Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-03-28@10:14:27 GMT

صادرات میوه و تره‌ بار افزایش یافت

تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۴۴۵۹۷

دبیر میز میوه و تره‌بار سازمان توسعه تجارت ایران گفت: در ۹ ماهه سال جاری صادرات محصولات میوه و تره‌بار با رشد ۵۴ درصدی همراه بوده است. ناطقان: به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان توسعه تجارت ایران، سمیرا موسی‌پور با اعلام این خبر گفت: مجموع صادرات میوه و تره‌بار ۹۹۳ میلیون دلار برآورد شده که از لحاظ ارزشی ۵۴ درصد و از نظر وزنی ۱۸ درصد با مقایسه به مدت مشابه در سال گذشته رشد داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با اشاره به اینکه نسبت به مدت مشابه سال گذشته شاهد رشد صادرات در اغلب محصولات میوه و تره‌بار هستیم، افزود: این افزایش در محصول سیب درختی ۲۳ درصد، در خیار ۳۱ درصد و در محصول هندوانه ۷.۵ درصد بوده است.
موسی‌پور ادامه داد: نسبت به مدت مشابه سال گذشته صادرات محصولات میوه و تره‌بار به کشورهای عراق ۶۰ درصد، به کشور امارات ۶۱ درصد و به روسیه ۱۳۶ درصد رشد داشته است.
گفتنی است، مهمترین بازارهای صادراتی ایران در این گروه محصولات را کشورهای عراق، امارات، روسیه، افغانستان، قطر و عمان شامل می‌شوند.
منبع: ایسنا برچسب ها: صادرات ، میوه و تره‌ بار ، سازمان توسعه تجارت

منبع: ناطقان

کلیدواژه: صادرات میوه و تره بار سازمان توسعه تجارت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۴۴۵۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شاخص های سازمان غذاودارو برای صادرات محصولات کشاورزی

به گزارش خبرگزاری مهر، سیدحیدر محمدی، به اقدامات و برنامه‌های سازمان غذا و دارو در حوزه غذا و صادرات محصولات خام کشاورزی اشاره کرد و گفت: طرح غنی‌سازی نان با آهن و اسید فولیک را توانستیم اجرا کنیم و همه شرکت‌های تولید کننده آرد، غنی‌سازی آرد را با آهن و اسید فولیک انجام می‌دهند.

وی افزود: در تداوم طرح غنی سازی شیر با ویتامین D موفق شدیم مراحل اولیه غنی سازی آرد با ویتامین D را شروع کنیم، چون قوت قالب مردم ما نان است و بیشترین مصرف در کالاهای اساسی هم گندم است.

محمدی ادامه داد: یکی از اقدامات بزرگ ما در سال گذشته، توسعه پایش سموم در مواد غذایی است که ما هر سال این کار را انجام می‌دهیم و سال ۱۴۰۲ بسیار بیشتر انجام دادیم و اقلامی که آلودگی با آفت کش‌ها، سموم و نیترات را دارند، شناسایی می‌کنیم.

وی افزود: بالغ بر ۵۰۰ آزمایشگاه در سراسر کشور داریم که ۵۳ آزمایشگاه مربوط به وزارت بهداشت است، دانشگاه‌های علوم پزشکی و آزمایشگاه مرجع که این آلودگی‌ها را اندازه‌گیری می‌کند. مثلاً برای پسته یکی از شاخص‌هایی که همه کشورها از ما می‌خواهند، آلفاتوکسین پسته است و سه آزمایشگاه در تهران، رفسنجان و کرمان توسط اتحادیه اروپا تأیید شده است.

محمدی در ارتباط با آلفاتوکسین، گفت: با توجه به مشکلاتی که برای صادرات به وجود آمد تاکید شد که همه محصولات خام کشاورزی مشمول آزمایش شوند، یعنی موقع صادرات ما شاخص مورد تأیید کشور مقصد را می‌گیریم.

وی افزود: در سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۸ هزار شاخص را تدوین و کتابچه آن را در اختیار همه دستگاه‌های ذی‌ربط قرار دادیم که بومی‌سازی شده است. یعنی بر اساس میزان مصرف همه محصولات خام کشاورزی؛ مثل ذرت، فلفل دلمه‌ای، گوجه فرنگی، هویج و…، در کشور ما این میزان مشخص است. حالا اگر بخواهیم این محصولات را صادر کنیم، سطح شاخص را باید کشور مقصد به ما بدهد، یعنی مقصد صادراتی اعلام می‌کند که سطح آرسنیک برنج مورد قبول من مثلاً ۲۵۰ است، در کشور ما این سطح بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ است. ما بر اساس استاندارد آن کشور اگر سختگیرانه‌تر باشد به صادر کننده‌ها اعلام می‌کنیم که مقصد صادراتی شما تا این سطح را قبول می‌کند بیش از این سطح ما غیر منطبق اعلام می‌کنیم؛ در نتیجه اجازه صادرات نمی‌دهیم، به همین دلیل ما در رابطه با پسته و محصولات خام کشاورزی، تا زمانی که جواب آزمایش مشخص نشود اجازه صادرات نمی‌دهیم، طبیعتاً به مواردی اجازه صادرات می‌دهیم که منطبق باشند.

کد خبر 6063231 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • افزایش ۳۱ درصدی ارزش صادرات محصولات تولیدی آذربایجان غربی
  • صادرات ۱۴۸۹ میلیون دلار محصولات تولیدی آذربایجان‌غربی از گمرکات استان طی سال گذشته
  • افزایش ۲۵ درصدی جوجه ریزی و ۱۰ برابری صادرات میوه در مازندران
  • افزایش ۲۵ درصدی جوجه‌ریزی در مازندران
  • شاخص های سازمان غذاودارو برای صادرات محصولات کشاورزی
  • شرط سازمان غذاودارو برای صادرات محصولات کشاورزی
  • رشد صادرات ایران به چین در ۱۰ سال گذشته
  • افزایش ۲۸ درصدی صادرات به روسیه در ۱۴۰۲
  • افزایش چشمگیر صادرات محصولات کشاورزی از آبادان
  • واگذاری بازار کشاورزی عراق به ترکیه