Web Analytics Made Easy - Statcounter

رکنا: خواص شگفت انگیز اسفناج را فرمواش نکنید و آن را در سبد غذایی تان قرار دهید.

 اسفناج از نظر علم تغذیه سرشار از آهن و ویتامین ها و مواد معدنی است که به ندرت در غذاهای دیگر پیدا می شود.

اسفناج سرشار از انواع ویتامین ها از جمله D، k، A و E می باشد. این گیاه برگ پهن منبع خوبی از اسیدهای چرب امگا 3 می باشد که خاصیت ضد التهابی داشته و به بیماران روماتیسمی توصیه می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین در اسفناج مقادیر متنابهی آنتی اکسیدان های ضد التهاب وجود دارد.

سبز‌جاتی که برگ سبز تیره دارند منبع خوب کلسیم محسوب می‌شوند. اسفناج حاوی کلسیم قابل‌توجهی است که البته میزان آن بسته به نوع پخت متفاوت است. آب‌پز کردن باعث می‌شود که میزان کلسیم اسفناج کاهش پیدا کند. در حالت کلی هر 100 گرم اسفناج حاوی 140 میلی‌گرم کلسیم می‌باشد. فقط یک اشکال وجود دارد. اینکه اسفناج حاوی اگزالات نیز می‌باشد که مانع از جذب حداکثری کلسیم است.

اسفناج باعث تقویت استخوان ها می شود. ویتامین K موجود در اسفناج—تقریباً %200 از ارزش روزانه در یک فنجان اسفناج تازه و بیش از %1000 از ارزش غذایی روزانه در یک فنجان اسفناج بخارپزشده—در سلامت استخوانها اهمیت بسیاری دارد. ویتامین K1، استئوکلسین را فعال می سازد که اصلی ترین پروتئین غیر کلاژنی در استخوانهاست. استئوکلسین ، مولکول های کلسیم را در داخل استخوانها محکم میکند. از اینرو، بدون ویتامین K1 کافی، سطح استئوکلسین در بدن به مقدار لازم نخواهد بود و تامین موادمعدنی مورد نیاز بدن ناقص می شود.

از استئوکلسین اغلب بعنوان شاخصی برای فرآیند تشکیل استخوان استفاده می کنند. مشاهده شده است که سطح سرمی استئوکلسین به خوبی با افزایش تراکم معدنی استخوان یا BMD در طول درمان با داروهای استخوان ساز آنابولیک برای پوکی استخوان در ارتباط است.

مصرف یک پیمانه اسفناج تازه یا یک ششم پیمانه اسفناج پخته، حدود دو برابر نیاز روزانه بدن به ویتامین K را برطرف می‌کند. ویتامین K همراه با کلسیم و منیزیم موجود در اسفناج برای استحکام استخوان‌ها دارای اهمیت اساسی هستند.

همچنین اسید نیترات موجود در اسفناج، کاهو و چغندر عضلات را تقویت می‌کند. این امر به وجود پروتئین برمی‌گردد که به انتقال کلیسم و تقویت فعالیت عضلات کمک می‌کند.

در جدول زیر ارزش غذایی یک پیمانه اسفناج پخته شده معادل 180 گرم آورده شده است.

ماده غذایی مقدار تامین روزانه درصد تامین روزانه

ویتامین K 888.48 mcg 987

ویتامین A 943.29 mcg RAE 105

منگنز 1.68 mg 84

فولیک اسید 262.80 mcg 66

منیزیم 156.60 mg 39

آهن 6.43 mg 36

مس 0.31 mg 34

ویتامین B2 0.42 mg 32

ویتامین B6 0.44 mg 26

ویتامین E 3.74 mg (ATE) 25

کلسیم 244.80 mg 24

پتاسیم 838.80 mg 24

ویتامین C 17.64 mg 24

فیبر 4.32 g 17

فسفر 100.80 mg 14

ویتامین B1 0.17 mg 14

روی 1.37 mg 12

پروتئین 5.35 g 11

کولین 35.46 mg 8

روغن امگا 3 0.17 g 7

ویتامین B3 0.88 mg 6

اسید پانتوتنیک 0.26 mg 5

سلنیوم 2.70 mcg 5

 

اسفناج را چطور بخوریم؟

برخی افراد می‌گویند مخلوط کردن اسفناج و ماست باعث از دست رفتن آهن موجود در اسفناج می‌شود زیرا تداخلی بین جذب کلسیم و آهن در بدن وجود دارد. در پاسخ باید بگوییم اسفناج جزو سبزی‌های برگ سبز تیره و دارای آهن غیر «هِم» و اسید فولیک است. اختلال در جذب آهن و کلسیم وقتی پیش می‌آید که آهن هِم را از طریق یک منبع حیوانی مانند گوشت‌ها دریافت کنیم و در کنار آن ماست یا دوغ حاوی کلسیم بخوریم. ضمن اینکه میزان کلسیم دریافتی در ایجاد اختلال در جذب آهن بدن نقش دارد بنابراین شما می‌توانید بدون دغدغه اسفناج را با ماست مخلوط کنید زیرا کلسیم موجود در ماست، هیچ اختلالی در جذب آهن غیر هِم و اسید فولیک اسفناج ایجاد نخواهد کرد.

