Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: من به یکی از خودروسازان گفتم لزومی ندارد که شما برای پراید، ۱۰ میلیون ضرر بدهید؛ تولید نکن برو سراغ محصولات دیگر که ضرر نکنی! ۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۴ اقتصادی اقتصاد ایران صنعت و تجارت نظرات - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، رضا رحمانی در چهل و سومین جلسه هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با اشاره به برخی انتقادات مطرح شده از سوی حاضران این جلسه، با اشاره به گلایه‌های ارزی برخی از حاضران گفت: ما به هیچ وجه مشکل ارزی نداریم و تصمیم ما در مواجهه با تولیدکنندگان، بخش صنعت و بازرگانان، حفظ تولید موجود در کشور است و استراتژی ما تا چند ماه آینده بر این اصل متکی است که وضع موجود تولید در کشور حفظ شود لذا اجازه نخواهیم داد تا واحدهای تولیدی به هر دلیلی از جمله کمبود مواد اولیه، مشکلات ارزی و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. تعطیل شوند و آقای رئیس جمهور هم در جلسه ستاد اقتصادی دولت بر این استراتژی تاکید کردند.

واکنش وزیر صنعت به ادعای پایین بودن قیمت خودرو توسط خودروسازان/پراید با 10 میلیون ضرر نکنید بروید سراغ محصول دیگر

وی در ادامه با اشاره به برخی مشکلات موجود در صنعت و اقتصاد کشور گفت: متاسفانه در حال حاضر در برخی حوزه‌ها همچون خودرو دچار بحران هستیم. به عنوان مثال روزی که من آمدم دوستانی در این بخش مصاحبه کردند و عنوان کرده بودند خودروسازی تا دو هفته دیگر تعطیل می‌شود. لذا ما بلافاصله جلساتی را برگزار کردیم و متوجه شدیم حرفشان منطقی است. ولی از طرف دیگر با این مشکل مواجه بودیم که این خودروسازان صدها هزار خودرو را پیش‌فروش کرده و تعهداتی به مردم داده بودند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: در وهله اول دغدغه ما این بود که تولید در این بخش حفظ شود و در وهله دوم تاکید داشتیم که مطالبات مردم به طور کامل انجام شود. الحمدالله با کمک قطعه‌سازان وضعیت تولید بهتر شد و روند نزولی تولید خودرو در کشور بهبود یابد و از سویی دیگر هم به مردم اطمینان دادیم که خودروسازان به تعهداتشان باید عمل کنند و به خودروسازان نیز تاکید کردیم که باید 80 درصد تولیداتشان را برای انجام تعهدات قبلی خود در نظر بگیرند.

رحمانی اضافه کرد: متاسفانه برخی از خودروسازان گلایه داشتند که قیمت محصولات آنها کم است لذا ما تاکید داشتیم که اول باید تعهدات قبلی خود را پاسخ دهند و برای محصولات بعدی می‌توانند افزایش قیمت داشته باشند. حتی من به یکی از خودروسازان گفتم لوزمی ندارد که شما برای پراید، 10 میلیون ضرر بدهید؛ تولید نکن برو سراغ محصولات دیگر که ضرر نکنی!

ادامه دارد...

انتهای پیام/

R34343/P/S7,77,78,1415/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۴۴۹۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولین واکنش ایران خودرو به فروش پژوپارس با قیمت جدید

گروه صنعتی ایران خودرو در واکنش بخبر با عنوان دام ایران خودرو برای متقاضیان پژو پارس توضیحاتی ارسال کرد که به شرح زیر است:

بیشتر بخوانید: قیمت روز محصولات ایران‌خودرو یکشنبه ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

