Web Analytics Made Easy - Statcounter

صادق زیباکلام، فعال سیاسی، شیوه نقد آیت‌الله موسوی‌خوئینی‌ به آیت‌الله هاشمی را همچون اکبر گنجی و عباس عبدی در دوران اصلاحات، ناجوانمردانه و با نادیده گرفتن نقش دیگر مسئولان نظام در تاریخ انقلاب می‌داند. آفتاب‌‌نیوز : صادق زیباکلام، تحلیل‌گر سیاسی درباره ضرورت یا عدم ضرورت نقد مسئولان در آستانه چهل سالگی انقلاب اسلامی به ایرناپلاس می‌گوید: قطعاً ضروری است که مسئولان و سیاست‌ها و عملکردها و رویکردهایشان مورد نقد قرار بگیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این حکم کلی شامل همه مسئولان نظام می‌شود و مادامی‌که نقد صورت نگیرد، ما نمی‌توانیم بگوییم دموکراسی در جامعه ما وجود دارد.
وی در پاسخ به این پرسش که برخی اخیراً نقد آیت‌الله موسوی‌خوئینی‌ نسبت به مرحوم آیت‌الله هاشمی را ناپسند و نابه‌جا دانستند، تصریح می‌کند: در اینکه مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و عملکرد ایشان طی 40 سال گذشته باید مورد نقد قرار گیرد شکی نیست؛ بدون تردید عملکرد مسئولان دیگر نیز باید مورد نقد قرار گیرد و نباید درباره آن تردیدی به خود راه بدهیم، اما آنچه آقای موسوی‌خوئینی‌ انجام دادند نقد نیست، در حقیقت تخریب، تخطئه و انتقام‌گیری از مرحوم آقای هاشمی است. قطعاً عملکرد آقای هاشمی رفسنجانی به‌عنوان یکی از کارگزاران نظام، خالی از اشتباه و خطا نیست، اما باید در نظر گرفت هر نقدی باید منصفانه، به دور از حب و بغض‌های جناحی و انتقام‌گیری‌های شخصی باشد.
موسوی‌خوئینی‌ شرایط دهه 60 را نادیده می‌گیرد
وی در همین راستا می‌افزاید: بزرگ‌ترین ایراد نقد جناب موسوی‌خوئینی‌ این است که اساساً به وضعیت کشور در دوران انقلاب و سال‌های بحرانی و روحیه انقلابی دهه 60 توجهی ندارند. اگر کسی سال‌های دهه60 را نشناسد یا در ایران زندگی نکرده باشد و صرفاً روایت ایشان را بشنود یا بخواند، تصور می‌کند هیچ مسئول دیگری در ایران وجود نداشته یا در کشور هیچ‌کاره بوده‌اند و این شامل خود ایشان که دادستان انقلاب بوده و مهم‌ترین سمت قضایی آن دوره را بر عهده داشته‌اند، نیز می‌شود.
این استاد علوم سیاسی دانشگاه با بیان اینکه باید به آن دوران سنجیده‌تر، پخته‌تر و مسئولانه‌تر نگریست، تصریح می‌کند: اینکه تمامی خطاهای دهه 60 را به یک فرد ( اکبر هاشمی رفسنجانی) نسبت دهیم، بسیار ناجوانمردانه است. کاری که آقای خوئینی انجام دادند، مانند اقدامات اکبر گنجی، عباس عبدی و دیگر اصلاح‌طلبان تندرو است که در دوران اصلاحات با آقای هاشمی انجام دادند؛ به‌گونه‌ای به آقای هاشمی حمله می‌کردند که گویی هیچ فرد دیگری در کشور سمت ندارد و همه تصمیمات درباره دادگاه‌های انقلاب، جنگ و برخورد با مخالفان، از جانب ایشان گرفته می‌شده است.
تنها بازرگان در دهه60 عملکرد متفاوت داشت
وی در پاسخ به این پرسش که مصلحت‌اندیشی یا به قول شما شرایط سنجی در توصیف و نقد افراد، خود باعث تحریف تاریخ سیاسی نمی‌شود، می‌گوید: من به‌هیچ‌وجه نمی‌گویم دهه 60 و آقای هاشمی را نباید نقد کرد، ولی نقد ما باید با در نظر گرفتن شرایط سیاسی و اجتماعی آن سال‌ها باشد. در آن مقطع به‌جز مرحوم مهندس بازرگان که درد دموکراسی، آزادی و انتخابات آزاد را داشت و با ادامه جنگ و شیوه برگزاری دادگاه‌ها مخالف بود، چه کسی را می‌توان در سال‌های نخست انقلاب یافت که چنین رفتاری داشته باشد؟ هیچ‌کس!
زیباکلام می‌افزاید: پس اگر قرار است آقای هاشمی را در دهه 60 نقد کنیم، یقیناً این نقد باید با در نظر گرفتن فضای دهه 60 باشد. اصلاً منظور من این نیست که با مصلحت‌اندیشی باید روی تاریخ سرپوش بگذاریم؛ چراکه اگر ما هم نقد نکنیم، بالاخره آنچه در دهه اول انقلاب رخ داده روزی مورد نقد بررسی قرار خواهد گرفت.
اخیراً آیت‌الله موسوی‌خوئینی‌ به مناسبت دومین سالگرد رحلت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، انتقادات صریح و بی‌سابقه‌ای را به مرحوم هاشمی و برخی دیگر از چهره‌های نظام و تاریخ انقلاب وارد کرد. این گفت‌وگو واکنش‌هایی از دیگر چهره‌های سیاسی کشور را به دنبال داشت که عمده آن‌ها بر عدم ضرورت طرح این مسائل توسط این چهره باسابقه جریان اصلاحات تأکید داشتند. 
منبع: ایرنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: موسوی خوئینی ها هاشمی رفسنجانی زیباکلام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۴۴۱۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دشمن غدار جمهوری اسلامی، فقر است؛ مسئولان مراقب باشند

