکت دانش‌بنیان در این زمینه اعلام آمادگی می‌کنند که آن را تولید کنند، هرچند که صنایع هم باید تضمین بدهند که این محصول را قطعا خریداری خواهند کرد.

وحدت درباره چگونگی رفع ریسک موجود در نمونه‌سازی این قطعات در شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: ممکن است مطرح شود که این کار ریسک دارد و امکان اینکه به نتیجه نرسد، وجود دارد. در اینجا صندوق نوآوری و شکوفایی این ریسک را می‎پذیرد و هزینه‌های نمونه‌سازی را می‌پردازد تا اگر محصول تولید شده مورد تایید کارفرما بود، در ابتدا به صورت محدود تولید شود و سپس به مرحله انبوه‌سازی برسد.

رفع نیازهای فناورانه در صنعت توسط شرکت‌های دانش‌بنیان با حمایت صندوق

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر نیازهای اصلی کشور در حوزه‌های صنعتی است، یادآور شد: همین الان ممکن است تحریم‌ها بر صنایع بزرگ فشار آورده باشد و آنها نتوانند نیازهای خود را از خارج کشور تامین کنند. خواهش ما از این صنایع بزرگ، آن است که نگاه خود را به ظرفیت‌های داخل کشور، معطوف و به شرکت‌های دانش‌بنیان اعتماد کنند. با بسته‌های مالی که در صندوق نوآوری و شکوفایی پیش‌بینی شده، این بهانه‌ها هم دیگر جایی نخواهد داشت.

رئیس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی درباره اینکه چه بخش‌هایی از نیاز شرکت‌های صنعتی بزرگ از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان قابل تامین است؟ نیز گفت: ما معتقدیم مسیر اعتماد به شرکت‌های دانش‌بنیان باید باز شود. اخیرا هم نمونه‌هایی از این اعتماد در داخل کشور محقق شد .به طور مثال در همین سازمان صداوسیما در مقاطعی به شرکت‌های دانش‌بنیان اعتماد شد و شرکت‌های فناور داخلی توانستند در بحث ارتباطات نیاز رسانه ملی را رفع کنند. در حوزه دفاعی نیز اعتمادهایی صورت گرفت و جواب لازم را دریافت کرد. تاکید ما بر این است که شرکت‌های بزرگ باید اعتماد کنند و شرکت‌های دانش‌بنیان هم به طور قطع سعی خواهند کرد خود را در این زمین‌های بازی بزرگ تحمیل کنند.

حمایت از خرید تجهیزات پزشکی تولیدی شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی

وحدت همچنین درباره نتایج نشست‌های برگزار شده با فعالان صنوف مختلف برای اعتماد به شرکت‌های دانش‌بنیان نیز خاطرنشان کرد: ما در حوزه‌های مختلف از جمله تجهیزات پزشکی به خصوص با دید مثبتی که دکتر نمکی – سرپرست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی- دارند، به پیشرفت‌های خوبی خواهیم رسید و از شرکت‌های دانش‌بنیان در راستای تولید تجهیزات پزشکی حمایت می‌کنیم.

ارائه کمک‌های بلاعوض برای توسعه صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان

وحدت درباره تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی در بحث صادرات محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان نیز خاطرنشان کرد: ما بسته‌های حمایتی مختلفی را برای توسعه صادرات شرکت‌های دانش‎بنیان درنظر گرفته‌ایم که از جمله آن می‌توان به حمایت از حضور شرکت‌ها در نمایشگاه‌های خارجی و تخصیص سود برای شرکت‌هایی که می‌توانند محصولاتشان را صادر کنند، اشاره کرد. در بحث اعطای کمک‌های بلاعوض برای اخذ تاییدیه‌های فنی بین‌المللی که پیش‌نیاز ورود به بازارهای جهانی است نیز برنامه‌هایی پیش‌بینی کرده‌ایم. همچنین حاضریم اعتبارات مالی موردنیاز برای حضور جمعی شرکت‌ها در بازارهای بین‌المللی را تامین کنیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: پرداخت تسهیلات قرض الحسنه صندوق نوآوری و شکوفایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۴۴۱۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حفاری زیر دریای عمان با ماشین حفاری دانش‌بنیان ایرانی