در متن منتشر شده، ادعا شده است که ایران خودرو تعمدا تحویل محصول پارس را به بهار امسال موکول کرده تا بتواند با دریافت مجوز، قیمت‌ها را افزایش دهد، این در حالی است که تا روز ۲۵ اسفندماه سال گذشته که مجوز تولید این محصول از سوی سازمان ملی استاندارد تا بهار سال ۱۴۰۳ تمدید شده، تولید و شبکه گسترده تأمین ایران خودرو برای محصول سورن به عنوان جایگزین پارس برنامه‌ریزی کرده و با تمدید مهلت تولید از سوی سازمان استاندارد، خطوط تولید و شبکه تأمین ایران خودرو که برای تولید برنامه‌ریزی بلندمدت دارند، ناگزیر از بازگشت به شرایط قبل و سفارش گذاری برای تأمین قطعات محصول پارس شده است که این امر نیازمند زمان برای تغییر سفارش‌گذاری و تأمین قطعات بوده است.

هرچند بر اساس مصوبه شورای رقابت، اولویت بندی در سامانه یکپارچه، تعهدی برای خودروساز ایجاد نمی‌کند، با توجه به عدم تمدید تولید پارس تا ۲۵ اسفندماه سال ۱۴۰۲، گروه صنعتی ایران خودرو در راستای مشتری مداری و جلب رضایت متقاضیان، به اجرای طرح تبدیل پارس به خودروهای دیگر مانند سورن پلاس، پژو ۲۰۷ و تارا اقدام کرده است و تعدادی از متقاضیان که به نظر می‌رسد مصرف‌کنندگان نهایی بوده‌اند، به تبدیل و خرید محصولات استاندارد و دارای مجوز تولید پرداخته‌اند.

برخلاف ادعای مطرح شده در این متن، در اسفند سال ۱۴۰۱ و نه سال گذشته، ۸۰۰ هزار متقاضی محصولات ایران خودرو از طریق سامانه یکپارچه تخصیص خودرو درخواست خرید از محصولات این شرکت را داشته‌اند که بخش قابل توجهی از تقاضاها نیز برای محصول پارس بوده است.

با وجود اصرار ایران‌خودرو به توقف تولید پارس به دلیل عدم توانایی در تطابق با استانداردهای ۸۵ گانه، مدیران وقت وزارت صمت بر اولویت‌بندی تمامی تقاضاها تاکید کردند و بر همین اساس صف طویلی برای خودرو پارس نیز تشکیل شد که با توجه به برنامه توقف تولید در پایان سال ۱۴۰۲ بخش زیادی از تقاضاها منوط به مجوز تولید از سوی سازمان ملی استاندارد برای ادامه تولید در سال ۱۴۰۳ شده است.

در این متن عنوان شده عدم صدور مجوز تولید از سوی سازمان استاندارد کافی بود تا ایران خودرو از تحویل خودرو خودداری کند! این در حالی است که برنامه تولید محصول پارس تا پایان سال ۱۴۰۲ بوده و با توجه به قوانین و ضوابط موجود، ادامه تولید محصول فاقد استانداردهای ۸۵ گانه، نیازمند مجوز از سوی سازمان ملی استاندارد است و تمامی خودروسازان ملزم به رعایت این امر و دریافت مجوز لازم برای تمامی محصولات خود هستند.

طبق روال گذشته، تمامی خودروسازان بهای تمام شده تولید انواع محصولات خود را به مراجع ذی‌ربط ارائه می‌کنند تا نسبت به نرخ تورم موجود و هزینه‌های تولید به‌روزآوری شود. پارس نیز به عنوان زیان‌ده‌ترین محصول از این قاعده مستثنا نبوده و بر اساس دستورالعمل‌های شورای رقابت و طبق مجوزهای دریافتی از سوی مراجع ذی‌ربط نسبت به اصلاح قیمت آن اقدام شده است. همان‌طور که در بخش‌نامه اولیه سامانه یکپارچه نیز تاکید شده، تمامی خودروهایی که در این سامانه اولویت بندی شده‌اند بر اساس قیمت روز کارخانه تحویل مشتریان خواهد شد و به‌روزآوری قیمت پارس نیز خارج از این دستورالعمل نبوده است.

