Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-19@22:48:43 GMT

اوپک چگونه نفت آمریکا را به نقطه اوج رساند

تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۴۴۳۷۰

اوپک چگونه نفت آمریکا را به نقطه اوج رساند

آمریکا در ۲۰۲۰ تبدیل به صادرکننده خالص نفت خام می‌شود و وزرای نفت اوپک مسئول آن هستند. ۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۲ اقتصادی نفت و انرژی اقتصاد جهان نظرات - اخبار اقتصادی -

 به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از بلومبرگ، اداره اطلاعات انرژی آمریکا اولین پیش بینی ماهانه نفت را منتشر کرد که باعث ترس وزرای اوپک شد، از سه ماهه چهارم سال آمریکا بیشتر از وارداتش، نفت صادر خواهد کرد .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این مسئله آمریکا را بی نیاز از زنجیره عرضه جهانی نمی کند و به این معنا نیست که این کشور دیگر از خاورمیانه و آمریکای لاتین نفت نمی خرد یا از اروپا و آسیا محصولات پالایش شده وارد نمی‌کند. فقط نشان می دهد که تغییر بخش نفت آمریکا از طریق استخراج نفت خام از لایه های سنگی شیل تمام نشده است. آمریکا بخشی از این موفقیت خود را مرهون وزرای نفت اوپک است .
در این شرایط، احتمالاً اعضای اوپک و متحدان آن برای جلوگیری از عرضه بیش از حد نفت به بازار ، باید به کاهش تولید خود برای مدت طولانی تری ادامه دهند .
تا دسامبر 2020 ، اداره اطلاعات انرژی آمریکا پیش‌بینی می‌کند که این کشور روزانه 1.2 میلیون بشکه نفت و محصولات نفتی بیش از واردات خود صادر خواهد کرد. تنها یک دهه پیش آمریکا 9.4 میلیون بیش از صادرات نفت، واردات داشت. این یعنی یک تغییر بیش از یک میلیون بشکه ای در جریان نفت طی یک دهه.
حرکت آمریکا به سمت این وضعیت جدید با سقوط قیمت نفت در 2014 متوقف شد و دوباره در 2017 پس از اینکه صنعت نفت شیل هزینه‌هایش را پایین آورد و اوپک تولید را کاهش داد، دوباره به راه افتاد .
افزایش تولید آمریکا به خاطر استخراج نفت از شیل، دورنمای این کشور را تغییر داد. دو سال پیش وقتی اداره اطلاعات انرژی آمریکا برای اولین بار یک پیش بینی برای 2018 منتشر کرد، تولید آمریکا 9.44 میلیون بشکه در روز بود. حالا آمار آخرین ماه 2018 ، 11.8 میلیون بشکه است .
با این حال آمریکا همواره بزرگترین مصرف کننده نفت بوده است که از هر پنج بشکه تولید شده جهانی روزی یک بشکه را مصرف می‌کند. اگر پیش‌بینی اداره اطلاعات انرژی درست باشد، این کشور به زودی بزرگترین صادر کننده خالص هم خواهد بود. خارج از گروه اوپک فقط 5 کشور بیش از یک میلیون بشکه در روز نفت به دست می‌آورند: روسیه، کانادا، نروژ، قزاقستان و قطر .
ولی بخش انرژی آمریکا مستقل نیست. این کشور همچنان وارد کننده صرف نفت خام برای تامین نیاز صنعت عظیم پالایشگاهی است و همچنان به نفت سنگین و سولفور بالای خاورمیانه، کانادا و اطراف کارائیب نیاز دارد و بیش از همیشه به بازار خارجی برای مقدار زیاد تولیدات اضافی پالایشگاه‌هایش نیازمند است .
از نظر اوپک و متحدانش، رشد صادرات آمریکا مستقیما با فروش آنها رقابت می‌کند و می‌تواند مجبورشان کند به کاهش تولید ادامه دهند. توافق اولیه آنها برای کاهش تولید به منظور متعادل کردن عرضه و تقاضا قرار بود تا نیمه 2017 به هدف خود برسد، حالا تا نیمه 2019 ادامه می یابد و مذاکراتی برای تمدید آن نیز وجود دارد .
اوپک چه تشکری از آمریکا دریافت کرده است؟ فقط توییت‌های عصبانی دونالد ترامپ و تهدید به دعوی قضایی تحت قانون نوپک .