متخصصان یک شرکت دانش‌بنیان موفق شدند، دستگاه حفاری زیر دریا را داخلی‌سازی کنند. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، ماشین حفاری زیر دریا محصولی است که طراحی و بخش اعظمی از آن را یک شرکت دانش‌بنیان در قزوین انجام داده است. 

این دستگاه برای پروژه‌ای ساخته شده که برای نخستین بار در کشور اجرا می‌شود و قرار است که کار حفاری را در زیر دریای عمان انجام دهد.

این شرکت تجربه موفق به روش میکروتونلینگ در حفاری فاضلاب اهواز را در گذشته دارد و همین امر، متخصصان این شرکت را برای ساخت ماشینی بزرگتر و به مراتب پیچیده‌تر امیدوار کرد.

در محیط کاری این دستگاه بحث فشار آبی وجود دارد و تجهیزات خاصی در این پروژه استفاده می‌شود؛ براساس شرایط زمین، نوع کاتر تعیین می‌شود که چه نوع TBM و چه نوع کلّه حفاری، مناسب آن زمین است.

تولید آب از طرح‌های شیرین‌سازی آب دریا در استان بوشهر بیش از 3 برابر افزایش یافت + تصویر

حاصل تلاش چندین ماه کار مهندسی، ساخت ماشینی با قابلیت حفر تونل به قطر 2500 میلی‌متر است. سرِ حفار دستگاه یا "کاترهد" دستگاه با حرکت چرخشی که انجام می‌دهد سنگ‌ها و مصالحی که داخل و زیرزمین است را می‌کَنَد. همچنین از کلّه حفار تا قسمت‌های بیرونی دستگاه، از طریق کنترل کابین انجام می‌شود.

این محصول دانش‌بنیان امروز به سواحل دریای عمان در چابهار می‌رود تا توانمندی صنعت کشور در حفاری زیر دریا به اثبات برسد.

دو خط 850 متری وجود دارد و آبگیر محسوب می‌شود و یک خط نیز مربوط به پساب است.

آب شیرین‌کن‌هایی که در گذشته ساخته شده‌اند به صورت لوله‌گذاری داخل دریا بوده است و تنها چیزی که آن متمایز می‌کند میکروتونلینگ زیر دریا است.

هدف طرح، انتقال آب دریا برای شیرین‌سازی به درخواست پتروشیمی مکران است. استفاده از روش حفاری زیر دریا علاوه برتوجه به الزامات زیست محیطی، افزایش ظرفیت شیرین‌سازی آب و شکوفایی صنعت کشور را به همراه دارد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۸۰ درصد مواد غذایی کشور در داخل تولید می‌شود
  • افتتاح خوابگاه دانشجویی و رونمایی محصولات دانش بنیان در سمنان
  • محصولات فناورانه دانشگاه آزاد یادگار امام افزایش می‌یابد
  • انعقاد ۷۲۰۰ میلیارد تومان قرارداد با شرکت‌های دانش‌بنیان
  • حفاری زیر دریای عمان با ماشین حفاری دانش‌بنیان ایرانی
  • ساماندهی منابع و تسهیلات با هدف تقویت زیست بوم علم و فناوری
  • امسال سال سرنوشت‌سازی برای شرکت‌های دانش‌بنیان است
  • دلایل عدم‌ تجاری‌سازی کیت‌های‌ تشخیصی بر پایه DNA
  • دلایل عدم‌ تجاری‌سازی کیت‌های‌ برپایه DNA بررسی شد
  • دلایل عدم‌تجاری‌سازی کیت‌های‌تشخیص‌دهنده برپایه DNA مطرح شد