اسفناج را می‌توان به صورت خام یا پخته به مدت چند روز در یخچال نگهداری کرد. هرچه میزان آب اسفناج پخته بیشتر باشد، مدت زمان نگهداری آن در یخچال کمتر می‌شود. به همین دلیل اگر قرار است اسفناج پخته را داخل یخچال نگه دارید، باید آن را کم‌آب یا حتی بدون آب نگهداری کنید.

بهتر است برای بالاتر بردن مدت زمان ماندگاری و حفظ ویتامین‌ها و ریزمغذی‌های موجود در اسفناج، آن را به صورت خام و چاقو نخورده تا زمان پختن و مصرف در یخچال بگذارید. هرچه انواع سبزی‌ها را تازه‌تر تهیه، نگهداری و مصرف کنید، فایده و خاصیت بیشتری برای بدن خواهند داشت.

لازم است بدانید گیاهخواران برای جذب آهن موجود در گیاهانی مانند اسفناج باید ویتامین C فراوانی با غذای خود مصرف کنند که این کار چندان ساده نیست. ضمن اینکه در بسیاری از موارد، باید مکمل آهن و ویتامین 12 Bرا در برنامه غذایی خود داشته باشند. گیاهخواران به مصرف مکمل‌های مولتی‌ویتامین مینرال نیاز دارند اما متاسفانه خیلی از آنها با مواد به اصطلاح خودشان شیمیایی هم مخالف هستند و از مصرف مکمل‌ها هم خودداری می‌کنند که این کار می‌تواند سلامتشان را به خطر بیندازد.

اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

حوادث اختصاصی رکنا را اینجا بخوانید:

تجاوز گروهی 4 پسر به دختری در پارکینگ مخروبه عکس های بدون پوشش اقدام پلید پسرتهرانی با دوست خواهرش / دختر27 ساله فریب خورده بود+عکس شوهر بی غیرتم می خواست مرا بفروشد / مهنوش در دادگاه اشک همه را در آورد + عکس هولناک ترین عکس از جسدی در پراید پرس شده! +عکس اقدام منشوری 2 جوان در حمله به 2 دختر در ائل گولی تبریز + فیلم و عکس "بسته حمایتی" نگرفته اید اینگونه پیگیری کنید توطئه بی رحمانه مینا 16 ساله و ناپدری پلید برای به زندان انداختن مادر بی نوا 3 سال زندان به خاطر سوار کردن دختر غریبه به ترک موتور گفتگو با خانواده های شهدای پلاسکو / از دخترکی که هنوز رخت سیاه بر تن دارد تا پیر شدن یک شبه یک مادر مهم ترین اخبار 24 ساعت گذشته رکنا مرد تهرانی با چاقو و چکش به جان همسرش افتاد / دخترم را از دست مادرش نجات داد اولین فیلم از تیراندازی وحشیانه در ورزشگاه سقز / این فوتبالیست به کما رفت + عکس تصویر انتقال لاشه هواپیمای بویینگ ۷۰۷ سقوط کرده در کرج اعتراف مرد مست به حمله وحشیانه به زن تهرانی + گفتگو حکم قطعی 5 صراف تهرانی صادر شد / مریم انصاری چه نقشی در پرونده دارد؟ + عکس چهره باز

منبع: رکنا

کلیدواژه: سلامت جدول شگفت انگیز خطر منبع بیمه عکس فیلم مشهد صبح زن مادر حادثه دختر تصادف نجات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rokna.net دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۴۵۲۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توزیع ۲۴۱ بسته معیشتی بین خانواده های کم برخوردار


به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، ۲۴۱ بسته غذایی به ارزش ۱۹۰ میلیون تومان از سوی هلال احمر شهرستان درمیان بین نیازمندان این شهرستان توزیع شد.

فرجامی فرد، فرماندار درمیان گفت: جمعیت هلال احمر شهرستان در قالب طرح‌های مختلف در سال گذشته هزار و  ۴۶۱ بسته به ارزش ۹۰۰ میلیون تومان برای خانواده‌های کم برخوردار شهرستان سبد غذایی تهیه و توزیع کرده است.

همچنین در این مراسم از بارانی، مدیر حقوقی و املاک هلال احمر استان برای پیگیری ویژه برای  راه اندازی پایگاه اورژانس هلال احمر شهر قهستان تجلیل شد.

دیگر خبرها

  • اعلام قیمت عمده انواع میوه و سبزی+جدول
  • ویتامین‌هایی که باعث کاهش وزن می‌شوند
  • توزیع ۲۴۱ بسته معیشتی بین خانواده های کم برخوردار
  • مصرف این مواد غذایی به جلوگیری و متوقف کردن ریزش مو کمک می‌کند
  • ویژگی‌های یک بشقاب غذای سالم
  • کاهش قند خون با مصرف یک سبزی معطر
  • دو عادت منفی که فکرش را نمی‌کنید به بدنتان آسیب برساند
  • برای سلامت استخوان‌ها این میوه را بخورید
  • ویتامینی برای سلامت پوست، مو، سیستم ایمنی و عصبی
  • ۱۲ گام برای زندگی سالم، به سبک ایرانی‌ها