آیا نفت آمریکا بازار را می‌گیرد؟صادرات نفت آمریکا به اروپا کمترین رقم طی 11 ماه گذشته شد

انتهای پیام/88

R7586/P/S7,80,85/CT10 واژه های کاربردی مرتبط سازمان اوپک

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سازمان اوپک سازمان اوپک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۴۴۳۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات نفت روسیه رکورد زد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، شبکه خبری بلومبرگ روز سه شنبه در گزارشی اعلام کرد که صادرات نفت خام روسیه از طریق دریا در هفته دوم آوریل تقریباً به بالاترین میزان سالانه خود رسید و جریان این کالا از بنادر اصلی این کشور رکورد زده است.

بر اساس این گزارش، صادرات نفت خام روسیه از طریق دریا در هفته منتهی به ۱۴ آوریل با ۵۶۰ هزار بشکه افزایش به ۳.۹۵ میلیون بشکه در روز رسید که بالاترین میزان از ماه می ۲۰۲۳ محسوب می‌شود.

میانگین چهار هفته‌ای این صادرات که با نوسانات کمتری همراه است، نیز به شدت افزایش یافت و با حدود ۲۵۰۰۰۰ بشکه در روز به ۳.۶۶ میلیون بشکه در روز رسید که بالاترین میزان از اوایل ژوئن ۲۰۲۳ محسوب می‌شود.

میانگین صادرات هفتگی این محصول روسیه حدود ۳۶۵۰۰۰ بشکه در روز بود و طبق گزارش‌ها حدود ۴۹۰۰۰۰ بشکه در روز بالاتر از هدف تعیین شده روسیه برای آوریل که بود بخشی از تلاش گسترده ائتلاف اوپک پلاس برای کاهش تولید و عرضه برای متعادل کردن قیمت نفت است.

پس از آنکه چندین عضو دیگر اوپک پلاس موافقت کردند تولید خود را کاهش دهند، روسیه متعهد شد که صادرات نفت خود را به میزان ۵۰۰ هزار بشکه در روز کمتر از میانگین ماه مه تا ژوئن در سه ماهه اول سال جاری کاهش دهد.

انتظار می‌رود این کاهش صادرات روسیه بین نفت خام که ۳۰۰ هزار بشکه در روز کاهش خواهد یافت و محصولات پالایشگاهی تقسیم شود.

این شبکه خبری همچنین اعلام کرد که جریان خروج نفت از پایانه‌های اصلی صادرات روسیه به میزان قابل توجهی افزایش یافته و به بالاترین حد خود در تاریخ این کشور نزدیک شده است.

بر اساس داده‌های ردیابی کشتی‌ها، بزرگترین بندر بارگیری نفت این کشور یعنی بندر پریمورسک، ۱۰ نفتکش را در سه هفته از چهار هفته گذشته جابجا کرده است.

کد خبر 6081335

دیگر خبرها

  • گزیده‌های نفتی هفته
  • تورم نقطه به نقطه تولید گوشت قرمز در کشور چقدر است؟
  • دور زدن تحریم با زدن رکورد ۶ ساله فروش نفت
  • امیرعبداللهیان: وضعیت در غزه به نقطه جوش رسیده است / به آمریکا گفتیم به‌دنبال تنش در منطقه نیستیم
  • وضعیت در غزه واقعا به نقطه جوش رسیده است/ قبل و بعد از عملیات وعده صادق به آمریکایی‌ها پیام دادیم
  • وضعیت در غزه واقعا به نقطه جوش رسیده است
  • کدام استانهای کشور پر بارش تر بودند؟/ ایران پیشتاز تولید نفت اوپک
  • تولید جهانی نفت کاهش یافت
  • سقوط بیش از یک درصدی بهای نفت در بازار جهانی
  • صادرات نفت روسیه رکورد زد