همانطور که ایران خودرو در این جوابیه اشاره کرده مقرر بود تولید پژو پارس تا پایان سال ۱۴۰۲ متوقف شود در این صورت چرا این شرکت در زمان ثبت نام در سامانه یکپارچه (بهار سال ۱۴۰۲)، موعد تحویل پژو پارس را زمستان ۱۴۰۲ عنوان کرد وقتی زمان تحویل زمستان ۱۴۰۲ اعلام می‌شود یعنی شرکت خودروساز پیش بینی می‌کرد که می‌تواند به اندازه ثبت نام کنندگان پژو پارس تولید و تحویل دهد؛ از سویی دیگر به صورت معمول ۲ یا ۳ ماه قبل از موعد تحویل خودرو، خودروساز اقدام به ارسال فراخوان به متقاضیان می‌کند اما در این مورد و در حالی که ایران خودرو موعد تحویل بخشی از پژوپارس ها را زمستان ۱۴۰۲ اعلام کرده بود با این حال از ارسال فراخوان سرباز زد.

منکر زیاندهی خودروسازان و فاصله زیاد قیمت کارخانه و بازار که منجر به شکل گیری تقاضاهای سوداگرایانه شده، نیستیم ولی اصل مطلب این است که وقتی ایران خودرو واقف به مشکلات پژو پارس بوده و حتی طبق ادعای سازمان ملی استاندارد از ماه‌ها قبل نیز مطلع شده بود که تولید این خودرو باید تا پایان سال ۱۴۰۲ متوقف شود، بنا به چه علتی اقدام به تعیین بازه زمانی زمستان ۱۴۰۲ برای تحویل خودرو کرد و در این بازه نیز خودروها ثبت نامی را تحویل متقاضیان نداد.

نکته مغفول مانده در ماجرای توقف و تداوم تولید پژو پارس بازی‌های رسانه‌ای طرفین درگیر ماجرا بود؛ از چند ماه پیش شرکت ایران خودرو و سازمان ملی استاندارد در قالب‌های مختلف از جمله صدور نامه و مصاحبه اقدام به اظهارنظر در خصوص سرنوشت پژو پارس می‌کردند که در گزارش‌های مختلفی به این موضوع پرداخته شد. اما متأسفانه آنچه که در مطالب مطرح شده از سوی این دو نهاد مورد غفلت واقع شد، حقوق مصرف کننده بود. مصرف کننده‌ای که با اعتماد به سیاست گذار اقدام به انسداد ۱۰۰ میلیون تومان کرد تا با ثبت نام در سامانه یکپارچه خودرو با قیمت کارخانه بخرد اما طی چند ماه و به صورت مستمر مورد هجوم بمباران اخبار ضد و نقیض قرار گرفت.

منبع: مهر

انتهای پیام/

کد خبر: 1228017 برچسب‌ها ایران خودرو

دیگر خبرها

  • جهش تولید را در حوزه های مختلف اقتصادی باید دنبال کرد
  • بانک مرکزی پدر تولید و تولیدکننده را درآورده است؛ به داد بخش خصوصی برسید!
  • وزیر صمت: مدت گارانتی خودرو افزایش می‌یابد
  • چگونه ترکیه از صنعت خودروسازی ایران پیشی گرفت و ما بی توجه به فرمان رهبری دنبال مدیریت دولتی خودروسازی هستیم
  • اولین واکنش ایران خودرو به فروش پژوپارس با قیمت جدید
  • پاسخ ایران خودرو به فروش پژو پارس با قیمت جدید به متقاضیان
  • استمرار روند رشد اقتصادی/ وزارت نفت پرچم سرمایه‌گذاری خارجی را هم بالا برد
  • واکنش ایران خودرو به فروش پژو پارس با قیمت جدید به متقاضیان
  • جهش تولید طلای صنعت پتروشیمی با توان فنی ایرانی در کوروش
  • رکورد تولید PVC شکسته شد