غلامرضا بنی‌اسدی روزنامه‌نگار در یادداشتی برای روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: مسئولانِ محترم باید همه همت خود را بگذارند برای ارتقای معیشت مردم. همانی را که در دولتِ سابق، خود به مطالبه آن قلم و حتی "قدم" می‌زدند. اولویت نخست را هم به این کار بدهند که بدانند سفره کوچک، پدر خانواده را کوچک می‌کند. این دولت و آن دولت هم ندارد. پدر که کوچک شد نمی‌تواند برای بزرگی و بزرگواری اهل خانه و خانواده‌اش کاری بکند چه رسد برای خانه بزرگتر که اسمش کشور است.

این هم با تغییر رئیس جمهور، تغییر نسبت نمی‌پذیرد. فقر، توفنده‌ترین دشمن زندگی و ایمان است باز هم این جناح حاکم باشد یا آن جناح فرق نمی‌کند. اتفاقا کسانی که خود را نماد دین معرفی می‌کنند اگر کم بگذارند و یا حتی به‌رغم همه توان نتوانند کار را پیش ببرند، ایمان مردم بیشتر آسیب می‌بیند.

پس به صدای بلند باید هشدار داد مسئولان محترم دولت را که حواس‌شان را جمع و تلاش‌شان را افزون‌تر کنند در برابر دشمن غدار که فقر اسم دیگر آن است. بشنوند سخنِ حضرتِ آیت‌الله جوادی آملی را در دیدار مدیرعامل بانک ملی ایران و هیئت همراه را می‌خوانیم که به کلامِ نورانی امام علی (ع) هشدار می‌دهند: "مَا ضَرَبَ الله الْعُبَاد بِسُوطٍ اَوْجَعُ مِنَ الْفَقْرِ؛ هیچ تازیانه‌ای بدتر از فقر نیست. " این اصل اول؛ اصل دوم آن است که اگر کسی این تازیانه را خورد، از این طرف تازیانه به دوشش می‌خورد، از آن طرف دین از عقلش رخت برمی بندد. "

