Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-16@09:05:33 GMT

دو سال پیش در چنین روزی: آتش‌سوزی پلاسکو!

تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۴۵۱۱۵

دو سال پیش در چنین روزی: آتش‌سوزی پلاسکو!

.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

منبع: تابناک

کلیدواژه: فوتونیوز تابناک پلاسکو آتش سوزی پلاسکو آتش سوزی پلاسکو آتش نشانی آتش نشانان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۴۵۱۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایش نقاشی‌های نجات‌یافته از آتش «نوتردام»‌

پنج سال پس از آتش‌سوزی مهیب کلیسای «نوتردام» پاریس، نمایشگاهی جدید گنجینه‌های هنری که از این آتش‌سوزی نجات یافتند را به نمایش می‌گذارند.

به گزارش ایسنا، در آتش‌سوزی پانزدهم آوریل ۲۰۱۹ لحظه‌ای فرا رسید که شعله‌های آتشی که کلیسای «نوتردام» را فرا گرفته بودند به آسمان زبانه کشیدند و به نظر رسید که تمام گنجینه این کلیسا از بین رفته است.

آتش‌نشان‌ها از سرایت آتش به برج‌های ناقوس، نابودی ناقوس‌ها، ارگ اصلی و پنجره‌های شیشه‌ای رنگی کلیسا جلوگیری کردند. همچنین ده‌ها گنجینه‌ها از جمله آثار هنری،‌ کتاب باستانی و آثار تاریخی نیز با تلاش ماموران آتش‌نشانی، پلیس و کارگران شورای شهر از این حادثه نجات پیدا کردند.

«گاردین» نوشت،‌ چند هفته پس از رخ دادن این آتش‌سوزی و برآورد خسارت‌های ناشی از آن، یک مجموعه بی‌نظیر از نقاشی‌های مذهبی قرن هفدهمی از «نوتردام»‌ خارج شد،‌ که مرطوب اما تا حد قابل‌توجهی سالم باقی مانده بودند.

۱۳ نقاشی معروف به «مِی‌ها» (بخشی از ۷۶ تابلو نقاشی رنگ روغن بزرگ که در فاصله ۱۶۳۰ تا ۱۷۰۷ میلادی توسط برترین هنرمندان فرانسه خلق شدند) که در بخش کم‌نور «نوتردام» نصب شده بودند، اغلب توسط بازدیدکنندگان نادیده گرفته می‌شدند. حالا این مجموعه نقاشی‌ها پس از اینکه توسط کارشناسان مرمت شدند و پیش از آنکه با بازگشایی «نوتردام»‌ در دسامبر به این کلیسا بازگردانده شوند،‌ به‌زودی برای عموم مردم به نمایش گذاشته خواهند شد.

«امانوئل پنیکات»، مدیر موسسه فرهنگی که مسئولیت مرمت این نقاشی‌ها را بر عهده داشت، بازیابی این آثار هنری را معجزه عنوان کرد و گفت: «خیلی خوش‌شانس بودیم که توانستیم این نقاشی‌ها را خیلی زود و فقط با آسیب جزئی ناشی از رطوبت و غبار از کلیسا خارج کنیم. ما روز بعد از آتش‌سوزی روند خارج کردن آن‌ها را آغاز کردیم و تصمیم گرفتیم که همه آن‌ها را مرمت کنیم. نمایشگاه جدید فرصتی است که این نقاشی‌ها را در یک مکان و به ترتیب زمان خلق آن‌ها و همانطور که در ابتدا نمایش داده بودند، تماشا کنیم.»

این نقاشی‌ها بر اساس مسابقه سالانه‌ای که در پاریس برگزار می‌شد و برای آن باید آثار هنری تا ماه «می»‌ تکمیل شدند، «مِی‌ها» نامگذاری شدند.

به گفته «پنیکات»‌ این آثار هنری واقعاً نقاشی‌های کلاسیک نفیسی هستند و توسط بهترین هنرمندان آن زمان خلق شده‌اند. آن‌ها نه تنها اهمیت مذهبی زیادی دارند، بلکه از ارزش هنری بالایی  نیز برخوردارند. از ۷۶ نقاشی شده، محل نگهداری ۵۲ مورد از آن‌ها را مشخص است که هفت مورد از آن‌ها در مجموعه‌های خصوصی واقع در بریتانیا و بقیه در کلیساهای فرانسه نگهداری می‌شوند.

علاوه بر این در نمایشگاه پیش‌رو ۹ تابلوی مذهبی دیگر که از آتش «نوتردام» نجات یافته‌اند به نمایش گذاشته می‌شوند و بخشی از فرش ۲۷ متری نوتردام که به ندرت در معرض دید قرار می‌گیرد و به سفارش «چارلز دهم» پادشاه فرانسه خلق شده بود نیز به نمایش گذاشته می‌شود. این فرش در زمان آتش سوزی در جعبه‌ای قرار داده شده بود و فقط به صورت جزئی مرطوب شده بود. از این فرش تنها چند بار برای رویدادهای مهم استفاده شده است که از جمله آن‌ها به ازدواج «ناپلئون سوم» می‌توان اشاره کرد.

بازدیدکنندگان از این نمایشگاه همچنین می‌توانند ۱۴ پرده‌های نگارینی که در قرن هفدهم برای نوتردام بافده شده بودند را مشاهده کنند.

ساعاتی پس از آتش‌سوزی سال ۲۰۱۹، «امانوئل مکرون»، رئیس جمهور فرانسه، وعده داد که کلیسای «نوتردام» را ظرف پنج سال بازسازی کند و به این ترتیب «نوتردام» در هشتم دسامبر بازگشایی می‌شود.

نمایشگاه «گنجینه‌های نوتردام»‌ از بیست و چهارم آوریل تا بیست و یکم جولای در موسسه Mobilier National به نمایش گذاشته خواهند شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • (ویدئو) آتش نشانان پنج توله سگ را از آتش سوزی نجات دادند
  • ماجرای آتش‌سوزی در پارک ارم چه بود؟
  • آتش‌سوزی وحشتناک جنگل‌ها در چین
  • تلاش برای مهار آتش‌سوزی وسیع در جنگل‌های جنوب غرب چین
  • بهترین مرکز پخش عمده پلاستیک حراجی در تهران
  • دستفروشی زیرزمین؛ روزی ۷ میلیون!
  • تاب‌آوری اقلیمی چیست؟
  • نمایش نقاشی‌های نجات‌یافته از آتش «نوتردام»‌
  • ۱۱ مورد آتش‌سوزی اراضی ملی در استان سمنان مهار شد
  • آتش سوزی گسترده در منطقه نقب اسراییل بر اثر حملات موشکی ایران