ایشان هشدار می‌دهند که، "حواستان جمع باشد. اگر کسی با دست خالی به منزل برود از خدای سبحان همان لحظه، تقاضای مرگ می‌کند؛ آبروریزی پیش زن و بچه قابل تحمل نیست. " ایشان حتی پاسخ آنانی که مدام "شعبِ‌ابی‌طالب" را به رخ می‌کشند تا به زعم خود مردم را به ضرورت مقاومت همیشگی توجه دهند را هم می‌دهند: در جریان شعب‌ابی‌طالب که مسلمانان، سه سال در محاصره بودند، پیغمبر امتحانش را پس داد، فرمود: "اللَّهُمَّ بَارِکْ لَنَا فِی الْخُبْزِ وَ لَا تُفَرِّقْ بَینَنَا وَ بَینَهُ فَلَوْ لَا الْخُبْزُ مَا صُمْنَا وَ لَا صَلَّینَا وَ لَا اَدَّینَا فَرَائِضَ رَبِّنَا عَزَّ وَ جَل؛ خدایا، بین ما و نان ما جدایی نیانداز! " دلیلش را هم کلام نبوی می‌دانند که اگر نان مردم قطع بشود و مردم در اقتصاد آسیب ببینند، سخن از دینداری باقی نخواهد ماند.

این مرجع حکیم، بر کار علمی و درس گرفتن از تجربه دیگران هم تاکید دارند که "چگونه می‌شود که قیمت یک نان را در چندین سال یک جا نگهداشت؟ " ایشان بر اختلاس و ربا هم می‌خروشند و متولیان امر را به ضرورت راه بستن بر این مفاسد می‌خوانند. حضرت آیت‌الله جوادی آملی، اساس و وظیفه همه مسئولین را حفظِ آبروی مملکت می‌دانند. این هم زمانی اتفاق می‌افتد که "کسی با دست خالی به خانه‌اش نرود. " وجود شرایطی چنین هم "به تولید وابسته است.

تولید هم سفارشی نیست. تولید نصیحت نیست، تولید خواهش نیست، تولید علم است و علم است و علم است و علم. " این مرجع تقلید، آنچه "شرطِ بلاغ" است را با مسئولان گفت. حالا این حضرات هستند که از این سخن باید "پند" گیرند. اصلا هم حق ندارند "ملال" گیرند. کسی چنین اختیاری به آنان نداده است. هرچه تا کنون ملال گرفتند و گرفتند و باعث افزایش ملال و تلخ کامی مردم شدند کافی است. باید پند گیرند و به کار بندند تا امور به سامان برسد.

دیگر خبرها

  • رهبر انقلاب: تحریم‌ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد / امنیت شغلی اطمینان کارگر به آینده شغلی خود است / هدایت اعتبارات بانکی به سمت تولید ضروری است
  • تذکر رهبر انقلاب به مسئولان اجرایی درباره گشت ارشاد و حجاب تایید شد/ سردار جعفری: اظهارات آقای فضائلی صحت دارد /با مأمور خطا کرده برخورد شده است
  • آیت الله هاشمی علیا عنوان کرد؛ لطف الهی به مؤمنان جهت دوری از تعصب جاهلی
  • دیدار مسئولان استان زنجان با مادر شهید سیدرضی+تصاویر
  • دشمن غدار جمهوری اسلامی، فقر است؛ مسئولان مراقب باشند
  • حزب‌الله انتقام شهادت یک رزمنده خود را گرفت
  • (ویدیو) زیباکلام: ۷ اکتبر نشان داد که فلسطین هنوز زنده است!
  • جلسات درس اخلاق آیت الله هاشمی علیا برگزار می شود
  • از محاکمه کرباسچی تا قطعی شدن کاندیداتوری سیدمحمد خاتمی /بازخوانی خاطرات آیت الله هاشمی
  • مراسم یادبود آیت الله موسوی بجنوردی (ره) در موسسه یاسین + تصاویر